LANGUAGE AND TEACHING POSSIBILITIES OF HOW TO TEACH LANGUAGE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Teoria e Prática da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/59950 |
Resumo: | Language is present in all human actions. Throughout history, it has enabled man to communicate, to apprehend knowledge already built, to interact with others and their speeches and to create statements, oral or written, present in society. This article deals with language and how to teach it according to the Philosophy of Language. With the theoretical contributions of Volóchinov (2013, 2017) and Bakhtin (1997, 2016), mainly, and by the teaching experience of the authors, the text discusses how to carry out work in the classroom with language so that the process acts in the formation linguistic, individual and social aspects of the students involved. We conclude that, due to the dynamic, social and historical nature of language, understood as a phenomenon created by human need, teaching must privilege language practices, based on the apprehension and construction of verbal statements present in everyday life that translate and shape reality, enabling students to act socially. |
id |
UEM-11_7aa3bf7abd18eae87f78f9a954c6bf60 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/59950 |
network_acronym_str |
UEM-11 |
network_name_str |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
LANGUAGE AND TEACHING POSSIBILITIES OF HOW TO TEACH LANGUAGEPOSIBILIDAD DE CÓMO TRABAJAR LAS PRÁCTICAS DEL LENGUAJE EN EL AULAPOSSIBILIDADES DE COMO TRABALHAR AS PRÁTICAS DE LINGUAGEM EM SALA DE AULALanguage; language practices; teaching; subjectLenguaje; prácticaslingüísticas; enseñando; temaLinguagem; práticas de linguagem; ensino; sujeito.Language is present in all human actions. Throughout history, it has enabled man to communicate, to apprehend knowledge already built, to interact with others and their speeches and to create statements, oral or written, present in society. This article deals with language and how to teach it according to the Philosophy of Language. With the theoretical contributions of Volóchinov (2013, 2017) and Bakhtin (1997, 2016), mainly, and by the teaching experience of the authors, the text discusses how to carry out work in the classroom with language so that the process acts in the formation linguistic, individual and social aspects of the students involved. We conclude that, due to the dynamic, social and historical nature of language, understood as a phenomenon created by human need, teaching must privilege language practices, based on the apprehension and construction of verbal statements present in everyday life that translate and shape reality, enabling students to act socially.El lenguaje está presente en todas lasacciones humanas. A lo largo de lahistoria, ha permitido a loshombrescomunicarse, aprender conocimientosyaconstruidos, interactuarconlosdemás, sus discursos y creardeclaraciones, orales o escritas presentes enlasociedad. Este artículo trata sobre ellenguaje y cómoenseñarlo de acuerdoconlaFilosofíadelLenguaje. Conlos aportes teóricos de Volochinov (2013, 2017) y Bakhtin (1997, 2016), principalmente, y debido a la experiencia docente de los autores, el texto discute cómo realizar untrabajoenel aula conellenguaje para que actúeelprocesoenlaformaciónlingüística, individual y social de losalumnos implicados. Se concluye que, debido al carácter dinámico, social e histórico dellenguaje, entendido como un fenómeno creado por lanecesidad humana, laenseñanzadebe privilegiar lasprácticasdellenguaje, a partir de laenseñanza y construcción de enunciados verbales presentes enla vida cotidiana que traducen y dan forma a larealidad, permitiendo a losestudiantesactuar socialmente.A linguagem está presente em todas as ações humanas. Ao longo da história, ela vem possibilitando ao homem se comunicar, apreender conhecimentos já construídos, interagir com o outro e seus discursos e criar enunciados, orais ou escritos, presentes na sociedade. Este artigo trata da linguagem e de como ensiná-la consoante à Filosofia da Linguagem. Com as contribuições teóricas de Volóchinov (2013, 2017) e Bakhtin (1997, 2016), principalmente, e pela experiência docente dos autores, o texto discute como efetivar um trabalho em sala de aula com a linguagem de modo que o processo atue na formação linguística, individual e social dos alunos envolvidos. Conclui-se que, pela natureza dinâmica, social e histórica da linguagem, entendida como fenômeno criado pela necessidade humana, o ensino deve privilegiar as práticas de linguagem, a partir da apreensão e construção de enunciados verbais presentes no cotidiano que traduzem e moldam a realidade, propiciando aos alunos agirem socialmente.Universidade Estadual de Maringá2021-12-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/5995010.4025/tpe.v24i3.59950Teoria e Prática da Educação; v. 24 n. 3 (2021); 160-1752237-87071415-837Xreponame:Teoria e Prática da Educação (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/59950/751375153262Copyright (c) 2021 Teoria e Prática da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRosa Souza, Moisés JoséArena, Dagoberto Buim 2021-12-18T03:04:32Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/59950Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEducPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/oaiteoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com2237-87071415-837xopendoar:2023-01-12T10:59:43.636089Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
LANGUAGE AND TEACHING POSSIBILITIES OF HOW TO TEACH LANGUAGE POSIBILIDAD DE CÓMO TRABAJAR LAS PRÁCTICAS DEL LENGUAJE EN EL AULA POSSIBILIDADES DE COMO TRABALHAR AS PRÁTICAS DE LINGUAGEM EM SALA DE AULA |
title |
LANGUAGE AND TEACHING POSSIBILITIES OF HOW TO TEACH LANGUAGE |
spellingShingle |
LANGUAGE AND TEACHING POSSIBILITIES OF HOW TO TEACH LANGUAGE Rosa Souza, Moisés José Language; language practices; teaching; subject Lenguaje; prácticaslingüísticas; enseñando; tema Linguagem; práticas de linguagem; ensino; sujeito. |
title_short |
LANGUAGE AND TEACHING POSSIBILITIES OF HOW TO TEACH LANGUAGE |
title_full |
LANGUAGE AND TEACHING POSSIBILITIES OF HOW TO TEACH LANGUAGE |
title_fullStr |
LANGUAGE AND TEACHING POSSIBILITIES OF HOW TO TEACH LANGUAGE |
title_full_unstemmed |
LANGUAGE AND TEACHING POSSIBILITIES OF HOW TO TEACH LANGUAGE |
title_sort |
LANGUAGE AND TEACHING POSSIBILITIES OF HOW TO TEACH LANGUAGE |
author |
Rosa Souza, Moisés José |
author_facet |
Rosa Souza, Moisés José Arena, Dagoberto Buim |
author_role |
author |
author2 |
Arena, Dagoberto Buim |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rosa Souza, Moisés José Arena, Dagoberto Buim |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Language; language practices; teaching; subject Lenguaje; prácticaslingüísticas; enseñando; tema Linguagem; práticas de linguagem; ensino; sujeito. |
topic |
Language; language practices; teaching; subject Lenguaje; prácticaslingüísticas; enseñando; tema Linguagem; práticas de linguagem; ensino; sujeito. |
description |
Language is present in all human actions. Throughout history, it has enabled man to communicate, to apprehend knowledge already built, to interact with others and their speeches and to create statements, oral or written, present in society. This article deals with language and how to teach it according to the Philosophy of Language. With the theoretical contributions of Volóchinov (2013, 2017) and Bakhtin (1997, 2016), mainly, and by the teaching experience of the authors, the text discusses how to carry out work in the classroom with language so that the process acts in the formation linguistic, individual and social aspects of the students involved. We conclude that, due to the dynamic, social and historical nature of language, understood as a phenomenon created by human need, teaching must privilege language practices, based on the apprehension and construction of verbal statements present in everyday life that translate and shape reality, enabling students to act socially. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/59950 10.4025/tpe.v24i3.59950 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/59950 |
identifier_str_mv |
10.4025/tpe.v24i3.59950 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/59950/751375153262 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Teoria e Prática da Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Teoria e Prática da Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá |
dc.source.none.fl_str_mv |
Teoria e Prática da Educação; v. 24 n. 3 (2021); 160-175 2237-8707 1415-837X reponame:Teoria e Prática da Educação (Online) instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM) instacron:UEM |
instname_str |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
instacron_str |
UEM |
institution |
UEM |
reponame_str |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
collection |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
repository.mail.fl_str_mv |
teoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com |
_version_ |
1792207158314532864 |