HISTORY TAUGHT: meanings attributed by students of Basic Education from the experience of PIBID/Fahist

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: CAVALCANTI, ERINALDO
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Outros tempos
Texto Completo: https://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/851
Resumo: This article analyzes a set of records written by elementary school students during the activities of the Institutional Program of Scholarships for Teaching Initiation (Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência – PIBID/Fahist/Unifesspa) about the meanings that they attribute to the History taught in the classroom. With that goal in mind, we applied an anonymous questionnaire during the activities developed in this Program, with open questions on the issues to be discussed in this article. According to the records produced by the students, the History which is taught in the classroom serves to learn/get to know/know/study the past. In practice, the reflections involving the present and the future are not mentioned. Regarding the contents considered indispensable, they point to themes related to Brazilian History as being the most important.
id UEMA-2_4039ae4e20485eaf81b1f8ed4c9ab4d6
oai_identifier_str oai:ojs2.outrostempos.uema.br:article/851
network_acronym_str UEMA-2
network_name_str Outros tempos
repository_id_str
spelling HISTORY TAUGHT: meanings attributed by students of Basic Education from the experience of PIBID/FahistLA HISTORIA ENSEÑADA: sentidos y significados atribuidos por estudiantes de Educación Básica a partir de la experiencia de PIBID/FahistA HISTÓRIA ENSINADA: sentidos e significados atribuídos pelos alunos da Educação Básica a partir da experiência do PIBID/Fahist Historia EnseñadaConocimiento EscolarEnseñanza de la HistoriaPIBIDTaught HistorySchool KnowledgeHistory TeachingPIBIDHistória EnsinadaSaber EscolarEnsino de HistóriaPIBIDThis article analyzes a set of records written by elementary school students during the activities of the Institutional Program of Scholarships for Teaching Initiation (Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência – PIBID/Fahist/Unifesspa) about the meanings that they attribute to the History taught in the classroom. With that goal in mind, we applied an anonymous questionnaire during the activities developed in this Program, with open questions on the issues to be discussed in this article. According to the records produced by the students, the History which is taught in the classroom serves to learn/get to know/know/study the past. In practice, the reflections involving the present and the future are not mentioned. Regarding the contents considered indispensable, they point to themes related to Brazilian History as being the most important.El artículo analiza un conjunto de registros escritos por estudiantes de primaria durante las actividades del Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência da Faculdade de História da Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (PIBID/Fahist/Unifesspa) sobre los sentidos y significados que atribuyen a la historia enseñada en el aula. Para este propósito, durante las actividades desarrolladas en PIBID, fue aplicado un cuestionario sin identificación nominal, con preguntas abiertas sobre los temas discutidos en este artículo. Según los registros producidos por los estudiantes, la Historia que se enseña en el aula sirve para aprender/saber/conocer/estudiar el pasado. Prácticamente, no se mencionan las reflexiones que involucran el presente y el futuro. En cuanto a los contenidos considerados indispensables, los alumnos señalan que los temas relacionados con la Historia de Brasil son de mayor importancia.O artigo analisa um conjunto de registros escritos por alunos do Ensino Fundamental durante as atividades do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência da Faculdade de História, da Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (PIBID/Fahist/Unifesspa), sobre os sentidos e significados que eles atribuem à história ensinada na sala de aula. Para tanto, durante as atividades desenvolvidas pelo PIBID, aplicamos um questionário sem identificação nominal, com perguntas abertas sobre questões debatidas no presente artigo. De acordo com os registros produzidos pelos estudantes, a História ensinada em sala de aula serve para aprender/conhecer/saber/estudar o passado. Praticamente, as reflexões que envolvem o presente e o futuro não são mencionadas. No que tange aos conteúdos considerados indispensáveis, eles pontuam temas ligados à História do Brasil como sendo os de maior importância.Universidade Estadual do Maranhão2021-08-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/85110.18817/ot.v18i32.851Outros Tempos: Pesquisa em Foco - História; v. 18 n. 32 (2021): DOSSIÊ - Imprensa no Maranhão: 200 anos de história; 1-251808-803110.18817/ot.v18i32reponame:Outros temposinstname:Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)instacron:UEMAporhttps://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/851/898Copyright (c) 2021 Outros Tempos: Pesquisa em Foco - Históriainfo:eu-repo/semantics/openAccessCAVALCANTI, ERINALDO 2021-08-11T18:52:10Zoai:ojs2.outrostempos.uema.br:article/851Revistahttp://www.outrostempos.uema.br/PUBhttps://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/oaioutrostempos_revista@yahoo.com.br1808-80311808-8031opendoar:2021-08-11T18:52:10Outros tempos - Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)false
dc.title.none.fl_str_mv HISTORY TAUGHT: meanings attributed by students of Basic Education from the experience of PIBID/Fahist
LA HISTORIA ENSEÑADA: sentidos y significados atribuidos por estudiantes de Educación Básica a partir de la experiencia de PIBID/Fahist
A HISTÓRIA ENSINADA: sentidos e significados atribuídos pelos alunos da Educação Básica a partir da experiência do PIBID/Fahist
title HISTORY TAUGHT: meanings attributed by students of Basic Education from the experience of PIBID/Fahist
spellingShingle HISTORY TAUGHT: meanings attributed by students of Basic Education from the experience of PIBID/Fahist
CAVALCANTI, ERINALDO
Historia Enseñada
Conocimiento Escolar
Enseñanza de la Historia
PIBID
Taught History
School Knowledge
History Teaching
PIBID
História Ensinada
Saber Escolar
Ensino de História
PIBID
title_short HISTORY TAUGHT: meanings attributed by students of Basic Education from the experience of PIBID/Fahist
title_full HISTORY TAUGHT: meanings attributed by students of Basic Education from the experience of PIBID/Fahist
title_fullStr HISTORY TAUGHT: meanings attributed by students of Basic Education from the experience of PIBID/Fahist
title_full_unstemmed HISTORY TAUGHT: meanings attributed by students of Basic Education from the experience of PIBID/Fahist
title_sort HISTORY TAUGHT: meanings attributed by students of Basic Education from the experience of PIBID/Fahist
author CAVALCANTI, ERINALDO
author_facet CAVALCANTI, ERINALDO
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv CAVALCANTI, ERINALDO
dc.subject.por.fl_str_mv Historia Enseñada
Conocimiento Escolar
Enseñanza de la Historia
PIBID
Taught History
School Knowledge
History Teaching
PIBID
História Ensinada
Saber Escolar
Ensino de História
PIBID
topic Historia Enseñada
Conocimiento Escolar
Enseñanza de la Historia
PIBID
Taught History
School Knowledge
History Teaching
PIBID
História Ensinada
Saber Escolar
Ensino de História
PIBID
description This article analyzes a set of records written by elementary school students during the activities of the Institutional Program of Scholarships for Teaching Initiation (Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência – PIBID/Fahist/Unifesspa) about the meanings that they attribute to the History taught in the classroom. With that goal in mind, we applied an anonymous questionnaire during the activities developed in this Program, with open questions on the issues to be discussed in this article. According to the records produced by the students, the History which is taught in the classroom serves to learn/get to know/know/study the past. In practice, the reflections involving the present and the future are not mentioned. Regarding the contents considered indispensable, they point to themes related to Brazilian History as being the most important.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/851
10.18817/ot.v18i32.851
url https://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/851
identifier_str_mv 10.18817/ot.v18i32.851
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/851/898
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Outros Tempos: Pesquisa em Foco - História
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Outros Tempos: Pesquisa em Foco - História
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual do Maranhão
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual do Maranhão
dc.source.none.fl_str_mv Outros Tempos: Pesquisa em Foco - História; v. 18 n. 32 (2021): DOSSIÊ - Imprensa no Maranhão: 200 anos de história; 1-25
1808-8031
10.18817/ot.v18i32
reponame:Outros tempos
instname:Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)
instacron:UEMA
instname_str Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)
instacron_str UEMA
institution UEMA
reponame_str Outros tempos
collection Outros tempos
repository.name.fl_str_mv Outros tempos - Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)
repository.mail.fl_str_mv outrostempos_revista@yahoo.com.br
_version_ 1797067033841500160