O processo de ensino-aprendizagem de matemática em questão: perspectivas críticas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Wagner, Guilherme
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Vitruvian Cogitationes
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/70632
Resumo: In this research, we analyze the convergences and divergences between two critical currents in Mathematics Education: Critical Mathematics Education (CME) and Historical-Critical Pedagogy (PHC), focusing on teaching-learning processes. Using the methodology of Marx's exemplary references, we adopted Ole Skovsmose as a reference for EMC and Dermeval Saviani and Newton Duarte for PHC. The study, of a bibliographic nature, seeks to understand the conceptions of the theories in a positive way and establish a critical dialogue between them, aiming at providing guidance for future research and pedagogical practices. We explore the influence of historical-cultural psychology, the similarities between activity theory and the familiarity thesis, with an emphasis on didactic considerations for teaching mathematics. We conclude by discussing the possible reasons for the differences between these approaches, with the main result being that their didactic-pedagogical differentiations emerge from the differences in the theories' conception of the world.
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spelling O processo de ensino-aprendizagem de matemática em questão: perspectivas críticasCritical Mathematics EducationHistorical-critical PedagogyTeachingLearningEducación en Matemática Crítica. Pedagogía Histórico-CríticaEnseñanzaAprendizajeEducação Matemática CríticaPedagogia Histórico-CríticaEnsinoAprendizagemIn this research, we analyze the convergences and divergences between two critical currents in Mathematics Education: Critical Mathematics Education (CME) and Historical-Critical Pedagogy (PHC), focusing on teaching-learning processes. Using the methodology of Marx's exemplary references, we adopted Ole Skovsmose as a reference for EMC and Dermeval Saviani and Newton Duarte for PHC. The study, of a bibliographic nature, seeks to understand the conceptions of the theories in a positive way and establish a critical dialogue between them, aiming at providing guidance for future research and pedagogical practices. We explore the influence of historical-cultural psychology, the similarities between activity theory and the familiarity thesis, with an emphasis on didactic considerations for teaching mathematics. We conclude by discussing the possible reasons for the differences between these approaches, with the main result being that their didactic-pedagogical differentiations emerge from the differences in the theories' conception of the world.En esta investigación analizamos las convergencias y divergencias entre dos corrientes críticas en Educación Matemática: la Educación Matemática Crítica (EMC) y la Pedagogía Histórico-Crítica (APS), centrándonos en los procesos de enseñanza-aprendizaje. Utilizando la metodología de las referencias ejemplares de Marx, adoptamos a Ole Skovsmose como referencia para la EMC y a Dermeval Saviani y Newton Duarte para la APS. El estudio, de carácter bibliográfico, busca comprender las concepciones de las teorías de manera positiva y establecer un diálogo crítico entre ellas, con el objetivo de brindar orientación para futuras investigaciones y prácticas pedagógicas. Exploramos la influencia de la psicología histórico-cultural, las similitudes entre la teoría de la actividad y la tesis de la familiaridad, con énfasis en consideraciones didácticas para la enseñanza de las matemáticas. Concluimos discutiendo las posibles razones de las diferencias entre estos enfoques, teniendo como principal resultado que sus diferenciaciones didáctico-pedagógicas surgen de las diferencias en la concepción del mundo de las teorías.Nesta pesquisa, analisamos as convergências e divergências entre duas correntes críticas na Educação Matemática: a Educação Matemática Crítica (EMC) e a Pedagogia Histórico-Crítica (PHC), centrando-se nos processos de ensino-aprendizagem. Utilizando a metodologia dos referenciais exemplares de Marx, adotamos Ole Skovsmose como referência para a EMC e Dermeval Saviani e Newton Duarte para a PHC. O estudo, de natureza bibliográfica, busca compreender as concepções das teorias de forma positiva e estabelecer um diálogo crítico entre elas, visando orientações para futuras pesquisas e práticas pedagógicas. Exploramos a influência da psicologia histórico-cultural, as aproximações entre a teoria da atividade e a tese de familiaridade, com ênfase nas considerações didáticas para o ensino de matemática. Concluímos discutindo as possíveis razões para as diferenças entre essas abordagens tendo como principal resultado que suas diferenciações didático-pedagógicas emergem das diferenças de concepção de mundo das teorias.Eduem2024-05-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/7063210.4025/rvc.v5i1.70632Vitruvian Cogitationes; v. 5 n. 1 (2024); 109-1272675-9616reponame:Vitruvian Cogitationesinstname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/70632/751375157565Copyright (c) 2024 Revista Vitruvian Cogitationesinfo:eu-repo/semantics/openAccessWagner, Guilherme2024-05-08T13:35:46Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/70632Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationesPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/oairvc@uem.br2675-96162675-9616opendoar:2024-05-08T13:35:46Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false
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