Happy Child Program: a historic leap into the past
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práxis Educativa (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/15445 |
Resumo: | This article originates from a theoretical reflection on the Happy Child Program linked to the current Ministry of Citizenship and aims to analyze which role of family and State are presented in the mentioned program. To this end, an analysis was carried out on normative and guiding documents, questioning what this program means in a context of setbacks of rights. In this sense, the analyzes indicate that the aforementioned program composes the conservative agenda of the current Federal Government, and implies not only a regression in the conception and execution of social and educational assistance policies, but also the diffusion of a hygienist - disciplinary logic aimed at poor families. Keywords: Public policies for Early Childhood Education. Conservatism. Happy Child Program. |
id |
UEPG-26_487d22030226e1d034b9dd7b8a344010 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:uepg.br:article/15445 |
network_acronym_str |
UEPG-26 |
network_name_str |
Práxis Educativa (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Happy Child Program: a historic leap into the pastPrograma Niño Feliz: un salto histórico al pasadoPrograma Criança Feliz: um salto histórico para o passadoThis article originates from a theoretical reflection on the Happy Child Program linked to the current Ministry of Citizenship and aims to analyze which role of family and State are presented in the mentioned program. To this end, an analysis was carried out on normative and guiding documents, questioning what this program means in a context of setbacks of rights. In this sense, the analyzes indicate that the aforementioned program composes the conservative agenda of the current Federal Government, and implies not only a regression in the conception and execution of social and educational assistance policies, but also the diffusion of a hygienist - disciplinary logic aimed at poor families. Keywords: Public policies for Early Childhood Education. Conservatism. Happy Child Program.Este artículo se origina en una reflexión teórica sobre el Programa Niño Feliz vinculado al actual Ministerio de la Ciudadanía y tiene como objetivo analizar cuál papel de la familia y del Estado son presentados en el programa mencionado. Para ello, fue realizado un análisis de documentos normativos y orientadores, de modo a problematizar qué significa este programa en un contexto de retroceso de derechos. En este sentido, los análisis indican que el programa mencionado compone la agenda conservadora del Gobierno Federal actual e implica no sólo una regresión en la concepción y en la ejecución de políticas de asistencia social y educativa, sino también es la difusión de una lógica higienista - acción disciplinaria destinada a las familias pobres. Palabras clave: Políticas públicas para la Educación Infantil. Conservadurismo. Programa Niño Feliz.Este artigo origina-se de uma reflexão teórica sobre o Programa Criança Feliz, vinculado ao atual Ministério da Cidadania, e tem por objetivo analisar qual papel de família e de Estado são apresentados no citado programa. Para tanto, foi realizada uma análise em documentos normativos e orientadores, de modo a problematizar o que significa esse programa em uma conjuntura de retrocesso de direitos. Nesse sentido, as análises indicam que o citado programa compõe a agenda conservadora do atual Governo Federal e implica não apenas uma regressão na concepção e na execução de políticas de assistência social e educativa, como também é a difusão de uma lógica higienista – disciplinadora destinada às famílias pobres. Palavras-chave: Políticas públicas para a Educação Infantil. Conservadorismo. Programa Criança Feliz.Universidade Estadual de Ponta Grossa2020-07-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/1544510.5212/PraxEduc.v.15.15445.087Práxis Educativa; Vol. 15 (2020): Publicação contínua; 1-22Práxis Educativa; Vol. 15 (2020): Publicação contínua; 1-22Práxis Educativa; V. 15 (2020): Publicação contínua; 1-22Práxis Educativa; v. 15 (2020): Publicação contínua; 1-221809-43091809-4031reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/15445/209209213474https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/15445/209209213869Campos, Rosâniainfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-01-11T02:39:45Zoai:uepg.br:article/15445Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2021-01-11T02:39:45Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Happy Child Program: a historic leap into the past Programa Niño Feliz: un salto histórico al pasado Programa Criança Feliz: um salto histórico para o passado |
title |
Happy Child Program: a historic leap into the past |
spellingShingle |
Happy Child Program: a historic leap into the past Campos, Rosânia |
title_short |
Happy Child Program: a historic leap into the past |
title_full |
Happy Child Program: a historic leap into the past |
title_fullStr |
Happy Child Program: a historic leap into the past |
title_full_unstemmed |
Happy Child Program: a historic leap into the past |
title_sort |
Happy Child Program: a historic leap into the past |
author |
Campos, Rosânia |
author_facet |
Campos, Rosânia |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Campos, Rosânia |
description |
This article originates from a theoretical reflection on the Happy Child Program linked to the current Ministry of Citizenship and aims to analyze which role of family and State are presented in the mentioned program. To this end, an analysis was carried out on normative and guiding documents, questioning what this program means in a context of setbacks of rights. In this sense, the analyzes indicate that the aforementioned program composes the conservative agenda of the current Federal Government, and implies not only a regression in the conception and execution of social and educational assistance policies, but also the diffusion of a hygienist - disciplinary logic aimed at poor families. Keywords: Public policies for Early Childhood Education. Conservatism. Happy Child Program. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-07-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/15445 10.5212/PraxEduc.v.15.15445.087 |
url |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/15445 |
identifier_str_mv |
10.5212/PraxEduc.v.15.15445.087 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/15445/209209213474 https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/15445/209209213869 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Ponta Grossa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Ponta Grossa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Práxis Educativa; Vol. 15 (2020): Publicação contínua; 1-22 Práxis Educativa; Vol. 15 (2020): Publicação contínua; 1-22 Práxis Educativa; V. 15 (2020): Publicação contínua; 1-22 Práxis Educativa; v. 15 (2020): Publicação contínua; 1-22 1809-4309 1809-4031 reponame:Práxis Educativa (Online) instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) instacron:UEPG |
instname_str |
Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
instacron_str |
UEPG |
institution |
UEPG |
reponame_str |
Práxis Educativa (Online) |
collection |
Práxis Educativa (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
repository.mail.fl_str_mv |
praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br |
_version_ |
1799317614083702784 |