GAMIFICATION IN INITIAL AND/OR CONTINUING EDUCATION OF TEACHERS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Teoria e Prática da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/61220 |
Resumo: | This work has as its theme the imbrication of gamification in initial and/or continuing teacher education processes and consolidates a Systematic Literature Review (SLR) of articles registered in the CAPES Journal Portal between the years 2016 to 2020. Methodologically, a The review followed the protocol proposed by AKOBENG (2005) to analyze 58 articles that, after submission to the content filter and thematic selection procedures, were reduced to six productions. Regarding the result, the SLR indicated the need to develop more gamified experiences in teacher education contexts and a greater deepening by researchers regarding the adoption of such a strategy, given its complexity and requirement for contextualized planning and well systematized. |
id |
UEM-11_80560d8213c8ab0bbbe27e98d0d0c321 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/61220 |
network_acronym_str |
UEM-11 |
network_name_str |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
GAMIFICATION IN INITIAL AND/OR CONTINUING EDUCATION OF TEACHERSGAMIFICACIÓN EN LA FORMACIÓN INICIAL Y/O CONTINUA DEL PROFESORADOGAMIFICAÇÃO NA FORMAÇÃO INICIAL E/OU CONTINUADA DE PROFESSORESGamificaçãoFormação de professoresEducaçãoThis work has as its theme the imbrication of gamification in initial and/or continuing teacher education processes and consolidates a Systematic Literature Review (SLR) of articles registered in the CAPES Journal Portal between the years 2016 to 2020. Methodologically, a The review followed the protocol proposed by AKOBENG (2005) to analyze 58 articles that, after submission to the content filter and thematic selection procedures, were reduced to six productions. Regarding the result, the SLR indicated the need to develop more gamified experiences in teacher education contexts and a greater deepening by researchers regarding the adoption of such a strategy, given its complexity and requirement for contextualized planning and well systematized.El tema de este trabajo es la imbricación de la gamificación en los procesos de formación docente inicial y / o continua y consolida una Revisión Sistemática de la Literatura (RSL) de los artículos registrados en el Portal de Revistas CAPES entre los años 2016 a 2020. Metodológicamente, a La revisión siguió la Protocolo propuesto por AKOBENG (2005) para analizar 58 artículos que, luego de someterse al filtro de contenido y procedimientos de selección temática, se redujeron a seis producciones. En cuanto al resultado, la RSL señaló la necesidad de desarrollar experiencias más ludificadas en contextos de formación docente y una mayor profundización de los investigadores en la adopción de dicha estrategia, dada su complejidad y exigencia de una planificación contextualizada y bien sistematizada.Este trabalho tem como temática a imbricação da gamificação em processos de formação inicial e/ou continuada de professores e consolida uma Revisão Sistemática de Literatura (RSL) de artigos cadastrados no Portal de Periódicos da CAPES entre os anos de 2016-2020. Metodologicamente, a revisão seguiu o protocolo proposto por AKOBENG (2005) para analisar um grupo de 58 artigos que, após a submissão aos procedimentos de filtro de conteúdo e seleção temática, foi reduzido a seis produções. Em relação ao resultado, a RSL nos indicou a necessidade de serem desenvolvidas mais experiências gamificadas em contextos de formação de professores e um maior aprofundamento por parte dos pesquisadores quanto à adoção de tal estratégia, tendo em vista sua complexidade e exigência de um planejamento contextualizado e bem sistematizado.Universidade Estadual de Maringá2022-08-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/6122010.4025/tpe.v25i2.61220Teoria e Prática da Educação; v. 25 n. 2 (2022); 119-1402237-87071415-837Xreponame:Teoria e Prática da Educação (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/61220/751375154641Copyright (c) 2022 Teoria e Prática da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Daiane Aparecida CostaRoberto de Lima, Marcio2022-09-21T11:33:20Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/61220Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEducPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/oaiteoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com2237-87071415-837xopendoar:2023-01-12T10:59:44.022823Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
GAMIFICATION IN INITIAL AND/OR CONTINUING EDUCATION OF TEACHERS GAMIFICACIÓN EN LA FORMACIÓN INICIAL Y/O CONTINUA DEL PROFESORADO GAMIFICAÇÃO NA FORMAÇÃO INICIAL E/OU CONTINUADA DE PROFESSORES |
title |
GAMIFICATION IN INITIAL AND/OR CONTINUING EDUCATION OF TEACHERS |
spellingShingle |
GAMIFICATION IN INITIAL AND/OR CONTINUING EDUCATION OF TEACHERS Carvalho, Daiane Aparecida Costa Gamificação Formação de professores Educação |
title_short |
GAMIFICATION IN INITIAL AND/OR CONTINUING EDUCATION OF TEACHERS |
title_full |
GAMIFICATION IN INITIAL AND/OR CONTINUING EDUCATION OF TEACHERS |
title_fullStr |
GAMIFICATION IN INITIAL AND/OR CONTINUING EDUCATION OF TEACHERS |
title_full_unstemmed |
GAMIFICATION IN INITIAL AND/OR CONTINUING EDUCATION OF TEACHERS |
title_sort |
GAMIFICATION IN INITIAL AND/OR CONTINUING EDUCATION OF TEACHERS |
author |
Carvalho, Daiane Aparecida Costa |
author_facet |
Carvalho, Daiane Aparecida Costa Roberto de Lima, Marcio |
author_role |
author |
author2 |
Roberto de Lima, Marcio |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carvalho, Daiane Aparecida Costa Roberto de Lima, Marcio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Gamificação Formação de professores Educação |
topic |
Gamificação Formação de professores Educação |
description |
This work has as its theme the imbrication of gamification in initial and/or continuing teacher education processes and consolidates a Systematic Literature Review (SLR) of articles registered in the CAPES Journal Portal between the years 2016 to 2020. Methodologically, a The review followed the protocol proposed by AKOBENG (2005) to analyze 58 articles that, after submission to the content filter and thematic selection procedures, were reduced to six productions. Regarding the result, the SLR indicated the need to develop more gamified experiences in teacher education contexts and a greater deepening by researchers regarding the adoption of such a strategy, given its complexity and requirement for contextualized planning and well systematized. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/61220 10.4025/tpe.v25i2.61220 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/61220 |
identifier_str_mv |
10.4025/tpe.v25i2.61220 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/61220/751375154641 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Teoria e Prática da Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Teoria e Prática da Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá |
dc.source.none.fl_str_mv |
Teoria e Prática da Educação; v. 25 n. 2 (2022); 119-140 2237-8707 1415-837X reponame:Teoria e Prática da Educação (Online) instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM) instacron:UEM |
instname_str |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
instacron_str |
UEM |
institution |
UEM |
reponame_str |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
collection |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
repository.mail.fl_str_mv |
teoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com |
_version_ |
1792207158331310080 |