USO DE JOGOS EDUCACIONAIS NO ENSINO TRANSDISCIPLINAR DE TEMAS AMBIENTAIS: ESTUDO DE CASO COM A PLATAFORMA SCRATCH
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Vitruvian Cogitationes |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/67402 |
Resumo: | The article deals with the application of a didactic sequence for the development of computer games. The game was developed on the Scratch platform by students of the Technical Course in Informatics at the Instituto Federal do Amazonas, campus Boca do Acre. The research proposed to identify how the didactic sequence, based on active methodologies - gamification, can influence the teaching of programming, in context with the BNCC and the 17 SDGs. Based on this, two games and a didactic guide were developed for teachers derived from a pedagogical practice, through dialogue with the teaching of Environmental Sciences. The data constituted in this investigation were analyzed from the action research and interviews. The results show that there were improvements in students' critical thinking and problem solving. |
id |
UEM-13_1d067530fe0249a001f71e59eb22866c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/67402 |
network_acronym_str |
UEM-13 |
network_name_str |
Vitruvian Cogitationes |
repository_id_str |
|
spelling |
USO DE JOGOS EDUCACIONAIS NO ENSINO TRANSDISCIPLINAR DE TEMAS AMBIENTAIS: ESTUDO DE CASO COM A PLATAFORMA SCRATCHSustainabilityComputational ThinkingProfessional EducationSostenibilidadPensamiento ComputacionalEducación ProfesionalSustentabilidadePensamento ComputacionalEducação ProfissionalThe article deals with the application of a didactic sequence for the development of computer games. The game was developed on the Scratch platform by students of the Technical Course in Informatics at the Instituto Federal do Amazonas, campus Boca do Acre. The research proposed to identify how the didactic sequence, based on active methodologies - gamification, can influence the teaching of programming, in context with the BNCC and the 17 SDGs. Based on this, two games and a didactic guide were developed for teachers derived from a pedagogical practice, through dialogue with the teaching of Environmental Sciences. The data constituted in this investigation were analyzed from the action research and interviews. The results show that there were improvements in students' critical thinking and problem solving.El artículo trata sobre la aplicación de una secuencia didáctica para el desarrollo de juegos de computadora. El juego fue desarrollado en la plataforma Scratch por alumnos del Curso Técnico en Informática del Instituto Federal do Amazonas, campus Boca do Acre. La investigación se propuso identificar cómo la secuencia didáctica, basada en metodologías activas - gamificación, puede influir en la enseñanza de la programación, en contexto con la BNCC y los 17 ODS. A partir de ello, se desarrollaron dos juegos y una guía didáctica para docentes derivados de una práctica pedagógica, a través del diálogo con la enseñanza de las Ciencias Ambientales. Los datos constituidos en esta investigación fueron analizados a partir de la investigación acción y entrevistas. Los resultados muestran que hubo mejoras en el pensamiento crítico y la resolución de problemas de los estudiantes.O artigo trata da aplicação de uma sequência didática para o desenvolvimento de jogos computacionais. O jogo foi desenvolvido na plataforma Scratch pelos discentes do Curso Técnico em Informática do Instituto Federal do Amazonas campus Boca do Acre. A pesquisa propôs identificar como a sequência didática, baseada em metodologias ativas – gamificação pode influenciar o ensino da programação, em contexto com a BNCC e os 17 ODS. Baseado nisso, desenvolveu-se dois jogos e um guia didático para os professores derivado de uma prática pedagógica, mediante ao diálogo com o ensino das Ciências Ambientais. Os dados constituídos nessa investigação foram analisados a partir da pesquisa- ação e entrevistas. Os resultados mostram que houve melhorias no pensamento crítico e na resolução de problemas dos discentes.Eduem2023-03-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/6740210.4025/rvc.v4i1.67402Vitruvian Cogitationes; v. 4 n. 1 (2023): número temático; 10-222675-9616reponame:Vitruvian Cogitationesinstname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/67402/751375155532Copyright (c) 2023 Revista Vitruvian Cogitationesinfo:eu-repo/semantics/openAccessEdson Rodrigues de AguiarKatia Viana Cavalcante2023-11-11T19:58:13Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/67402Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationesPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/oairvc@uem.br2675-96162675-9616opendoar:2023-11-11T19:58:13Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
USO DE JOGOS EDUCACIONAIS NO ENSINO TRANSDISCIPLINAR DE TEMAS AMBIENTAIS: ESTUDO DE CASO COM A PLATAFORMA SCRATCH |
title |
USO DE JOGOS EDUCACIONAIS NO ENSINO TRANSDISCIPLINAR DE TEMAS AMBIENTAIS: ESTUDO DE CASO COM A PLATAFORMA SCRATCH |
spellingShingle |
USO DE JOGOS EDUCACIONAIS NO ENSINO TRANSDISCIPLINAR DE TEMAS AMBIENTAIS: ESTUDO DE CASO COM A PLATAFORMA SCRATCH Edson Rodrigues de Aguiar Sustainability Computational Thinking Professional Education Sostenibilidad Pensamiento Computacional Educación Profesional Sustentabilidade Pensamento Computacional Educação Profissional |
title_short |
USO DE JOGOS EDUCACIONAIS NO ENSINO TRANSDISCIPLINAR DE TEMAS AMBIENTAIS: ESTUDO DE CASO COM A PLATAFORMA SCRATCH |
title_full |
USO DE JOGOS EDUCACIONAIS NO ENSINO TRANSDISCIPLINAR DE TEMAS AMBIENTAIS: ESTUDO DE CASO COM A PLATAFORMA SCRATCH |
title_fullStr |
USO DE JOGOS EDUCACIONAIS NO ENSINO TRANSDISCIPLINAR DE TEMAS AMBIENTAIS: ESTUDO DE CASO COM A PLATAFORMA SCRATCH |
title_full_unstemmed |
USO DE JOGOS EDUCACIONAIS NO ENSINO TRANSDISCIPLINAR DE TEMAS AMBIENTAIS: ESTUDO DE CASO COM A PLATAFORMA SCRATCH |
title_sort |
USO DE JOGOS EDUCACIONAIS NO ENSINO TRANSDISCIPLINAR DE TEMAS AMBIENTAIS: ESTUDO DE CASO COM A PLATAFORMA SCRATCH |
author |
Edson Rodrigues de Aguiar |
author_facet |
Edson Rodrigues de Aguiar Katia Viana Cavalcante |
author_role |
author |
author2 |
Katia Viana Cavalcante |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Edson Rodrigues de Aguiar Katia Viana Cavalcante |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Sustainability Computational Thinking Professional Education Sostenibilidad Pensamiento Computacional Educación Profesional Sustentabilidade Pensamento Computacional Educação Profissional |
topic |
Sustainability Computational Thinking Professional Education Sostenibilidad Pensamiento Computacional Educación Profesional Sustentabilidade Pensamento Computacional Educação Profissional |
description |
The article deals with the application of a didactic sequence for the development of computer games. The game was developed on the Scratch platform by students of the Technical Course in Informatics at the Instituto Federal do Amazonas, campus Boca do Acre. The research proposed to identify how the didactic sequence, based on active methodologies - gamification, can influence the teaching of programming, in context with the BNCC and the 17 SDGs. Based on this, two games and a didactic guide were developed for teachers derived from a pedagogical practice, through dialogue with the teaching of Environmental Sciences. The data constituted in this investigation were analyzed from the action research and interviews. The results show that there were improvements in students' critical thinking and problem solving. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-03-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/67402 10.4025/rvc.v4i1.67402 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/67402 |
identifier_str_mv |
10.4025/rvc.v4i1.67402 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/67402/751375155532 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Vitruvian Cogitationes info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Vitruvian Cogitationes |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Eduem |
publisher.none.fl_str_mv |
Eduem |
dc.source.none.fl_str_mv |
Vitruvian Cogitationes; v. 4 n. 1 (2023): número temático; 10-22 2675-9616 reponame:Vitruvian Cogitationes instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM) instacron:UEM |
instname_str |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
instacron_str |
UEM |
institution |
UEM |
reponame_str |
Vitruvian Cogitationes |
collection |
Vitruvian Cogitationes |
repository.name.fl_str_mv |
Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvc@uem.br |
_version_ |
1799316979326124032 |