O processo de ensino-aprendizagem de matemática em questão: perspectivas crí­ticas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Wagner, Guilherme
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Vitruvian Cogitationes
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/vitruvian/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/70632
Resumo: In this research, we analyze the convergences and divergences between two critical currents in Mathematics Education: Critical Mathematics Education (CME) and Historical-Critical Pedagogy (PHC), focusing on teaching-learning processes. Using the methodology of Marx's exemplary references, we adopted Ole Skovsmose as a reference for EMC and Dermeval Saviani and Newton Duarte for PHC. The study, of a bibliographic nature, seeks to understand the conceptions of the theories in a positive way and establish a critical dialogue between them, aiming at providing guidance for future research and pedagogical practices. We explore the influence of historical-cultural psychology, the similarities between activity theory and the familiarity thesis, with an emphasis on didactic considerations for teaching mathematics. We conclude by discussing the possible reasons for the differences between these approaches, with the main result being that their didactic-pedagogical differentiations emerge from the differences in the theories' conception of the world.
id UEM-13_cdf9845d878f203af0f49e9042bab62d
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/70632
network_acronym_str UEM-13
network_name_str Vitruvian Cogitationes
repository_id_str
spelling O processo de ensino-aprendizagem de matemática em questão: perspectivas crí­ticasEducação Matemática Crí­ticaPedagogia Histórico-Crí­ticaEnsinoAprendizagemEducación en Matemática Crí­tica. Pedagogí­a Histórico-Crí­ticaEnseí±anzaAprendizajeCritical Mathematics EducationHistorical-critical PedagogyTeachingLearningIn this research, we analyze the convergences and divergences between two critical currents in Mathematics Education: Critical Mathematics Education (CME) and Historical-Critical Pedagogy (PHC), focusing on teaching-learning processes. Using the methodology of Marx's exemplary references, we adopted Ole Skovsmose as a reference for EMC and Dermeval Saviani and Newton Duarte for PHC. The study, of a bibliographic nature, seeks to understand the conceptions of the theories in a positive way and establish a critical dialogue between them, aiming at providing guidance for future research and pedagogical practices. We explore the influence of historical-cultural psychology, the similarities between activity theory and the familiarity thesis, with an emphasis on didactic considerations for teaching mathematics. We conclude by discussing the possible reasons for the differences between these approaches, with the main result being that their didactic-pedagogical differentiations emerge from the differences in the theories' conception of the world.En esta investigación analizamos las convergencias y divergencias entre dos corrientes crí­ticas en Educación Matemática: la Educación Matemática Crí­tica (EMC) y la Pedagogí­a Histórico-Crí­tica (APS), centrándonos en los procesos de enseí±anza-aprendizaje. Utilizando la metodologí­a de las referencias ejemplares de Marx, adoptamos a Ole Skovsmose como referencia para la EMC y a Dermeval Saviani y Newton Duarte para la APS. El estudio, de carácter bibliográfico, busca comprender las concepciones de las teorí­as de manera positiva y establecer un diálogo crí­tico entre ellas, con el objetivo de brindar orientación para futuras investigaciones y prácticas pedagógicas. Exploramos la influencia de la psicologí­a histórico-cultural, las similitudes entre la teorí­a de la actividad y la tesis de la familiaridad, con énfasis en consideraciones didácticas para la enseí±anza de las matemáticas. Concluimos discutiendo las posibles razones de las diferencias entre estos enfoques, teniendo como principal resultado que sus diferenciaciones didáctico-pedagógicas surgen de las diferencias en la concepción del mundo de las teorí­as.Nesta pesquisa, analisamos as convergências e divergências entre duas correntes crí­ticas na Educação Matemática: a Educação Matemática Crí­tica (EMC) e a Pedagogia Histórico-Crí­tica (PHC), centrando-se nos processos de ensino-aprendizagem. Utilizando a metodologia dos referenciais exemplares de Marx, adotamos Ole Skovsmose como referência para a EMC e Dermeval Saviani e Newton Duarte para a PHC. O estudo, de natureza bibliográfica, busca compreender as concepções das teorias de forma positiva e estabelecer um diálogo crí­tico entre elas, visando orientações para futuras pesquisas e práticas pedagógicas. Exploramos a influência da psicologia histórico-cultural, as aproximações entre a teoria da atividade e a tese de familiaridade, com ênfase nas considerações didáticas para o ensino de matemática. Concluí­mos discutindo as possí­veis razões para as diferenças entre essas abordagens tendo como principal resultado que suas diferenciações didático-pedagógicas emergem das diferenças de concepção de mundo das teorias.Universidade Estadual de Maringá - UEM2024-05-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/vitruvian/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/7063210.4025/rvc.v5i1.70632Vitruvian Cogitationes; Vol. 5 No. 1 (2024); 109-127Vitruvian Cogitationes; v. 5 n. 1 (2024); 109-1272675-9616reponame:Vitruvian Cogitationesinstname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/vitruvian/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/70632/751375157565Copyright (c) 2024 Revista Vitruvian Cogitationesinfo:eu-repo/semantics/openAccessWagner, Guilherme2024-09-26T18:28:05Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/70632Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationesPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/oairvc@uem.br2675-96162675-9616opendoar:2024-09-26T18:28:05Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false
dc.title.none.fl_str_mv O processo de ensino-aprendizagem de matemática em questão: perspectivas crí­ticas
title O processo de ensino-aprendizagem de matemática em questão: perspectivas crí­ticas
spellingShingle O processo de ensino-aprendizagem de matemática em questão: perspectivas crí­ticas
Wagner, Guilherme
Educação Matemática Crí­tica
Pedagogia Histórico-Crí­tica
Ensino
Aprendizagem
Educación en Matemática Crí­tica
. Pedagogí­a Histórico-Crí­tica
Enseí±anza
Aprendizaje
Critical Mathematics Education
Historical-critical Pedagogy
Teaching
Learning
title_short O processo de ensino-aprendizagem de matemática em questão: perspectivas crí­ticas
title_full O processo de ensino-aprendizagem de matemática em questão: perspectivas crí­ticas
title_fullStr O processo de ensino-aprendizagem de matemática em questão: perspectivas crí­ticas
title_full_unstemmed O processo de ensino-aprendizagem de matemática em questão: perspectivas crí­ticas
title_sort O processo de ensino-aprendizagem de matemática em questão: perspectivas crí­ticas
author Wagner, Guilherme
author_facet Wagner, Guilherme
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Wagner, Guilherme
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Matemática Crí­tica
Pedagogia Histórico-Crí­tica
Ensino
Aprendizagem
Educación en Matemática Crí­tica
. Pedagogí­a Histórico-Crí­tica
Enseí±anza
Aprendizaje
Critical Mathematics Education
Historical-critical Pedagogy
Teaching
Learning
topic Educação Matemática Crí­tica
Pedagogia Histórico-Crí­tica
Ensino
Aprendizagem
Educación en Matemática Crí­tica
. Pedagogí­a Histórico-Crí­tica
Enseí±anza
Aprendizaje
Critical Mathematics Education
Historical-critical Pedagogy
Teaching
Learning
description In this research, we analyze the convergences and divergences between two critical currents in Mathematics Education: Critical Mathematics Education (CME) and Historical-Critical Pedagogy (PHC), focusing on teaching-learning processes. Using the methodology of Marx's exemplary references, we adopted Ole Skovsmose as a reference for EMC and Dermeval Saviani and Newton Duarte for PHC. The study, of a bibliographic nature, seeks to understand the conceptions of the theories in a positive way and establish a critical dialogue between them, aiming at providing guidance for future research and pedagogical practices. We explore the influence of historical-cultural psychology, the similarities between activity theory and the familiarity thesis, with an emphasis on didactic considerations for teaching mathematics. We conclude by discussing the possible reasons for the differences between these approaches, with the main result being that their didactic-pedagogical differentiations emerge from the differences in the theories' conception of the world.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-05-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/vitruvian/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/70632
10.4025/rvc.v5i1.70632
url https://periodicos.uem.br/vitruvian/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/70632
identifier_str_mv 10.4025/rvc.v5i1.70632
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/vitruvian/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/70632/751375157565
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Revista Vitruvian Cogitationes
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Revista Vitruvian Cogitationes
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá - UEM
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá - UEM
dc.source.none.fl_str_mv Vitruvian Cogitationes; Vol. 5 No. 1 (2024); 109-127
Vitruvian Cogitationes; v. 5 n. 1 (2024); 109-127
2675-9616
reponame:Vitruvian Cogitationes
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Vitruvian Cogitationes
collection Vitruvian Cogitationes
repository.name.fl_str_mv Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv rvc@uem.br
_version_ 1824038552297537536