Apropriação da escrita alfabética: é possível alfabetizar letrando aos seis anos?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cruz, Magna do Carmo Silva
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Albuquerque, Eliana Borges Correia de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educativa (Online)
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/318
Resumo: This article presents the main findings of a case study developed to analyze the relation between the practice of initial literacy of a teacher who taught to the 1 st grade of 1st cycle of Primary School and the learning of the pupils as for the teaching of the System of Alphabetical Writing. The research was carried out in a municipal school of Recife City (Pernambuco State) in which students had high levels of attainment in a national testing. The research involved as methodological procedures an interview with the teacher and the application of one diagnose with the pupils involving activities of writing of words and text. The analysis of the findings pointed out that the practice of the teacher based on “Alfabetizar Letrando” (teaching literacy using a variety of texts and ways of organising the pedagogic practice) helped 87% of the pupils to finish the school year in the alphabetical phase of writing, producing coherent and legible texts.   Keywords: Initial literacy. Literacy. Cycle.
id UEPG-26_6b72e412da9f4c299eba66384529ed54
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/318
network_acronym_str UEPG-26
network_name_str Práxis Educativa (Online)
repository_id_str
spelling Apropriação da escrita alfabética: é possível alfabetizar letrando aos seis anos?This article presents the main findings of a case study developed to analyze the relation between the practice of initial literacy of a teacher who taught to the 1 st grade of 1st cycle of Primary School and the learning of the pupils as for the teaching of the System of Alphabetical Writing. The research was carried out in a municipal school of Recife City (Pernambuco State) in which students had high levels of attainment in a national testing. The research involved as methodological procedures an interview with the teacher and the application of one diagnose with the pupils involving activities of writing of words and text. The analysis of the findings pointed out that the practice of the teacher based on “Alfabetizar Letrando” (teaching literacy using a variety of texts and ways of organising the pedagogic practice) helped 87% of the pupils to finish the school year in the alphabetical phase of writing, producing coherent and legible texts.   Keywords: Initial literacy. Literacy. Cycle.Este artigo apresenta os principais resultados de um estudo de caso que teve por objetivo analisar a relação entre as práticas de alfabetização de uma professora que lecionava no 1º ano do 1º ciclo em uma escola de referência da Secretaria de Educação Municipal do Recife – PE e a aprendizagem dos alunos no que se refere ao ensino do Sistema de Escrita Alfabética. Foram utilizados como procedimentos metodológicos uma entrevista com a professora e a aplicação de uma diagnose com os alunos envolvendo atividades de escrita de palavras e texto. A análise dos resultados apontou que, possivelmente, a prática da professora baseada no “alfabetizar letrando” teria possibilitado a 87% dos alunos concluírem o ano na fase alfabética de escrita, produzindo textos coerentes e legíveis.   Palavras-chave: Alfabetização. Letramento. Ciclo.Universidade Estadual de Ponta Grossa2009-05-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/318Práxis Educativa; Vol. 2 No. 2 (2007); 169-174Práxis Educativa; Vol. 2 Núm. 2 (2007); 169-174Práxis Educativa; V. 2 N. 2 (2007); 169-174Práxis Educativa; v. 2 n. 2 (2007); 169-1741809-43091809-403110.5212/PraxEduc.v.2i2reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/318/326Cruz, Magna do Carmo SilvaAlbuquerque, Eliana Borges Correia deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-04-02T18:38:24Zoai:uepg.br:article/318Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2020-04-02T18:38:24Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
dc.title.none.fl_str_mv Apropriação da escrita alfabética: é possível alfabetizar letrando aos seis anos?
title Apropriação da escrita alfabética: é possível alfabetizar letrando aos seis anos?
spellingShingle Apropriação da escrita alfabética: é possível alfabetizar letrando aos seis anos?
Cruz, Magna do Carmo Silva
title_short Apropriação da escrita alfabética: é possível alfabetizar letrando aos seis anos?
title_full Apropriação da escrita alfabética: é possível alfabetizar letrando aos seis anos?
title_fullStr Apropriação da escrita alfabética: é possível alfabetizar letrando aos seis anos?
title_full_unstemmed Apropriação da escrita alfabética: é possível alfabetizar letrando aos seis anos?
title_sort Apropriação da escrita alfabética: é possível alfabetizar letrando aos seis anos?
author Cruz, Magna do Carmo Silva
author_facet Cruz, Magna do Carmo Silva
Albuquerque, Eliana Borges Correia de
author_role author
author2 Albuquerque, Eliana Borges Correia de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cruz, Magna do Carmo Silva
Albuquerque, Eliana Borges Correia de
description This article presents the main findings of a case study developed to analyze the relation between the practice of initial literacy of a teacher who taught to the 1 st grade of 1st cycle of Primary School and the learning of the pupils as for the teaching of the System of Alphabetical Writing. The research was carried out in a municipal school of Recife City (Pernambuco State) in which students had high levels of attainment in a national testing. The research involved as methodological procedures an interview with the teacher and the application of one diagnose with the pupils involving activities of writing of words and text. The analysis of the findings pointed out that the practice of the teacher based on “Alfabetizar Letrando” (teaching literacy using a variety of texts and ways of organising the pedagogic practice) helped 87% of the pupils to finish the school year in the alphabetical phase of writing, producing coherent and legible texts.   Keywords: Initial literacy. Literacy. Cycle.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-05-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/318
url https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/318
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/318/326
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educativa; Vol. 2 No. 2 (2007); 169-174
Práxis Educativa; Vol. 2 Núm. 2 (2007); 169-174
Práxis Educativa; V. 2 N. 2 (2007); 169-174
Práxis Educativa; v. 2 n. 2 (2007); 169-174
1809-4309
1809-4031
10.5212/PraxEduc.v.2i2
reponame:Práxis Educativa (Online)
instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron:UEPG
instname_str Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron_str UEPG
institution UEPG
reponame_str Práxis Educativa (Online)
collection Práxis Educativa (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
repository.mail.fl_str_mv praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br
_version_ 1799317611152932864