APLICAÇÃO DAS METODOLOGIAS ATIVAS DE APRENDIZAGEM TBL (TEAM BASED LEARNING) E PBL (PROBLEM-BASED LEARNING) NO CURSO DE ARQUITETURA E URBANISMO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Teoria e Prática da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/57563 |
Resumo: | The learning process has been increasingly active, promoting interactive and targeted approaches to the student as an agent of their learning, enabling the conscious evolution of theoretical and practical knowledge. Among the actions for the development of critical thinking, there is the “Team Based Learning”, the Team Based Learning (TBL), a methodology responsible for promoting the exchange of information between members. Similarly, Problem-Based Learning (PBL) uses a specific problem to initiate learning and propose solutions. In this sense, this article aims to discuss the results of the use of these methodologies in the active learning of architects, with the aim of incorporating concepts already known in the scope of education and strengthening ideas from different perceptions. The use of active methodologies in the activities developed revealed that the method facilitated learning and promoted engagement among students. |
id |
UEM-11_ac57f98e354847a1a737896052ae2932 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/57563 |
network_acronym_str |
UEM-11 |
network_name_str |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
APLICAÇÃO DAS METODOLOGIAS ATIVAS DE APRENDIZAGEM TBL (TEAM BASED LEARNING) E PBL (PROBLEM-BASED LEARNING) NO CURSO DE ARQUITETURA E URBANISMOMetodologias AtivasEstágio DocênciaArquitetura e UrbanismoThe learning process has been increasingly active, promoting interactive and targeted approaches to the student as an agent of their learning, enabling the conscious evolution of theoretical and practical knowledge. Among the actions for the development of critical thinking, there is the “Team Based Learning”, the Team Based Learning (TBL), a methodology responsible for promoting the exchange of information between members. Similarly, Problem-Based Learning (PBL) uses a specific problem to initiate learning and propose solutions. In this sense, this article aims to discuss the results of the use of these methodologies in the active learning of architects, with the aim of incorporating concepts already known in the scope of education and strengthening ideas from different perceptions. The use of active methodologies in the activities developed revealed that the method facilitated learning and promoted engagement among students.El proceso de aprendizaje ha sido cada vez más activo, promoviendo acercamientos interactivos y focalizados al alumno como agente de su aprendizaje, posibilitando la evolución consciente de los conocimientos teóricos y prácticos. Entre las acciones para el desarrollo del pensamiento crítico, se encuentra el “Aprendizaje Basado en Equipo”, el Aprendizaje Basado en Equipo (TBL), una metodología responsable de promover el intercambio de información entre los miembros. Del mismo modo, el aprendizaje basado en problemas (ABP) utiliza un problema específico para iniciar el aprendizaje y proponer soluciones. En este sentido, este artículo tiene como objetivo discutir los resultados del uso de estas metodologías en el aprendizaje activo de los arquitectos, con el objetivo de incorporar conceptos ya conocidos en el ámbito de la educación y fortalecer ideas desde diferentes percepciones. El uso de metodologías activas en las actividades desarrolladas reveló que el método facilitó el aprendizaje y promovió el compromiso entre los estudiantes.O processo de aprendizagem vem sendo cada vez mais ativo, promovendo abordagens interativas e direcionadas ao aluno como agente do seu aprendizado, possibilitando a evolução consciente do conhecimento teórico-prático. Dentre as ações ao desenvolvimento do pensamento crítico, inclui-se o “Aprendizado Baseado em Equipes”, o Team Based Learning (TBL), metodologia responsável por fomentar a troca de informações entre integrantes. Do mesmo modo, o “Aprendizado Baseado em Problemas”, Problem-Based Learning (PBL), utiliza um problema específico para iniciar a aprendizagem e propor soluções. Nesse sentido, este artigo visa discutir os resultados do emprego destas metodologias na aprendizagem ativa de arquitetos, com o intuito de incorporar conceitos já conhecidos no âmbito da educação e fortalecer ideias a partir de diferentes percepções. O uso das metodologias ativas nas atividades desenvolvidas revelou que o método facilitou a aprendizagem e promoveu engajamento entre os alunos.Universidade Estadual de Maringá2021-06-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigoapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/5756310.4025/tpe.v24i1.57563Teoria e Prática da Educação; v. 24 n. 1 (2021); 171-1892237-87071415-837Xreponame:Teoria e Prática da Educação (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/57563/751375152313Copyright (c) 2021 Teoria e Prática da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFelipe Büller BertuzziCarla Dalla CorteHenrique Aniceto KujawaGrace Tibério Cardoso2021-12-18T03:05:40Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/57563Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEducPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/oaiteoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com2237-87071415-837xopendoar:2023-01-12T10:59:42.658025Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
APLICAÇÃO DAS METODOLOGIAS ATIVAS DE APRENDIZAGEM TBL (TEAM BASED LEARNING) E PBL (PROBLEM-BASED LEARNING) NO CURSO DE ARQUITETURA E URBANISMO |
title |
APLICAÇÃO DAS METODOLOGIAS ATIVAS DE APRENDIZAGEM TBL (TEAM BASED LEARNING) E PBL (PROBLEM-BASED LEARNING) NO CURSO DE ARQUITETURA E URBANISMO |
spellingShingle |
APLICAÇÃO DAS METODOLOGIAS ATIVAS DE APRENDIZAGEM TBL (TEAM BASED LEARNING) E PBL (PROBLEM-BASED LEARNING) NO CURSO DE ARQUITETURA E URBANISMO Felipe Büller Bertuzzi Metodologias Ativas Estágio Docência Arquitetura e Urbanismo |
title_short |
APLICAÇÃO DAS METODOLOGIAS ATIVAS DE APRENDIZAGEM TBL (TEAM BASED LEARNING) E PBL (PROBLEM-BASED LEARNING) NO CURSO DE ARQUITETURA E URBANISMO |
title_full |
APLICAÇÃO DAS METODOLOGIAS ATIVAS DE APRENDIZAGEM TBL (TEAM BASED LEARNING) E PBL (PROBLEM-BASED LEARNING) NO CURSO DE ARQUITETURA E URBANISMO |
title_fullStr |
APLICAÇÃO DAS METODOLOGIAS ATIVAS DE APRENDIZAGEM TBL (TEAM BASED LEARNING) E PBL (PROBLEM-BASED LEARNING) NO CURSO DE ARQUITETURA E URBANISMO |
title_full_unstemmed |
APLICAÇÃO DAS METODOLOGIAS ATIVAS DE APRENDIZAGEM TBL (TEAM BASED LEARNING) E PBL (PROBLEM-BASED LEARNING) NO CURSO DE ARQUITETURA E URBANISMO |
title_sort |
APLICAÇÃO DAS METODOLOGIAS ATIVAS DE APRENDIZAGEM TBL (TEAM BASED LEARNING) E PBL (PROBLEM-BASED LEARNING) NO CURSO DE ARQUITETURA E URBANISMO |
author |
Felipe Büller Bertuzzi |
author_facet |
Felipe Büller Bertuzzi Carla Dalla Corte Henrique Aniceto Kujawa Grace Tibério Cardoso |
author_role |
author |
author2 |
Carla Dalla Corte Henrique Aniceto Kujawa Grace Tibério Cardoso |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Felipe Büller Bertuzzi Carla Dalla Corte Henrique Aniceto Kujawa Grace Tibério Cardoso |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Metodologias Ativas Estágio Docência Arquitetura e Urbanismo |
topic |
Metodologias Ativas Estágio Docência Arquitetura e Urbanismo |
description |
The learning process has been increasingly active, promoting interactive and targeted approaches to the student as an agent of their learning, enabling the conscious evolution of theoretical and practical knowledge. Among the actions for the development of critical thinking, there is the “Team Based Learning”, the Team Based Learning (TBL), a methodology responsible for promoting the exchange of information between members. Similarly, Problem-Based Learning (PBL) uses a specific problem to initiate learning and propose solutions. In this sense, this article aims to discuss the results of the use of these methodologies in the active learning of architects, with the aim of incorporating concepts already known in the scope of education and strengthening ideas from different perceptions. The use of active methodologies in the activities developed revealed that the method facilitated learning and promoted engagement among students. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-06-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/57563 10.4025/tpe.v24i1.57563 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/57563 |
identifier_str_mv |
10.4025/tpe.v24i1.57563 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/57563/751375152313 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Teoria e Prática da Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Teoria e Prática da Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá |
dc.source.none.fl_str_mv |
Teoria e Prática da Educação; v. 24 n. 1 (2021); 171-189 2237-8707 1415-837X reponame:Teoria e Prática da Educação (Online) instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM) instacron:UEM |
instname_str |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
instacron_str |
UEM |
institution |
UEM |
reponame_str |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
collection |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
repository.mail.fl_str_mv |
teoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com |
_version_ |
1792207158270492672 |