MAPPING ACADEMIC MANAGEMENT INDICATORS FOR COMMUNITY HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS:

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Josende paz, Fabio
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: César Cazella, Silvio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Teoria e Prática da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/60550
Resumo: This article aims to report the results of a mapping of the use of management indicators and their relevance to the management activity of coordinators of undergraduate courses in Community Institutions of Higher Education. As an exploratory and descriptive research methodology, data were collected through a questionnaire sent to the course coordinators of 10 COMUNG institutions del . Among the main results found, the relevance of the indicators of the dimensions "Strategic and Administrative", "Strategic" and "Pedagogical" in relation to the dimensions "Administrative", "Administrative and Pedagogical" and "Financial" stands out, corroborating with other studies, where the coordinators of undergraduate courses are more concerned with pedagogical issues and legislation to the detriment of the administrative, financial activities of their courses.
id UEM-11_a985accb9b6f46291c3012dc01a61d4c
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/60550
network_acronym_str UEM-11
network_name_str Teoria e Prática da Educação (Online)
repository_id_str
spelling MAPPING ACADEMIC MANAGEMENT INDICATORS FOR COMMUNITY HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS:MAPEO DE INDICADORES DE GESTIÓN ACADÉMICA PARA INSTITUCIONES COMUNITARIAS DE EDUCACIÓN SUPERIOR: MAPEAMENTO DE INDICADORES DE GESTÃO ACADÊMICA PARA INSTITUIÇÕES COMUNITÁRIAS DE ENSINO SUPERIOR:Educational management, Performance indicators, University education.Enseñanza superior; Gestión educativa; Indicadores de desempeño.Ensino Superior; Gestão Educacional; Indicadores de Desempenho.This article aims to report the results of a mapping of the use of management indicators and their relevance to the management activity of coordinators of undergraduate courses in Community Institutions of Higher Education. As an exploratory and descriptive research methodology, data were collected through a questionnaire sent to the course coordinators of 10 COMUNG institutions del . Among the main results found, the relevance of the indicators of the dimensions "Strategic and Administrative", "Strategic" and "Pedagogical" in relation to the dimensions "Administrative", "Administrative and Pedagogical" and "Financial" stands out, corroborating with other studies, where the coordinators of undergraduate courses are more concerned with pedagogical issues and legislation to the detriment of the administrative, financial activities of their courses.Este artículo tiene como objetivo reportar los resultados de un mapeo del uso de indicadores de gestión y su relevancia para la actividad de gestión de los coordinadores de cursos de pregrado en Instituciones Comunitarias de Educación Superior. Como metodología de investigación exploratoria y descriptiva, los datos fueron recolectados a través de un cuestionario enviado a los coordinadores de cursos de 10 instituciones del COMUNG. Entre los principales resultados encontrados se destaca la mayor relevancia de los indicadores de las dimensiones “Estratégica y Administrativa”, “Estratégica” y “Pedagógica” en relación a las dimensiones “Administrativa”, “Administrativa y Pedagógica” y “Financiera”, corroborando con otros estudios. , donde los coordinadores de los cursos de pregrado se preocupan más por cuestiones pedagógicas y legislativas en detrimento de las actividades administrativas y financieras de sus cursos.  Este artigo tem por objetivo reportar os resultados de um mapeamento da utilização dos indicadores de gestão e sua relevância para a atividade de gestão de coordenadores de curso de graduação de Instituições Comunitárias de Ensino Superior. Como metodologia foi realizada uma pesquisa exploratória e descritiva, os dados foram coletados por meio de um questionário enviado aos coordenadores de curso de 10 instituições do COMUNG. Entre os principais resultados encontrados destaca-se a maior relevância dos indicadores das dimensões “Estratégicas e Administrativas”, “Estratégicas” e “Pedagógicas” em relação às dimensões “Administrativas”, “Administrativos e Pedagógicos” e “Financeiras”, corroborando com outros estudos, onde os coordenadores de curso de graduação apresentam maior preocupação com questões pedagógicas e de legislação em detrimento das atividades administrativos, financeiras de seus cursos. Universidade Estadual de Maringá2022-05-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/6055010.4025/tpe.v25i1.60550Teoria e Prática da Educação; v. 25 n. 1 (2022); 154-1732237-87071415-837Xreponame:Teoria e Prática da Educação (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/60550/751375154270Copyright (c) 2022 Teoria e Prática da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessJosende paz, FabioCésar Cazella, Silvio2022-09-21T11:34:02Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/60550Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEducPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/oaiteoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com2237-87071415-837xopendoar:2023-01-12T10:59:43.767784Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)true
dc.title.none.fl_str_mv MAPPING ACADEMIC MANAGEMENT INDICATORS FOR COMMUNITY HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS:
MAPEO DE INDICADORES DE GESTIÓN ACADÉMICA PARA INSTITUCIONES COMUNITARIAS DE EDUCACIÓN SUPERIOR:
MAPEAMENTO DE INDICADORES DE GESTÃO ACADÊMICA PARA INSTITUIÇÕES COMUNITÁRIAS DE ENSINO SUPERIOR:
title MAPPING ACADEMIC MANAGEMENT INDICATORS FOR COMMUNITY HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS:
spellingShingle MAPPING ACADEMIC MANAGEMENT INDICATORS FOR COMMUNITY HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS:
Josende paz, Fabio
Educational management, Performance indicators, University education.
Enseñanza superior; Gestión educativa; Indicadores de desempeño.
Ensino Superior; Gestão Educacional; Indicadores de Desempenho.
title_short MAPPING ACADEMIC MANAGEMENT INDICATORS FOR COMMUNITY HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS:
title_full MAPPING ACADEMIC MANAGEMENT INDICATORS FOR COMMUNITY HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS:
title_fullStr MAPPING ACADEMIC MANAGEMENT INDICATORS FOR COMMUNITY HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS:
title_full_unstemmed MAPPING ACADEMIC MANAGEMENT INDICATORS FOR COMMUNITY HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS:
title_sort MAPPING ACADEMIC MANAGEMENT INDICATORS FOR COMMUNITY HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS:
author Josende paz, Fabio
author_facet Josende paz, Fabio
César Cazella, Silvio
author_role author
author2 César Cazella, Silvio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Josende paz, Fabio
César Cazella, Silvio
dc.subject.por.fl_str_mv Educational management, Performance indicators, University education.
Enseñanza superior; Gestión educativa; Indicadores de desempeño.
Ensino Superior; Gestão Educacional; Indicadores de Desempenho.
topic Educational management, Performance indicators, University education.
Enseñanza superior; Gestión educativa; Indicadores de desempeño.
Ensino Superior; Gestão Educacional; Indicadores de Desempenho.
description This article aims to report the results of a mapping of the use of management indicators and their relevance to the management activity of coordinators of undergraduate courses in Community Institutions of Higher Education. As an exploratory and descriptive research methodology, data were collected through a questionnaire sent to the course coordinators of 10 COMUNG institutions del . Among the main results found, the relevance of the indicators of the dimensions "Strategic and Administrative", "Strategic" and "Pedagogical" in relation to the dimensions "Administrative", "Administrative and Pedagogical" and "Financial" stands out, corroborating with other studies, where the coordinators of undergraduate courses are more concerned with pedagogical issues and legislation to the detriment of the administrative, financial activities of their courses.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-05-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/60550
10.4025/tpe.v25i1.60550
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/60550
identifier_str_mv 10.4025/tpe.v25i1.60550
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/60550/751375154270
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Teoria e Prática da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Teoria e Prática da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
dc.source.none.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação; v. 25 n. 1 (2022); 154-173
2237-8707
1415-837X
reponame:Teoria e Prática da Educação (Online)
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Teoria e Prática da Educação (Online)
collection Teoria e Prática da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv teoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com
_version_ 1792207158322921472