The claim of a diasporic intellectuality and epistemic diversity as a strategy
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práxis Educativa (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19393 |
Resumo: | This article intends to understand the bases of the European colonial thought, seeing how the process of constitution of the University develops under the aegis of this paradigm. In this way, it was observed, from a literature review, that racial inclusion, promoted mainly by affirmative action policies, is not accompanied by structural reforms, from an epistemic, pedagogical and methodological point of view, that embrace the ontology of a diasporic student. However, the presence of minorities in Universities encourages denunciations about the consolidated Western universalism in the production of scientific knowledge. The University was also considered as a dislodging space for these existences and sought to make black insurgencies visible in the Academy, as well as to ventilate possibilities to encourage a truly emancipatory black intellectual activity. |
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The claim of a diasporic intellectuality and epistemic diversity as a strategyLa reivindicación de una intelectualidad diaspórica y una diversidad epistémica como estratégiaInclusão de pessoas negras e de saberes afrodiaspóricos em Universidades brasileiras: a diversidade epistêmica como estratégiaThis article intends to understand the bases of the European colonial thought, seeing how the process of constitution of the University develops under the aegis of this paradigm. In this way, it was observed, from a literature review, that racial inclusion, promoted mainly by affirmative action policies, is not accompanied by structural reforms, from an epistemic, pedagogical and methodological point of view, that embrace the ontology of a diasporic student. However, the presence of minorities in Universities encourages denunciations about the consolidated Western universalism in the production of scientific knowledge. The University was also considered as a dislodging space for these existences and sought to make black insurgencies visible in the Academy, as well as to ventilate possibilities to encourage a truly emancipatory black intellectual activity.Este artículo pretende comprender las bases del pensamiento colonial europeo, viendo cómo el proceso de constitución de la Universidad se desarrolla bajo la égida de este paradigma. En esta dirección, se observó, a partir de una revisión de la literatura, que la inclusión racial, impulsada principalmente por políticas de acción afirmativa, no se acompaña de reformas estructurales, desde un punto de vista epistémico, pedagógico y metodológico, que abrazan la ontología del alumno diaspórico. Sin embargo, la presencia de minorías en las Universidades ha dado lugar a denuncias sobre el consolidado universalismo occidental en la producción del conocimiento científico. La Universidad también es considerada como un espacio desalojador de estas existencias y buscaba visibilizar las insurgencias negras en la Academia, así como ventilar posibilidades para incentivar una actividad intelectual negra verdaderamente emancipadora.Este artigo discute como a diversificação no perfil de ingressantes em Universidades brasileiras tem provocado tensionamentos políticos acerca da racialidade, bem como, em diálogo com autores afrodiaspóricos e decoloniais, reflete acerca das bases epistemológicas que permanecem privilegiadas na produção de conhecimento nesses espaços. Observou-se, a partir de uma revisão integrativa de literatura, que a inclusão racial promovida, principalmente, pelas políticas de ação afirmativa, não é acompanhada de reformas estruturais, do ponto de vista epistêmico, pedagógico e metodológico, de modo a acolher a ontologia do estudante negro, com a inclusão de saberes e de expressões afrodiaspóricas. Nessa direção, considerou-se a Universidade, também, como um espaço desalojante para essas existências, mas que pode abrigar insurgências negras, bem como ventilar possibilidades de incentivo a uma atividade intelectual, de fato, representativa e emancipadora. Palavras-chave: Raça. Universidade. Diversidade epistêmica.Universidade Estadual de Ponta Grossa2022-07-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/1939310.5212/PraxEduc.v.17.19393.085Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-19Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-19Práxis Educativa; V. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-19Práxis Educativa; v. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-191809-43091809-4031reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19393/209209216782https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19393/209209216902Copyright (c) 2022 Práxis Educativahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMendonça, Érika de SousaGominho Filho, Amilson de CarvalhoMelo, Ana Letícia Cordeiro de2023-01-27T16:32:10Zoai:uepg.br:article/19393Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2023-01-27T16:32:10Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false |
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