The treatment of differences in developmental, psychomotor and critical curricula for physical education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bonetto, Pedro Xavier Russo
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Neves, Marcos Ribeiro das, Neira, Marcos Garcia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educativa (Online)
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/8805
Resumo: Difference, as cultural identity, appears as an urgent demand in the curricula for all school subjects. Therefore, this paper aims at identifying the treatment given to differences by some of the most relevant proposals in the physical education area. Three Brazilian works were analyzed for having influenced the dissemination of psychomotor (FREIRE, 1989), developmental (TANI et al., 1988) and critical-overcoming (SOARES et al., 1992) curricula. The results revealed a conservative perspective based (a) on the assimilation of differences or (b) on the humanistic appropriation supported by the belief of the equality principle disregarding issues such as ethnicity, genre or sexuality. The conclusion is that, in both cases, integrating the different cultural groups to the dominant culture is sought so that everybody can compete as equals in the modern capitalist society.   Keywords: Difference. Physical Education. Curriculum.
id UEPG-26_883bbe0ddb613f7f654875f7726c16c4
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/8805
network_acronym_str UEPG-26
network_name_str Práxis Educativa (Online)
repository_id_str
spelling The treatment of differences in developmental, psychomotor and critical curricula for physical educationEl tratamiento de las diferencias en los currículos de progreso, psicomotor y de la educación físicaO tratamento destinado às diferenças nos currículos desenvolvimentista, psicomotor e crítico da Educação FísicaDifference, as cultural identity, appears as an urgent demand in the curricula for all school subjects. Therefore, this paper aims at identifying the treatment given to differences by some of the most relevant proposals in the physical education area. Three Brazilian works were analyzed for having influenced the dissemination of psychomotor (FREIRE, 1989), developmental (TANI et al., 1988) and critical-overcoming (SOARES et al., 1992) curricula. The results revealed a conservative perspective based (a) on the assimilation of differences or (b) on the humanistic appropriation supported by the belief of the equality principle disregarding issues such as ethnicity, genre or sexuality. The conclusion is that, in both cases, integrating the different cultural groups to the dominant culture is sought so that everybody can compete as equals in the modern capitalist society.   Keywords: Difference. Physical Education. Curriculum.La diferencia en el sentido de la identidad cultural, surge como una demanda urgente en los currículos de todas las disciplinas. Por lo tanto, este artículo tiene como objetivo identificar el tratamiento de las diferencias en algunas de las propuestas más relevantes en el área de la Educación Física. Se analizaron tres obras brasileñas que influyeron en la propagación de los planes de estudio psicomotor (Freire, 1989), de desarrollo (TANI et al., 1988) y crítico-superación (Soares et al., 1992). Los resultados revelan un enfoque conservador basado a. la asimilación de las diferencias o b. la propiedad humanística, con el apoyo de la creencia del principio de igualdad con independencia de las cuestiones étnicas, de género o la sexualidad. La conclusión es que, en ambos casos, lo que se busca es la integración de los diferentes grupos culturales a la cultura dominante para que todos puedan competir en pie de igualdad en la sociedad capitalista moderna.   Palabras clave: Diferencia. Educación Física. Currículo.A diferença, no sentido da identidade cultural, desponta como demanda urgente aos currículos de todas as disciplinas. Diante disso, o presente artigo tem como objetivo identificar o tratamento dado às diferenças por algumas das propostas mais relevantes na área da Educação Física. Foram analisadas três obras brasileiras que reconhecidamente influenciaram na disseminação dos currículos psicomotor (FREIRE, 1989), desenvolvimentista (TANI et al., 1988) e crítico-superador (SOARES et al.,1992). Os resultados revelam uma perspectiva conservadora baseada a. na assimilação das diferenças ou b. na apropriação humanística, respaldada na crença do princípio de igualdade independentemente de questões de etnia, gênero ou sexualidade. A conclusão é de que, em ambos os casos, o que se busca é integrar os diferentes grupos culturais à cultura dominante para que todos possam competir em grau de igualdade na sociedade capitalista moderna.   Palavras-chave: Diferença. Educação Física. Currículo.Universidade Estadual de Ponta Grossa2017-07-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/880510.5212/PraxEduc.v.12i2.0009Práxis Educativa; Vol. 12 No. 2 (2017): Dossiê: Educação Física escolar no contexto da inclusão e diferença; 448-463Práxis Educativa; Vol. 12 Núm. 2 (2017): Dossiê: Educação Física escolar no contexto da inclusão e diferença; 448-463Práxis Educativa; V. 12 N. 2 (2017): Dossiê: Educação Física escolar no contexto da inclusão e diferença; 448-463Práxis Educativa; v. 12 n. 2 (2017): Dossiê: Educação Física escolar no contexto da inclusão e diferença; 448-4631809-43091809-403110.5212/PraxEduc.v.12i2reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/8805/5608https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/8805/209209213035Copyright (c) 2017 Práxis Educativainfo:eu-repo/semantics/openAccessBonetto, Pedro Xavier RussoNeves, Marcos Ribeiro dasNeira, Marcos Garcia2020-04-14T15:49:41Zoai:uepg.br:article/8805Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2020-04-14T15:49:41Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
dc.title.none.fl_str_mv The treatment of differences in developmental, psychomotor and critical curricula for physical education
El tratamiento de las diferencias en los currículos de progreso, psicomotor y de la educación física
O tratamento destinado às diferenças nos currículos desenvolvimentista, psicomotor e crítico da Educação Física
title The treatment of differences in developmental, psychomotor and critical curricula for physical education
spellingShingle The treatment of differences in developmental, psychomotor and critical curricula for physical education
Bonetto, Pedro Xavier Russo
title_short The treatment of differences in developmental, psychomotor and critical curricula for physical education
title_full The treatment of differences in developmental, psychomotor and critical curricula for physical education
title_fullStr The treatment of differences in developmental, psychomotor and critical curricula for physical education
title_full_unstemmed The treatment of differences in developmental, psychomotor and critical curricula for physical education
title_sort The treatment of differences in developmental, psychomotor and critical curricula for physical education
author Bonetto, Pedro Xavier Russo
author_facet Bonetto, Pedro Xavier Russo
Neves, Marcos Ribeiro das
Neira, Marcos Garcia
author_role author
author2 Neves, Marcos Ribeiro das
Neira, Marcos Garcia
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bonetto, Pedro Xavier Russo
Neves, Marcos Ribeiro das
Neira, Marcos Garcia
description Difference, as cultural identity, appears as an urgent demand in the curricula for all school subjects. Therefore, this paper aims at identifying the treatment given to differences by some of the most relevant proposals in the physical education area. Three Brazilian works were analyzed for having influenced the dissemination of psychomotor (FREIRE, 1989), developmental (TANI et al., 1988) and critical-overcoming (SOARES et al., 1992) curricula. The results revealed a conservative perspective based (a) on the assimilation of differences or (b) on the humanistic appropriation supported by the belief of the equality principle disregarding issues such as ethnicity, genre or sexuality. The conclusion is that, in both cases, integrating the different cultural groups to the dominant culture is sought so that everybody can compete as equals in the modern capitalist society.   Keywords: Difference. Physical Education. Curriculum.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-07-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/8805
10.5212/PraxEduc.v.12i2.0009
url https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/8805
identifier_str_mv 10.5212/PraxEduc.v.12i2.0009
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/8805/5608
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/8805/209209213035
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Práxis Educativa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Práxis Educativa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educativa; Vol. 12 No. 2 (2017): Dossiê: Educação Física escolar no contexto da inclusão e diferença; 448-463
Práxis Educativa; Vol. 12 Núm. 2 (2017): Dossiê: Educação Física escolar no contexto da inclusão e diferença; 448-463
Práxis Educativa; V. 12 N. 2 (2017): Dossiê: Educação Física escolar no contexto da inclusão e diferença; 448-463
Práxis Educativa; v. 12 n. 2 (2017): Dossiê: Educação Física escolar no contexto da inclusão e diferença; 448-463
1809-4309
1809-4031
10.5212/PraxEduc.v.12i2
reponame:Práxis Educativa (Online)
instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron:UEPG
instname_str Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron_str UEPG
institution UEPG
reponame_str Práxis Educativa (Online)
collection Práxis Educativa (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
repository.mail.fl_str_mv praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br
_version_ 1799317612454215680