The claim of a diasporic intellectuality and epistemic diversity as a strategy

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mendonça, Érika de Sousa
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Gominho Filho, Amilson de Carvalho, Melo, Ana Letícia Cordeiro de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educativa (Online)
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19393
Resumo: This article intends to understand the bases of the European colonial thought, seeing how the process of constitution of the University develops under the aegis of this paradigm. In this way, it was observed, from a literature review, that racial inclusion, promoted mainly by affirmative action policies, is not accompanied by structural reforms, from an epistemic, pedagogical and methodological point of view, that embrace the ontology of a diasporic student. However, the presence of minorities in Universities encourages denunciations about the consolidated Western universalism in the production of scientific knowledge. The University was also considered as a dislodging space for these existences and sought to make black insurgencies visible in the Academy, as well as to ventilate possibilities to encourage a truly emancipatory black intellectual activity.
id UEPG-26_25a2204e3719cccb921f6ca224159909
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/19393
network_acronym_str UEPG-26
network_name_str Práxis Educativa (Online)
repository_id_str
spelling The claim of a diasporic intellectuality and epistemic diversity as a strategyLa reivindicación de una intelectualidad diaspórica y una diversidad epistémica como estratégiaInclusão de pessoas negras e de saberes afrodiaspóricos em Universidades brasileiras: a diversidade epistêmica como estratégiaThis article intends to understand the bases of the European colonial thought, seeing how the process of constitution of the University develops under the aegis of this paradigm. In this way, it was observed, from a literature review, that racial inclusion, promoted mainly by affirmative action policies, is not accompanied by structural reforms, from an epistemic, pedagogical and methodological point of view, that embrace the ontology of a diasporic student. However, the presence of minorities in Universities encourages denunciations about the consolidated Western universalism in the production of scientific knowledge. The University was also considered as a dislodging space for these existences and sought to make black insurgencies visible in the Academy, as well as to ventilate possibilities to encourage a truly emancipatory black intellectual activity.Este artículo pretende comprender las bases del pensamiento colonial europeo, viendo cómo el proceso de constitución de la Universidad se desarrolla bajo la égida de este paradigma. En esta dirección, se observó, a partir de una revisión de la literatura, que la inclusión racial, impulsada principalmente por políticas de acción afirmativa, no se acompaña de reformas estructurales, desde un punto de vista epistémico, pedagógico y metodológico, que abrazan la ontología del alumno diaspórico. Sin embargo, la presencia de minorías en las Universidades ha dado lugar a denuncias sobre el consolidado universalismo occidental en la producción del conocimiento científico. La Universidad también es considerada como un espacio desalojador de estas existencias y buscaba visibilizar las insurgencias negras en la Academia, así como ventilar posibilidades para incentivar una actividad intelectual negra verdaderamente emancipadora.Este artigo discute como a diversificação no perfil de ingressantes em Universidades brasileiras tem provocado tensionamentos políticos acerca da racialidade, bem como, em diálogo com autores afrodiaspóricos e decoloniais, reflete acerca das bases epistemológicas que permanecem privilegiadas na produção de conhecimento nesses espaços. Observou-se, a partir de uma revisão integrativa de literatura, que a inclusão racial promovida, principalmente, pelas políticas de ação afirmativa, não é acompanhada de reformas estruturais, do ponto de vista epistêmico, pedagógico e metodológico, de modo a acolher a ontologia do estudante negro, com a inclusão de saberes e de expressões afrodiaspóricas. Nessa direção, considerou-se a Universidade, também, como um espaço desalojante para essas existências, mas que pode abrigar insurgências negras, bem como ventilar possibilidades de incentivo a uma atividade intelectual, de fato, representativa e emancipadora. Palavras-chave: Raça. Universidade. Diversidade epistêmica.Universidade Estadual de Ponta Grossa2022-07-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/1939310.5212/PraxEduc.v.17.19393.085Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-19Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-19Práxis Educativa; V. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-19Práxis Educativa; v. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-191809-43091809-4031reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19393/209209216782https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19393/209209216902Copyright (c) 2022 Práxis Educativahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMendonça, Érika de SousaGominho Filho, Amilson de CarvalhoMelo, Ana Letícia Cordeiro de2023-01-27T16:32:10Zoai:uepg.br:article/19393Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2023-01-27T16:32:10Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
dc.title.none.fl_str_mv The claim of a diasporic intellectuality and epistemic diversity as a strategy
La reivindicación de una intelectualidad diaspórica y una diversidad epistémica como estratégia
Inclusão de pessoas negras e de saberes afrodiaspóricos em Universidades brasileiras: a diversidade epistêmica como estratégia
title The claim of a diasporic intellectuality and epistemic diversity as a strategy
spellingShingle The claim of a diasporic intellectuality and epistemic diversity as a strategy
Mendonça, Érika de Sousa
title_short The claim of a diasporic intellectuality and epistemic diversity as a strategy
title_full The claim of a diasporic intellectuality and epistemic diversity as a strategy
title_fullStr The claim of a diasporic intellectuality and epistemic diversity as a strategy
title_full_unstemmed The claim of a diasporic intellectuality and epistemic diversity as a strategy
title_sort The claim of a diasporic intellectuality and epistemic diversity as a strategy
author Mendonça, Érika de Sousa
author_facet Mendonça, Érika de Sousa
Gominho Filho, Amilson de Carvalho
Melo, Ana Letícia Cordeiro de
author_role author
author2 Gominho Filho, Amilson de Carvalho
Melo, Ana Letícia Cordeiro de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mendonça, Érika de Sousa
Gominho Filho, Amilson de Carvalho
Melo, Ana Letícia Cordeiro de
description This article intends to understand the bases of the European colonial thought, seeing how the process of constitution of the University develops under the aegis of this paradigm. In this way, it was observed, from a literature review, that racial inclusion, promoted mainly by affirmative action policies, is not accompanied by structural reforms, from an epistemic, pedagogical and methodological point of view, that embrace the ontology of a diasporic student. However, the presence of minorities in Universities encourages denunciations about the consolidated Western universalism in the production of scientific knowledge. The University was also considered as a dislodging space for these existences and sought to make black insurgencies visible in the Academy, as well as to ventilate possibilities to encourage a truly emancipatory black intellectual activity.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19393
10.5212/PraxEduc.v.17.19393.085
url https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19393
identifier_str_mv 10.5212/PraxEduc.v.17.19393.085
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19393/209209216782
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19393/209209216902
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Práxis Educativa
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Práxis Educativa
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-19
Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-19
Práxis Educativa; V. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-19
Práxis Educativa; v. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-19
1809-4309
1809-4031
reponame:Práxis Educativa (Online)
instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron:UEPG
instname_str Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron_str UEPG
institution UEPG
reponame_str Práxis Educativa (Online)
collection Práxis Educativa (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
repository.mail.fl_str_mv praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br
_version_ 1799317615345139712