MINI-HISTÓRIAS: EVIDÊNCIAS DE APRENDIZAGENS NO COTIDIANO DA EDUCAÇÃO INFANTIL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Laercio Francesconi
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Pansera-de-Araújo, Maria Cristina, Rosa Branca Tracana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Vitruvian Cogitationes
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/69135
Resumo: The article presents discussions on the analysis of the origin, specificities and purposes of the mini-stories, a specific pedagogical document that helps teachers to show and understand learning in children's school routine. From a study of different sources, an attempt was made to analyze the observations, photographic records and video recordings. The studies established dialogues with Fochi (2019), Vecchi (2013), Altimir (2010) and Galvani (2016). The debate on the role of pedagogical documentation, especially mini-stories, goes beyond the mere recording of activities to demonstrate learning in school exhibitions and in albums sent to families. The mini-stories subsidize the teacher's planning in the prospected activities.
id UEM-13_b787c1567a4890ea6e375e31c2841f95
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/69135
network_acronym_str UEM-13
network_name_str Vitruvian Cogitationes
repository_id_str
spelling MINI-HISTÓRIAS: EVIDÊNCIAS DE APRENDIZAGENS NO COTIDIANO DA EDUCAÇÃO INFANTILFotografia. Registros. Documentação pedagógica.The article presents discussions on the analysis of the origin, specificities and purposes of the mini-stories, a specific pedagogical document that helps teachers to show and understand learning in children's school routine. From a study of different sources, an attempt was made to analyze the observations, photographic records and video recordings. The studies established dialogues with Fochi (2019), Vecchi (2013), Altimir (2010) and Galvani (2016). The debate on the role of pedagogical documentation, especially mini-stories, goes beyond the mere recording of activities to demonstrate learning in school exhibitions and in albums sent to families. The mini-stories subsidize the teacher's planning in the prospected activities.El artículo presenta discusiones sobre el origen, las especificidades y los propósitos de los minicuentos, un documento pedagógico que ayuda a los maestros a mostrar y comprender los aprendizajes en la rutina escolar de los niños. Así, el objetivo general es investigar las prácticas pedagógicas realizadas por los docentes, teniendo como soporte la documentación pedagógica para dar visibilidad a los aprendizajes realizados por los niños. A partir de las actividades de los niños en diálogo con los autores, tratamos de analizar las observaciones, registros fotográficos y grabaciones de video. Los estudios establecieron diálogos con Fochi (2019), Vecchi (2013), Altimir (2010) y Galvani (2016). El debate sobre el papel de la documentación pedagógica, especialmente de los minicuentos, va más allá del mero registro de actividades para demostrar aprendizajes en exposiciones escolares y en álbumes enviados a las familias, pues subsidia la planificación del docente en actividades prospectivas.O artigo apresenta discussões sobre a origem, especificidades e finalidades das mini-histórias, documento pedagógico, que auxilia os professores a evidenciar e compreender as aprendizagens, no dia a dia escolar das crianças. Assim, o objetivo geral é investigar as práticas pedagógicas realizadas pelos professores, tendo a documentação pedagógica como suporte para dar visibilidade às aprendizagens realizadas pelas crianças. A partir das atividades das crianças em diálogo com autores, procurou-se analisar as observações, registros fotográficos e vídeo gravações. Os estudos estabeleceram diálogos com Fochi (2019), Vecchi (2013), Altimir (2010) e Galvani (2016). O debate sobre o papel da documentação pedagógica, em especial das mini-histórias, ultrapassa o mero registro das atividades para demonstrar as aprendizagens nas exposições escolares e nos álbuns enviados para as famílias, pois subsidia o planejamento do professor nas atividades prospectadas. Eduem2023-08-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/6913510.4025/rvc.v4i2.69135Vitruvian Cogitationes; v. 4 n. 2 (2023); 39-522675-9616reponame:Vitruvian Cogitationesinstname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/69135/751375156350Copyright (c) 2023 Revista Vitruvian Cogitationesinfo:eu-repo/semantics/openAccessLaercio FrancesconiPansera-de-Araújo, Maria CristinaRosa Branca Tracana2023-11-11T19:58:12Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/69135Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationesPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/oairvc@uem.br2675-96162675-9616opendoar:2023-11-11T19:58:12Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false
dc.title.none.fl_str_mv MINI-HISTÓRIAS: EVIDÊNCIAS DE APRENDIZAGENS NO COTIDIANO DA EDUCAÇÃO INFANTIL
title MINI-HISTÓRIAS: EVIDÊNCIAS DE APRENDIZAGENS NO COTIDIANO DA EDUCAÇÃO INFANTIL
spellingShingle MINI-HISTÓRIAS: EVIDÊNCIAS DE APRENDIZAGENS NO COTIDIANO DA EDUCAÇÃO INFANTIL
Laercio Francesconi
Fotografia. Registros. Documentação pedagógica.
title_short MINI-HISTÓRIAS: EVIDÊNCIAS DE APRENDIZAGENS NO COTIDIANO DA EDUCAÇÃO INFANTIL
title_full MINI-HISTÓRIAS: EVIDÊNCIAS DE APRENDIZAGENS NO COTIDIANO DA EDUCAÇÃO INFANTIL
title_fullStr MINI-HISTÓRIAS: EVIDÊNCIAS DE APRENDIZAGENS NO COTIDIANO DA EDUCAÇÃO INFANTIL
title_full_unstemmed MINI-HISTÓRIAS: EVIDÊNCIAS DE APRENDIZAGENS NO COTIDIANO DA EDUCAÇÃO INFANTIL
title_sort MINI-HISTÓRIAS: EVIDÊNCIAS DE APRENDIZAGENS NO COTIDIANO DA EDUCAÇÃO INFANTIL
author Laercio Francesconi
author_facet Laercio Francesconi
Pansera-de-Araújo, Maria Cristina
Rosa Branca Tracana
author_role author
author2 Pansera-de-Araújo, Maria Cristina
Rosa Branca Tracana
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Laercio Francesconi
Pansera-de-Araújo, Maria Cristina
Rosa Branca Tracana
dc.subject.por.fl_str_mv Fotografia. Registros. Documentação pedagógica.
topic Fotografia. Registros. Documentação pedagógica.
description The article presents discussions on the analysis of the origin, specificities and purposes of the mini-stories, a specific pedagogical document that helps teachers to show and understand learning in children's school routine. From a study of different sources, an attempt was made to analyze the observations, photographic records and video recordings. The studies established dialogues with Fochi (2019), Vecchi (2013), Altimir (2010) and Galvani (2016). The debate on the role of pedagogical documentation, especially mini-stories, goes beyond the mere recording of activities to demonstrate learning in school exhibitions and in albums sent to families. The mini-stories subsidize the teacher's planning in the prospected activities.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-08-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/69135
10.4025/rvc.v4i2.69135
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/69135
identifier_str_mv 10.4025/rvc.v4i2.69135
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/69135/751375156350
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Vitruvian Cogitationes
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Vitruvian Cogitationes
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Eduem
publisher.none.fl_str_mv Eduem
dc.source.none.fl_str_mv Vitruvian Cogitationes; v. 4 n. 2 (2023); 39-52
2675-9616
reponame:Vitruvian Cogitationes
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Vitruvian Cogitationes
collection Vitruvian Cogitationes
repository.name.fl_str_mv Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv rvc@uem.br
_version_ 1799316979349192704