Processos da institucionalização da pré-escola no Brasil entre finais do século XIX e primeira metade do século XX
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em foco |
Texto Completo: | https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6642 |
Resumo: | This article aims to discuss the institutionalization of preschool education in Brazil, between later century 19th and century 20th's first half. For that, as methodological procedure, a data collection approach about the theme has been conjugated in several journals wich were digitalized and are now available in the Brazilian database "Hemeroteca Digital da Biblioteca Nacional" together with a bibliographical analysis relevant to the subject. As theoretical perspective, we choose to follow authors who consider the subjects as agents of history and historical events guided by the understanding of the process and experience. It has been possible to point out, as a result, the need for further research that addresses the preschool education from theoretical and analytic perspectives that stress race, gender, social class and georeferencing categories to broaden or understanding about the complexity of the institutionalization process of preschool education in Brazil. |
id |
UEMG-2_44bbe841ff2474346765c64715d92ff9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6642 |
network_acronym_str |
UEMG-2 |
network_name_str |
Educação em foco |
repository_id_str |
|
spelling |
Processos da institucionalização da pré-escola no Brasil entre finais do século XIX e primeira metade do século XXEducación infantil; educación preescolar; historia de la educaciónChildhood education; history of education; preschool educationEducação infantilhistória da educaçãopré-escolaThis article aims to discuss the institutionalization of preschool education in Brazil, between later century 19th and century 20th's first half. For that, as methodological procedure, a data collection approach about the theme has been conjugated in several journals wich were digitalized and are now available in the Brazilian database "Hemeroteca Digital da Biblioteca Nacional" together with a bibliographical analysis relevant to the subject. As theoretical perspective, we choose to follow authors who consider the subjects as agents of history and historical events guided by the understanding of the process and experience. It has been possible to point out, as a result, the need for further research that addresses the preschool education from theoretical and analytic perspectives that stress race, gender, social class and georeferencing categories to broaden or understanding about the complexity of the institutionalization process of preschool education in Brazil.El presente artículo tiene como objetivo discutir algunos aspectos relacionados con los procesos de institucionalización de la educación preescolar en Brasil en el período comprendido entre finales del siglo XIX y la primera mitad del siglo XX. Para ello, como procedimiento metodológico, se combinó un enfoque de relevamiento de datos sobre el tema en diversas revistas que fueron digitalizadas y están disponibles para su consulta en la Hemeroteca Digital de la Biblioteca Nacional junto con el relevamiento bibliográfico pertinente al tema. Como perspectiva teórica optamos por seguir los enfoques que consideran a los sujetos como agentes de la historia y los acontecimientos históricos basados en la comprensión del proceso y las experiencias. Como resultados se pudo señalar la necesidad de nuevas investigaciones que tomen el tema de la educación preescolar desde perspectivas teóricas y analíticas que tensionen la raza, el género, la clase y la georreferenciación para ampliar las comprensiones sobre la complejidad del proceso de institucionalización de la educación preescolar en Brasil.O presente artigo tem como objetivo discutir alguns aspectos referentes aos processos de institucionalização da pré-escola no Brasil no recorte temporal entre finais do século XIX e primeira metade do século XX. Para isso, como procedimento metodológico, foi conjugada uma abordagem de levantamento de dados sobre a temática em diversos periódicos digitalizados e estão disponíveis para consulta na Hemeroteca Digital da Biblioteca Nacional junto com o levantamento bibliográfico pertinente ao assunto. Como perspectiva teórica optamos por seguir abordagens que consideram os sujeitos como agente da história e os eventos históricos pautados na compreensão de processo e experiências. Como resultados foi possível apontar para a necessidade de novas pesquisas que tomem a temática da educação pré-escolar a partir de perspectivas teóricas e analíticas que tensionem as categorias de raça, gênero, classe e georreferenciamento a fim de alargarmos as compreensões sobre a complexidade do processo de institucionalização da educação pré-escolar no Brasil.EDUEMG2022-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/664210.36704/eef.v25i47.6642Educação em Foco; Vol. 25 No. 47 (2022): Educação Em FocoEducação em Foco; Vol. 25 Núm. 47 (2022): Educação Em FocoEducação em Foco; v. 25 n. 47 (2022): Educação Em Foco2317-00931519-332210.36704/eef.v25i47reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6642/4395Copyright (c) 2022 FABIANA GARCIA MUNHOZ, VINÍCIUS DE MORAES MONÇÃOinfo:eu-repo/semantics/openAccessGARCIA MUNHOZ, FABIANAMONÇÃO, VINÍCIUS DE MORAES2022-12-22T18:26:48Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6642Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2022-12-22T18:26:48Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Processos da institucionalização da pré-escola no Brasil entre finais do século XIX e primeira metade do século XX |
title |
Processos da institucionalização da pré-escola no Brasil entre finais do século XIX e primeira metade do século XX |
spellingShingle |
Processos da institucionalização da pré-escola no Brasil entre finais do século XIX e primeira metade do século XX GARCIA MUNHOZ, FABIANA Educación infantil; educación preescolar; historia de la educación Childhood education; history of education; preschool education Educação infantil história da educação pré-escola |
title_short |
Processos da institucionalização da pré-escola no Brasil entre finais do século XIX e primeira metade do século XX |
title_full |
Processos da institucionalização da pré-escola no Brasil entre finais do século XIX e primeira metade do século XX |
title_fullStr |
Processos da institucionalização da pré-escola no Brasil entre finais do século XIX e primeira metade do século XX |
title_full_unstemmed |
Processos da institucionalização da pré-escola no Brasil entre finais do século XIX e primeira metade do século XX |
title_sort |
Processos da institucionalização da pré-escola no Brasil entre finais do século XIX e primeira metade do século XX |
author |
GARCIA MUNHOZ, FABIANA |
author_facet |
GARCIA MUNHOZ, FABIANA MONÇÃO, VINÍCIUS DE MORAES |
author_role |
author |
author2 |
MONÇÃO, VINÍCIUS DE MORAES |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
GARCIA MUNHOZ, FABIANA MONÇÃO, VINÍCIUS DE MORAES |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educación infantil; educación preescolar; historia de la educación Childhood education; history of education; preschool education Educação infantil história da educação pré-escola |
topic |
Educación infantil; educación preescolar; historia de la educación Childhood education; history of education; preschool education Educação infantil história da educação pré-escola |
description |
This article aims to discuss the institutionalization of preschool education in Brazil, between later century 19th and century 20th's first half. For that, as methodological procedure, a data collection approach about the theme has been conjugated in several journals wich were digitalized and are now available in the Brazilian database "Hemeroteca Digital da Biblioteca Nacional" together with a bibliographical analysis relevant to the subject. As theoretical perspective, we choose to follow authors who consider the subjects as agents of history and historical events guided by the understanding of the process and experience. It has been possible to point out, as a result, the need for further research that addresses the preschool education from theoretical and analytic perspectives that stress race, gender, social class and georeferencing categories to broaden or understanding about the complexity of the institutionalization process of preschool education in Brazil. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6642 10.36704/eef.v25i47.6642 |
url |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6642 |
identifier_str_mv |
10.36704/eef.v25i47.6642 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6642/4395 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 FABIANA GARCIA MUNHOZ, VINÍCIUS DE MORAES MONÇÃO info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 FABIANA GARCIA MUNHOZ, VINÍCIUS DE MORAES MONÇÃO |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDUEMG |
publisher.none.fl_str_mv |
EDUEMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Foco; Vol. 25 No. 47 (2022): Educação Em Foco Educação em Foco; Vol. 25 Núm. 47 (2022): Educação Em Foco Educação em Foco; v. 25 n. 47 (2022): Educação Em Foco 2317-0093 1519-3322 10.36704/eef.v25i47 reponame:Educação em foco instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) instacron:UEMG |
instname_str |
Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) |
instacron_str |
UEMG |
institution |
UEMG |
reponame_str |
Educação em foco |
collection |
Educação em foco |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.educacaoemfoco@uemg.br |
_version_ |
1792205470476271616 |