Adolescent condition and political socialization in High School occupation in Caxias do Sul, RS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práxis Educativa (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13417 |
Resumo: | This paper is about the occupations of public schools in the year 2016 in Caxias do Sul, Rio Grande do Sul, Brazil. The aim is to discuss the influence of the adolescent condition on the political socialization of the occupations. The sources of the research are analysed qualitatively, using as reference the terms “experience”, discussed by Edward Thompson (1981), and “adolescent condition”, presented by Martuccelli (2016). Through this theoretical-methodological outline, it is reflected that the adolescent condition is a factor of relevant influence in the political experience of the movement, which generated obstacles to the development of occupations, as well as it served as a basis for the students’ political learning process. In this sense, it is concluded that the occupations were potent for the students’ subjective transformation, changing their schooling experience and their understanding of education policy. Keywords: Student occupation. Adolescent condition. Student movement. |
id |
UEPG-26_e7cc71688aeb17b1813688a221879599 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:uepg.br:article/13417 |
network_acronym_str |
UEPG-26 |
network_name_str |
Práxis Educativa (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Adolescent condition and political socialization in High School occupation in Caxias do Sul, RSCondición adolescente y socialización política en las tomas secundaristas en Caxias do Sul, RSCondição adolescente e socialização política nas ocupações secundaristas em Caxias do Sul, RSThis paper is about the occupations of public schools in the year 2016 in Caxias do Sul, Rio Grande do Sul, Brazil. The aim is to discuss the influence of the adolescent condition on the political socialization of the occupations. The sources of the research are analysed qualitatively, using as reference the terms “experience”, discussed by Edward Thompson (1981), and “adolescent condition”, presented by Martuccelli (2016). Through this theoretical-methodological outline, it is reflected that the adolescent condition is a factor of relevant influence in the political experience of the movement, which generated obstacles to the development of occupations, as well as it served as a basis for the students’ political learning process. In this sense, it is concluded that the occupations were potent for the students’ subjective transformation, changing their schooling experience and their understanding of education policy. Keywords: Student occupation. Adolescent condition. Student movement.Este artículo tiene como temática las tomas de las escuelas públicas en el año 2016 en Caxias do Sul, Rio Grande do Sul, Brasil. El objetivo es discutir la influencia de la condición adolescente en la socialización política de las ocupaciones. Las fuentes de la investigación son analizadas de manera cualitativa, utilizando como referencial los términos “experiencia”, discutido por Edward Thompson (1981), y “condición adolescente”, presentado por Martuccelli (2016). Por medio de este marco teórico-metodológico, se reflexiona sobre la condición adolescente ser un factor de relevante influencia en la experiencia política del movimiento, que generó impedimentos para el desarrollo de las tomas, como también sirvió de base para el proceso de aprendizaje político de las y de los estudiantes. En ese sentido, se concluye que las tomas fueron potentes para la transformación subjetiva de las y de los “ocupas” (quienes realizan las tomas), modificando su experiencia de escolarización y su entendimiento acerca de la política de educación. Palabras claves: Tomas Estudiantiles. Condición adolescente. Movimiento estudiantil.Este artigo tem como temática as ocupações das escolas públicas no ano de 2016 em Caxias do Sul, Rio Grande do Sul. O objetivo é discutir a influência da condição adolescente na socialização política das ocupações. As fontes da pesquisa são analisadas de maneira qualitativa, utilizando como referencial os termos “experiência”, discutido por Edward Thompson (1981), e “condição adolescente”, apresentado por Martuccelli (2016). Por meio desse arcabouço teórico-metodológico, reflete-se que a condição adolescente é um fator de relevante influência na experiência política do movimento, que gerou empecilhos para o desenvolvimento das ocupações, assim como serviu de base para o processo de aprendizagem política das e dos estudantes. Nesse sentido, conclui-se que as ocupações foram potentes para a transformação subjetiva das e dos “ocupas”, modificando a sua experiência de escolarização e seu entendimento acerca da política de educação. Palavras-chave: Ocupações Estudantis. Condição adolescente. Movimento estudantil.Universidade Estadual de Ponta Grossa2019-09-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/1341710.5212/PraxEduc.v.14n3.014Práxis Educativa; Vol. 14 No. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1049-1065Práxis Educativa; Vol. 14 Núm. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1049-1065Práxis Educativa; V. 14 N. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1049-1065Práxis Educativa; v. 14 n. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1049-10651809-43091809-403110.5212/PraxEduc.v.14n3reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13417/209209211551https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13417/209209213219Copyright (c) 2019 Práxis Educativainfo:eu-repo/semantics/openAccessBorges, Scarlett GiovanaSilva, Rodrigo Manoel Dias da2020-04-15T22:57:06Zoai:uepg.br:article/13417Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2020-04-15T22:57:06Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Adolescent condition and political socialization in High School occupation in Caxias do Sul, RS Condición adolescente y socialización política en las tomas secundaristas en Caxias do Sul, RS Condição adolescente e socialização política nas ocupações secundaristas em Caxias do Sul, RS |
title |
Adolescent condition and political socialization in High School occupation in Caxias do Sul, RS |
spellingShingle |
Adolescent condition and political socialization in High School occupation in Caxias do Sul, RS Borges, Scarlett Giovana |
title_short |
Adolescent condition and political socialization in High School occupation in Caxias do Sul, RS |
title_full |
Adolescent condition and political socialization in High School occupation in Caxias do Sul, RS |
title_fullStr |
Adolescent condition and political socialization in High School occupation in Caxias do Sul, RS |
title_full_unstemmed |
Adolescent condition and political socialization in High School occupation in Caxias do Sul, RS |
title_sort |
Adolescent condition and political socialization in High School occupation in Caxias do Sul, RS |
author |
Borges, Scarlett Giovana |
author_facet |
Borges, Scarlett Giovana Silva, Rodrigo Manoel Dias da |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Rodrigo Manoel Dias da |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Borges, Scarlett Giovana Silva, Rodrigo Manoel Dias da |
description |
This paper is about the occupations of public schools in the year 2016 in Caxias do Sul, Rio Grande do Sul, Brazil. The aim is to discuss the influence of the adolescent condition on the political socialization of the occupations. The sources of the research are analysed qualitatively, using as reference the terms “experience”, discussed by Edward Thompson (1981), and “adolescent condition”, presented by Martuccelli (2016). Through this theoretical-methodological outline, it is reflected that the adolescent condition is a factor of relevant influence in the political experience of the movement, which generated obstacles to the development of occupations, as well as it served as a basis for the students’ political learning process. In this sense, it is concluded that the occupations were potent for the students’ subjective transformation, changing their schooling experience and their understanding of education policy. Keywords: Student occupation. Adolescent condition. Student movement. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-09-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13417 10.5212/PraxEduc.v.14n3.014 |
url |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13417 |
identifier_str_mv |
10.5212/PraxEduc.v.14n3.014 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13417/209209211551 https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13417/209209213219 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Práxis Educativa info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Práxis Educativa |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Ponta Grossa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Ponta Grossa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Práxis Educativa; Vol. 14 No. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1049-1065 Práxis Educativa; Vol. 14 Núm. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1049-1065 Práxis Educativa; V. 14 N. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1049-1065 Práxis Educativa; v. 14 n. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1049-1065 1809-4309 1809-4031 10.5212/PraxEduc.v.14n3 reponame:Práxis Educativa (Online) instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) instacron:UEPG |
instname_str |
Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
instacron_str |
UEPG |
institution |
UEPG |
reponame_str |
Práxis Educativa (Online) |
collection |
Práxis Educativa (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
repository.mail.fl_str_mv |
praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br |
_version_ |
1799317613854064640 |