TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA E FORMAÇÃO DOCENTE: PERSPECTIVAS DE ALUNOS DO CURSO DE LETRAS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Denise Gabriel de Oliveira
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Cristiane Malinoski Pianaro Angelo, Eliziane Manosso Streiechen
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Teoria e Prática da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/52888
Resumo: This paper aims to discuss teacher education and preparation to work with students who present Autism Spectrum Disorder (ASD). This study has a qualitative method with bibliographic and field techniques. The data collection occurred through a semi-structured questionnaire application to students from the language department (English and Spanish) of a public university in the countryside of Parana. In the analysis, the focus was on the participants’ knowledge about autism, as well as on the educational and inclusive process the autistic people requires throughout their schooling. The results show that the student teachers, in the initial educational process are receiving little information and instructions on the development of activities with autistic and/or with special educational needs students. Thus, the knowledge they demonstrate to have come from individual studies and particular interests.
id UEM-11_5093b2838fea198d07fc9bc08c8ea9ed
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/52888
network_acronym_str UEM-11
network_name_str Teoria e Prática da Educação (Online)
repository_id_str
spelling TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA E FORMAÇÃO DOCENTE: PERSPECTIVAS DE ALUNOS DO CURSO DE LETRASTranstorno do Espectro AutistaInclusãoFormação de professoresThis paper aims to discuss teacher education and preparation to work with students who present Autism Spectrum Disorder (ASD). This study has a qualitative method with bibliographic and field techniques. The data collection occurred through a semi-structured questionnaire application to students from the language department (English and Spanish) of a public university in the countryside of Parana. In the analysis, the focus was on the participants’ knowledge about autism, as well as on the educational and inclusive process the autistic people requires throughout their schooling. The results show that the student teachers, in the initial educational process are receiving little information and instructions on the development of activities with autistic and/or with special educational needs students. Thus, the knowledge they demonstrate to have come from individual studies and particular interests.Este artículo tiene como objetivo discutir la formación y preparación del profesor para trabajar con estudiantes con trastorno del espectro autista (TEA). Se trata de una investigación cualitativa de naturaleza bibliográfica y de campo. La recolección de datos se realizó mediante un cuestionario semiestructurado aplicado a estudiantes de los cursos de español e inglés en una universidad pública del interior de Paraná. En nuestro análisis, tratamos de centrarnos en el conocimiento de los participantes acerca del autismo, así como en el proceso educativo e inclusivo que los autistas necesitan a lo largo de su escolaridad. Se constató que los estudiantes, profesores en formación inicial, reciben poca información e instrucciones para el desarrollo de actividades con estudiantes autistas y / o con otras necesidades educativas especiales. Por lo tanto, el conocimiento que han demostrado proviene de estudios individuales e intereses particulares.O presente artigo tem como objetivo discutir a formação e a preparação do professor para trabalhar com alunos que apresentam Transtorno do Espectro Autista (TEA). Trata-se de uma pesquisa qualitativa de cunho bibliográfico e de campo. A coleta de dados acorreu por meio de um questionário semiestruturado aplicado aos acadêmicos dos cursos de Letras-Espanhol e Letras-Inglês de uma universidade pública do interior do Paraná. Em nossas análises, procuramos focar nos conhecimentos dos participantes sobre o autismo, bem como no processo educacional e inclusivo que os autistas necessitam ao longo de sua escolarização. Constatou-se que os professores, em formação inicial, estão recebendo poucas informações e instruções para o desenvolvimento de atividades com alunos autistas e/ou com outras necessidades educacionais especiais. Assim, o conhecimento, que demonstraram possuir, advém de estudos individuais e de interesses particulares.Universidade Estadual de Maringá2020-12-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/5288810.4025/tpe.v23i3.52888Teoria e Prática da Educação; v. 23 n. 3 (2020); 77-952237-87071415-837Xreponame:Teoria e Prática da Educação (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/52888/751375151434Copyright (c) 2020 Teoria e Prática da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDenise Gabriel de OliveiraCristiane Malinoski Pianaro AngeloEliziane Manosso Streiechen2021-12-18T03:08:55Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/52888Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEducPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/oaiteoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com2237-87071415-837xopendoar:2023-01-12T10:59:41.269476Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)true
dc.title.none.fl_str_mv TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA E FORMAÇÃO DOCENTE: PERSPECTIVAS DE ALUNOS DO CURSO DE LETRAS
title TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA E FORMAÇÃO DOCENTE: PERSPECTIVAS DE ALUNOS DO CURSO DE LETRAS
spellingShingle TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA E FORMAÇÃO DOCENTE: PERSPECTIVAS DE ALUNOS DO CURSO DE LETRAS
Denise Gabriel de Oliveira
Transtorno do Espectro Autista
Inclusão
Formação de professores
title_short TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA E FORMAÇÃO DOCENTE: PERSPECTIVAS DE ALUNOS DO CURSO DE LETRAS
title_full TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA E FORMAÇÃO DOCENTE: PERSPECTIVAS DE ALUNOS DO CURSO DE LETRAS
title_fullStr TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA E FORMAÇÃO DOCENTE: PERSPECTIVAS DE ALUNOS DO CURSO DE LETRAS
title_full_unstemmed TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA E FORMAÇÃO DOCENTE: PERSPECTIVAS DE ALUNOS DO CURSO DE LETRAS
title_sort TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA E FORMAÇÃO DOCENTE: PERSPECTIVAS DE ALUNOS DO CURSO DE LETRAS
author Denise Gabriel de Oliveira
author_facet Denise Gabriel de Oliveira
Cristiane Malinoski Pianaro Angelo
Eliziane Manosso Streiechen
author_role author
author2 Cristiane Malinoski Pianaro Angelo
Eliziane Manosso Streiechen
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Denise Gabriel de Oliveira
Cristiane Malinoski Pianaro Angelo
Eliziane Manosso Streiechen
dc.subject.por.fl_str_mv Transtorno do Espectro Autista
Inclusão
Formação de professores
topic Transtorno do Espectro Autista
Inclusão
Formação de professores
description This paper aims to discuss teacher education and preparation to work with students who present Autism Spectrum Disorder (ASD). This study has a qualitative method with bibliographic and field techniques. The data collection occurred through a semi-structured questionnaire application to students from the language department (English and Spanish) of a public university in the countryside of Parana. In the analysis, the focus was on the participants’ knowledge about autism, as well as on the educational and inclusive process the autistic people requires throughout their schooling. The results show that the student teachers, in the initial educational process are receiving little information and instructions on the development of activities with autistic and/or with special educational needs students. Thus, the knowledge they demonstrate to have come from individual studies and particular interests.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/52888
10.4025/tpe.v23i3.52888
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/52888
identifier_str_mv 10.4025/tpe.v23i3.52888
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/52888/751375151434
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Teoria e Prática da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Teoria e Prática da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
dc.source.none.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação; v. 23 n. 3 (2020); 77-95
2237-8707
1415-837X
reponame:Teoria e Prática da Educação (Online)
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Teoria e Prática da Educação (Online)
collection Teoria e Prática da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv teoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com
_version_ 1792207158207578112