A TRANSVERSALIDADE DAS POLÍTICAS EDUCACIONAIS PARA ESTUDANTES COM ALTAS HABILIDADES/SUPERDOTAÇÃO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martelli, Ana Carolina Cyrino Pessoa
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Moreira, Laura Ceretta
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Teoria e Prática da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/54756
Resumo: This study investigates the transversality / continuity of public policies aimed at students who have high abilities / giftedness. The purpose was to identify the flow of inclusive policies in the area of giftedness ​​ in the different stages / levels of education. The methodology used was based on documentary research, with analytical descriptive analysis of documents and semi-structured interviews. Public policy documents at the following levels were analyzed: Curitiba, Paraná and national. In parallel, fourteen research subjects were interviewed, some of them work with attendance to giftedness and others are students with high abilities/giftedness. The research data showed a break in the continuity of the specialized educational assistance provided to this audience.
id UEM-11_918578f0177d058d30ad168b68289e54
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/54756
network_acronym_str UEM-11
network_name_str Teoria e Prática da Educação (Online)
repository_id_str
spelling A TRANSVERSALIDADE DAS POLÍTICAS EDUCACIONAIS PARA ESTUDANTES COM ALTAS HABILIDADES/SUPERDOTAÇÃOAltas Habilidades/SuperdotaçãoTransversalidadePolíticas PúblicasThis study investigates the transversality / continuity of public policies aimed at students who have high abilities / giftedness. The purpose was to identify the flow of inclusive policies in the area of giftedness ​​ in the different stages / levels of education. The methodology used was based on documentary research, with analytical descriptive analysis of documents and semi-structured interviews. Public policy documents at the following levels were analyzed: Curitiba, Paraná and national. In parallel, fourteen research subjects were interviewed, some of them work with attendance to giftedness and others are students with high abilities/giftedness. The research data showed a break in the continuity of the specialized educational assistance provided to this audience.Este estudio investiga la transversalidad / continuidad de las políticas públicas dirigidas a estudiantes con altas habilidades/superdotación. El propósito era identificar el flujo de políticas inclusivas en el área en las diferentes etapas / niveles de educación. La metodología utilizada fue la investigación documental, con análisis analítico descriptivo de documentos y entrevistas semiestructuradas. Se analizaron documentos de política pública en los siguientes niveles: Curitiba, Paraná y nacional. Paralelamente, se entrevistó a catorce sujetos de investigación, algunos de los cuales trabajan con los superdotados y otros son estudiantes que tienen altas habilidades/superdotación. Los datos de la investigación mostraron una ruptura en la continuidad de la asistencia educativa especializada destinada a esta audiencia.Este estudo investiga a transversalidade/continuidade das políticas públicas voltadas aos estudantes que possuem altas habilidades/superdotação (AH/S). A finalidade foi identificar o fluxo das políticas inclusivas existentes na área de AH/S nas diferentes etapas/níveis de ensino. A metodologia utilizada se deu pela pesquisa documental, com análise descritiva analítica de documentos e de entrevistas semiestruturadas. Foram analisados documentos das políticas públicas dos seguintes níveis: curitibano, paranaense e nacional. Paralelamente, foram entrevistados 14 sujeitos de pesquisa, sendo que alguns deles trabalham com atendimento a superdotados e outros são estudantes com AH/S. Os dados de pesquisa demonstraram uma ruptura na continuidade do atendimento educacional especializado realizado com este público.Universidade Estadual de Maringá2021-06-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/5475610.4025/tpe.v24i1.54756Teoria e Prática da Educação; v. 24 n. 1 (2021); 42-572237-87071415-837Xreponame:Teoria e Prática da Educação (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/54756/751375152306Copyright (c) 2021 Teoria e Prática da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMartelli, Ana Carolina Cyrino PessoaMoreira, Laura Ceretta2021-12-18T03:06:02Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/54756Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEducPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/oaiteoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com2237-87071415-837xopendoar:2023-01-12T10:59:41.954462Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)true
dc.title.none.fl_str_mv A TRANSVERSALIDADE DAS POLÍTICAS EDUCACIONAIS PARA ESTUDANTES COM ALTAS HABILIDADES/SUPERDOTAÇÃO
title A TRANSVERSALIDADE DAS POLÍTICAS EDUCACIONAIS PARA ESTUDANTES COM ALTAS HABILIDADES/SUPERDOTAÇÃO
spellingShingle A TRANSVERSALIDADE DAS POLÍTICAS EDUCACIONAIS PARA ESTUDANTES COM ALTAS HABILIDADES/SUPERDOTAÇÃO
Martelli, Ana Carolina Cyrino Pessoa
Altas Habilidades/Superdotação
Transversalidade
Políticas Públicas
title_short A TRANSVERSALIDADE DAS POLÍTICAS EDUCACIONAIS PARA ESTUDANTES COM ALTAS HABILIDADES/SUPERDOTAÇÃO
title_full A TRANSVERSALIDADE DAS POLÍTICAS EDUCACIONAIS PARA ESTUDANTES COM ALTAS HABILIDADES/SUPERDOTAÇÃO
title_fullStr A TRANSVERSALIDADE DAS POLÍTICAS EDUCACIONAIS PARA ESTUDANTES COM ALTAS HABILIDADES/SUPERDOTAÇÃO
title_full_unstemmed A TRANSVERSALIDADE DAS POLÍTICAS EDUCACIONAIS PARA ESTUDANTES COM ALTAS HABILIDADES/SUPERDOTAÇÃO
title_sort A TRANSVERSALIDADE DAS POLÍTICAS EDUCACIONAIS PARA ESTUDANTES COM ALTAS HABILIDADES/SUPERDOTAÇÃO
author Martelli, Ana Carolina Cyrino Pessoa
author_facet Martelli, Ana Carolina Cyrino Pessoa
Moreira, Laura Ceretta
author_role author
author2 Moreira, Laura Ceretta
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Martelli, Ana Carolina Cyrino Pessoa
Moreira, Laura Ceretta
dc.subject.por.fl_str_mv Altas Habilidades/Superdotação
Transversalidade
Políticas Públicas
topic Altas Habilidades/Superdotação
Transversalidade
Políticas Públicas
description This study investigates the transversality / continuity of public policies aimed at students who have high abilities / giftedness. The purpose was to identify the flow of inclusive policies in the area of giftedness ​​ in the different stages / levels of education. The methodology used was based on documentary research, with analytical descriptive analysis of documents and semi-structured interviews. Public policy documents at the following levels were analyzed: Curitiba, Paraná and national. In parallel, fourteen research subjects were interviewed, some of them work with attendance to giftedness and others are students with high abilities/giftedness. The research data showed a break in the continuity of the specialized educational assistance provided to this audience.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/54756
10.4025/tpe.v24i1.54756
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/54756
identifier_str_mv 10.4025/tpe.v24i1.54756
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/54756/751375152306
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Teoria e Prática da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Teoria e Prática da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
dc.source.none.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação; v. 24 n. 1 (2021); 42-57
2237-8707
1415-837X
reponame:Teoria e Prática da Educação (Online)
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Teoria e Prática da Educação (Online)
collection Teoria e Prática da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv teoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com
_version_ 1792207158239035392