DIVERSIDADE E PRECONCEITO NO ENSINO DE CIÊNCIAS: ELEMENTOS PARA A FORMAÇÃO DE PROFESSORES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Camila Cunha
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Alice Alexandre Pagan, Edson José Wartha
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Vitruvian Cogitationes
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63584
Resumo: Issues involving cultural diversity and prejudice have been subject of relevant debate over the past decade in the educational setting. Giving visibility to this theme, we present in a technical language, but also accessible to teachers and undergraduates, some points in which reflections are necessary to avoid perpetuating social, ethnic and gender prejudices in scientific education. The analyzes were made based on a bibliographical revision guided by an question: in which subjects of the field of scientific education a socially decontextualized teacher discourse can perpetuate prejudices to the students? The discussions presented point to the perspective of learning science as a second culture, considering some of the other cultures in dialogue with the scientist. The specificities of this process are part of the construction of dialogue between the different ethnic, gender, and perceptual points of view, involved in the learning of science tought in school and teacher training.
id UEM-13_dc550e667372e6bd7493a97773d220d2
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/63584
network_acronym_str UEM-13
network_name_str Vitruvian Cogitationes
repository_id_str
spelling DIVERSIDADE E PRECONCEITO NO ENSINO DE CIÊNCIAS: ELEMENTOS PARA A FORMAÇÃO DE PROFESSORESScience EducationInterculturalityInclusionEducación científicaInterculturalidadInclusiónEducação CientíficaInterculturalidadeInclusãoIssues involving cultural diversity and prejudice have been subject of relevant debate over the past decade in the educational setting. Giving visibility to this theme, we present in a technical language, but also accessible to teachers and undergraduates, some points in which reflections are necessary to avoid perpetuating social, ethnic and gender prejudices in scientific education. The analyzes were made based on a bibliographical revision guided by an question: in which subjects of the field of scientific education a socially decontextualized teacher discourse can perpetuate prejudices to the students? The discussions presented point to the perspective of learning science as a second culture, considering some of the other cultures in dialogue with the scientist. The specificities of this process are part of the construction of dialogue between the different ethnic, gender, and perceptual points of view, involved in the learning of science tought in school and teacher training.Los temas en torno a la diversidad cultural y los prejuicios han sido objeto de relevante debate en la última década en el escenario educativo. Dando visibilidad a esta temática, presentamos en un lenguaje técnico, pero también accesible a docentes y egresados, algunos puntos en los que son necesarias reflexiones para no perpetuar prejuicios sociales, étnicos y de género en la educación científica. Los análisis se realizaron a partir de una revisión bibliográfica guiada por una pregunta: ¿en qué temas del campo de la educación científica un discurso docente socialmente descontextualizado puede perpetuar los prejuicios contra los estudiantes? Las discusiones presentadas apuntan a la perspectiva del aprendizaje de las ciencias como una segunda cultura, considerando algunas de las otras culturas en diálogo con la científica. Las particularidades de este proceso son parte de la construcción del diálogo entre diferentes puntos de vista étnicos, de género y perceptuales, involucrados en el aprendizaje de las ciencias que se enseñan en la escuela y en la formación de los docentes.As questões que envolvem a diversidade cultural e o preconceito têm sido objeto de relevante debate na última década no cenário educacional. Dando visibilidade à esta temática, apresentamos em uma linguagem técnica, mas também acessível a professores e licenciandos, alguns pontos nos quais reflexões são necessárias para evitarmos perpetuar preconceitos sociais, étnicos e de gênero na educação científica. As análises foram efetuadas a partir de uma revisão bibliográfica orientada por uma questão: em quais temáticas do campo da educação científica um discurso docente socialmente descontextualizado pode perpetuar preconceitos aos discentes? As discussões apresentadas apontam a perspectiva do aprendizado de ciências como uma segunda cultura, considerando algumas das outras culturas em diálogo com a científica. As especificidades desse processo fazem parte da construção do diálogo entre os diferentes pontos de vista étnicos, de gênero e perceptivos, envolvidos no aprendizado da ciência ensinada na escola e na formação de professores.Eduem2022-05-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/6358410.4025/rvc.v1i1.63584Vitruvian Cogitationes; v. 1 n. 1 (2020); 50-642675-9616reponame:Vitruvian Cogitationesinstname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63584/751375154187Camila CunhaAlice Alexandre PaganEdson José Warthainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-06-15T13:32:52Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/63584Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationesPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/oairvc@uem.br2675-96162675-9616opendoar:2023-06-15T13:32:52Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false
dc.title.none.fl_str_mv DIVERSIDADE E PRECONCEITO NO ENSINO DE CIÊNCIAS: ELEMENTOS PARA A FORMAÇÃO DE PROFESSORES
title DIVERSIDADE E PRECONCEITO NO ENSINO DE CIÊNCIAS: ELEMENTOS PARA A FORMAÇÃO DE PROFESSORES
spellingShingle DIVERSIDADE E PRECONCEITO NO ENSINO DE CIÊNCIAS: ELEMENTOS PARA A FORMAÇÃO DE PROFESSORES
Camila Cunha
Science Education
Interculturality
Inclusion
Educación científica
Interculturalidad
Inclusión
Educação Científica
Interculturalidade
Inclusão
title_short DIVERSIDADE E PRECONCEITO NO ENSINO DE CIÊNCIAS: ELEMENTOS PARA A FORMAÇÃO DE PROFESSORES
title_full DIVERSIDADE E PRECONCEITO NO ENSINO DE CIÊNCIAS: ELEMENTOS PARA A FORMAÇÃO DE PROFESSORES
title_fullStr DIVERSIDADE E PRECONCEITO NO ENSINO DE CIÊNCIAS: ELEMENTOS PARA A FORMAÇÃO DE PROFESSORES
title_full_unstemmed DIVERSIDADE E PRECONCEITO NO ENSINO DE CIÊNCIAS: ELEMENTOS PARA A FORMAÇÃO DE PROFESSORES
title_sort DIVERSIDADE E PRECONCEITO NO ENSINO DE CIÊNCIAS: ELEMENTOS PARA A FORMAÇÃO DE PROFESSORES
author Camila Cunha
author_facet Camila Cunha
Alice Alexandre Pagan
Edson José Wartha
author_role author
author2 Alice Alexandre Pagan
Edson José Wartha
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Camila Cunha
Alice Alexandre Pagan
Edson José Wartha
dc.subject.por.fl_str_mv Science Education
Interculturality
Inclusion
Educación científica
Interculturalidad
Inclusión
Educação Científica
Interculturalidade
Inclusão
topic Science Education
Interculturality
Inclusion
Educación científica
Interculturalidad
Inclusión
Educação Científica
Interculturalidade
Inclusão
description Issues involving cultural diversity and prejudice have been subject of relevant debate over the past decade in the educational setting. Giving visibility to this theme, we present in a technical language, but also accessible to teachers and undergraduates, some points in which reflections are necessary to avoid perpetuating social, ethnic and gender prejudices in scientific education. The analyzes were made based on a bibliographical revision guided by an question: in which subjects of the field of scientific education a socially decontextualized teacher discourse can perpetuate prejudices to the students? The discussions presented point to the perspective of learning science as a second culture, considering some of the other cultures in dialogue with the scientist. The specificities of this process are part of the construction of dialogue between the different ethnic, gender, and perceptual points of view, involved in the learning of science tought in school and teacher training.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-05-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63584
10.4025/rvc.v1i1.63584
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63584
identifier_str_mv 10.4025/rvc.v1i1.63584
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63584/751375154187
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Eduem
publisher.none.fl_str_mv Eduem
dc.source.none.fl_str_mv Vitruvian Cogitationes; v. 1 n. 1 (2020); 50-64
2675-9616
reponame:Vitruvian Cogitationes
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Vitruvian Cogitationes
collection Vitruvian Cogitationes
repository.name.fl_str_mv Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv rvc@uem.br
_version_ 1799316979170934784