Happy Child Program: a historic leap into the past

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Campos, Rosânia
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educativa (Online)
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/15445
Resumo: This article originates from a theoretical reflection on the Happy Child Program linked to the current Ministry of Citizenship and aims to analyze which role of family and State are presented in the mentioned program. To this end, an analysis was carried out on normative and guiding documents, questioning what this program means in a context of setbacks of rights. In this sense, the analyzes indicate that the aforementioned program composes the conservative agenda of the current Federal Government, and implies not only a regression in the conception and execution of social and educational assistance policies, but also the diffusion of a hygienist - disciplinary logic aimed at poor families. Keywords: Public policies for Early Childhood Education. Conservatism. Happy Child Program.
id UEPG-26_487d22030226e1d034b9dd7b8a344010
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/15445
network_acronym_str UEPG-26
network_name_str Práxis Educativa (Online)
repository_id_str
spelling Happy Child Program: a historic leap into the pastPrograma Niño Feliz: un salto histórico al pasadoPrograma Criança Feliz: um salto histórico para o passadoThis article originates from a theoretical reflection on the Happy Child Program linked to the current Ministry of Citizenship and aims to analyze which role of family and State are presented in the mentioned program. To this end, an analysis was carried out on normative and guiding documents, questioning what this program means in a context of setbacks of rights. In this sense, the analyzes indicate that the aforementioned program composes the conservative agenda of the current Federal Government, and implies not only a regression in the conception and execution of social and educational assistance policies, but also the diffusion of a hygienist - disciplinary logic aimed at poor families. Keywords: Public policies for Early Childhood Education. Conservatism. Happy Child Program.Este artículo se origina en una reflexión teórica sobre el Programa Niño Feliz vinculado al actual Ministerio de la Ciudadanía y tiene como objetivo analizar cuál papel de la familia y del Estado son presentados en el programa mencionado.  Para ello, fue realizado un análisis de documentos normativos y orientadores, de modo a problematizar qué significa este programa en un contexto de retroceso de derechos.  En este sentido, los análisis indican que el programa mencionado compone la agenda conservadora del Gobierno Federal actual e implica no sólo una regresión en la concepción y en la ejecución de políticas de asistencia social y educativa, sino también es la difusión de una lógica higienista - acción disciplinaria destinada a las familias pobres. Palabras clave: Políticas públicas para la Educación Infantil.  Conservadurismo. Programa Niño Feliz.Este artigo origina-se de uma reflexão teórica sobre o Programa Criança Feliz, vinculado ao atual Ministério da Cidadania, e tem por objetivo analisar qual papel de família e de Estado são apresentados no citado programa. Para tanto, foi realizada uma análise em documentos normativos e orientadores, de modo a problematizar o que significa esse programa em uma conjuntura de retrocesso de direitos. Nesse sentido, as análises indicam que o citado programa compõe a agenda conservadora do atual Governo Federal e implica não apenas uma regressão na concepção e na execução de políticas de assistência social e educativa, como também é a difusão de uma lógica higienista – disciplinadora destinada às famílias pobres. Palavras-chave: Políticas públicas para a Educação Infantil. Conservadorismo. Programa Criança Feliz.Universidade Estadual de Ponta Grossa2020-07-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/1544510.5212/PraxEduc.v.15.15445.087Práxis Educativa; Vol. 15 (2020): Publicação contínua; 1-22Práxis Educativa; Vol. 15 (2020): Publicação contínua; 1-22Práxis Educativa; V. 15 (2020): Publicação contínua; 1-22Práxis Educativa; v. 15 (2020): Publicação contínua; 1-221809-43091809-4031reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/15445/209209213474https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/15445/209209213869Campos, Rosâniainfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-01-11T02:39:45Zoai:uepg.br:article/15445Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2021-01-11T02:39:45Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
dc.title.none.fl_str_mv Happy Child Program: a historic leap into the past
Programa Niño Feliz: un salto histórico al pasado
Programa Criança Feliz: um salto histórico para o passado
title Happy Child Program: a historic leap into the past
spellingShingle Happy Child Program: a historic leap into the past
Campos, Rosânia
title_short Happy Child Program: a historic leap into the past
title_full Happy Child Program: a historic leap into the past
title_fullStr Happy Child Program: a historic leap into the past
title_full_unstemmed Happy Child Program: a historic leap into the past
title_sort Happy Child Program: a historic leap into the past
author Campos, Rosânia
author_facet Campos, Rosânia
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Campos, Rosânia
description This article originates from a theoretical reflection on the Happy Child Program linked to the current Ministry of Citizenship and aims to analyze which role of family and State are presented in the mentioned program. To this end, an analysis was carried out on normative and guiding documents, questioning what this program means in a context of setbacks of rights. In this sense, the analyzes indicate that the aforementioned program composes the conservative agenda of the current Federal Government, and implies not only a regression in the conception and execution of social and educational assistance policies, but also the diffusion of a hygienist - disciplinary logic aimed at poor families. Keywords: Public policies for Early Childhood Education. Conservatism. Happy Child Program.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/15445
10.5212/PraxEduc.v.15.15445.087
url https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/15445
identifier_str_mv 10.5212/PraxEduc.v.15.15445.087
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/15445/209209213474
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/15445/209209213869
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educativa; Vol. 15 (2020): Publicação contínua; 1-22
Práxis Educativa; Vol. 15 (2020): Publicação contínua; 1-22
Práxis Educativa; V. 15 (2020): Publicação contínua; 1-22
Práxis Educativa; v. 15 (2020): Publicação contínua; 1-22
1809-4309
1809-4031
reponame:Práxis Educativa (Online)
instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron:UEPG
instname_str Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron_str UEPG
institution UEPG
reponame_str Práxis Educativa (Online)
collection Práxis Educativa (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
repository.mail.fl_str_mv praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br
_version_ 1799317614083702784