Afrocentered education as decolonial pedagogy in the Brazilian educational context

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Maurício
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educativa (Online)
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19343
Resumo: This article aims to address the concept of Afrocentric education, from the theory of Afrocentricity, disseminated mainly by the Afro-American educator and intellectual Molefi Asante, inserting some of its principles in the context of Latin American decolonial pedagogy, with special attention to the Brazilian educational context. The result of the approach points to the need to employ Afro-centered education and the Afro-centered curriculum as instruments for the realization of an authentic decolonial pedagogy. Keywords: Afro-centered education. Afrocentricity. Molefi Asante. Decolonial pedagogy. Brazilian education.
id UEPG-26_9bca23327eb381e00f96b081f0c30b09
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/19343
network_acronym_str UEPG-26
network_name_str Práxis Educativa (Online)
repository_id_str
spelling Afrocentered education as decolonial pedagogy in the Brazilian educational contextEducación afrocentrada como pedagogía decolonial en el contexto educativo brasileñoEducação afrocentrada como pedagogia decolonial no contexto educacional brasileiroThis article aims to address the concept of Afrocentric education, from the theory of Afrocentricity, disseminated mainly by the Afro-American educator and intellectual Molefi Asante, inserting some of its principles in the context of Latin American decolonial pedagogy, with special attention to the Brazilian educational context. The result of the approach points to the need to employ Afro-centered education and the Afro-centered curriculum as instruments for the realization of an authentic decolonial pedagogy. Keywords: Afro-centered education. Afrocentricity. Molefi Asante. Decolonial pedagogy. Brazilian education.Este artículo tiene como objetivo abordar el concepto de educación afrocentrada, a partir de la teoría del afrocentrismo, divulgada principalmente por el educador e intelectual afroamericano Molefi Asante, insertando algunos de sus principios en el contexto de la pedagogía decolonial latinoamericana, con especial atención al contexto educativo brasileño. El resultado del abordaje apunta a la necesidad de emplear la educación afrocentrada y el currículo afrocentrado como instrumentos para la efectivización de una auténtica pedagogía decolonial. Palabras clave: Educación afrocentrada. Afrocentrismo. Molefi Asante. Pedagogía decolonial. Educación brasileña.Este artigo tem como objetivo abordar o conceito de educação afrocentrada, a partir da teoria da afrocentricidade, divulgada principalmente pelo educador e intelectual afro-americano Molefi Asante, inserindo alguns de seus princípios no contexto da pedagogia decolonial latino-americana, com especial atenção para o contexto educacional brasileiro. O resultado da abordagem aponta para a necessidade de empregar a educação afrocentrada e o currículo afrocentrado como instrumentos para a efetivação de uma autêntica pedagogia decolonial Palavras-chave: Educação afrocentrada. Afrocentricidade. Molefi Asante. Pedagogia decolonial. Educação brasileira.Universidade Estadual de Ponta Grossa2022-05-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/1934310.5212/PraxEduc.v.17.19343.075Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-14Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-14Práxis Educativa; V. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-14Práxis Educativa; v. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-141809-43091809-4031reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19343/209209216656https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19343/209209216899Copyright (c) 2022 Práxis Educativahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Maurício2023-01-27T19:52:43Zoai:uepg.br:article/19343Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2023-01-27T19:52:43Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
dc.title.none.fl_str_mv Afrocentered education as decolonial pedagogy in the Brazilian educational context
Educación afrocentrada como pedagogía decolonial en el contexto educativo brasileño
Educação afrocentrada como pedagogia decolonial no contexto educacional brasileiro
title Afrocentered education as decolonial pedagogy in the Brazilian educational context
spellingShingle Afrocentered education as decolonial pedagogy in the Brazilian educational context
Silva, Maurício
title_short Afrocentered education as decolonial pedagogy in the Brazilian educational context
title_full Afrocentered education as decolonial pedagogy in the Brazilian educational context
title_fullStr Afrocentered education as decolonial pedagogy in the Brazilian educational context
title_full_unstemmed Afrocentered education as decolonial pedagogy in the Brazilian educational context
title_sort Afrocentered education as decolonial pedagogy in the Brazilian educational context
author Silva, Maurício
author_facet Silva, Maurício
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Maurício
description This article aims to address the concept of Afrocentric education, from the theory of Afrocentricity, disseminated mainly by the Afro-American educator and intellectual Molefi Asante, inserting some of its principles in the context of Latin American decolonial pedagogy, with special attention to the Brazilian educational context. The result of the approach points to the need to employ Afro-centered education and the Afro-centered curriculum as instruments for the realization of an authentic decolonial pedagogy. Keywords: Afro-centered education. Afrocentricity. Molefi Asante. Decolonial pedagogy. Brazilian education.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-05-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19343
10.5212/PraxEduc.v.17.19343.075
url https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19343
identifier_str_mv 10.5212/PraxEduc.v.17.19343.075
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19343/209209216656
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19343/209209216899
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Práxis Educativa
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Práxis Educativa
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-14
Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-14
Práxis Educativa; V. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-14
Práxis Educativa; v. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-14
1809-4309
1809-4031
reponame:Práxis Educativa (Online)
instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron:UEPG
instname_str Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron_str UEPG
institution UEPG
reponame_str Práxis Educativa (Online)
collection Práxis Educativa (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
repository.mail.fl_str_mv praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br
_version_ 1799317615296905216