Adolescent condition and political socialization in High School occupation in Caxias do Sul, RS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Borges, Scarlett Giovana
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Silva, Rodrigo Manoel Dias da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educativa (Online)
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13417
Resumo: This paper is about the occupations of public schools in the year 2016 in Caxias do Sul, Rio Grande do Sul, Brazil. The aim is to discuss the influence of the adolescent condition on the political socialization of the occupations. The sources of the research are analysed qualitatively, using as reference the terms “experience”, discussed by Edward Thompson (1981), and “adolescent condition”, presented by Martuccelli (2016). Through this theoretical-methodological outline, it is reflected that the adolescent condition is a factor of relevant influence in the political experience of the movement, which generated obstacles to the development of occupations, as well as it served as a basis for the students’ political learning process. In this sense, it is concluded that the occupations were potent for the students’ subjective transformation, changing their schooling experience and their understanding of education policy.   Keywords: Student occupation. Adolescent condition. Student movement.
id UEPG-26_e7cc71688aeb17b1813688a221879599
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/13417
network_acronym_str UEPG-26
network_name_str Práxis Educativa (Online)
repository_id_str
spelling Adolescent condition and political socialization in High School occupation in Caxias do Sul, RSCondición adolescente y socialización política en las tomas secundaristas en Caxias do Sul, RSCondição adolescente e socialização política nas ocupações secundaristas em Caxias do Sul, RSThis paper is about the occupations of public schools in the year 2016 in Caxias do Sul, Rio Grande do Sul, Brazil. The aim is to discuss the influence of the adolescent condition on the political socialization of the occupations. The sources of the research are analysed qualitatively, using as reference the terms “experience”, discussed by Edward Thompson (1981), and “adolescent condition”, presented by Martuccelli (2016). Through this theoretical-methodological outline, it is reflected that the adolescent condition is a factor of relevant influence in the political experience of the movement, which generated obstacles to the development of occupations, as well as it served as a basis for the students’ political learning process. In this sense, it is concluded that the occupations were potent for the students’ subjective transformation, changing their schooling experience and their understanding of education policy.   Keywords: Student occupation. Adolescent condition. Student movement.Este artículo tiene como temática las tomas de las escuelas públicas en el año 2016 en Caxias do Sul, Rio Grande do Sul, Brasil. El objetivo es discutir la influencia de la condición adolescente en la socialización política de las ocupaciones. Las fuentes de la investigación son analizadas de manera cualitativa, utilizando como referencial los términos “experiencia”, discutido por Edward Thompson (1981), y “condición adolescente”, presentado por Martuccelli (2016). Por medio de este marco teórico-metodológico, se reflexiona sobre la condición adolescente ser un factor de relevante influencia en la experiencia política del movimiento, que generó impedimentos para el desarrollo de las tomas, como también sirvió de base para el proceso de aprendizaje político de las y de los estudiantes. En ese sentido, se concluye que las tomas fueron potentes para la transformación subjetiva de las y de los “ocupas” (quienes realizan las tomas), modificando su experiencia de escolarización y su entendimiento acerca de la política de educación.   Palabras claves: Tomas Estudiantiles. Condición adolescente. Movimiento estudiantil.Este artigo tem como temática as ocupações das escolas públicas no ano de 2016 em Caxias do Sul, Rio Grande do Sul. O objetivo é discutir a influência da condição adolescente na socialização política das ocupações. As fontes da pesquisa são analisadas de maneira qualitativa, utilizando como referencial os termos “experiência”, discutido por Edward Thompson (1981), e “condição adolescente”, apresentado por Martuccelli (2016). Por meio desse arcabouço teórico-metodológico, reflete-se que a condição adolescente é um fator de relevante influência na experiência política do movimento, que gerou empecilhos para o desenvolvimento das ocupações, assim como serviu de base para o processo de aprendizagem política das e dos estudantes. Nesse sentido, conclui-se que as ocupações foram potentes para a transformação subjetiva das e dos “ocupas”, modificando a sua experiência de escolarização e seu entendimento acerca da política de educação.   Palavras-chave: Ocupações Estudantis. Condição adolescente. Movimento estudantil.Universidade Estadual de Ponta Grossa2019-09-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/1341710.5212/PraxEduc.v.14n3.014Práxis Educativa; Vol. 14 No. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1049-1065Práxis Educativa; Vol. 14 Núm. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1049-1065Práxis Educativa; V. 14 N. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1049-1065Práxis Educativa; v. 14 n. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1049-10651809-43091809-403110.5212/PraxEduc.v.14n3reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13417/209209211551https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13417/209209213219Copyright (c) 2019 Práxis Educativainfo:eu-repo/semantics/openAccessBorges, Scarlett GiovanaSilva, Rodrigo Manoel Dias da2020-04-15T22:57:06Zoai:uepg.br:article/13417Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2020-04-15T22:57:06Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
dc.title.none.fl_str_mv Adolescent condition and political socialization in High School occupation in Caxias do Sul, RS
Condición adolescente y socialización política en las tomas secundaristas en Caxias do Sul, RS
Condição adolescente e socialização política nas ocupações secundaristas em Caxias do Sul, RS
title Adolescent condition and political socialization in High School occupation in Caxias do Sul, RS
spellingShingle Adolescent condition and political socialization in High School occupation in Caxias do Sul, RS
Borges, Scarlett Giovana
title_short Adolescent condition and political socialization in High School occupation in Caxias do Sul, RS
title_full Adolescent condition and political socialization in High School occupation in Caxias do Sul, RS
title_fullStr Adolescent condition and political socialization in High School occupation in Caxias do Sul, RS
title_full_unstemmed Adolescent condition and political socialization in High School occupation in Caxias do Sul, RS
title_sort Adolescent condition and political socialization in High School occupation in Caxias do Sul, RS
author Borges, Scarlett Giovana
author_facet Borges, Scarlett Giovana
Silva, Rodrigo Manoel Dias da
author_role author
author2 Silva, Rodrigo Manoel Dias da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Borges, Scarlett Giovana
Silva, Rodrigo Manoel Dias da
description This paper is about the occupations of public schools in the year 2016 in Caxias do Sul, Rio Grande do Sul, Brazil. The aim is to discuss the influence of the adolescent condition on the political socialization of the occupations. The sources of the research are analysed qualitatively, using as reference the terms “experience”, discussed by Edward Thompson (1981), and “adolescent condition”, presented by Martuccelli (2016). Through this theoretical-methodological outline, it is reflected that the adolescent condition is a factor of relevant influence in the political experience of the movement, which generated obstacles to the development of occupations, as well as it served as a basis for the students’ political learning process. In this sense, it is concluded that the occupations were potent for the students’ subjective transformation, changing their schooling experience and their understanding of education policy.   Keywords: Student occupation. Adolescent condition. Student movement.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-09-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13417
10.5212/PraxEduc.v.14n3.014
url https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13417
identifier_str_mv 10.5212/PraxEduc.v.14n3.014
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13417/209209211551
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13417/209209213219
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Práxis Educativa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Práxis Educativa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educativa; Vol. 14 No. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1049-1065
Práxis Educativa; Vol. 14 Núm. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1049-1065
Práxis Educativa; V. 14 N. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1049-1065
Práxis Educativa; v. 14 n. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1049-1065
1809-4309
1809-4031
10.5212/PraxEduc.v.14n3
reponame:Práxis Educativa (Online)
instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron:UEPG
instname_str Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron_str UEPG
institution UEPG
reponame_str Práxis Educativa (Online)
collection Práxis Educativa (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
repository.mail.fl_str_mv praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br
_version_ 1799317613854064640