USO DE JOGOS EDUCACIONAIS NO ENSINO TRANSDISCIPLINAR DE TEMAS AMBIENTAIS: ESTUDO DE CASO COM A PLATAFORMA SCRATCH

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Edson Rodrigues de Aguiar
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Katia Viana Cavalcante
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Vitruvian Cogitationes
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/67402
Resumo: The article deals with the application of a didactic sequence for the development of computer games. The game was developed on the Scratch platform by students of the Technical Course in Informatics at the Instituto Federal do Amazonas, campus Boca do Acre. The research proposed to identify how the didactic sequence, based on active methodologies - gamification, can influence the teaching of programming, in context with the BNCC and the 17 SDGs. Based on this, two games and a didactic guide were developed for teachers derived from a pedagogical practice, through dialogue with the teaching of Environmental Sciences. The data constituted in this investigation were analyzed from the action research and interviews. The results show that there were improvements in students' critical thinking and problem solving.
id UEM-13_1d067530fe0249a001f71e59eb22866c
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/67402
network_acronym_str UEM-13
network_name_str Vitruvian Cogitationes
repository_id_str
spelling USO DE JOGOS EDUCACIONAIS NO ENSINO TRANSDISCIPLINAR DE TEMAS AMBIENTAIS: ESTUDO DE CASO COM A PLATAFORMA SCRATCHSustainabilityComputational ThinkingProfessional EducationSostenibilidadPensamiento ComputacionalEducación ProfesionalSustentabilidadePensamento ComputacionalEducação ProfissionalThe article deals with the application of a didactic sequence for the development of computer games. The game was developed on the Scratch platform by students of the Technical Course in Informatics at the Instituto Federal do Amazonas, campus Boca do Acre. The research proposed to identify how the didactic sequence, based on active methodologies - gamification, can influence the teaching of programming, in context with the BNCC and the 17 SDGs. Based on this, two games and a didactic guide were developed for teachers derived from a pedagogical practice, through dialogue with the teaching of Environmental Sciences. The data constituted in this investigation were analyzed from the action research and interviews. The results show that there were improvements in students' critical thinking and problem solving.El artículo trata sobre la aplicación de una secuencia didáctica para el desarrollo de juegos de computadora. El juego fue desarrollado en la plataforma Scratch por alumnos del Curso Técnico en Informática del Instituto Federal do Amazonas, campus Boca do Acre. La investigación se propuso identificar cómo la secuencia didáctica, basada en metodologías activas - gamificación, puede influir en la enseñanza de la programación, en contexto con la BNCC y los 17 ODS. A partir de ello, se desarrollaron dos juegos y una guía didáctica para docentes derivados de una práctica pedagógica, a través del diálogo con la enseñanza de las Ciencias Ambientales. Los datos constituidos en esta investigación fueron analizados a partir de la investigación acción y entrevistas. Los resultados muestran que hubo mejoras en el pensamiento crítico y la resolución de problemas de los estudiantes.O artigo trata da aplicação de uma sequência didática para o desenvolvimento de jogos computacionais. O jogo foi desenvolvido na plataforma Scratch pelos discentes do Curso Técnico em Informática do Instituto Federal do Amazonas campus Boca do Acre. A pesquisa propôs identificar como a sequência didática, baseada em metodologias ativas – gamificação pode influenciar o ensino da programação, em contexto com a BNCC e os 17 ODS. Baseado nisso, desenvolveu-se dois jogos e um guia didático para os professores derivado de uma prática pedagógica, mediante ao diálogo com o ensino das Ciências Ambientais. Os dados constituídos nessa investigação foram analisados a partir da pesquisa- ação e entrevistas. Os resultados mostram que houve melhorias no pensamento crítico e na resolução de problemas dos discentes.Eduem2023-03-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/6740210.4025/rvc.v4i1.67402Vitruvian Cogitationes; v. 4 n. 1 (2023): número temático; 10-222675-9616reponame:Vitruvian Cogitationesinstname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/67402/751375155532Copyright (c) 2023 Revista Vitruvian Cogitationesinfo:eu-repo/semantics/openAccessEdson Rodrigues de AguiarKatia Viana Cavalcante2023-11-11T19:58:13Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/67402Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationesPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/oairvc@uem.br2675-96162675-9616opendoar:2023-11-11T19:58:13Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false
dc.title.none.fl_str_mv USO DE JOGOS EDUCACIONAIS NO ENSINO TRANSDISCIPLINAR DE TEMAS AMBIENTAIS: ESTUDO DE CASO COM A PLATAFORMA SCRATCH
title USO DE JOGOS EDUCACIONAIS NO ENSINO TRANSDISCIPLINAR DE TEMAS AMBIENTAIS: ESTUDO DE CASO COM A PLATAFORMA SCRATCH
spellingShingle USO DE JOGOS EDUCACIONAIS NO ENSINO TRANSDISCIPLINAR DE TEMAS AMBIENTAIS: ESTUDO DE CASO COM A PLATAFORMA SCRATCH
Edson Rodrigues de Aguiar
Sustainability
Computational Thinking
Professional Education
Sostenibilidad
Pensamiento Computacional
Educación Profesional
Sustentabilidade
Pensamento Computacional
Educação Profissional
title_short USO DE JOGOS EDUCACIONAIS NO ENSINO TRANSDISCIPLINAR DE TEMAS AMBIENTAIS: ESTUDO DE CASO COM A PLATAFORMA SCRATCH
title_full USO DE JOGOS EDUCACIONAIS NO ENSINO TRANSDISCIPLINAR DE TEMAS AMBIENTAIS: ESTUDO DE CASO COM A PLATAFORMA SCRATCH
title_fullStr USO DE JOGOS EDUCACIONAIS NO ENSINO TRANSDISCIPLINAR DE TEMAS AMBIENTAIS: ESTUDO DE CASO COM A PLATAFORMA SCRATCH
title_full_unstemmed USO DE JOGOS EDUCACIONAIS NO ENSINO TRANSDISCIPLINAR DE TEMAS AMBIENTAIS: ESTUDO DE CASO COM A PLATAFORMA SCRATCH
title_sort USO DE JOGOS EDUCACIONAIS NO ENSINO TRANSDISCIPLINAR DE TEMAS AMBIENTAIS: ESTUDO DE CASO COM A PLATAFORMA SCRATCH
author Edson Rodrigues de Aguiar
author_facet Edson Rodrigues de Aguiar
Katia Viana Cavalcante
author_role author
author2 Katia Viana Cavalcante
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Edson Rodrigues de Aguiar
Katia Viana Cavalcante
dc.subject.por.fl_str_mv Sustainability
Computational Thinking
Professional Education
Sostenibilidad
Pensamiento Computacional
Educación Profesional
Sustentabilidade
Pensamento Computacional
Educação Profissional
topic Sustainability
Computational Thinking
Professional Education
Sostenibilidad
Pensamiento Computacional
Educación Profesional
Sustentabilidade
Pensamento Computacional
Educação Profissional
description The article deals with the application of a didactic sequence for the development of computer games. The game was developed on the Scratch platform by students of the Technical Course in Informatics at the Instituto Federal do Amazonas, campus Boca do Acre. The research proposed to identify how the didactic sequence, based on active methodologies - gamification, can influence the teaching of programming, in context with the BNCC and the 17 SDGs. Based on this, two games and a didactic guide were developed for teachers derived from a pedagogical practice, through dialogue with the teaching of Environmental Sciences. The data constituted in this investigation were analyzed from the action research and interviews. The results show that there were improvements in students' critical thinking and problem solving.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-03-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/67402
10.4025/rvc.v4i1.67402
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/67402
identifier_str_mv 10.4025/rvc.v4i1.67402
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/67402/751375155532
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Vitruvian Cogitationes
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Vitruvian Cogitationes
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Eduem
publisher.none.fl_str_mv Eduem
dc.source.none.fl_str_mv Vitruvian Cogitationes; v. 4 n. 1 (2023): número temático; 10-22
2675-9616
reponame:Vitruvian Cogitationes
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Vitruvian Cogitationes
collection Vitruvian Cogitationes
repository.name.fl_str_mv Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv rvc@uem.br
_version_ 1799316979326124032