Percursos identitários do início da atividade profissional de uma professora de Matemática

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ciríaco, Klinger Teodoro
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Morelatti, Maria Raquel Miotto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educativa (Online)
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/12999
Resumo: A Mathematics teacher professional activity initiation identity pathways   The main objective of this article is to understand the teaching initiation process of a mathematics teacher in her early career years. For this purpose, some Education doctoral research results are used, which was developed with the Paulista State University (UNESP), Faculty of Sciences and Technology, Presidente Prudente/SP - Brazil. The adopted methodology is qualitative and the data are centred on the quarterly interview scripts information, that sought to perceive in which direction the teacher was professionally self-developed, from her insertion in the career. Considering her perception analysis about the obtained formation in graduation and her early career construction, it is possible to conclude that, in this case, being a mathematics teacher implies a daily knowledge reconstitution, due to the complexity about teaching in public schools.   Keywords: Formation and Identity. Teaching Beginning. Pedagogical Practice.
id UEPG-26_13dc893aa69c64378e3adafb9e77e066
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/12999
network_acronym_str UEPG-26
network_name_str Práxis Educativa (Online)
repository_id_str
spelling Percursos identitários do início da atividade profissional de uma professora de MatemáticaA Mathematics teacher professional activity initiation identity pathways   The main objective of this article is to understand the teaching initiation process of a mathematics teacher in her early career years. For this purpose, some Education doctoral research results are used, which was developed with the Paulista State University (UNESP), Faculty of Sciences and Technology, Presidente Prudente/SP - Brazil. The adopted methodology is qualitative and the data are centred on the quarterly interview scripts information, that sought to perceive in which direction the teacher was professionally self-developed, from her insertion in the career. Considering her perception analysis about the obtained formation in graduation and her early career construction, it is possible to conclude that, in this case, being a mathematics teacher implies a daily knowledge reconstitution, due to the complexity about teaching in public schools.   Keywords: Formation and Identity. Teaching Beginning. Pedagogical Practice.Rutas de identidad del inicio de la actividad profesional de una maestra de Matemática   Comprender el proceso de iniciación a la docencia de una maestra de Matemáticas en sus primeros años de carrera es el objetivo central de este artículo. Para este fin, se recurre a algunos resultados de una investigación de doctorado en Educación, desarrollada junto a la Universidad Estadual Paulista (UNESP), Facultad de Ciencias y Tecnología, Presidente Prudente/SP. La metodología adoptada es de carácter cualitativo y los datos se centran en las informaciones de los guiones de entrevistas cuatrimestrales que buscaron percibir en qué sentido la docente se desarrollaba profesionalmente, a partir de su inserción en la carrera. Teniendo en cuenta el análisis de su percepción acerca de la formación obtenida en la licenciatura y la construcción de su inicio de carrera, es posible concluir que, en el caso analizado, ser maestra de Matemáticas implica en la reconstitución de los saberes cotidianamente, frente a la complejidad de se enseñar en escuela pública.   Palabras clave: Formación e Identidad. Inicio de la Docencia. Práctica Pedagógica.Compreender o processo de iniciação à docência de uma professora de Matemática, em seus primeiros anos de carreira, é o objetivo central deste artigo. Para esse fim, recorre-se a alguns resultados de uma pesquisa de doutorado em Educação, desenvolvida junto à Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências e Tecnologia, Presidente Prudente/SP. A metodologia adotada é de caráter qualitativo e os dados se centram nas informações dos roteiros de entrevistas quadrimestrais, que buscaram perceber em que sentido a docente se desenvolvia profissionalmente, a partir de sua inserção na carreira. Tendo em vista a análise de sua percepção sobre a formação obtida na licenciatura e a construção de seu início de carreira, é possível concluir que, no caso analisado, ser professora de Matemática implica na reconstituição dos saberes, cotidianamente, face à complexidade de ensinar na escola pública.   Palavras-chave: Formação e Identidade. Início da Docência. Prática Pedagógica.  Universidade Estadual de Ponta Grossa2019-08-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/1299910.5212/PraxEduc.v.15.12999.001Práxis Educativa; Vol. 15 (2020): Publicação contínua; 1-18Práxis Educativa; Vol. 15 (2020): Publicação contínua; 1-18Práxis Educativa; V. 15 (2020): Publicação contínua; 1-18Práxis Educativa; v. 15 (2020): Publicação contínua; 1-181809-43091809-4031reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/12999/209209211279https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/12999/209209213245Copyright (c) 2019 Práxis Educativainfo:eu-repo/semantics/openAccessCiríaco, Klinger TeodoroMorelatti, Maria Raquel Miotto2020-04-16T18:19:53Zoai:uepg.br:article/12999Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2020-04-16T18:19:53Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
dc.title.none.fl_str_mv Percursos identitários do início da atividade profissional de uma professora de Matemática
title Percursos identitários do início da atividade profissional de uma professora de Matemática
spellingShingle Percursos identitários do início da atividade profissional de uma professora de Matemática
Ciríaco, Klinger Teodoro
title_short Percursos identitários do início da atividade profissional de uma professora de Matemática
title_full Percursos identitários do início da atividade profissional de uma professora de Matemática
title_fullStr Percursos identitários do início da atividade profissional de uma professora de Matemática
title_full_unstemmed Percursos identitários do início da atividade profissional de uma professora de Matemática
title_sort Percursos identitários do início da atividade profissional de uma professora de Matemática
author Ciríaco, Klinger Teodoro
author_facet Ciríaco, Klinger Teodoro
Morelatti, Maria Raquel Miotto
author_role author
author2 Morelatti, Maria Raquel Miotto
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ciríaco, Klinger Teodoro
Morelatti, Maria Raquel Miotto
description A Mathematics teacher professional activity initiation identity pathways   The main objective of this article is to understand the teaching initiation process of a mathematics teacher in her early career years. For this purpose, some Education doctoral research results are used, which was developed with the Paulista State University (UNESP), Faculty of Sciences and Technology, Presidente Prudente/SP - Brazil. The adopted methodology is qualitative and the data are centred on the quarterly interview scripts information, that sought to perceive in which direction the teacher was professionally self-developed, from her insertion in the career. Considering her perception analysis about the obtained formation in graduation and her early career construction, it is possible to conclude that, in this case, being a mathematics teacher implies a daily knowledge reconstitution, due to the complexity about teaching in public schools.   Keywords: Formation and Identity. Teaching Beginning. Pedagogical Practice.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-08-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/12999
10.5212/PraxEduc.v.15.12999.001
url https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/12999
identifier_str_mv 10.5212/PraxEduc.v.15.12999.001
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/12999/209209211279
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/12999/209209213245
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Práxis Educativa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Práxis Educativa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educativa; Vol. 15 (2020): Publicação contínua; 1-18
Práxis Educativa; Vol. 15 (2020): Publicação contínua; 1-18
Práxis Educativa; V. 15 (2020): Publicação contínua; 1-18
Práxis Educativa; v. 15 (2020): Publicação contínua; 1-18
1809-4309
1809-4031
reponame:Práxis Educativa (Online)
instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron:UEPG
instname_str Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron_str UEPG
institution UEPG
reponame_str Práxis Educativa (Online)
collection Práxis Educativa (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
repository.mail.fl_str_mv praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br
_version_ 1799317613369622528