The teaching of folklore in children's education: Under the eyes of teachers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Visgueira Cunha, Angela Maria
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Gonçalves, Francisco Williams de Assis Soares
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Internacional de Folkcomunicação
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/19191
Resumo: This article intends to analyse how the folklore teaching is developed in Child Education and its contributions as didactic resourse in classroom. The carried out research is of qualitative and descriptive nature. We’ve chosen the survey as data collection instrument, which sought to gather information with teachers, research subjects and a Center for Early Childhood Education, in order to understand the local folklore teching practices. According to the teachers, folklore is present in the school environment as an interdisciplinary didactic resourse, facilitating pedagogic action and children’s learning about different aspects of folk cultural identity. Folklore; Childhood Education; Education.
id UEPG-29_31a9d561dae6e76dede63252d537b82e
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/19191
network_acronym_str UEPG-29
network_name_str Revista Internacional de Folkcomunicação
repository_id_str
spelling The teaching of folklore in children's education: Under the eyes of teachersLa enseñanza del folclore el la educación infantil:Bajo la mirada de los profesoresO ensino do folclore na educação infantil: Sob o olhar dos professoresThis article intends to analyse how the folklore teaching is developed in Child Education and its contributions as didactic resourse in classroom. The carried out research is of qualitative and descriptive nature. We’ve chosen the survey as data collection instrument, which sought to gather information with teachers, research subjects and a Center for Early Childhood Education, in order to understand the local folklore teching practices. According to the teachers, folklore is present in the school environment as an interdisciplinary didactic resourse, facilitating pedagogic action and children’s learning about different aspects of folk cultural identity. Folklore; Childhood Education; Education.Se propone en este trabajo un análisis acerca de cómo se desarrolla la enseñanza del folclore en la Educación infantil y sus contribuciones como recurso didáctico en el aula. La investigación realizada es de naturaleza cualitativa descriptiva. Para su desarrollo, se adoptó como instrumento de recolección de datos el cuestionario, que buscó buscar informaciones con profesores, sujetos de la investigación, de un Centro de Educación Infantil, a fin de realizar un análisis de cómo ocurre a la práctica de la enseñanza del folclore en esta escuela. De acuerdo con los profesores, el folclore se hace presente en el ambiente escolar como un recurso didáctico interdisciplinario y facilitador de la acción pedagógica y del aprendizaje de los niños sobre distintos aspectos de la identidad cultural de un pueblo. Folclore; Educación Infantil; Educación.Propõe-se neste trabalho uma análise acerca da forma como é desenvolvido o ensino do folclore na Educação Infantil e as suas contribuições como recurso didático na sala de aula. A pesquisa realizada é de natureza qualitativa descritiva. Para o seu desenvolvimento, adotou-se como instrumento de coleta de dados o questionário, que procurou buscar informações com professores, sujeitos da pesquisa, de um Centro de Educação Infantil, a fim de realizar uma análise de como ocorre a prática do ensino do folclore nesta escola. De acordo com os professores, o folclore se faz presente no ambiente escolar como um recurso didático interdisciplinar e facilitador da ação pedagógica e da aprendizagem das crianças sobre distintos aspectos da identidade cultural de um povo. Folclore; Educação Infantil; Ensino.Editora UEPG2019-12-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/1919110.5212/RIF.v.17.i39.0010Revista Internacional de Folkcomunicação; v. 17 n. 39 (2019): (jul./dez. 2019): "Tradição nos estudos de (folk)comunicação e cultura"; 165-1801807-496010.5212/RIF.v.17.i39.00010015reponame:Revista Internacional de Folkcomunicaçãoinstname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/19191/209209215144Copyright (c) 2019 Revista Internacional de Folkcomunicaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessVisgueira Cunha, Angela MariaGonçalves, Francisco Williams de Assis Soares2021-10-08T15:21:22Zoai:uepg.br:article/19191Revistahttp://www.revistas.uepg.br/index.php?journal=folkcomPUBhttp://www.revistas.uepg.br/index.php/folkcom/oairevistafolkcom@uepg.br||sergiogadini@yahoo.com.br1807-49601807-4960opendoar:2021-10-08T15:21:22Revista Internacional de Folkcomunicação - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
dc.title.none.fl_str_mv The teaching of folklore in children's education: Under the eyes of teachers
La enseñanza del folclore el la educación infantil:Bajo la mirada de los profesores
O ensino do folclore na educação infantil: Sob o olhar dos professores
title The teaching of folklore in children's education: Under the eyes of teachers
spellingShingle The teaching of folklore in children's education: Under the eyes of teachers
Visgueira Cunha, Angela Maria
title_short The teaching of folklore in children's education: Under the eyes of teachers
title_full The teaching of folklore in children's education: Under the eyes of teachers
title_fullStr The teaching of folklore in children's education: Under the eyes of teachers
title_full_unstemmed The teaching of folklore in children's education: Under the eyes of teachers
title_sort The teaching of folklore in children's education: Under the eyes of teachers
author Visgueira Cunha, Angela Maria
author_facet Visgueira Cunha, Angela Maria
Gonçalves, Francisco Williams de Assis Soares
author_role author
author2 Gonçalves, Francisco Williams de Assis Soares
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Visgueira Cunha, Angela Maria
Gonçalves, Francisco Williams de Assis Soares
description This article intends to analyse how the folklore teaching is developed in Child Education and its contributions as didactic resourse in classroom. The carried out research is of qualitative and descriptive nature. We’ve chosen the survey as data collection instrument, which sought to gather information with teachers, research subjects and a Center for Early Childhood Education, in order to understand the local folklore teching practices. According to the teachers, folklore is present in the school environment as an interdisciplinary didactic resourse, facilitating pedagogic action and children’s learning about different aspects of folk cultural identity. Folklore; Childhood Education; Education.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/19191
10.5212/RIF.v.17.i39.0010
url https://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/19191
identifier_str_mv 10.5212/RIF.v.17.i39.0010
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/19191/209209215144
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Internacional de Folkcomunicação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Internacional de Folkcomunicação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora UEPG
publisher.none.fl_str_mv Editora UEPG
dc.source.none.fl_str_mv Revista Internacional de Folkcomunicação; v. 17 n. 39 (2019): (jul./dez. 2019): "Tradição nos estudos de (folk)comunicação e cultura"; 165-180
1807-4960
10.5212/RIF.v.17.i39.00010015
reponame:Revista Internacional de Folkcomunicação
instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron:UEPG
instname_str Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron_str UEPG
institution UEPG
reponame_str Revista Internacional de Folkcomunicação
collection Revista Internacional de Folkcomunicação
repository.name.fl_str_mv Revista Internacional de Folkcomunicação - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
repository.mail.fl_str_mv revistafolkcom@uepg.br||sergiogadini@yahoo.com.br
_version_ 1799317371466285056