A dive into silence: the mystery of History class

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Torelly, Gabriel
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Pereira, Nilton Mullet
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Acta Scientiarum. Education (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/48735
Resumo: This article is a provocation to thought resulting from two researches: one who thinks the role of imagination in History teaching; and another that deals with the limits of language in the theoretical perspective of philosophies of difference. Located in this thematic intersection, via bibliographical review, it deals with silence and mystery as articulating elements of History class, considering silence as a concept that allows a non-referential look to the classroom, perceiving this space as multiplicity of creative forces. The aim is to accent the creative element in contrast with the reactive element, which is demonstrated by a problematization of the timeline, understood as a control dispositive of duration and bodies. The classroom thus has a mixed nature, consisting both of actualizations and individuations that delimit the formal possibilities of temporalization as well as of virtualities that are insinuated in order to disrupt the formal strata and produce difference. The mystery is what happens in a History class that has silence as generator element. Lastly, the generator element of this History class, the silence, is considered as condition of possibility for happenings.
id UEM-12_8c14a331b00c94a779e27f2b49e3f810
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/48735
network_acronym_str UEM-12
network_name_str Acta Scientiarum. Education (Online)
repository_id_str
spelling A dive into silence: the mystery of History classUna inmersión en silencio: el misterio de la clase de HistoriaUm mergulho no silêncio: o mistério da aula de História imagination; creation; history teaching.imaginación; creación; enseñanza de la historiaimaginação; criação; ensino de história.This article is a provocation to thought resulting from two researches: one who thinks the role of imagination in History teaching; and another that deals with the limits of language in the theoretical perspective of philosophies of difference. Located in this thematic intersection, via bibliographical review, it deals with silence and mystery as articulating elements of History class, considering silence as a concept that allows a non-referential look to the classroom, perceiving this space as multiplicity of creative forces. The aim is to accent the creative element in contrast with the reactive element, which is demonstrated by a problematization of the timeline, understood as a control dispositive of duration and bodies. The classroom thus has a mixed nature, consisting both of actualizations and individuations that delimit the formal possibilities of temporalization as well as of virtualities that are insinuated in order to disrupt the formal strata and produce difference. The mystery is what happens in a History class that has silence as generator element. Lastly, the generator element of this History class, the silence, is considered as condition of possibility for happenings.Este artículo es una provocación al pensamiento, surgiendo de dos propuestas de investigación: uno que piensa el papel de la imaginación en la enseñanza de la Historia y otro que aborda los límites del lenguaje en la perspectiva teórica de las filosofías de la diferencia. Ubicado en esta intersección temática, a través de revisión bibliográfica, trata el silencio y el misterio como elementos articulados de la clase de Historia, considerando el silencio como un concepto que permite una mirada no referencial al aula, tomando este espacio como una multiplicidad de fuerzas creativas. El objetivo es enfatizar el elemento creativo en oposición al elemento reactivo, lo que se demuestra a través de una problematización de la línea de tiempo, entendido como dispositivo de control de los cuerpos y la duración. Por lo tanto, el aula tiene una naturaleza mixta, constituida por actualizaciones e individualizaciones que delimitan las posibilidades formales de la temporalización y por las virtualidades que se insinúan para romper los estratos formales y producir diferencias. El misterio es lo que sucede en una clase de historia que tiene el silencio como elemento generador. Finalmente, el elemento generador de esta clase de historia, el silencio, se considera una condición de posibilidad para los eventos.Este artigo é uma provocação ao pensamento decorrente de duas propostas de pesquisa: uma que pensa o papel da imaginação no ensino de História e outra que se ocupa dos limites da linguagem na perspectiva teórica das filosofias da diferença. Situado nesta intersecção temática, via revisão bibliográfica, trata do silêncio e do mistério como elementos articuladores da aula de História, considerando o silêncio como conceito que permite um olhar não referencial para a sala de aula, tomando esse espaço como multiplicidade de forças criadoras. Objetiva-se acentuar o elemento criativo em contraposição ao elemento reativo, o que é demonstrado por meio de uma problematização da linha do tempo, entendida como dispositivo de controle dos corpos e da duração. A sala de aula reveste-se, assim, de uma natureza mista, constituída tanto por atualizações e individuações que delimitam as possibilidades formais de temporalização como por virtualidades que se insinuam a fim de romper os estratos formais e produzir diferença. O mistério é o que acontece em uma aula de História que tem o silêncio como elemento gerador. Por fim, o elemento gerador dessa aula de História, o silêncio, é considerado condição de possibilidade para acontecimentos.Universidade Estadual de Maringá2021-08-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/4873510.4025/actascieduc.v43i0.48735Acta Scientiarum. Education; Vol 43 (2021): Ed. Especial; e48735Acta Scientiarum. Education; v. 43 (2021): Ed. Especial; e487352178-52012178-5198reponame:Acta Scientiarum. Education (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporenghttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/48735/751375152504https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/48735/751375152612Copyright (c) 2021 Acta Scientiarum. Educationhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTorelly, GabrielPereira, Nilton Mullet 2021-09-21T13:26:14Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/48735Revistahttp://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/indexPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/oaiactaeduc@uem.br||2178-52012178-5198opendoar:2021-09-21T13:26:14Acta Scientiarum. Education (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false
dc.title.none.fl_str_mv A dive into silence: the mystery of History class
Una inmersión en silencio: el misterio de la clase de Historia
Um mergulho no silêncio: o mistério da aula de História
title A dive into silence: the mystery of History class
spellingShingle A dive into silence: the mystery of History class
Torelly, Gabriel
imagination; creation; history teaching.
imaginación; creación; enseñanza de la historia
imaginação; criação; ensino de história.
title_short A dive into silence: the mystery of History class
title_full A dive into silence: the mystery of History class
title_fullStr A dive into silence: the mystery of History class
title_full_unstemmed A dive into silence: the mystery of History class
title_sort A dive into silence: the mystery of History class
author Torelly, Gabriel
author_facet Torelly, Gabriel
Pereira, Nilton Mullet
author_role author
author2 Pereira, Nilton Mullet
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Torelly, Gabriel
Pereira, Nilton Mullet
dc.subject.por.fl_str_mv imagination; creation; history teaching.
imaginación; creación; enseñanza de la historia
imaginação; criação; ensino de história.
topic imagination; creation; history teaching.
imaginación; creación; enseñanza de la historia
imaginação; criação; ensino de história.
description This article is a provocation to thought resulting from two researches: one who thinks the role of imagination in History teaching; and another that deals with the limits of language in the theoretical perspective of philosophies of difference. Located in this thematic intersection, via bibliographical review, it deals with silence and mystery as articulating elements of History class, considering silence as a concept that allows a non-referential look to the classroom, perceiving this space as multiplicity of creative forces. The aim is to accent the creative element in contrast with the reactive element, which is demonstrated by a problematization of the timeline, understood as a control dispositive of duration and bodies. The classroom thus has a mixed nature, consisting both of actualizations and individuations that delimit the formal possibilities of temporalization as well as of virtualities that are insinuated in order to disrupt the formal strata and produce difference. The mystery is what happens in a History class that has silence as generator element. Lastly, the generator element of this History class, the silence, is considered as condition of possibility for happenings.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/48735
10.4025/actascieduc.v43i0.48735
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/48735
identifier_str_mv 10.4025/actascieduc.v43i0.48735
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/48735/751375152504
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/48735/751375152612
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Acta Scientiarum. Education
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Acta Scientiarum. Education
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
dc.source.none.fl_str_mv Acta Scientiarum. Education; Vol 43 (2021): Ed. Especial; e48735
Acta Scientiarum. Education; v. 43 (2021): Ed. Especial; e48735
2178-5201
2178-5198
reponame:Acta Scientiarum. Education (Online)
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Acta Scientiarum. Education (Online)
collection Acta Scientiarum. Education (Online)
repository.name.fl_str_mv Acta Scientiarum. Education (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv actaeduc@uem.br||
_version_ 1754842070344794112