Processos da institucionalização da pré-escola no Brasil entre finais do século XIX e primeira metade do século XX

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: GARCIA MUNHOZ, FABIANA
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: MONÇÃO, VINÍCIUS DE MORAES
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em foco
Texto Completo: https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6642
Resumo: This article aims to discuss the institutionalization of preschool education in Brazil, between later century 19th and century 20th's first half. For that, as methodological procedure, a data collection approach about the theme has been conjugated in several journals wich were digitalized and are now available in the Brazilian database "Hemeroteca Digital da Biblioteca Nacional" together with a bibliographical analysis relevant to the subject. As theoretical perspective, we choose to follow authors who consider the subjects as agents of history and historical events guided by the understanding of the process and experience. It has been possible to point out, as a result, the need for further research that addresses the preschool education from theoretical and analytic perspectives that stress race, gender, social class and georeferencing categories to broaden or understanding about the complexity of the institutionalization process of preschool education in Brazil.
id UEMG-2_44bbe841ff2474346765c64715d92ff9
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6642
network_acronym_str UEMG-2
network_name_str Educação em foco
repository_id_str
spelling Processos da institucionalização da pré-escola no Brasil entre finais do século XIX e primeira metade do século XXEducación infantil; educación preescolar; historia de la educaciónChildhood education; history of education; preschool educationEducação infantilhistória da educaçãopré-escolaThis article aims to discuss the institutionalization of preschool education in Brazil, between later century 19th and century 20th's first half. For that, as methodological procedure, a data collection approach about the theme has been conjugated in several journals wich were digitalized and are now available in the Brazilian database "Hemeroteca Digital da Biblioteca Nacional" together with a bibliographical analysis relevant to the subject. As theoretical perspective, we choose to follow authors who consider the subjects as agents of history and historical events guided by the understanding of the process and experience. It has been possible to point out, as a result, the need for further research that addresses the preschool education from theoretical and analytic perspectives that stress race, gender, social class and georeferencing categories to broaden or understanding about the complexity of the institutionalization process of preschool education in Brazil.El presente artículo tiene como objetivo discutir algunos aspectos relacionados con los procesos de institucionalización de la educación preescolar en Brasil en el período comprendido entre finales del siglo XIX y la primera mitad del siglo XX. Para ello, como procedimiento metodológico, se combinó un enfoque de relevamiento de datos sobre el tema en diversas revistas que fueron digitalizadas y están disponibles para su consulta en la Hemeroteca Digital de la Biblioteca Nacional junto con el relevamiento bibliográfico pertinente al tema. Como perspectiva teórica optamos por seguir los enfoques que consideran a los sujetos como agentes de la historia y los acontecimientos históricos basados en la comprensión del proceso y las experiencias. Como resultados se pudo señalar la necesidad de nuevas investigaciones que tomen el tema de la educación preescolar desde perspectivas teóricas y analíticas que tensionen la raza, el género, la clase y la georreferenciación para ampliar las comprensiones sobre la complejidad del proceso de institucionalización de la educación preescolar en Brasil.O presente artigo tem como objetivo discutir alguns aspectos referentes aos processos de institucionalização da pré-escola no Brasil no recorte temporal entre finais do século XIX e primeira metade do século XX. Para isso, como procedimento metodológico, foi conjugada uma abordagem de levantamento de dados sobre a temática em diversos periódicos digitalizados e estão disponíveis para consulta na Hemeroteca Digital da Biblioteca Nacional junto com o levantamento bibliográfico pertinente ao assunto. Como perspectiva teórica optamos por seguir abordagens que consideram os sujeitos como agente da história e os eventos históricos pautados na compreensão de processo e experiências. Como resultados foi possível apontar para a necessidade de novas pesquisas que tomem a temática da educação pré-escolar a partir de perspectivas teóricas e analíticas que tensionem as categorias de raça, gênero, classe e georreferenciamento a fim de alargarmos as compreensões sobre a complexidade do processo de institucionalização da educação pré-escolar no Brasil.EDUEMG2022-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/664210.36704/eef.v25i47.6642Educação em Foco; Vol. 25 No. 47 (2022): Educação Em FocoEducação em Foco; Vol. 25 Núm. 47 (2022): Educação Em FocoEducação em Foco; v. 25 n. 47 (2022): Educação Em Foco2317-00931519-332210.36704/eef.v25i47reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6642/4395Copyright (c) 2022 FABIANA GARCIA MUNHOZ, VINÍCIUS DE MORAES MONÇÃOinfo:eu-repo/semantics/openAccessGARCIA MUNHOZ, FABIANAMONÇÃO, VINÍCIUS DE MORAES2022-12-22T18:26:48Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6642Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2022-12-22T18:26:48Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Processos da institucionalização da pré-escola no Brasil entre finais do século XIX e primeira metade do século XX
title Processos da institucionalização da pré-escola no Brasil entre finais do século XIX e primeira metade do século XX
spellingShingle Processos da institucionalização da pré-escola no Brasil entre finais do século XIX e primeira metade do século XX
GARCIA MUNHOZ, FABIANA
Educación infantil; educación preescolar; historia de la educación
Childhood education; history of education; preschool education
Educação infantil
história da educação
pré-escola
title_short Processos da institucionalização da pré-escola no Brasil entre finais do século XIX e primeira metade do século XX
title_full Processos da institucionalização da pré-escola no Brasil entre finais do século XIX e primeira metade do século XX
title_fullStr Processos da institucionalização da pré-escola no Brasil entre finais do século XIX e primeira metade do século XX
title_full_unstemmed Processos da institucionalização da pré-escola no Brasil entre finais do século XIX e primeira metade do século XX
title_sort Processos da institucionalização da pré-escola no Brasil entre finais do século XIX e primeira metade do século XX
author GARCIA MUNHOZ, FABIANA
author_facet GARCIA MUNHOZ, FABIANA
MONÇÃO, VINÍCIUS DE MORAES
author_role author
author2 MONÇÃO, VINÍCIUS DE MORAES
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv GARCIA MUNHOZ, FABIANA
MONÇÃO, VINÍCIUS DE MORAES
dc.subject.por.fl_str_mv Educación infantil; educación preescolar; historia de la educación
Childhood education; history of education; preschool education
Educação infantil
história da educação
pré-escola
topic Educación infantil; educación preescolar; historia de la educación
Childhood education; history of education; preschool education
Educação infantil
história da educação
pré-escola
description This article aims to discuss the institutionalization of preschool education in Brazil, between later century 19th and century 20th's first half. For that, as methodological procedure, a data collection approach about the theme has been conjugated in several journals wich were digitalized and are now available in the Brazilian database "Hemeroteca Digital da Biblioteca Nacional" together with a bibliographical analysis relevant to the subject. As theoretical perspective, we choose to follow authors who consider the subjects as agents of history and historical events guided by the understanding of the process and experience. It has been possible to point out, as a result, the need for further research that addresses the preschool education from theoretical and analytic perspectives that stress race, gender, social class and georeferencing categories to broaden or understanding about the complexity of the institutionalization process of preschool education in Brazil.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6642
10.36704/eef.v25i47.6642
url https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6642
identifier_str_mv 10.36704/eef.v25i47.6642
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6642/4395
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 FABIANA GARCIA MUNHOZ, VINÍCIUS DE MORAES MONÇÃO
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 FABIANA GARCIA MUNHOZ, VINÍCIUS DE MORAES MONÇÃO
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDUEMG
publisher.none.fl_str_mv EDUEMG
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Foco; Vol. 25 No. 47 (2022): Educação Em Foco
Educação em Foco; Vol. 25 Núm. 47 (2022): Educação Em Foco
Educação em Foco; v. 25 n. 47 (2022): Educação Em Foco
2317-0093
1519-3322
10.36704/eef.v25i47
reponame:Educação em foco
instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron:UEMG
instname_str Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron_str UEMG
institution UEMG
reponame_str Educação em foco
collection Educação em foco
repository.name.fl_str_mv Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
repository.mail.fl_str_mv revista.educacaoemfoco@uemg.br
_version_ 1792205470476271616