Percursos identitários do início da atividade profissional de uma professora de Matemática
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práxis Educativa (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/12999 |
Resumo: | A Mathematics teacher professional activity initiation identity pathways The main objective of this article is to understand the teaching initiation process of a mathematics teacher in her early career years. For this purpose, some Education doctoral research results are used, which was developed with the Paulista State University (UNESP), Faculty of Sciences and Technology, Presidente Prudente/SP - Brazil. The adopted methodology is qualitative and the data are centred on the quarterly interview scripts information, that sought to perceive in which direction the teacher was professionally self-developed, from her insertion in the career. Considering her perception analysis about the obtained formation in graduation and her early career construction, it is possible to conclude that, in this case, being a mathematics teacher implies a daily knowledge reconstitution, due to the complexity about teaching in public schools. Keywords: Formation and Identity. Teaching Beginning. Pedagogical Practice. |
id |
UEPG-26_13dc893aa69c64378e3adafb9e77e066 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:uepg.br:article/12999 |
network_acronym_str |
UEPG-26 |
network_name_str |
Práxis Educativa (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Percursos identitários do início da atividade profissional de uma professora de MatemáticaA Mathematics teacher professional activity initiation identity pathways The main objective of this article is to understand the teaching initiation process of a mathematics teacher in her early career years. For this purpose, some Education doctoral research results are used, which was developed with the Paulista State University (UNESP), Faculty of Sciences and Technology, Presidente Prudente/SP - Brazil. The adopted methodology is qualitative and the data are centred on the quarterly interview scripts information, that sought to perceive in which direction the teacher was professionally self-developed, from her insertion in the career. Considering her perception analysis about the obtained formation in graduation and her early career construction, it is possible to conclude that, in this case, being a mathematics teacher implies a daily knowledge reconstitution, due to the complexity about teaching in public schools. Keywords: Formation and Identity. Teaching Beginning. Pedagogical Practice.Rutas de identidad del inicio de la actividad profesional de una maestra de Matemática Comprender el proceso de iniciación a la docencia de una maestra de Matemáticas en sus primeros años de carrera es el objetivo central de este artículo. Para este fin, se recurre a algunos resultados de una investigación de doctorado en Educación, desarrollada junto a la Universidad Estadual Paulista (UNESP), Facultad de Ciencias y Tecnología, Presidente Prudente/SP. La metodología adoptada es de carácter cualitativo y los datos se centran en las informaciones de los guiones de entrevistas cuatrimestrales que buscaron percibir en qué sentido la docente se desarrollaba profesionalmente, a partir de su inserción en la carrera. Teniendo en cuenta el análisis de su percepción acerca de la formación obtenida en la licenciatura y la construcción de su inicio de carrera, es posible concluir que, en el caso analizado, ser maestra de Matemáticas implica en la reconstitución de los saberes cotidianamente, frente a la complejidad de se enseñar en escuela pública. Palabras clave: Formación e Identidad. Inicio de la Docencia. Práctica Pedagógica.Compreender o processo de iniciação à docência de uma professora de Matemática, em seus primeiros anos de carreira, é o objetivo central deste artigo. Para esse fim, recorre-se a alguns resultados de uma pesquisa de doutorado em Educação, desenvolvida junto à Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências e Tecnologia, Presidente Prudente/SP. A metodologia adotada é de caráter qualitativo e os dados se centram nas informações dos roteiros de entrevistas quadrimestrais, que buscaram perceber em que sentido a docente se desenvolvia profissionalmente, a partir de sua inserção na carreira. Tendo em vista a análise de sua percepção sobre a formação obtida na licenciatura e a construção de seu início de carreira, é possível concluir que, no caso analisado, ser professora de Matemática implica na reconstituição dos saberes, cotidianamente, face à complexidade de ensinar na escola pública. Palavras-chave: Formação e Identidade. Início da Docência. Prática Pedagógica. Universidade Estadual de Ponta Grossa2019-08-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/1299910.5212/PraxEduc.v.15.12999.001Práxis Educativa; Vol. 15 (2020): Publicação contínua; 1-18Práxis Educativa; Vol. 15 (2020): Publicação contínua; 1-18Práxis Educativa; V. 15 (2020): Publicação contínua; 1-18Práxis Educativa; v. 15 (2020): Publicação contínua; 1-181809-43091809-4031reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/12999/209209211279https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/12999/209209213245Copyright (c) 2019 Práxis Educativainfo:eu-repo/semantics/openAccessCiríaco, Klinger TeodoroMorelatti, Maria Raquel Miotto2020-04-16T18:19:53Zoai:uepg.br:article/12999Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2020-04-16T18:19:53Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Percursos identitários do início da atividade profissional de uma professora de Matemática |
title |
Percursos identitários do início da atividade profissional de uma professora de Matemática |
spellingShingle |
Percursos identitários do início da atividade profissional de uma professora de Matemática Ciríaco, Klinger Teodoro |
title_short |
Percursos identitários do início da atividade profissional de uma professora de Matemática |
title_full |
Percursos identitários do início da atividade profissional de uma professora de Matemática |
title_fullStr |
Percursos identitários do início da atividade profissional de uma professora de Matemática |
title_full_unstemmed |
Percursos identitários do início da atividade profissional de uma professora de Matemática |
title_sort |
Percursos identitários do início da atividade profissional de uma professora de Matemática |
author |
Ciríaco, Klinger Teodoro |
author_facet |
Ciríaco, Klinger Teodoro Morelatti, Maria Raquel Miotto |
author_role |
author |
author2 |
Morelatti, Maria Raquel Miotto |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ciríaco, Klinger Teodoro Morelatti, Maria Raquel Miotto |
description |
A Mathematics teacher professional activity initiation identity pathways The main objective of this article is to understand the teaching initiation process of a mathematics teacher in her early career years. For this purpose, some Education doctoral research results are used, which was developed with the Paulista State University (UNESP), Faculty of Sciences and Technology, Presidente Prudente/SP - Brazil. The adopted methodology is qualitative and the data are centred on the quarterly interview scripts information, that sought to perceive in which direction the teacher was professionally self-developed, from her insertion in the career. Considering her perception analysis about the obtained formation in graduation and her early career construction, it is possible to conclude that, in this case, being a mathematics teacher implies a daily knowledge reconstitution, due to the complexity about teaching in public schools. Keywords: Formation and Identity. Teaching Beginning. Pedagogical Practice. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-08-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/12999 10.5212/PraxEduc.v.15.12999.001 |
url |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/12999 |
identifier_str_mv |
10.5212/PraxEduc.v.15.12999.001 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/12999/209209211279 https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/12999/209209213245 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Práxis Educativa info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Práxis Educativa |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Ponta Grossa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Ponta Grossa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Práxis Educativa; Vol. 15 (2020): Publicação contínua; 1-18 Práxis Educativa; Vol. 15 (2020): Publicação contínua; 1-18 Práxis Educativa; V. 15 (2020): Publicação contínua; 1-18 Práxis Educativa; v. 15 (2020): Publicação contínua; 1-18 1809-4309 1809-4031 reponame:Práxis Educativa (Online) instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) instacron:UEPG |
instname_str |
Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
instacron_str |
UEPG |
institution |
UEPG |
reponame_str |
Práxis Educativa (Online) |
collection |
Práxis Educativa (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
repository.mail.fl_str_mv |
praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br |
_version_ |
1799317613369622528 |