DESENVOLVIMENTO E ANÁLISE DE UM JOGO DE TABULEIRO PARA A APRENDIZAGEM DE FORÇA E A PRIMEIRA LEI DE NEWTON NO ENSINO DE FÍSICA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ceila de Brito Dias
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Joel Oliveira Dias, Maria Sueli da Silva Gonçalves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Vitruvian Cogitationes
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/70794
Resumo: The main objective of this work was to verify the potential of a board game in terms of learning concepts related to the content of Force and Newton's First Law. Physics is usually taught in a traditional way with classes that are limited to blackboards and chalk, which are unattractive and mathematized. Therefore, the research carried out using the game portrays the ability to use play to improve or facilitate the learning of Physics content. The board game created was a product of the master's course, Analysis and Development of Teaching Resources for Teaching Science and Mathematics, and applied to a 1st grade high school class at a federal public school in the city of Jataí-GO. The students demonstrated motivation during the implementation of the activity, engaging in discussions of physical concepts and interaction with the group. The results presented demonstrated that the game contributed positively to the learning of the aforementioned concepts.
id UEM-13_05cc0e439e6df833ab8248ac58e4af75
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/70794
network_acronym_str UEM-13
network_name_str Vitruvian Cogitationes
repository_id_str
spelling DESENVOLVIMENTO E ANÁLISE DE UM JOGO DE TABULEIRO PARA A APRENDIZAGEM DE FORÇA E A PRIMEIRA LEI DE NEWTON NO ENSINO DE FÍSICAGamesLearningTeaching PhysicsJuegosAprendiendoEnseñanza de FísicaJogosAprendizagemEnsino de FísicaThe main objective of this work was to verify the potential of a board game in terms of learning concepts related to the content of Force and Newton's First Law. Physics is usually taught in a traditional way with classes that are limited to blackboards and chalk, which are unattractive and mathematized. Therefore, the research carried out using the game portrays the ability to use play to improve or facilitate the learning of Physics content. The board game created was a product of the master's course, Analysis and Development of Teaching Resources for Teaching Science and Mathematics, and applied to a 1st grade high school class at a federal public school in the city of Jataí-GO. The students demonstrated motivation during the implementation of the activity, engaging in discussions of physical concepts and interaction with the group. The results presented demonstrated that the game contributed positively to the learning of the aforementioned concepts.El principal objetivo de este trabajo fue verificar el potencial de un juego de mesa en cuanto al aprendizaje de conceptos relacionados con el contenido de la Fuerza y ​​la Primera Ley de Newton. La física suele enseñarse de forma tradicional con clases que se limitan a pizarras y tizas, que resultan poco atractivas y matematizadas. Por tanto, la investigación realizada utilizando el juego retrata la capacidad de utilizar el juego para mejorar o facilitar el aprendizaje de contenidos de Física. El juego de mesa creado fue producto de la maestría Análisis y Desarrollo de Recursos Didácticos para la Enseñanza de Ciencias y Matemáticas, y aplicado a una clase de 1º grado de secundaria de una escuela pública federal de la ciudad de Jataí-GO. Los estudiantes demostraron motivación durante la implementación de la actividad, participando en discusiones sobre conceptos físicos e interacción con el grupo. Los resultados presentados demostraron que el juego contribuyó positivamente al aprendizaje de los conceptos antes mencionados.Este trabalho teve como principal objetivo verificar as potencialidades de um jogo de tabuleiro quanto à aprendizagem dos conceitos referentes ao conteúdo de Força e a Primeira Lei de Newton. A Física usualmente é ensinada de forma tradicional com aulas que se limitam a lousa e giz, pouco atrativas e matematizadas. Por isso, a pesquisa realizada com a aplicação do jogo retrata a capacidade do emprego do lúdico para melhorar ou facilitar a aprendizagem de conteúdos de Física. O jogo de tabuleiro elaborado, foi produto da disciplina de mestrado, Análise e Desenvolvimento de Recursos Didáticos para o Ensino de Ciências e Matemática e aplicado em uma turma de 1ª série do Ensino Médio de uma escola pública federal da cidade de Jataí-GO. Os alunos demostraram motivação durante a aplicação da atividade, engajados nas discussões dos conceitos físicos e interação com o grupo. Os resultados apresentados demonstraram que o jogo contribuiu de forma positiva para a aprendizagem dos conceitos supracitados.Eduem2023-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/7079410.4025/rvc.v4i3.70794Vitruvian Cogitationes; v. 4 n. extra (2023): número extra; 144-1632675-9616reponame:Vitruvian Cogitationesinstname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/70794/751375157038Copyright (c) 2023 Revista Vitruvian Cogitationesinfo:eu-repo/semantics/openAccessCeila de Brito DiasJoel Oliveira DiasMaria Sueli da Silva Gonçalves2023-12-21T22:57:55Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/70794Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationesPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/oairvc@uem.br2675-96162675-9616opendoar:2023-12-21T22:57:55Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false
dc.title.none.fl_str_mv DESENVOLVIMENTO E ANÁLISE DE UM JOGO DE TABULEIRO PARA A APRENDIZAGEM DE FORÇA E A PRIMEIRA LEI DE NEWTON NO ENSINO DE FÍSICA
title DESENVOLVIMENTO E ANÁLISE DE UM JOGO DE TABULEIRO PARA A APRENDIZAGEM DE FORÇA E A PRIMEIRA LEI DE NEWTON NO ENSINO DE FÍSICA
spellingShingle DESENVOLVIMENTO E ANÁLISE DE UM JOGO DE TABULEIRO PARA A APRENDIZAGEM DE FORÇA E A PRIMEIRA LEI DE NEWTON NO ENSINO DE FÍSICA
Ceila de Brito Dias
Games
Learning
Teaching Physics
Juegos
Aprendiendo
Enseñanza de Física
Jogos
Aprendizagem
Ensino de Física
title_short DESENVOLVIMENTO E ANÁLISE DE UM JOGO DE TABULEIRO PARA A APRENDIZAGEM DE FORÇA E A PRIMEIRA LEI DE NEWTON NO ENSINO DE FÍSICA
title_full DESENVOLVIMENTO E ANÁLISE DE UM JOGO DE TABULEIRO PARA A APRENDIZAGEM DE FORÇA E A PRIMEIRA LEI DE NEWTON NO ENSINO DE FÍSICA
title_fullStr DESENVOLVIMENTO E ANÁLISE DE UM JOGO DE TABULEIRO PARA A APRENDIZAGEM DE FORÇA E A PRIMEIRA LEI DE NEWTON NO ENSINO DE FÍSICA
title_full_unstemmed DESENVOLVIMENTO E ANÁLISE DE UM JOGO DE TABULEIRO PARA A APRENDIZAGEM DE FORÇA E A PRIMEIRA LEI DE NEWTON NO ENSINO DE FÍSICA
title_sort DESENVOLVIMENTO E ANÁLISE DE UM JOGO DE TABULEIRO PARA A APRENDIZAGEM DE FORÇA E A PRIMEIRA LEI DE NEWTON NO ENSINO DE FÍSICA
author Ceila de Brito Dias
author_facet Ceila de Brito Dias
Joel Oliveira Dias
Maria Sueli da Silva Gonçalves
author_role author
author2 Joel Oliveira Dias
Maria Sueli da Silva Gonçalves
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ceila de Brito Dias
Joel Oliveira Dias
Maria Sueli da Silva Gonçalves
dc.subject.por.fl_str_mv Games
Learning
Teaching Physics
Juegos
Aprendiendo
Enseñanza de Física
Jogos
Aprendizagem
Ensino de Física
topic Games
Learning
Teaching Physics
Juegos
Aprendiendo
Enseñanza de Física
Jogos
Aprendizagem
Ensino de Física
description The main objective of this work was to verify the potential of a board game in terms of learning concepts related to the content of Force and Newton's First Law. Physics is usually taught in a traditional way with classes that are limited to blackboards and chalk, which are unattractive and mathematized. Therefore, the research carried out using the game portrays the ability to use play to improve or facilitate the learning of Physics content. The board game created was a product of the master's course, Analysis and Development of Teaching Resources for Teaching Science and Mathematics, and applied to a 1st grade high school class at a federal public school in the city of Jataí-GO. The students demonstrated motivation during the implementation of the activity, engaging in discussions of physical concepts and interaction with the group. The results presented demonstrated that the game contributed positively to the learning of the aforementioned concepts.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/70794
10.4025/rvc.v4i3.70794
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/70794
identifier_str_mv 10.4025/rvc.v4i3.70794
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/70794/751375157038
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Vitruvian Cogitationes
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Vitruvian Cogitationes
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Eduem
publisher.none.fl_str_mv Eduem
dc.source.none.fl_str_mv Vitruvian Cogitationes; v. 4 n. extra (2023): número extra; 144-163
2675-9616
reponame:Vitruvian Cogitationes
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Vitruvian Cogitationes
collection Vitruvian Cogitationes
repository.name.fl_str_mv Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv rvc@uem.br
_version_ 1799316979514867712