200 years of rural education in Brazil:: stories of exclusion, abandonment and discrimination
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em foco |
Texto Completo: | https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6627 |
Resumo: | This article presents an assessment of the trajectory of rural education in Brazil in the XIX and XX centuries, with emphasis on primary education (early grades of the current Elementary School). In the past and present, the education of rural workers in developing countries has remained an educational challenge of undeniable proportions. Based on recent studies on the subject, this article has as a background the right to education of rural workers linked to the struggle for land. The analysis focuses on the proposals for childhood education in rural areas, the movement for the ruralization of education and the institutionalization of primary school in the countryside. It also addresses institutional and pedagogical problems of isolated schools, the question of providing and training teachers culminating in the most recent policies of nucleation and closure of rural schools. |
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200 years of rural education in Brazil:: stories of exclusion, abandonment and discrimination200 años de educación rural en Brasil: : historias de exclusión, abandono y discriminación200 anos de Educação Rural no Brasil:: histórias de exclusão, abandono e discriminaçãoEnseñanza primaria rural. Cierre de escuelas del campo. Movimiento por la ruralización de la enseñanza.Rural primary education. Closing of rural schools. Movement for ruralization of teaching.Ensino Primário RuralFechamento de escolas do campoMovimento pela Ruralização do EnsinoThis article presents an assessment of the trajectory of rural education in Brazil in the XIX and XX centuries, with emphasis on primary education (early grades of the current Elementary School). In the past and present, the education of rural workers in developing countries has remained an educational challenge of undeniable proportions. Based on recent studies on the subject, this article has as a background the right to education of rural workers linked to the struggle for land. The analysis focuses on the proposals for childhood education in rural areas, the movement for the ruralization of education and the institutionalization of primary school in the countryside. It also addresses institutional and pedagogical problems of isolated schools, the question of providing and training teachers culminating in the most recent policies of nucleation and closure of rural schools.En este artículo se presenta un balance sobre la trayectoria de la educación rural en Brasil en los siglos XIX y XX, con énfasis en la enseñanza primaria (series iniciales del actual Enseñanza Fundamental). En el pasado y en el presente, la educación de los trabajadores del campo en países en desarrollo ha permanecido como desafío educativo de innegables proporciones. Basados en estudios recientes realizados sobre el tema, este artículo tiene como principal contexto el derecho a la educación de los trabajadores rurales enganchados a la lucha por la tierra. El análisis recae sobre las propuestas para la educación infantil en las áreas rurales, el movimiento por la ruralización de la enseñanza y la institucionalización de la escuela primaria en el campo. Aborda, además, problemas institucionales y pedagógicos de las escuelas aisladas, la cuestión de la provisión y formación de profesores culminando con las políticas más recientes de nucleación y cierre de las escuelas del campo.Neste artigo, apresenta-se um balanço sobre a trajetória da Educação Rural no Brasil, nos séculos XIX e XX, com ênfase no Ensino Primário (séries iniciais do atual Ensino Fundamental). No passado e no presente, a educação dos trabalhadores do campo, em países em desenvolvimento, tem permanecido como desafio educacional de inegáveis proporções. Com base em recentes estudos realizados sobre o tema, este artigo tem como pano de fundo o direito à educação dos trabalhadores rurais atrelado à luta pela terra. A análise recai sobre as propostas para a educação da infância nas áreas rurais, o movimento pela ruralização do ensino e a institucionalização da escola primária no campo. Aborda, ainda, problemas institucionais e pedagógicos das escolas isoladas, a questão do provimento e formação de professores culminando com as políticas mais recentes de nucleação e fechamento das escolas do campo.EDUEMG2022-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/662710.36704/eef.v25i46.6627Educação em Foco; Vol. 25 No. 46 (2022): Educação Em Foco; 61-85Educação em Foco; Vol. 25 Núm. 46 (2022): Educação Em Foco; 61-85Educação em Foco; v. 25 n. 46 (2022): Educação Em Foco; 61-852317-00931519-332210.36704/eef.v25i46reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6627/4203Copyright (c) 2022 Rosa Fátima de Souza-Chaloba, Agnes Iara Domingos Moraesinfo:eu-repo/semantics/openAccessSouza-Chaloba, Rosa Fátima deDomingos Moraes, Agnes Iara2022-08-30T13:07:58Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6627Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2022-08-30T13:07:58Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false |
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