Online intervention with teachers in preventing and coping with bullying: feasibility study: estudo de viabilidade
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em foco |
Texto Completo: | https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5825 |
Resumo: | In Brazil, studies on the topic have increased in the last decade, but few are directed at preparing the teacher for preventing and coping with bullying. This study aimed to evaluate the feasibility of an online intervention with teachers in the prevention and confrontation of school bullying, with six weekly group sessions, multicomponent format and experiential methodology with the themes: concepts of bullying, conflict management, empathy, assertive communication, emotional self-control and self-care. Twelve teachers (11 female and 01 male) from public schools in the metropolitan region of Porto Alegre, aged between 39 and 62 years, participated in the study. It is a feasibility study, with process evaluation and post-intervention evaluation The results demonstrate the importance of interventions for teachers on the topic of bullying that promote awareness of the need for prevention and the establishment of positive relationships in the school environment. |
id |
UEMG-2_206e033da672f7eecbb9337167901e39 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5825 |
network_acronym_str |
UEMG-2 |
network_name_str |
Educação em foco |
repository_id_str |
|
spelling |
Online intervention with teachers in preventing and coping with bullying: feasibility study: estudo de viabilidadeIntervención online con profesores en la prevención y afrontamiento del bullying: Estudio de viabilidad: estudo de viabilidadeIntervenção online com professores para prevenção e enfrentamento do bullying escolar: estudo de viabilidadeBullying.IntervençãoProfessorBullyingInterventionTeacherBullyingIntervenciónMaestroIn Brazil, studies on the topic have increased in the last decade, but few are directed at preparing the teacher for preventing and coping with bullying. This study aimed to evaluate the feasibility of an online intervention with teachers in the prevention and confrontation of school bullying, with six weekly group sessions, multicomponent format and experiential methodology with the themes: concepts of bullying, conflict management, empathy, assertive communication, emotional self-control and self-care. Twelve teachers (11 female and 01 male) from public schools in the metropolitan region of Porto Alegre, aged between 39 and 62 years, participated in the study. It is a feasibility study, with process evaluation and post-intervention evaluation The results demonstrate the importance of interventions for teachers on the topic of bullying that promote awareness of the need for prevention and the establishment of positive relationships in the school environment.En Brasil, los estudios sobre el tema se han incrementado en la última década, pero pocos están dirigidos a preparar al docente para prevenir y enfrentar el acoso escolar. Este estudio tuvo como objetivo evaluar la viabilidad de una intervención online con docentes en la prevención y afrontamiento del acoso escolar, con seis sesiones grupales semanales, formato multicomponente y metodología experiencial con los temas: conceptos de acoso escolar, manejo de conflictos, empatía, comunicación asertiva, emocional autocontrol y autocuidado. En el estudio participaron 12 profesores (11 mujeres y 01 masculino) de escuelas públicas de la región metropolitana de Porto Alegre, con edades comprendidas entre 39 y 62 años. Se trata de estudio de viabilidad, con evaluación de procesos y evaluación posintervención. Los resultados demuestran importancia de las intervenciones para docentes sobre tema del bullying que promuevan la conciencia de la necesidad de prevención y establecimiento de relaciones positivas en entorno escolar.No Brasil, os estudos sobre o bullyng têm aumentado na última década, mas poucos são direcionados ao preparo do professor para a prevenção e enfrentamento ao bullying. Este estudo teve como objetivo avaliar a viabilidade de uma intervenção online com professores na prevenção e enfrentamento do bullying escolar, com seis sessões semanais grupais, formato multicomponente e metodologia experiencial com as temáticas: concepções de bullying, gerenciamento de conflitos, empatia, comunicação assertiva, autocontrole emocional e autocuidado. Participaram do estudo doze professores (11 sexo feminino e 01 masculino) de escolas públicas da região metropolitana de Porto Alegre, com idades entre 39 e 62 anos. Trata-se de um estudo de viabilidade, com avaliação de processo e avaliação pós-intervenção. Os resultados demonstram a importância de intervenções para professores sobre o tema bullying que promovam a sensibilização quanto à necessidade de prevenção e de estabelecimento de relações positivas no ambiente escolar.EDUEMG2022-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/582510.36704/eef.v25i45.5825Educação em Foco; Vol. 25 No. 45 (2022): Educação Em Foco; 420-443Educação em Foco; Vol. 25 Núm. 45 (2022): Educação Em Foco; 420-443Educação em Foco; v. 25 n. 45 (2022): Educação Em Foco; 420-4432317-00931519-332210.36704/eef.v25i45reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5825/3990Copyright (c) 2022 Claudia Santos Rocha, Helen Bedinoto Durgante, Débora Dalbosco Dell'Aglioinfo:eu-repo/semantics/openAccessRocha, Claudia SantosBedinoto Durgante, HelenDalbosco Dell'Aglio, Débora 2022-12-21T14:02:21Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5825Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2022-12-21T14:02:21Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Online intervention with teachers in preventing and coping with bullying: feasibility study: estudo de viabilidade Intervención online con profesores en la prevención y afrontamiento del bullying: Estudio de viabilidad: estudo de viabilidade Intervenção online com professores para prevenção e enfrentamento do bullying escolar: estudo de viabilidade |
title |
Online intervention with teachers in preventing and coping with bullying: feasibility study: estudo de viabilidade |
spellingShingle |
Online intervention with teachers in preventing and coping with bullying: feasibility study: estudo de viabilidade Rocha, Claudia Santos Bullying. Intervenção Professor Bullying Intervention Teacher Bullying Intervención Maestro |
title_short |
Online intervention with teachers in preventing and coping with bullying: feasibility study: estudo de viabilidade |
title_full |
Online intervention with teachers in preventing and coping with bullying: feasibility study: estudo de viabilidade |
title_fullStr |
Online intervention with teachers in preventing and coping with bullying: feasibility study: estudo de viabilidade |
title_full_unstemmed |
Online intervention with teachers in preventing and coping with bullying: feasibility study: estudo de viabilidade |
title_sort |
Online intervention with teachers in preventing and coping with bullying: feasibility study: estudo de viabilidade |
author |
Rocha, Claudia Santos |
author_facet |
Rocha, Claudia Santos Bedinoto Durgante, Helen Dalbosco Dell'Aglio, Débora |
author_role |
author |
author2 |
Bedinoto Durgante, Helen Dalbosco Dell'Aglio, Débora |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rocha, Claudia Santos Bedinoto Durgante, Helen Dalbosco Dell'Aglio, Débora |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Bullying. Intervenção Professor Bullying Intervention Teacher Bullying Intervención Maestro |
topic |
Bullying. Intervenção Professor Bullying Intervention Teacher Bullying Intervención Maestro |
description |
In Brazil, studies on the topic have increased in the last decade, but few are directed at preparing the teacher for preventing and coping with bullying. This study aimed to evaluate the feasibility of an online intervention with teachers in the prevention and confrontation of school bullying, with six weekly group sessions, multicomponent format and experiential methodology with the themes: concepts of bullying, conflict management, empathy, assertive communication, emotional self-control and self-care. Twelve teachers (11 female and 01 male) from public schools in the metropolitan region of Porto Alegre, aged between 39 and 62 years, participated in the study. It is a feasibility study, with process evaluation and post-intervention evaluation The results demonstrate the importance of interventions for teachers on the topic of bullying that promote awareness of the need for prevention and the establishment of positive relationships in the school environment. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-04-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5825 10.36704/eef.v25i45.5825 |
url |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5825 |
identifier_str_mv |
10.36704/eef.v25i45.5825 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5825/3990 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Claudia Santos Rocha, Helen Bedinoto Durgante, Débora Dalbosco Dell'Aglio info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Claudia Santos Rocha, Helen Bedinoto Durgante, Débora Dalbosco Dell'Aglio |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDUEMG |
publisher.none.fl_str_mv |
EDUEMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Foco; Vol. 25 No. 45 (2022): Educação Em Foco; 420-443 Educação em Foco; Vol. 25 Núm. 45 (2022): Educação Em Foco; 420-443 Educação em Foco; v. 25 n. 45 (2022): Educação Em Foco; 420-443 2317-0093 1519-3322 10.36704/eef.v25i45 reponame:Educação em foco instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) instacron:UEMG |
instname_str |
Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) |
instacron_str |
UEMG |
institution |
UEMG |
reponame_str |
Educação em foco |
collection |
Educação em foco |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.educacaoemfoco@uemg.br |
_version_ |
1792205470360928256 |