Apropriação da escrita alfabética: é possível alfabetizar letrando aos seis anos?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práxis Educativa (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/318 |
Resumo: | This article presents the main findings of a case study developed to analyze the relation between the practice of initial literacy of a teacher who taught to the 1 st grade of 1st cycle of Primary School and the learning of the pupils as for the teaching of the System of Alphabetical Writing. The research was carried out in a municipal school of Recife City (Pernambuco State) in which students had high levels of attainment in a national testing. The research involved as methodological procedures an interview with the teacher and the application of one diagnose with the pupils involving activities of writing of words and text. The analysis of the findings pointed out that the practice of the teacher based on “Alfabetizar Letrando” (teaching literacy using a variety of texts and ways of organising the pedagogic practice) helped 87% of the pupils to finish the school year in the alphabetical phase of writing, producing coherent and legible texts. Keywords: Initial literacy. Literacy. Cycle. |
id |
UEPG-26_6b72e412da9f4c299eba66384529ed54 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:uepg.br:article/318 |
network_acronym_str |
UEPG-26 |
network_name_str |
Práxis Educativa (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Apropriação da escrita alfabética: é possível alfabetizar letrando aos seis anos?This article presents the main findings of a case study developed to analyze the relation between the practice of initial literacy of a teacher who taught to the 1 st grade of 1st cycle of Primary School and the learning of the pupils as for the teaching of the System of Alphabetical Writing. The research was carried out in a municipal school of Recife City (Pernambuco State) in which students had high levels of attainment in a national testing. The research involved as methodological procedures an interview with the teacher and the application of one diagnose with the pupils involving activities of writing of words and text. The analysis of the findings pointed out that the practice of the teacher based on “Alfabetizar Letrando” (teaching literacy using a variety of texts and ways of organising the pedagogic practice) helped 87% of the pupils to finish the school year in the alphabetical phase of writing, producing coherent and legible texts. Keywords: Initial literacy. Literacy. Cycle.Este artigo apresenta os principais resultados de um estudo de caso que teve por objetivo analisar a relação entre as práticas de alfabetização de uma professora que lecionava no 1º ano do 1º ciclo em uma escola de referência da Secretaria de Educação Municipal do Recife – PE e a aprendizagem dos alunos no que se refere ao ensino do Sistema de Escrita Alfabética. Foram utilizados como procedimentos metodológicos uma entrevista com a professora e a aplicação de uma diagnose com os alunos envolvendo atividades de escrita de palavras e texto. A análise dos resultados apontou que, possivelmente, a prática da professora baseada no “alfabetizar letrando” teria possibilitado a 87% dos alunos concluírem o ano na fase alfabética de escrita, produzindo textos coerentes e legíveis. Palavras-chave: Alfabetização. Letramento. Ciclo.Universidade Estadual de Ponta Grossa2009-05-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/318Práxis Educativa; Vol. 2 No. 2 (2007); 169-174Práxis Educativa; Vol. 2 Núm. 2 (2007); 169-174Práxis Educativa; V. 2 N. 2 (2007); 169-174Práxis Educativa; v. 2 n. 2 (2007); 169-1741809-43091809-403110.5212/PraxEduc.v.2i2reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/318/326Cruz, Magna do Carmo SilvaAlbuquerque, Eliana Borges Correia deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-04-02T18:38:24Zoai:uepg.br:article/318Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2020-04-02T18:38:24Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Apropriação da escrita alfabética: é possível alfabetizar letrando aos seis anos? |
title |
Apropriação da escrita alfabética: é possível alfabetizar letrando aos seis anos? |
spellingShingle |
Apropriação da escrita alfabética: é possível alfabetizar letrando aos seis anos? Cruz, Magna do Carmo Silva |
title_short |
Apropriação da escrita alfabética: é possível alfabetizar letrando aos seis anos? |
title_full |
Apropriação da escrita alfabética: é possível alfabetizar letrando aos seis anos? |
title_fullStr |
Apropriação da escrita alfabética: é possível alfabetizar letrando aos seis anos? |
title_full_unstemmed |
Apropriação da escrita alfabética: é possível alfabetizar letrando aos seis anos? |
title_sort |
Apropriação da escrita alfabética: é possível alfabetizar letrando aos seis anos? |
author |
Cruz, Magna do Carmo Silva |
author_facet |
Cruz, Magna do Carmo Silva Albuquerque, Eliana Borges Correia de |
author_role |
author |
author2 |
Albuquerque, Eliana Borges Correia de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cruz, Magna do Carmo Silva Albuquerque, Eliana Borges Correia de |
description |
This article presents the main findings of a case study developed to analyze the relation between the practice of initial literacy of a teacher who taught to the 1 st grade of 1st cycle of Primary School and the learning of the pupils as for the teaching of the System of Alphabetical Writing. The research was carried out in a municipal school of Recife City (Pernambuco State) in which students had high levels of attainment in a national testing. The research involved as methodological procedures an interview with the teacher and the application of one diagnose with the pupils involving activities of writing of words and text. The analysis of the findings pointed out that the practice of the teacher based on “Alfabetizar Letrando” (teaching literacy using a variety of texts and ways of organising the pedagogic practice) helped 87% of the pupils to finish the school year in the alphabetical phase of writing, producing coherent and legible texts. Keywords: Initial literacy. Literacy. Cycle. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-05-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/318 |
url |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/318 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/318/326 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Ponta Grossa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Ponta Grossa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Práxis Educativa; Vol. 2 No. 2 (2007); 169-174 Práxis Educativa; Vol. 2 Núm. 2 (2007); 169-174 Práxis Educativa; V. 2 N. 2 (2007); 169-174 Práxis Educativa; v. 2 n. 2 (2007); 169-174 1809-4309 1809-4031 10.5212/PraxEduc.v.2i2 reponame:Práxis Educativa (Online) instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) instacron:UEPG |
instname_str |
Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
instacron_str |
UEPG |
institution |
UEPG |
reponame_str |
Práxis Educativa (Online) |
collection |
Práxis Educativa (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
repository.mail.fl_str_mv |
praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br |
_version_ |
1799317611152932864 |