GAMIFICATION IN INITIAL AND/OR CONTINUING EDUCATION OF TEACHERS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Daiane Aparecida Costa
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Roberto de Lima, Marcio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Teoria e Prática da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/61220
Resumo: This work has as its theme the imbrication of gamification in initial and/or continuing teacher education processes and consolidates a Systematic Literature Review (SLR) of articles registered in the CAPES Journal Portal between the years 2016 to 2020. Methodologically, a The review followed the protocol proposed by AKOBENG (2005) to analyze 58 articles that, after submission to the content filter and thematic selection procedures, were reduced to six productions. Regarding the result, the SLR indicated the need to develop more gamified experiences in teacher education contexts and a greater deepening by researchers regarding the adoption of such a strategy, given its complexity and requirement for contextualized planning and well systematized.
id UEM-11_80560d8213c8ab0bbbe27e98d0d0c321
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/61220
network_acronym_str UEM-11
network_name_str Teoria e Prática da Educação (Online)
repository_id_str
spelling GAMIFICATION IN INITIAL AND/OR CONTINUING EDUCATION OF TEACHERSGAMIFICACIÓN EN LA FORMACIÓN INICIAL Y/O CONTINUA DEL PROFESORADOGAMIFICAÇÃO NA FORMAÇÃO INICIAL E/OU CONTINUADA DE PROFESSORESGamificaçãoFormação de professoresEducaçãoThis work has as its theme the imbrication of gamification in initial and/or continuing teacher education processes and consolidates a Systematic Literature Review (SLR) of articles registered in the CAPES Journal Portal between the years 2016 to 2020. Methodologically, a The review followed the protocol proposed by AKOBENG (2005) to analyze 58 articles that, after submission to the content filter and thematic selection procedures, were reduced to six productions. Regarding the result, the SLR indicated the need to develop more gamified experiences in teacher education contexts and a greater deepening by researchers regarding the adoption of such a strategy, given its complexity and requirement for contextualized planning and well systematized.El tema de este trabajo es la imbricación de la gamificación en los procesos de formación docente inicial y / o continua y consolida una Revisión Sistemática de la Literatura (RSL) de los artículos registrados en el Portal de Revistas CAPES entre los años 2016 a 2020. Metodológicamente, a La revisión siguió la Protocolo propuesto por AKOBENG (2005) para analizar 58 artículos que, luego de someterse al filtro de contenido y procedimientos de selección temática, se redujeron a seis producciones. En cuanto al resultado, la RSL señaló la necesidad de desarrollar experiencias más ludificadas en contextos de formación docente y una mayor profundización de los investigadores en la adopción de dicha estrategia, dada su complejidad y exigencia de una planificación contextualizada y bien sistematizada.Este trabalho tem como temática a imbricação da gamificação em processos de formação inicial e/ou continuada de professores e consolida uma Revisão Sistemática de Literatura (RSL) de artigos cadastrados no Portal de Periódicos da CAPES entre os anos de 2016-2020. Metodologicamente, a revisão seguiu o protocolo proposto por AKOBENG (2005) para analisar um grupo de 58 artigos que, após a submissão aos procedimentos de filtro de conteúdo e seleção temática, foi reduzido a seis produções. Em relação ao resultado, a RSL nos indicou a necessidade de serem desenvolvidas mais experiências gamificadas em contextos de formação de professores e um maior aprofundamento por parte dos pesquisadores quanto à adoção de tal estratégia, tendo em vista sua complexidade e exigência de um planejamento contextualizado e bem sistematizado.Universidade Estadual de Maringá2022-08-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/6122010.4025/tpe.v25i2.61220Teoria e Prática da Educação; v. 25 n. 2 (2022); 119-1402237-87071415-837Xreponame:Teoria e Prática da Educação (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/61220/751375154641Copyright (c) 2022 Teoria e Prática da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Daiane Aparecida CostaRoberto de Lima, Marcio2022-09-21T11:33:20Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/61220Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEducPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/oaiteoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com2237-87071415-837xopendoar:2023-01-12T10:59:44.022823Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)true
dc.title.none.fl_str_mv GAMIFICATION IN INITIAL AND/OR CONTINUING EDUCATION OF TEACHERS
GAMIFICACIÓN EN LA FORMACIÓN INICIAL Y/O CONTINUA DEL PROFESORADO
GAMIFICAÇÃO NA FORMAÇÃO INICIAL E/OU CONTINUADA DE PROFESSORES
title GAMIFICATION IN INITIAL AND/OR CONTINUING EDUCATION OF TEACHERS
spellingShingle GAMIFICATION IN INITIAL AND/OR CONTINUING EDUCATION OF TEACHERS
Carvalho, Daiane Aparecida Costa
Gamificação
Formação de professores
Educação
title_short GAMIFICATION IN INITIAL AND/OR CONTINUING EDUCATION OF TEACHERS
title_full GAMIFICATION IN INITIAL AND/OR CONTINUING EDUCATION OF TEACHERS
title_fullStr GAMIFICATION IN INITIAL AND/OR CONTINUING EDUCATION OF TEACHERS
title_full_unstemmed GAMIFICATION IN INITIAL AND/OR CONTINUING EDUCATION OF TEACHERS
title_sort GAMIFICATION IN INITIAL AND/OR CONTINUING EDUCATION OF TEACHERS
author Carvalho, Daiane Aparecida Costa
author_facet Carvalho, Daiane Aparecida Costa
Roberto de Lima, Marcio
author_role author
author2 Roberto de Lima, Marcio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carvalho, Daiane Aparecida Costa
Roberto de Lima, Marcio
dc.subject.por.fl_str_mv Gamificação
Formação de professores
Educação
topic Gamificação
Formação de professores
Educação
description This work has as its theme the imbrication of gamification in initial and/or continuing teacher education processes and consolidates a Systematic Literature Review (SLR) of articles registered in the CAPES Journal Portal between the years 2016 to 2020. Methodologically, a The review followed the protocol proposed by AKOBENG (2005) to analyze 58 articles that, after submission to the content filter and thematic selection procedures, were reduced to six productions. Regarding the result, the SLR indicated the need to develop more gamified experiences in teacher education contexts and a greater deepening by researchers regarding the adoption of such a strategy, given its complexity and requirement for contextualized planning and well systematized.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/61220
10.4025/tpe.v25i2.61220
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/61220
identifier_str_mv 10.4025/tpe.v25i2.61220
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/61220/751375154641
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Teoria e Prática da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Teoria e Prática da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
dc.source.none.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação; v. 25 n. 2 (2022); 119-140
2237-8707
1415-837X
reponame:Teoria e Prática da Educação (Online)
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Teoria e Prática da Educação (Online)
collection Teoria e Prática da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv teoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com
_version_ 1792207158331310080