MAPPING ACADEMIC MANAGEMENT INDICATORS FOR COMMUNITY HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS:
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Teoria e Prática da Educação (Online) |
DOI: | 10.4025/tpe.v25i1.60550 |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/60550 |
Resumo: | This article aims to report the results of a mapping of the use of management indicators and their relevance to the management activity of coordinators of undergraduate courses in Community Institutions of Higher Education. As an exploratory and descriptive research methodology, data were collected through a questionnaire sent to the course coordinators of 10 COMUNG institutions del . Among the main results found, the relevance of the indicators of the dimensions "Strategic and Administrative", "Strategic" and "Pedagogical" in relation to the dimensions "Administrative", "Administrative and Pedagogical" and "Financial" stands out, corroborating with other studies, where the coordinators of undergraduate courses are more concerned with pedagogical issues and legislation to the detriment of the administrative, financial activities of their courses. |
id |
UEM-11_a985accb9b6f46291c3012dc01a61d4c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/60550 |
network_acronym_str |
UEM-11 |
network_name_str |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
spelling |
MAPPING ACADEMIC MANAGEMENT INDICATORS FOR COMMUNITY HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS:MAPEO DE INDICADORES DE GESTIÓN ACADÉMICA PARA INSTITUCIONES COMUNITARIAS DE EDUCACIÓN SUPERIOR: MAPEAMENTO DE INDICADORES DE GESTÃO ACADÊMICA PARA INSTITUIÇÕES COMUNITÁRIAS DE ENSINO SUPERIOR:Educational management, Performance indicators, University education.Enseñanza superior; Gestión educativa; Indicadores de desempeño.Ensino Superior; Gestão Educacional; Indicadores de Desempenho.This article aims to report the results of a mapping of the use of management indicators and their relevance to the management activity of coordinators of undergraduate courses in Community Institutions of Higher Education. As an exploratory and descriptive research methodology, data were collected through a questionnaire sent to the course coordinators of 10 COMUNG institutions del . Among the main results found, the relevance of the indicators of the dimensions "Strategic and Administrative", "Strategic" and "Pedagogical" in relation to the dimensions "Administrative", "Administrative and Pedagogical" and "Financial" stands out, corroborating with other studies, where the coordinators of undergraduate courses are more concerned with pedagogical issues and legislation to the detriment of the administrative, financial activities of their courses.Este artículo tiene como objetivo reportar los resultados de un mapeo del uso de indicadores de gestión y su relevancia para la actividad de gestión de los coordinadores de cursos de pregrado en Instituciones Comunitarias de Educación Superior. Como metodología de investigación exploratoria y descriptiva, los datos fueron recolectados a través de un cuestionario enviado a los coordinadores de cursos de 10 instituciones del COMUNG. Entre los principales resultados encontrados se destaca la mayor relevancia de los indicadores de las dimensiones “Estratégica y Administrativa”, “Estratégica” y “Pedagógica” en relación a las dimensiones “Administrativa”, “Administrativa y Pedagógica” y “Financiera”, corroborando con otros estudios. , donde los coordinadores de los cursos de pregrado se preocupan más por cuestiones pedagógicas y legislativas en detrimento de las actividades administrativas y financieras de sus cursos. Este artigo tem por objetivo reportar os resultados de um mapeamento da utilização dos indicadores de gestão e sua relevância para a atividade de gestão de coordenadores de curso de graduação de Instituições Comunitárias de Ensino Superior. Como metodologia foi realizada uma pesquisa exploratória e descritiva, os dados foram coletados por meio de um questionário enviado aos coordenadores de curso de 10 instituições do COMUNG. Entre os principais resultados encontrados destaca-se a maior relevância dos indicadores das dimensões “Estratégicas e Administrativas”, “Estratégicas” e “Pedagógicas” em relação às dimensões “Administrativas”, “Administrativos e Pedagógicos” e “Financeiras”, corroborando com outros estudos, onde os coordenadores de curso de graduação apresentam maior preocupação com questões pedagógicas e de legislação em detrimento das atividades administrativos, financeiras de seus cursos. Universidade Estadual de Maringá2022-05-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/6055010.4025/tpe.v25i1.60550Teoria e Prática da Educação; v. 25 n. 1 (2022); 154-1732237-87071415-837Xreponame:Teoria e Prática da Educação (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/60550/751375154270Copyright (c) 2022 Teoria e Prática da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessJosende paz, FabioCésar Cazella, Silvio2022-09-21T11:34:02Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/60550Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEducPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/oaiteoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com2237-87071415-837xopendoar:2023-01-12T10:59:43.767784Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
MAPPING ACADEMIC MANAGEMENT INDICATORS FOR COMMUNITY HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS: MAPEO DE INDICADORES DE GESTIÓN ACADÉMICA PARA INSTITUCIONES COMUNITARIAS DE EDUCACIÓN SUPERIOR: MAPEAMENTO DE INDICADORES DE GESTÃO ACADÊMICA PARA INSTITUIÇÕES COMUNITÁRIAS DE ENSINO SUPERIOR: |
title |
MAPPING ACADEMIC MANAGEMENT INDICATORS FOR COMMUNITY HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS: |
spellingShingle |
MAPPING ACADEMIC MANAGEMENT INDICATORS FOR COMMUNITY HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS: MAPPING ACADEMIC MANAGEMENT INDICATORS FOR COMMUNITY HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS: Josende paz, Fabio Educational management, Performance indicators, University education. Enseñanza superior; Gestión educativa; Indicadores de desempeño. Ensino Superior; Gestão Educacional; Indicadores de Desempenho. Josende paz, Fabio Educational management, Performance indicators, University education. Enseñanza superior; Gestión educativa; Indicadores de desempeño. Ensino Superior; Gestão Educacional; Indicadores de Desempenho. |
title_short |
MAPPING ACADEMIC MANAGEMENT INDICATORS FOR COMMUNITY HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS: |
title_full |
MAPPING ACADEMIC MANAGEMENT INDICATORS FOR COMMUNITY HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS: |
title_fullStr |
MAPPING ACADEMIC MANAGEMENT INDICATORS FOR COMMUNITY HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS: MAPPING ACADEMIC MANAGEMENT INDICATORS FOR COMMUNITY HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS: |
title_full_unstemmed |
MAPPING ACADEMIC MANAGEMENT INDICATORS FOR COMMUNITY HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS: MAPPING ACADEMIC MANAGEMENT INDICATORS FOR COMMUNITY HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS: |
title_sort |
MAPPING ACADEMIC MANAGEMENT INDICATORS FOR COMMUNITY HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS: |
author |
Josende paz, Fabio |
author_facet |
Josende paz, Fabio Josende paz, Fabio César Cazella, Silvio César Cazella, Silvio |
author_role |
author |
author2 |
César Cazella, Silvio |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Josende paz, Fabio César Cazella, Silvio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educational management, Performance indicators, University education. Enseñanza superior; Gestión educativa; Indicadores de desempeño. Ensino Superior; Gestão Educacional; Indicadores de Desempenho. |
topic |
Educational management, Performance indicators, University education. Enseñanza superior; Gestión educativa; Indicadores de desempeño. Ensino Superior; Gestão Educacional; Indicadores de Desempenho. |
description |
This article aims to report the results of a mapping of the use of management indicators and their relevance to the management activity of coordinators of undergraduate courses in Community Institutions of Higher Education. As an exploratory and descriptive research methodology, data were collected through a questionnaire sent to the course coordinators of 10 COMUNG institutions del . Among the main results found, the relevance of the indicators of the dimensions "Strategic and Administrative", "Strategic" and "Pedagogical" in relation to the dimensions "Administrative", "Administrative and Pedagogical" and "Financial" stands out, corroborating with other studies, where the coordinators of undergraduate courses are more concerned with pedagogical issues and legislation to the detriment of the administrative, financial activities of their courses. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-05-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/60550 10.4025/tpe.v25i1.60550 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/60550 |
identifier_str_mv |
10.4025/tpe.v25i1.60550 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/60550/751375154270 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Teoria e Prática da Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Teoria e Prática da Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá |
dc.source.none.fl_str_mv |
Teoria e Prática da Educação; v. 25 n. 1 (2022); 154-173 2237-8707 1415-837X reponame:Teoria e Prática da Educação (Online) instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM) instacron:UEM |
instname_str |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
instacron_str |
UEM |
institution |
UEM |
reponame_str |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
collection |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
repository.mail.fl_str_mv |
teoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com |
_version_ |
1822179452862332928 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.4025/tpe.v25i1.60550 |