How to make an existence more real in (post)pandemic times?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva de Almeida, Isabella
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Batista Ferreira, João, Maria de Carvalho, Yara
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em foco
Texto Completo: https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6888
Resumo: This essay brings formative processes reflections in the academic context from the effects of three experiences that we have produced in-between this pandemic times. Thought-experiences that, in the classroom setting and in the orientation relationship of a thesis, have transverse us and summoned us in the sense of answering the question: how to make an existence more real? We have registered here the unexpected and the multiple inventions; we have identified gestures - minimal and vital; and we have experienced the "intercessor" condition. We have unfolded the thinking about what we think (we have been understanding thinking as a creation act) and we reiterated the need to promote the co-presence of differences, and reading about formative processes as an affirmation of the rights to the singular and plural modes of existence…
id UEMG-2_091793be602ffa5bd7256f6cdac153a3
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6888
network_acronym_str UEMG-2
network_name_str Educação em foco
repository_id_str
spelling How to make an existence more real in (post)pandemic times?¿Cómo hacer más real una existencia en tiempos de (post)pandemia?Como tornar mais real uma existência em tempos (pós)pandêmicos?Salud PúblicaPolíticas de FormaciónIntercesoresInvestigación en SaludPublic HealthEducation PoliciesIntercessorsHealth ResearchSaúde ColetivaPolítica de FormaçãoIntercessoresPesquisa em SaúdeThis essay brings formative processes reflections in the academic context from the effects of three experiences that we have produced in-between this pandemic times. Thought-experiences that, in the classroom setting and in the orientation relationship of a thesis, have transverse us and summoned us in the sense of answering the question: how to make an existence more real? We have registered here the unexpected and the multiple inventions; we have identified gestures - minimal and vital; and we have experienced the "intercessor" condition. We have unfolded the thinking about what we think (we have been understanding thinking as a creation act) and we reiterated the need to promote the co-presence of differences, and reading about formative processes as an affirmation of the rights to the singular and plural modes of existence…Este ensayo trae reflexiones sobre los procesos formativos en el contexto académico a partir de los efectos de tres experiencias que producimos en medio de tiempos de pandemia. Pensamientos-experiencias que, en él escenario de las clases y en la relación de orientación de una tesis, nos atravesaron y convocaron para el sentido de responder a la pregunta que nos ha estado rondando: ¿Cómo hacer más real una existencia? Inscribimos aquí lo inesperado y las múltiples invenciones; identificamos gestos - mínimos y vitales; y experimentamos la condición de "intercesor" (as). Desplegamos pensar en lo que pensamos (entendiendo el pensamiento como un acto de creación) y reiteramos la necesidad de promover la copresencia de las diferencias, la lectura de los procesos formativos como afirmación del derecho a modos de existencia singulares y plurales.Este ensaio traz reflexões relativas aos processos formativos no contexto acadêmico a partir de efeitos de três experiências que produzimos no entremeio dos tempos pandêmicos. Experiências-pensamentos que no cenário da sala de aula e na relação de orientação de uma tese nos atravessaram e nos convocaram no sentido de responder à questão que nos tem rondado: como tornar mais real uma existência? Registramos aqui os inesperados e as múltiplas invenções; identificamos gestos - mínimos e vitais; e experimentamos a condição de "intercessor" (as). Desdobramos o pensar sobre o que pensamos (entendendo o pensamento como ato de criação) e reiteramos a necessidade de promovermos a co presença das diferenças, a leitura dos processos formativos como afirmação do direito aos modos singulares e plurais de existência...EDUEMG2022-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/688810.36704/eef.v25i47.6888Educação em Foco; Vol. 25 No. 47 (2022): Educação Em FocoEducação em Foco; Vol. 25 Núm. 47 (2022): Educação Em FocoEducação em Foco; v. 25 n. 47 (2022): Educação Em Foco2317-009310.36704/eef.v25i47reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6888/4383https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6888/4448Copyright (c) 2022 Isabella Silva de Almeida, João Batista Ferreira, Yara Maria de Carvalhoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva de Almeida, IsabellaBatista Ferreira, JoãoMaria de Carvalho, Yara2023-01-13T19:10:20Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6888Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2023-01-13T19:10:20Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false
dc.title.none.fl_str_mv How to make an existence more real in (post)pandemic times?
¿Cómo hacer más real una existencia en tiempos de (post)pandemia?
Como tornar mais real uma existência em tempos (pós)pandêmicos?
title How to make an existence more real in (post)pandemic times?
spellingShingle How to make an existence more real in (post)pandemic times?
Silva de Almeida, Isabella
Salud Pública
Políticas de Formación
Intercesores
Investigación en Salud
Public Health
Education Policies
Intercessors
Health Research
Saúde Coletiva
Política de Formação
Intercessores
Pesquisa em Saúde
title_short How to make an existence more real in (post)pandemic times?
title_full How to make an existence more real in (post)pandemic times?
title_fullStr How to make an existence more real in (post)pandemic times?
title_full_unstemmed How to make an existence more real in (post)pandemic times?
title_sort How to make an existence more real in (post)pandemic times?
author Silva de Almeida, Isabella
author_facet Silva de Almeida, Isabella
Batista Ferreira, João
Maria de Carvalho, Yara
author_role author
author2 Batista Ferreira, João
Maria de Carvalho, Yara
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva de Almeida, Isabella
Batista Ferreira, João
Maria de Carvalho, Yara
dc.subject.por.fl_str_mv Salud Pública
Políticas de Formación
Intercesores
Investigación en Salud
Public Health
Education Policies
Intercessors
Health Research
Saúde Coletiva
Política de Formação
Intercessores
Pesquisa em Saúde
topic Salud Pública
Políticas de Formación
Intercesores
Investigación en Salud
Public Health
Education Policies
Intercessors
Health Research
Saúde Coletiva
Política de Formação
Intercessores
Pesquisa em Saúde
description This essay brings formative processes reflections in the academic context from the effects of three experiences that we have produced in-between this pandemic times. Thought-experiences that, in the classroom setting and in the orientation relationship of a thesis, have transverse us and summoned us in the sense of answering the question: how to make an existence more real? We have registered here the unexpected and the multiple inventions; we have identified gestures - minimal and vital; and we have experienced the "intercessor" condition. We have unfolded the thinking about what we think (we have been understanding thinking as a creation act) and we reiterated the need to promote the co-presence of differences, and reading about formative processes as an affirmation of the rights to the singular and plural modes of existence…
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6888
10.36704/eef.v25i47.6888
url https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6888
identifier_str_mv 10.36704/eef.v25i47.6888
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6888/4383
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6888/4448
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Isabella Silva de Almeida, João Batista Ferreira, Yara Maria de Carvalho
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Isabella Silva de Almeida, João Batista Ferreira, Yara Maria de Carvalho
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDUEMG
publisher.none.fl_str_mv EDUEMG
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Foco; Vol. 25 No. 47 (2022): Educação Em Foco
Educação em Foco; Vol. 25 Núm. 47 (2022): Educação Em Foco
Educação em Foco; v. 25 n. 47 (2022): Educação Em Foco
2317-0093
10.36704/eef.v25i47
reponame:Educação em foco
instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron:UEMG
instname_str Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron_str UEMG
institution UEMG
reponame_str Educação em foco
collection Educação em foco
repository.name.fl_str_mv Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
repository.mail.fl_str_mv revista.educacaoemfoco@uemg.br
_version_ 1798045782644883456