A RELAÇÃO SOCIEDADE - NATUREZA A PARTIR DA PEDAGOGIA WALDORF
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Vitruvian Cogitationes |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/67446 |
Resumo: | This work constitutes a part of the Master's research in progress, which has its centrality in the relationship between society and nature in the light of Waldorf Pedagogy (PW). The article aims to identify how the principles and educational foundations of PW conceive the society-nature relationship. Through a bibliographical research, it was reflected that PW is an Anthroposophical-based curriculum theory that conceives the human being as a harmonic physical-soul-spiritual unit, with parameters of a deep ecology, its principles and foundations associate bodily skills, cognitive and emotional, where the society-nature relationship is built daily. |
id |
UEM-13_0f7624c6cb4a09c5a874cca5d2e719a6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/67446 |
network_acronym_str |
UEM-13 |
network_name_str |
Vitruvian Cogitationes |
repository_id_str |
|
spelling |
A RELAÇÃO SOCIEDADE - NATUREZA A PARTIR DA PEDAGOGIA WALDORFSociety – NatureWaldorf PedagogyPedagogical principlesSociedad – NaturalezaPedagogía WaldorfPrincipios pedagógicosSociedade – NaturezaPedagogia WaldorfPrincípios pedagógicosThis work constitutes a part of the Master's research in progress, which has its centrality in the relationship between society and nature in the light of Waldorf Pedagogy (PW). The article aims to identify how the principles and educational foundations of PW conceive the society-nature relationship. Through a bibliographical research, it was reflected that PW is an Anthroposophical-based curriculum theory that conceives the human being as a harmonic physical-soul-spiritual unit, with parameters of a deep ecology, its principles and foundations associate bodily skills, cognitive and emotional, where the society-nature relationship is built daily.Este trabajo constituye una parte de la investigación en curso de Maestría, que tiene su centralidad en la relación entre sociedad y naturaleza a la luz de la Pedagogía Waldorf (PW). El artículo tiene como objetivo identificar cómo los principios y fundamentos educativos del MP conciben la relación sociedad-naturaleza. A través de una investigación bibliográfica, se reflejó que el PW es una teoría curricular de base Antroposófica que concibe al ser humano como una unidad armónica físico-alma-espiritual, con parámetros de una ecología profunda, sus principios y fundamentos asocian habilidades corporales, cognitivas y emocionales. donde la relación sociedad-naturaleza se construye día a día.Este trabalho se constitui de um recorte da pesquisa de Mestrado em andamento, que tem sua centralidade na relação sociedade – natureza à luz da Pedagogia Waldorf (PW). O artigo tem o objetivo de identificar como os princípios e fundamentos educacionais da PW concebem a relação sociedade-natureza. Por meio de uma pesquisa bibliográfica, refletiu-se que a PW é uma teoria de currículo de base antroposófica que concebe o ser humano como uma unidade harmônica físico-anímico-espiritual, com parâmetros de uma ecologia profunda, seus princípios e fundamentos associam habilidades corporais, cognitivas e emocionais, onde a relação sociedade-natureza é construída diariamente.Eduem2023-03-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/6744610.4025/rvc.v4i1.67446Vitruvian Cogitationes; v. 4 n. 1 (2023): número temático; 60-762675-9616reponame:Vitruvian Cogitationesinstname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/67446/751375155543Copyright (c) 2023 Revista Vitruvian Cogitationesinfo:eu-repo/semantics/openAccessJosiene de Carvalho SantanaJoelma Carvalho Vilar2023-11-11T19:58:13Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/67446Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationesPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/oairvc@uem.br2675-96162675-9616opendoar:2023-11-11T19:58:13Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A RELAÇÃO SOCIEDADE - NATUREZA A PARTIR DA PEDAGOGIA WALDORF |
title |
A RELAÇÃO SOCIEDADE - NATUREZA A PARTIR DA PEDAGOGIA WALDORF |
spellingShingle |
A RELAÇÃO SOCIEDADE - NATUREZA A PARTIR DA PEDAGOGIA WALDORF Josiene de Carvalho Santana Society – Nature Waldorf Pedagogy Pedagogical principles Sociedad – Naturaleza Pedagogía Waldorf Principios pedagógicos Sociedade – Natureza Pedagogia Waldorf Princípios pedagógicos |
title_short |
A RELAÇÃO SOCIEDADE - NATUREZA A PARTIR DA PEDAGOGIA WALDORF |
title_full |
A RELAÇÃO SOCIEDADE - NATUREZA A PARTIR DA PEDAGOGIA WALDORF |
title_fullStr |
A RELAÇÃO SOCIEDADE - NATUREZA A PARTIR DA PEDAGOGIA WALDORF |
title_full_unstemmed |
A RELAÇÃO SOCIEDADE - NATUREZA A PARTIR DA PEDAGOGIA WALDORF |
title_sort |
A RELAÇÃO SOCIEDADE - NATUREZA A PARTIR DA PEDAGOGIA WALDORF |
author |
Josiene de Carvalho Santana |
author_facet |
Josiene de Carvalho Santana Joelma Carvalho Vilar |
author_role |
author |
author2 |
Joelma Carvalho Vilar |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Josiene de Carvalho Santana Joelma Carvalho Vilar |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Society – Nature Waldorf Pedagogy Pedagogical principles Sociedad – Naturaleza Pedagogía Waldorf Principios pedagógicos Sociedade – Natureza Pedagogia Waldorf Princípios pedagógicos |
topic |
Society – Nature Waldorf Pedagogy Pedagogical principles Sociedad – Naturaleza Pedagogía Waldorf Principios pedagógicos Sociedade – Natureza Pedagogia Waldorf Princípios pedagógicos |
description |
This work constitutes a part of the Master's research in progress, which has its centrality in the relationship between society and nature in the light of Waldorf Pedagogy (PW). The article aims to identify how the principles and educational foundations of PW conceive the society-nature relationship. Through a bibliographical research, it was reflected that PW is an Anthroposophical-based curriculum theory that conceives the human being as a harmonic physical-soul-spiritual unit, with parameters of a deep ecology, its principles and foundations associate bodily skills, cognitive and emotional, where the society-nature relationship is built daily. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-03-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/67446 10.4025/rvc.v4i1.67446 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/67446 |
identifier_str_mv |
10.4025/rvc.v4i1.67446 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/67446/751375155543 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Vitruvian Cogitationes info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Vitruvian Cogitationes |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Eduem |
publisher.none.fl_str_mv |
Eduem |
dc.source.none.fl_str_mv |
Vitruvian Cogitationes; v. 4 n. 1 (2023): número temático; 60-76 2675-9616 reponame:Vitruvian Cogitationes instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM) instacron:UEM |
instname_str |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
instacron_str |
UEM |
institution |
UEM |
reponame_str |
Vitruvian Cogitationes |
collection |
Vitruvian Cogitationes |
repository.name.fl_str_mv |
Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvc@uem.br |
_version_ |
1799316979333464064 |