OBJECTIFICATION AND APPROPRIATION OF KNOWLEDGE IN LEARNING ORIENTATION ACTIVITY
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Teoria e Prática da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/15674 |
Resumo: | Current research discusses certain presuppositions in Learning Orientation Activity (LOA), according toLeontiev’s Activity Theory. The structuring elements of LOA are the teacher’s intentionality, specification oflearning-triggered case problem, interaction events among children, the teacher and the object of knowledge insearch of possible types of presented problem solutions, collective events of analysis and synthesis of thesolutions encountered. Highlighted among these issues are the analysis of learning-triggered problem case, withspecial reference to concepts of objectification and appropriation to justify the presence of problem cases aselements in Learning Orientation Activity. An example of an activity in the teaching of Math organizedaccording to presuppositions discussed in the essay is given |
id |
UEM-11_0ae709f102dafbdc979804a794929a0f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/15674 |
network_acronym_str |
UEM-11 |
network_name_str |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
OBJECTIFICATION AND APPROPRIATION OF KNOWLEDGE IN LEARNING ORIENTATION ACTIVITYOBJETIVAÇÃO E APROPRIAÇÃO DE CONHECIMENTOS NA ATIVIDADE ORIENTADORA DE ENSINOObjectificationappropriationLearning Orientation ActivityActivity TheoryObjetivaçãoApropriaçãoAtividade Orientadora de EnsinoTeoria da AtividadeCurrent research discusses certain presuppositions in Learning Orientation Activity (LOA), according toLeontiev’s Activity Theory. The structuring elements of LOA are the teacher’s intentionality, specification oflearning-triggered case problem, interaction events among children, the teacher and the object of knowledge insearch of possible types of presented problem solutions, collective events of analysis and synthesis of thesolutions encountered. Highlighted among these issues are the analysis of learning-triggered problem case, withspecial reference to concepts of objectification and appropriation to justify the presence of problem cases aselements in Learning Orientation Activity. An example of an activity in the teaching of Math organizedaccording to presuppositions discussed in the essay is givenEste artigo é dedicado à discussão de alguns pressupostos da Atividade Orientadora de Ensino (AOE), segundo aTeoria da Atividade de Leontiev. A AOE tem como elementos estruturantes: a intencionalidade do professor; aexplicitação de uma situação-problema desencadeadora da aprendizagem; momentos de interação entre ascrianças, o professor e o objeto do conhecimento, em busca de possíveis formas de resolução do problemaapresentado; momentos coletivos de análise e síntese das resoluções encontradas. Entre esses elementos,privilegia-se a análise da situação problema desencadeadora da aprendizagem, destacando-se os conceitos deobjetivação e de apropriação para justificar a presença da situação-problema como elemento da AtividadeOrientadora de Ensino. Ao final, é apresentado um exemplo de uma atividade de ensino de matemática,organizada conforme os pressupostos discutidos ao longo do artigo.Universidade Estadual de Maringá2012-01-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/1567410.4025/tpe.v14i1.15674Teoria e Prática da Educação; v. 14 n. 1 (2011); 39-502237-87071415-837Xreponame:Teoria e Prática da Educação (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/15674/8500Moura, Manoel Oriosvaldo deSforni, Marta Sueli de FariaAraújo, Eliane Sampaioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-01-12T13:53:53Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/15674Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEducPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/oaiteoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com2237-87071415-837xopendoar:2023-01-12T10:59:22.829877Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
OBJECTIFICATION AND APPROPRIATION OF KNOWLEDGE IN LEARNING ORIENTATION ACTIVITY OBJETIVAÇÃO E APROPRIAÇÃO DE CONHECIMENTOS NA ATIVIDADE ORIENTADORA DE ENSINO |
title |
OBJECTIFICATION AND APPROPRIATION OF KNOWLEDGE IN LEARNING ORIENTATION ACTIVITY |
spellingShingle |
OBJECTIFICATION AND APPROPRIATION OF KNOWLEDGE IN LEARNING ORIENTATION ACTIVITY Moura, Manoel Oriosvaldo de Objectification appropriation Learning Orientation Activity Activity Theory Objetivação Apropriação Atividade Orientadora de Ensino Teoria da Atividade |
title_short |
OBJECTIFICATION AND APPROPRIATION OF KNOWLEDGE IN LEARNING ORIENTATION ACTIVITY |
title_full |
OBJECTIFICATION AND APPROPRIATION OF KNOWLEDGE IN LEARNING ORIENTATION ACTIVITY |
title_fullStr |
OBJECTIFICATION AND APPROPRIATION OF KNOWLEDGE IN LEARNING ORIENTATION ACTIVITY |
title_full_unstemmed |
OBJECTIFICATION AND APPROPRIATION OF KNOWLEDGE IN LEARNING ORIENTATION ACTIVITY |
title_sort |
OBJECTIFICATION AND APPROPRIATION OF KNOWLEDGE IN LEARNING ORIENTATION ACTIVITY |
author |
Moura, Manoel Oriosvaldo de |
author_facet |
Moura, Manoel Oriosvaldo de Sforni, Marta Sueli de Faria Araújo, Eliane Sampaio |
author_role |
author |
author2 |
Sforni, Marta Sueli de Faria Araújo, Eliane Sampaio |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moura, Manoel Oriosvaldo de Sforni, Marta Sueli de Faria Araújo, Eliane Sampaio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Objectification appropriation Learning Orientation Activity Activity Theory Objetivação Apropriação Atividade Orientadora de Ensino Teoria da Atividade |
topic |
Objectification appropriation Learning Orientation Activity Activity Theory Objetivação Apropriação Atividade Orientadora de Ensino Teoria da Atividade |
description |
Current research discusses certain presuppositions in Learning Orientation Activity (LOA), according toLeontiev’s Activity Theory. The structuring elements of LOA are the teacher’s intentionality, specification oflearning-triggered case problem, interaction events among children, the teacher and the object of knowledge insearch of possible types of presented problem solutions, collective events of analysis and synthesis of thesolutions encountered. Highlighted among these issues are the analysis of learning-triggered problem case, withspecial reference to concepts of objectification and appropriation to justify the presence of problem cases aselements in Learning Orientation Activity. An example of an activity in the teaching of Math organizedaccording to presuppositions discussed in the essay is given |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-01-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/15674 10.4025/tpe.v14i1.15674 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/15674 |
identifier_str_mv |
10.4025/tpe.v14i1.15674 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/15674/8500 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá |
dc.source.none.fl_str_mv |
Teoria e Prática da Educação; v. 14 n. 1 (2011); 39-50 2237-8707 1415-837X reponame:Teoria e Prática da Educação (Online) instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM) instacron:UEM |
instname_str |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
instacron_str |
UEM |
institution |
UEM |
reponame_str |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
collection |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
repository.mail.fl_str_mv |
teoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com |
_version_ |
1792207156007665664 |