HISTORY TAUGHT: meanings attributed by students of Basic Education from the experience of PIBID/Fahist
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Outros tempos |
Texto Completo: | https://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/851 |
Resumo: | This article analyzes a set of records written by elementary school students during the activities of the Institutional Program of Scholarships for Teaching Initiation (Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência – PIBID/Fahist/Unifesspa) about the meanings that they attribute to the History taught in the classroom. With that goal in mind, we applied an anonymous questionnaire during the activities developed in this Program, with open questions on the issues to be discussed in this article. According to the records produced by the students, the History which is taught in the classroom serves to learn/get to know/know/study the past. In practice, the reflections involving the present and the future are not mentioned. Regarding the contents considered indispensable, they point to themes related to Brazilian History as being the most important. |
id |
UEMA-2_4039ae4e20485eaf81b1f8ed4c9ab4d6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.outrostempos.uema.br:article/851 |
network_acronym_str |
UEMA-2 |
network_name_str |
Outros tempos |
repository_id_str |
|
spelling |
HISTORY TAUGHT: meanings attributed by students of Basic Education from the experience of PIBID/FahistLA HISTORIA ENSEÑADA: sentidos y significados atribuidos por estudiantes de Educación Básica a partir de la experiencia de PIBID/FahistA HISTÓRIA ENSINADA: sentidos e significados atribuídos pelos alunos da Educação Básica a partir da experiência do PIBID/Fahist Historia EnseñadaConocimiento EscolarEnseñanza de la HistoriaPIBIDTaught HistorySchool KnowledgeHistory TeachingPIBIDHistória EnsinadaSaber EscolarEnsino de HistóriaPIBIDThis article analyzes a set of records written by elementary school students during the activities of the Institutional Program of Scholarships for Teaching Initiation (Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência – PIBID/Fahist/Unifesspa) about the meanings that they attribute to the History taught in the classroom. With that goal in mind, we applied an anonymous questionnaire during the activities developed in this Program, with open questions on the issues to be discussed in this article. According to the records produced by the students, the History which is taught in the classroom serves to learn/get to know/know/study the past. In practice, the reflections involving the present and the future are not mentioned. Regarding the contents considered indispensable, they point to themes related to Brazilian History as being the most important.El artículo analiza un conjunto de registros escritos por estudiantes de primaria durante las actividades del Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência da Faculdade de História da Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (PIBID/Fahist/Unifesspa) sobre los sentidos y significados que atribuyen a la historia enseñada en el aula. Para este propósito, durante las actividades desarrolladas en PIBID, fue aplicado un cuestionario sin identificación nominal, con preguntas abiertas sobre los temas discutidos en este artículo. Según los registros producidos por los estudiantes, la Historia que se enseña en el aula sirve para aprender/saber/conocer/estudiar el pasado. Prácticamente, no se mencionan las reflexiones que involucran el presente y el futuro. En cuanto a los contenidos considerados indispensables, los alumnos señalan que los temas relacionados con la Historia de Brasil son de mayor importancia.O artigo analisa um conjunto de registros escritos por alunos do Ensino Fundamental durante as atividades do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência da Faculdade de História, da Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (PIBID/Fahist/Unifesspa), sobre os sentidos e significados que eles atribuem à história ensinada na sala de aula. Para tanto, durante as atividades desenvolvidas pelo PIBID, aplicamos um questionário sem identificação nominal, com perguntas abertas sobre questões debatidas no presente artigo. De acordo com os registros produzidos pelos estudantes, a História ensinada em sala de aula serve para aprender/conhecer/saber/estudar o passado. Praticamente, as reflexões que envolvem o presente e o futuro não são mencionadas. No que tange aos conteúdos considerados indispensáveis, eles pontuam temas ligados à História do Brasil como sendo os de maior importância.Universidade Estadual do Maranhão2021-08-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/85110.18817/ot.v18i32.851Outros Tempos: Pesquisa em Foco - História; v. 18 n. 32 (2021): DOSSIÊ - Imprensa no Maranhão: 200 anos de história; 1-251808-803110.18817/ot.v18i32reponame:Outros temposinstname:Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)instacron:UEMAporhttps://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/851/898Copyright (c) 2021 Outros Tempos: Pesquisa em Foco - Históriainfo:eu-repo/semantics/openAccessCAVALCANTI, ERINALDO 2021-08-11T18:52:10Zoai:ojs2.outrostempos.uema.br:article/851Revistahttp://www.outrostempos.uema.br/PUBhttps://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/oaioutrostempos_revista@yahoo.com.br1808-80311808-8031opendoar:2021-08-11T18:52:10Outros tempos - Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
HISTORY TAUGHT: meanings attributed by students of Basic Education from the experience of PIBID/Fahist LA HISTORIA ENSEÑADA: sentidos y significados atribuidos por estudiantes de Educación Básica a partir de la experiencia de PIBID/Fahist A HISTÓRIA ENSINADA: sentidos e significados atribuídos pelos alunos da Educação Básica a partir da experiência do PIBID/Fahist |
title |
HISTORY TAUGHT: meanings attributed by students of Basic Education from the experience of PIBID/Fahist |
spellingShingle |
HISTORY TAUGHT: meanings attributed by students of Basic Education from the experience of PIBID/Fahist CAVALCANTI, ERINALDO Historia Enseñada Conocimiento Escolar Enseñanza de la Historia PIBID Taught History School Knowledge History Teaching PIBID História Ensinada Saber Escolar Ensino de História PIBID |
title_short |
HISTORY TAUGHT: meanings attributed by students of Basic Education from the experience of PIBID/Fahist |
title_full |
HISTORY TAUGHT: meanings attributed by students of Basic Education from the experience of PIBID/Fahist |
title_fullStr |
HISTORY TAUGHT: meanings attributed by students of Basic Education from the experience of PIBID/Fahist |
title_full_unstemmed |
HISTORY TAUGHT: meanings attributed by students of Basic Education from the experience of PIBID/Fahist |
title_sort |
HISTORY TAUGHT: meanings attributed by students of Basic Education from the experience of PIBID/Fahist |
author |
CAVALCANTI, ERINALDO |
author_facet |
CAVALCANTI, ERINALDO |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
CAVALCANTI, ERINALDO |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Historia Enseñada Conocimiento Escolar Enseñanza de la Historia PIBID Taught History School Knowledge History Teaching PIBID História Ensinada Saber Escolar Ensino de História PIBID |
topic |
Historia Enseñada Conocimiento Escolar Enseñanza de la Historia PIBID Taught History School Knowledge History Teaching PIBID História Ensinada Saber Escolar Ensino de História PIBID |
description |
This article analyzes a set of records written by elementary school students during the activities of the Institutional Program of Scholarships for Teaching Initiation (Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência – PIBID/Fahist/Unifesspa) about the meanings that they attribute to the History taught in the classroom. With that goal in mind, we applied an anonymous questionnaire during the activities developed in this Program, with open questions on the issues to be discussed in this article. According to the records produced by the students, the History which is taught in the classroom serves to learn/get to know/know/study the past. In practice, the reflections involving the present and the future are not mentioned. Regarding the contents considered indispensable, they point to themes related to Brazilian History as being the most important. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/851 10.18817/ot.v18i32.851 |
url |
https://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/851 |
identifier_str_mv |
10.18817/ot.v18i32.851 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/851/898 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Outros Tempos: Pesquisa em Foco - História info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Outros Tempos: Pesquisa em Foco - História |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual do Maranhão |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual do Maranhão |
dc.source.none.fl_str_mv |
Outros Tempos: Pesquisa em Foco - História; v. 18 n. 32 (2021): DOSSIÊ - Imprensa no Maranhão: 200 anos de história; 1-25 1808-8031 10.18817/ot.v18i32 reponame:Outros tempos instname:Universidade Estadual do Maranhão (UEMA) instacron:UEMA |
instname_str |
Universidade Estadual do Maranhão (UEMA) |
instacron_str |
UEMA |
institution |
UEMA |
reponame_str |
Outros tempos |
collection |
Outros tempos |
repository.name.fl_str_mv |
Outros tempos - Universidade Estadual do Maranhão (UEMA) |
repository.mail.fl_str_mv |
outrostempos_revista@yahoo.com.br |
_version_ |
1797067033841500160 |