MINI-HISTÓRIAS: EVIDÊNCIAS DE APRENDIZAGENS NO COTIDIANO DA EDUCAÇÃO INFANTIL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Vitruvian Cogitationes |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/69135 |
Resumo: | The article presents discussions on the analysis of the origin, specificities and purposes of the mini-stories, a specific pedagogical document that helps teachers to show and understand learning in children's school routine. From a study of different sources, an attempt was made to analyze the observations, photographic records and video recordings. The studies established dialogues with Fochi (2019), Vecchi (2013), Altimir (2010) and Galvani (2016). The debate on the role of pedagogical documentation, especially mini-stories, goes beyond the mere recording of activities to demonstrate learning in school exhibitions and in albums sent to families. The mini-stories subsidize the teacher's planning in the prospected activities. |
id |
UEM-13_b787c1567a4890ea6e375e31c2841f95 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/69135 |
network_acronym_str |
UEM-13 |
network_name_str |
Vitruvian Cogitationes |
repository_id_str |
|
spelling |
MINI-HISTÓRIAS: EVIDÊNCIAS DE APRENDIZAGENS NO COTIDIANO DA EDUCAÇÃO INFANTILFotografia. Registros. Documentação pedagógica.The article presents discussions on the analysis of the origin, specificities and purposes of the mini-stories, a specific pedagogical document that helps teachers to show and understand learning in children's school routine. From a study of different sources, an attempt was made to analyze the observations, photographic records and video recordings. The studies established dialogues with Fochi (2019), Vecchi (2013), Altimir (2010) and Galvani (2016). The debate on the role of pedagogical documentation, especially mini-stories, goes beyond the mere recording of activities to demonstrate learning in school exhibitions and in albums sent to families. The mini-stories subsidize the teacher's planning in the prospected activities.El artículo presenta discusiones sobre el origen, las especificidades y los propósitos de los minicuentos, un documento pedagógico que ayuda a los maestros a mostrar y comprender los aprendizajes en la rutina escolar de los niños. Así, el objetivo general es investigar las prácticas pedagógicas realizadas por los docentes, teniendo como soporte la documentación pedagógica para dar visibilidad a los aprendizajes realizados por los niños. A partir de las actividades de los niños en diálogo con los autores, tratamos de analizar las observaciones, registros fotográficos y grabaciones de video. Los estudios establecieron diálogos con Fochi (2019), Vecchi (2013), Altimir (2010) y Galvani (2016). El debate sobre el papel de la documentación pedagógica, especialmente de los minicuentos, va más allá del mero registro de actividades para demostrar aprendizajes en exposiciones escolares y en álbumes enviados a las familias, pues subsidia la planificación del docente en actividades prospectivas.O artigo apresenta discussões sobre a origem, especificidades e finalidades das mini-histórias, documento pedagógico, que auxilia os professores a evidenciar e compreender as aprendizagens, no dia a dia escolar das crianças. Assim, o objetivo geral é investigar as práticas pedagógicas realizadas pelos professores, tendo a documentação pedagógica como suporte para dar visibilidade às aprendizagens realizadas pelas crianças. A partir das atividades das crianças em diálogo com autores, procurou-se analisar as observações, registros fotográficos e vídeo gravações. Os estudos estabeleceram diálogos com Fochi (2019), Vecchi (2013), Altimir (2010) e Galvani (2016). O debate sobre o papel da documentação pedagógica, em especial das mini-histórias, ultrapassa o mero registro das atividades para demonstrar as aprendizagens nas exposições escolares e nos álbuns enviados para as famílias, pois subsidia o planejamento do professor nas atividades prospectadas. Eduem2023-08-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/6913510.4025/rvc.v4i2.69135Vitruvian Cogitationes; v. 4 n. 2 (2023); 39-522675-9616reponame:Vitruvian Cogitationesinstname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/69135/751375156350Copyright (c) 2023 Revista Vitruvian Cogitationesinfo:eu-repo/semantics/openAccessLaercio FrancesconiPansera-de-Araújo, Maria CristinaRosa Branca Tracana2023-11-11T19:58:12Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/69135Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationesPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/oairvc@uem.br2675-96162675-9616opendoar:2023-11-11T19:58:12Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
MINI-HISTÓRIAS: EVIDÊNCIAS DE APRENDIZAGENS NO COTIDIANO DA EDUCAÇÃO INFANTIL |
title |
MINI-HISTÓRIAS: EVIDÊNCIAS DE APRENDIZAGENS NO COTIDIANO DA EDUCAÇÃO INFANTIL |
spellingShingle |
MINI-HISTÓRIAS: EVIDÊNCIAS DE APRENDIZAGENS NO COTIDIANO DA EDUCAÇÃO INFANTIL Laercio Francesconi Fotografia. Registros. Documentação pedagógica. |
title_short |
MINI-HISTÓRIAS: EVIDÊNCIAS DE APRENDIZAGENS NO COTIDIANO DA EDUCAÇÃO INFANTIL |
title_full |
MINI-HISTÓRIAS: EVIDÊNCIAS DE APRENDIZAGENS NO COTIDIANO DA EDUCAÇÃO INFANTIL |
title_fullStr |
MINI-HISTÓRIAS: EVIDÊNCIAS DE APRENDIZAGENS NO COTIDIANO DA EDUCAÇÃO INFANTIL |
title_full_unstemmed |
MINI-HISTÓRIAS: EVIDÊNCIAS DE APRENDIZAGENS NO COTIDIANO DA EDUCAÇÃO INFANTIL |
title_sort |
MINI-HISTÓRIAS: EVIDÊNCIAS DE APRENDIZAGENS NO COTIDIANO DA EDUCAÇÃO INFANTIL |
author |
Laercio Francesconi |
author_facet |
Laercio Francesconi Pansera-de-Araújo, Maria Cristina Rosa Branca Tracana |
author_role |
author |
author2 |
Pansera-de-Araújo, Maria Cristina Rosa Branca Tracana |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Laercio Francesconi Pansera-de-Araújo, Maria Cristina Rosa Branca Tracana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Fotografia. Registros. Documentação pedagógica. |
topic |
Fotografia. Registros. Documentação pedagógica. |
description |
The article presents discussions on the analysis of the origin, specificities and purposes of the mini-stories, a specific pedagogical document that helps teachers to show and understand learning in children's school routine. From a study of different sources, an attempt was made to analyze the observations, photographic records and video recordings. The studies established dialogues with Fochi (2019), Vecchi (2013), Altimir (2010) and Galvani (2016). The debate on the role of pedagogical documentation, especially mini-stories, goes beyond the mere recording of activities to demonstrate learning in school exhibitions and in albums sent to families. The mini-stories subsidize the teacher's planning in the prospected activities. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-08-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/69135 10.4025/rvc.v4i2.69135 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/69135 |
identifier_str_mv |
10.4025/rvc.v4i2.69135 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/69135/751375156350 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Vitruvian Cogitationes info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Vitruvian Cogitationes |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Eduem |
publisher.none.fl_str_mv |
Eduem |
dc.source.none.fl_str_mv |
Vitruvian Cogitationes; v. 4 n. 2 (2023); 39-52 2675-9616 reponame:Vitruvian Cogitationes instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM) instacron:UEM |
instname_str |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
instacron_str |
UEM |
institution |
UEM |
reponame_str |
Vitruvian Cogitationes |
collection |
Vitruvian Cogitationes |
repository.name.fl_str_mv |
Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvc@uem.br |
_version_ |
1799316979349192704 |