The teaching of folklore in children's education: Under the eyes of teachers
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Internacional de Folkcomunicação |
Texto Completo: | https://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/19191 |
Resumo: | This article intends to analyse how the folklore teaching is developed in Child Education and its contributions as didactic resourse in classroom. The carried out research is of qualitative and descriptive nature. We’ve chosen the survey as data collection instrument, which sought to gather information with teachers, research subjects and a Center for Early Childhood Education, in order to understand the local folklore teching practices. According to the teachers, folklore is present in the school environment as an interdisciplinary didactic resourse, facilitating pedagogic action and children’s learning about different aspects of folk cultural identity. Folklore; Childhood Education; Education. |
id |
UEPG-29_31a9d561dae6e76dede63252d537b82e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:uepg.br:article/19191 |
network_acronym_str |
UEPG-29 |
network_name_str |
Revista Internacional de Folkcomunicação |
repository_id_str |
|
spelling |
The teaching of folklore in children's education: Under the eyes of teachersLa enseñanza del folclore el la educación infantil:Bajo la mirada de los profesoresO ensino do folclore na educação infantil: Sob o olhar dos professoresThis article intends to analyse how the folklore teaching is developed in Child Education and its contributions as didactic resourse in classroom. The carried out research is of qualitative and descriptive nature. We’ve chosen the survey as data collection instrument, which sought to gather information with teachers, research subjects and a Center for Early Childhood Education, in order to understand the local folklore teching practices. According to the teachers, folklore is present in the school environment as an interdisciplinary didactic resourse, facilitating pedagogic action and children’s learning about different aspects of folk cultural identity. Folklore; Childhood Education; Education.Se propone en este trabajo un análisis acerca de cómo se desarrolla la enseñanza del folclore en la Educación infantil y sus contribuciones como recurso didáctico en el aula. La investigación realizada es de naturaleza cualitativa descriptiva. Para su desarrollo, se adoptó como instrumento de recolección de datos el cuestionario, que buscó buscar informaciones con profesores, sujetos de la investigación, de un Centro de Educación Infantil, a fin de realizar un análisis de cómo ocurre a la práctica de la enseñanza del folclore en esta escuela. De acuerdo con los profesores, el folclore se hace presente en el ambiente escolar como un recurso didáctico interdisciplinario y facilitador de la acción pedagógica y del aprendizaje de los niños sobre distintos aspectos de la identidad cultural de un pueblo. Folclore; Educación Infantil; Educación.Propõe-se neste trabalho uma análise acerca da forma como é desenvolvido o ensino do folclore na Educação Infantil e as suas contribuições como recurso didático na sala de aula. A pesquisa realizada é de natureza qualitativa descritiva. Para o seu desenvolvimento, adotou-se como instrumento de coleta de dados o questionário, que procurou buscar informações com professores, sujeitos da pesquisa, de um Centro de Educação Infantil, a fim de realizar uma análise de como ocorre a prática do ensino do folclore nesta escola. De acordo com os professores, o folclore se faz presente no ambiente escolar como um recurso didático interdisciplinar e facilitador da ação pedagógica e da aprendizagem das crianças sobre distintos aspectos da identidade cultural de um povo. Folclore; Educação Infantil; Ensino.Editora UEPG2019-12-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/1919110.5212/RIF.v.17.i39.0010Revista Internacional de Folkcomunicação; v. 17 n. 39 (2019): (jul./dez. 2019): "Tradição nos estudos de (folk)comunicação e cultura"; 165-1801807-496010.5212/RIF.v.17.i39.00010015reponame:Revista Internacional de Folkcomunicaçãoinstname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/19191/209209215144Copyright (c) 2019 Revista Internacional de Folkcomunicaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessVisgueira Cunha, Angela MariaGonçalves, Francisco Williams de Assis Soares2021-10-08T15:21:22Zoai:uepg.br:article/19191Revistahttp://www.revistas.uepg.br/index.php?journal=folkcomPUBhttp://www.revistas.uepg.br/index.php/folkcom/oairevistafolkcom@uepg.br||sergiogadini@yahoo.com.br1807-49601807-4960opendoar:2021-10-08T15:21:22Revista Internacional de Folkcomunicação - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The teaching of folklore in children's education: Under the eyes of teachers La enseñanza del folclore el la educación infantil:Bajo la mirada de los profesores O ensino do folclore na educação infantil: Sob o olhar dos professores |
title |
The teaching of folklore in children's education: Under the eyes of teachers |
spellingShingle |
The teaching of folklore in children's education: Under the eyes of teachers Visgueira Cunha, Angela Maria |
title_short |
The teaching of folklore in children's education: Under the eyes of teachers |
title_full |
The teaching of folklore in children's education: Under the eyes of teachers |
title_fullStr |
The teaching of folklore in children's education: Under the eyes of teachers |
title_full_unstemmed |
The teaching of folklore in children's education: Under the eyes of teachers |
title_sort |
The teaching of folklore in children's education: Under the eyes of teachers |
author |
Visgueira Cunha, Angela Maria |
author_facet |
Visgueira Cunha, Angela Maria Gonçalves, Francisco Williams de Assis Soares |
author_role |
author |
author2 |
Gonçalves, Francisco Williams de Assis Soares |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Visgueira Cunha, Angela Maria Gonçalves, Francisco Williams de Assis Soares |
description |
This article intends to analyse how the folklore teaching is developed in Child Education and its contributions as didactic resourse in classroom. The carried out research is of qualitative and descriptive nature. We’ve chosen the survey as data collection instrument, which sought to gather information with teachers, research subjects and a Center for Early Childhood Education, in order to understand the local folklore teching practices. According to the teachers, folklore is present in the school environment as an interdisciplinary didactic resourse, facilitating pedagogic action and children’s learning about different aspects of folk cultural identity. Folklore; Childhood Education; Education. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/19191 10.5212/RIF.v.17.i39.0010 |
url |
https://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/19191 |
identifier_str_mv |
10.5212/RIF.v.17.i39.0010 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/19191/209209215144 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Internacional de Folkcomunicação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Internacional de Folkcomunicação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora UEPG |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora UEPG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Internacional de Folkcomunicação; v. 17 n. 39 (2019): (jul./dez. 2019): "Tradição nos estudos de (folk)comunicação e cultura"; 165-180 1807-4960 10.5212/RIF.v.17.i39.00010015 reponame:Revista Internacional de Folkcomunicação instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) instacron:UEPG |
instname_str |
Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
instacron_str |
UEPG |
institution |
UEPG |
reponame_str |
Revista Internacional de Folkcomunicação |
collection |
Revista Internacional de Folkcomunicação |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Internacional de Folkcomunicação - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistafolkcom@uepg.br||sergiogadini@yahoo.com.br |
_version_ |
1799317371466285056 |