PIBID in the constitution of teaching the Portuguese Language teacher: experiences in ground of the school

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Fabrício Oliveira da
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Rios, Jane Adriana Vasconcelos Pacheco, Madureira, André Luiz Gaspari
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educativa (Online)
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/8801
Resumo: This article aims at discussing the initial training of Portuguese language teachers through the experiences acquired in the Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência – PIBID. The goal is to understand the way to formation of Portuguese teacher in the different training temporality built along the performance in PIBID. It is analyzed as the PIBID create opportunities in order to  focus training in educational school through  daily practices. This work is the result of a research-training developed with students of Literature Course from  University of the Bahia - UNEB. The theoretical and methodological foundation was based on the approach (self) biographical, understanding the formation as a process of knowledge building lifelong, since the narrator establishes temporal relations during their training.   Keywords: PIBID. Temporalities. Teacher Training.
id UEPG-26_577b7dd263f6bb44d9646fcc877504fe
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/8801
network_acronym_str UEPG-26
network_name_str Práxis Educativa (Online)
repository_id_str
spelling PIBID in the constitution of teaching the Portuguese Language teacher: experiences in ground of the schoolPIBID en la constitución de la enseñanza del profesor de Lengua Portuguesa: experiencias en el terreno de la escuelaPIBID na constituição da docência do professor de Língua Portuguesa: experiências no chão da escolaThis article aims at discussing the initial training of Portuguese language teachers through the experiences acquired in the Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência – PIBID. The goal is to understand the way to formation of Portuguese teacher in the different training temporality built along the performance in PIBID. It is analyzed as the PIBID create opportunities in order to  focus training in educational school through  daily practices. This work is the result of a research-training developed with students of Literature Course from  University of the Bahia - UNEB. The theoretical and methodological foundation was based on the approach (self) biographical, understanding the formation as a process of knowledge building lifelong, since the narrator establishes temporal relations during their training.   Keywords: PIBID. Temporalities. Teacher Training.Este artículo tiene como objetivo discutir la formación inicial de los profesores de lengua portuguesa a través de las experiencias adquiridas en el Programa Institucional de Introducción a la Enseñanza - PIBID. El objetivo es entender los sentidos en la formación del profesor de portugués en distintas temporalidades formativas construidas a lo largo de la actuación en PIBID. Analiza como el PIBID promueve una formación centrada en las prácticas diarias de la escuela. El trabajo es el resultado de una investigación-formación desarrollado con los estudiantes del curso de Letras de la Universidad Estadual de Bahía - UNEB. El fundamento teórico y metodológico se basó en el enfoque (auto)biográfico, en la comprensión de la formación como un proceso de construcción de conocimiento de toda la vida, como el narrador establece relaciones temporales durante su formación.   Palabras clave: PIBID. Temporalidades. Formación del professorado.Este artigo discute a formação inicial de professores de língua portuguesa através das experiências adquiridas no Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência – PIBID. O objetivo é compreender os sentidos da formação do professor de português nas diferentes temporalidades formativas construídas ao longo da atuação no PIBID. Analisa-se como o PIBID oportuniza uma formação centrada nas práticas educativas do cotidiano escolar. O trabalho é o resultado de uma pesquisa-formação desenvolvida com estudantes do Curso de Letras da Universidade do Estado da Bahia – UNEB. A fundamentação teórico-metodológica baseou-se na abordagem (auto)biográfica, entendendo a formação como um processo de construção de conhecimento ao longo da vida, pois quem narra estabelece relações temporais durante o seu percurso formativo.   Palavras-chave: PIBID. Temporalidades. Formação Docente.Universidade Estadual de Ponta Grossa2017-04-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/880110.5212/PraxEduc.v.12i1.0006Práxis Educativa; Vol. 12 No. 1 (2017): Seção Temática: A ética na pesquisa em Ciências Humanas e Sociais: continuando o debate; 99-117Práxis Educativa; Vol. 12 Núm. 1 (2017): Seção Temática: A ética na pesquisa em Ciências Humanas e Sociais: continuando o debate; 99-117Práxis Educativa; V. 12 N. 1 (2017): Seção Temática: A ética na pesquisa em Ciências Humanas e Sociais: continuando o debate; 99-117Práxis Educativa; v. 12 n. 1 (2017): Seção Temática: A ética na pesquisa em Ciências Humanas e Sociais: continuando o debate; 99-1171809-43091809-403110.5212/PraxEduc.v.12i1reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/8801/5348https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/8801/209209213012Copyright (c) 2017 Práxis Educativainfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Fabrício Oliveira daRios, Jane Adriana Vasconcelos PachecoMadureira, André Luiz Gaspari2020-04-14T14:11:22Zoai:uepg.br:article/8801Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2020-04-14T14:11:22Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
dc.title.none.fl_str_mv PIBID in the constitution of teaching the Portuguese Language teacher: experiences in ground of the school
PIBID en la constitución de la enseñanza del profesor de Lengua Portuguesa: experiencias en el terreno de la escuela
PIBID na constituição da docência do professor de Língua Portuguesa: experiências no chão da escola
title PIBID in the constitution of teaching the Portuguese Language teacher: experiences in ground of the school
spellingShingle PIBID in the constitution of teaching the Portuguese Language teacher: experiences in ground of the school
Silva, Fabrício Oliveira da
title_short PIBID in the constitution of teaching the Portuguese Language teacher: experiences in ground of the school
title_full PIBID in the constitution of teaching the Portuguese Language teacher: experiences in ground of the school
title_fullStr PIBID in the constitution of teaching the Portuguese Language teacher: experiences in ground of the school
title_full_unstemmed PIBID in the constitution of teaching the Portuguese Language teacher: experiences in ground of the school
title_sort PIBID in the constitution of teaching the Portuguese Language teacher: experiences in ground of the school
author Silva, Fabrício Oliveira da
author_facet Silva, Fabrício Oliveira da
Rios, Jane Adriana Vasconcelos Pacheco
Madureira, André Luiz Gaspari
author_role author
author2 Rios, Jane Adriana Vasconcelos Pacheco
Madureira, André Luiz Gaspari
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Fabrício Oliveira da
Rios, Jane Adriana Vasconcelos Pacheco
Madureira, André Luiz Gaspari
description This article aims at discussing the initial training of Portuguese language teachers through the experiences acquired in the Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência – PIBID. The goal is to understand the way to formation of Portuguese teacher in the different training temporality built along the performance in PIBID. It is analyzed as the PIBID create opportunities in order to  focus training in educational school through  daily practices. This work is the result of a research-training developed with students of Literature Course from  University of the Bahia - UNEB. The theoretical and methodological foundation was based on the approach (self) biographical, understanding the formation as a process of knowledge building lifelong, since the narrator establishes temporal relations during their training.   Keywords: PIBID. Temporalities. Teacher Training.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-04-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/8801
10.5212/PraxEduc.v.12i1.0006
url https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/8801
identifier_str_mv 10.5212/PraxEduc.v.12i1.0006
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/8801/5348
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/8801/209209213012
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Práxis Educativa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Práxis Educativa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educativa; Vol. 12 No. 1 (2017): Seção Temática: A ética na pesquisa em Ciências Humanas e Sociais: continuando o debate; 99-117
Práxis Educativa; Vol. 12 Núm. 1 (2017): Seção Temática: A ética na pesquisa em Ciências Humanas e Sociais: continuando o debate; 99-117
Práxis Educativa; V. 12 N. 1 (2017): Seção Temática: A ética na pesquisa em Ciências Humanas e Sociais: continuando o debate; 99-117
Práxis Educativa; v. 12 n. 1 (2017): Seção Temática: A ética na pesquisa em Ciências Humanas e Sociais: continuando o debate; 99-117
1809-4309
1809-4031
10.5212/PraxEduc.v.12i1
reponame:Práxis Educativa (Online)
instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron:UEPG
instname_str Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron_str UEPG
institution UEPG
reponame_str Práxis Educativa (Online)
collection Práxis Educativa (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
repository.mail.fl_str_mv praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br
_version_ 1799317612448972800