Inclusión, interculturalidad e inovación pedagógica: problematización de prácticas y de percepciones de profesores, alumnos y coordinadores
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11643 |
Resumo: | The study problematizes the perception of teachers, students and coordinators about their pedagogical practice. It discusses the innovative meanings identified in intercultural and inclusive pedagogical practices, in the specialization course in Education, implemented in 2016 by the Catarinense Federal Institute of Education, Science and Technology - Camboriú Campus (IFC – Campus Camboriú). The information provided by coordinators, teachers and students of this course, concerning their conceptions and practices of pedagogical innovation, interculturality and inclusion, are analyzed in the light of the theoretical background that has been constructed in the International Observatory of Inclusion, Interculturality and Pedagogical Innovation (OIIIIPe). From the spotlight of the omniletic perspective, students' and teachers' statements indicate that pedagogical innovation implies intercultural and inclusive practices that are, in turn, problematized in the decolonial perspective. |
id |
UNESP-15_b37a947c0905a4d9eb1ba9b6c11a38be |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11643 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Inclusión, interculturalidad e inovación pedagógica: problematización de prácticas y de percepciones de profesores, alumnos y coordinadoresInclusão, interculturalidade e inovação pedagógica: problematização de práticas e de percepções de docentes, discentes e coordenadoresInterculturalityInclusionPedagogical InnovationInterculturalidadInclusiónInovación PedagógicaInterculturalidadeInclusãoInovação PedagógicaThe study problematizes the perception of teachers, students and coordinators about their pedagogical practice. It discusses the innovative meanings identified in intercultural and inclusive pedagogical practices, in the specialization course in Education, implemented in 2016 by the Catarinense Federal Institute of Education, Science and Technology - Camboriú Campus (IFC – Campus Camboriú). The information provided by coordinators, teachers and students of this course, concerning their conceptions and practices of pedagogical innovation, interculturality and inclusion, are analyzed in the light of the theoretical background that has been constructed in the International Observatory of Inclusion, Interculturality and Pedagogical Innovation (OIIIIPe). From the spotlight of the omniletic perspective, students' and teachers' statements indicate that pedagogical innovation implies intercultural and inclusive practices that are, in turn, problematized in the decolonial perspective.El estúdio problematiza la percepción de los professores, alumnos y coordinadores con relación a su práctica pedagógica. Discute los significados inovadores identificados en prácticas pedagógicas interculturales e inclusivas, por ocasión del curso de especialización en educación, implementado en el año 2016 por el Instituto Federal de Educación Ciencia y Tecnología Catarinense – campus Camboriú (IFC-Campus Camboriú). Informaciones oferecidas por los coordinadores, profesores y estudiantes de ese curso, sobre sus concepciones y prácticas de innovación pedagógica, interculturalidad e inclusión, son analisadas a la luz del referencial teórico que se está construyendo en el Observatorio Internacional de Inclusión, Interculturalidad e Inovación Pedagógica (OIIIIPe). Por medio del enfoque de la perspectiva omnilética, los declaraciones de estudiantes y profesores indican que la inovación pedagógica implica en prácticas interculturales e inclusivas que, por su vez, son problematizadas en la perspectiva decolonial.O estudo problematiza a percepção de docentes e discentes acerca da sua prática pedagógica. Discute os significados inovadores identificados em práticas pedagógicas interculturais e inclusivas, por ocasião do curso de Especialização em Educação, realizado em 2016 pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Catarinense – Campus Camboriú (IFC-Campus Camboriú). Informações oferecidas por coordenadores, professores e estudantes desse curso, a respeito de suas concepções e práticas de inovação pedagógica, interculturalidade e inclusão, são analisadas à luz do referencial teórico que vem sendo construído no Observatório Internacional de Inclusão, Interculturalidade e Inovação Pedagógica (OIIIIPe). Sob o enfoque da perspectiva omnilética, os depoimentos de estudantes e professores indicam que a inovação pedagógica implica em práticas interculturais e inclusivas que, por sua vez, são problematizadas na perspectiva decolonial.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2018-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1164310.21723/riaee.v13.nesp2.set2018.11643Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n. esp. 2, set. (2018); 1265-1280Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n. esp. 2, set. (2018); 1265-12801982-55872446-860610.21723/riaee.v13.nesp2.set2018reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11643/7585Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Filomena Lucia Gossler Rodrigues daFernandes, Sonia Regina de SouzaFleuri, Reinaldo Matias2020-12-30T22:27:20Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11643Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-12-30T22:27:20Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Inclusión, interculturalidad e inovación pedagógica: problematización de prácticas y de percepciones de profesores, alumnos y coordinadores Inclusão, interculturalidade e inovação pedagógica: problematização de práticas e de percepções de docentes, discentes e coordenadores |
title |
Inclusión, interculturalidad e inovación pedagógica: problematización de prácticas y de percepciones de profesores, alumnos y coordinadores |
spellingShingle |
Inclusión, interculturalidad e inovación pedagógica: problematización de prácticas y de percepciones de profesores, alumnos y coordinadores Silva, Filomena Lucia Gossler Rodrigues da Interculturality Inclusion Pedagogical Innovation Interculturalidad Inclusión Inovación Pedagógica Interculturalidade Inclusão Inovação Pedagógica |
title_short |
Inclusión, interculturalidad e inovación pedagógica: problematización de prácticas y de percepciones de profesores, alumnos y coordinadores |
title_full |
Inclusión, interculturalidad e inovación pedagógica: problematización de prácticas y de percepciones de profesores, alumnos y coordinadores |
title_fullStr |
Inclusión, interculturalidad e inovación pedagógica: problematización de prácticas y de percepciones de profesores, alumnos y coordinadores |
title_full_unstemmed |
Inclusión, interculturalidad e inovación pedagógica: problematización de prácticas y de percepciones de profesores, alumnos y coordinadores |
title_sort |
Inclusión, interculturalidad e inovación pedagógica: problematización de prácticas y de percepciones de profesores, alumnos y coordinadores |
author |
Silva, Filomena Lucia Gossler Rodrigues da |
author_facet |
Silva, Filomena Lucia Gossler Rodrigues da Fernandes, Sonia Regina de Souza Fleuri, Reinaldo Matias |
author_role |
author |
author2 |
Fernandes, Sonia Regina de Souza Fleuri, Reinaldo Matias |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Filomena Lucia Gossler Rodrigues da Fernandes, Sonia Regina de Souza Fleuri, Reinaldo Matias |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Interculturality Inclusion Pedagogical Innovation Interculturalidad Inclusión Inovación Pedagógica Interculturalidade Inclusão Inovação Pedagógica |
topic |
Interculturality Inclusion Pedagogical Innovation Interculturalidad Inclusión Inovación Pedagógica Interculturalidade Inclusão Inovação Pedagógica |
description |
The study problematizes the perception of teachers, students and coordinators about their pedagogical practice. It discusses the innovative meanings identified in intercultural and inclusive pedagogical practices, in the specialization course in Education, implemented in 2016 by the Catarinense Federal Institute of Education, Science and Technology - Camboriú Campus (IFC – Campus Camboriú). The information provided by coordinators, teachers and students of this course, concerning their conceptions and practices of pedagogical innovation, interculturality and inclusion, are analyzed in the light of the theoretical background that has been constructed in the International Observatory of Inclusion, Interculturality and Pedagogical Innovation (OIIIIPe). From the spotlight of the omniletic perspective, students' and teachers' statements indicate that pedagogical innovation implies intercultural and inclusive practices that are, in turn, problematized in the decolonial perspective. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-09-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11643 10.21723/riaee.v13.nesp2.set2018.11643 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11643 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v13.nesp2.set2018.11643 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11643/7585 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n. esp. 2, set. (2018); 1265-1280 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n. esp. 2, set. (2018); 1265-1280 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v13.nesp2.set2018 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215856654843904 |