A TRANSVERSALIDADE DAS POLÍTICAS EDUCACIONAIS PARA ESTUDANTES COM ALTAS HABILIDADES/SUPERDOTAÇÃO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Teoria e Prática da Educação (Online) |
DOI: | 10.4025/tpe.v24i1.54756 |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/54756 |
Resumo: | This study investigates the transversality / continuity of public policies aimed at students who have high abilities / giftedness. The purpose was to identify the flow of inclusive policies in the area of giftedness in the different stages / levels of education. The methodology used was based on documentary research, with analytical descriptive analysis of documents and semi-structured interviews. Public policy documents at the following levels were analyzed: Curitiba, Paraná and national. In parallel, fourteen research subjects were interviewed, some of them work with attendance to giftedness and others are students with high abilities/giftedness. The research data showed a break in the continuity of the specialized educational assistance provided to this audience. |
id |
UEM-11_918578f0177d058d30ad168b68289e54 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/54756 |
network_acronym_str |
UEM-11 |
network_name_str |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
spelling |
A TRANSVERSALIDADE DAS POLÍTICAS EDUCACIONAIS PARA ESTUDANTES COM ALTAS HABILIDADES/SUPERDOTAÇÃOAltas Habilidades/SuperdotaçãoTransversalidadePolíticas PúblicasThis study investigates the transversality / continuity of public policies aimed at students who have high abilities / giftedness. The purpose was to identify the flow of inclusive policies in the area of giftedness in the different stages / levels of education. The methodology used was based on documentary research, with analytical descriptive analysis of documents and semi-structured interviews. Public policy documents at the following levels were analyzed: Curitiba, Paraná and national. In parallel, fourteen research subjects were interviewed, some of them work with attendance to giftedness and others are students with high abilities/giftedness. The research data showed a break in the continuity of the specialized educational assistance provided to this audience.Este estudio investiga la transversalidad / continuidad de las políticas públicas dirigidas a estudiantes con altas habilidades/superdotación. El propósito era identificar el flujo de políticas inclusivas en el área en las diferentes etapas / niveles de educación. La metodología utilizada fue la investigación documental, con análisis analítico descriptivo de documentos y entrevistas semiestructuradas. Se analizaron documentos de política pública en los siguientes niveles: Curitiba, Paraná y nacional. Paralelamente, se entrevistó a catorce sujetos de investigación, algunos de los cuales trabajan con los superdotados y otros son estudiantes que tienen altas habilidades/superdotación. Los datos de la investigación mostraron una ruptura en la continuidad de la asistencia educativa especializada destinada a esta audiencia.Este estudo investiga a transversalidade/continuidade das políticas públicas voltadas aos estudantes que possuem altas habilidades/superdotação (AH/S). A finalidade foi identificar o fluxo das políticas inclusivas existentes na área de AH/S nas diferentes etapas/níveis de ensino. A metodologia utilizada se deu pela pesquisa documental, com análise descritiva analítica de documentos e de entrevistas semiestruturadas. Foram analisados documentos das políticas públicas dos seguintes níveis: curitibano, paranaense e nacional. Paralelamente, foram entrevistados 14 sujeitos de pesquisa, sendo que alguns deles trabalham com atendimento a superdotados e outros são estudantes com AH/S. Os dados de pesquisa demonstraram uma ruptura na continuidade do atendimento educacional especializado realizado com este público.Universidade Estadual de Maringá2021-06-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/5475610.4025/tpe.v24i1.54756Teoria e Prática da Educação; v. 24 n. 1 (2021); 42-572237-87071415-837Xreponame:Teoria e Prática da Educação (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/54756/751375152306Copyright (c) 2021 Teoria e Prática da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMartelli, Ana Carolina Cyrino PessoaMoreira, Laura Ceretta2021-12-18T03:06:02Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/54756Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEducPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/oaiteoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com2237-87071415-837xopendoar:2023-01-12T10:59:41.954462Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
A TRANSVERSALIDADE DAS POLÍTICAS EDUCACIONAIS PARA ESTUDANTES COM ALTAS HABILIDADES/SUPERDOTAÇÃO |
title |
A TRANSVERSALIDADE DAS POLÍTICAS EDUCACIONAIS PARA ESTUDANTES COM ALTAS HABILIDADES/SUPERDOTAÇÃO |
spellingShingle |
A TRANSVERSALIDADE DAS POLÍTICAS EDUCACIONAIS PARA ESTUDANTES COM ALTAS HABILIDADES/SUPERDOTAÇÃO A TRANSVERSALIDADE DAS POLÍTICAS EDUCACIONAIS PARA ESTUDANTES COM ALTAS HABILIDADES/SUPERDOTAÇÃO Martelli, Ana Carolina Cyrino Pessoa Altas Habilidades/Superdotação Transversalidade Políticas Públicas Martelli, Ana Carolina Cyrino Pessoa Altas Habilidades/Superdotação Transversalidade Políticas Públicas |
title_short |
A TRANSVERSALIDADE DAS POLÍTICAS EDUCACIONAIS PARA ESTUDANTES COM ALTAS HABILIDADES/SUPERDOTAÇÃO |
title_full |
A TRANSVERSALIDADE DAS POLÍTICAS EDUCACIONAIS PARA ESTUDANTES COM ALTAS HABILIDADES/SUPERDOTAÇÃO |
title_fullStr |
A TRANSVERSALIDADE DAS POLÍTICAS EDUCACIONAIS PARA ESTUDANTES COM ALTAS HABILIDADES/SUPERDOTAÇÃO A TRANSVERSALIDADE DAS POLÍTICAS EDUCACIONAIS PARA ESTUDANTES COM ALTAS HABILIDADES/SUPERDOTAÇÃO |
title_full_unstemmed |
A TRANSVERSALIDADE DAS POLÍTICAS EDUCACIONAIS PARA ESTUDANTES COM ALTAS HABILIDADES/SUPERDOTAÇÃO A TRANSVERSALIDADE DAS POLÍTICAS EDUCACIONAIS PARA ESTUDANTES COM ALTAS HABILIDADES/SUPERDOTAÇÃO |
title_sort |
A TRANSVERSALIDADE DAS POLÍTICAS EDUCACIONAIS PARA ESTUDANTES COM ALTAS HABILIDADES/SUPERDOTAÇÃO |
author |
Martelli, Ana Carolina Cyrino Pessoa |
author_facet |
Martelli, Ana Carolina Cyrino Pessoa Martelli, Ana Carolina Cyrino Pessoa Moreira, Laura Ceretta Moreira, Laura Ceretta |
author_role |
author |
author2 |
Moreira, Laura Ceretta |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Martelli, Ana Carolina Cyrino Pessoa Moreira, Laura Ceretta |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Altas Habilidades/Superdotação Transversalidade Políticas Públicas |
topic |
Altas Habilidades/Superdotação Transversalidade Políticas Públicas |
description |
This study investigates the transversality / continuity of public policies aimed at students who have high abilities / giftedness. The purpose was to identify the flow of inclusive policies in the area of giftedness in the different stages / levels of education. The methodology used was based on documentary research, with analytical descriptive analysis of documents and semi-structured interviews. Public policy documents at the following levels were analyzed: Curitiba, Paraná and national. In parallel, fourteen research subjects were interviewed, some of them work with attendance to giftedness and others are students with high abilities/giftedness. The research data showed a break in the continuity of the specialized educational assistance provided to this audience. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-06-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/54756 10.4025/tpe.v24i1.54756 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/54756 |
identifier_str_mv |
10.4025/tpe.v24i1.54756 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/54756/751375152306 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Teoria e Prática da Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Teoria e Prática da Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá |
dc.source.none.fl_str_mv |
Teoria e Prática da Educação; v. 24 n. 1 (2021); 42-57 2237-8707 1415-837X reponame:Teoria e Prática da Educação (Online) instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM) instacron:UEM |
instname_str |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
instacron_str |
UEM |
institution |
UEM |
reponame_str |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
collection |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
repository.mail.fl_str_mv |
teoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com |
_version_ |
1822179452817244160 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.4025/tpe.v24i1.54756 |