Early childhood teachers’ awareness of psychomotricity

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lordani, Silvia Fernanda de Souza
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Blanco, Marília Bazan
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Olhar de Professor (Online)
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14566
Resumo: The present study has the purpose of investigating teachers from a public school in the North of Parana’s awareness of the importance of psychomotricity in children’s learning process and its’ understanding. The data were collected with a questionnaire with two open-ended questions to find out what is known about psychomotricity and its’ relation with learning and children’s learning difficulties, according to the participating teachers. The results indicated that the concept of psychomotricity is well-understood among the participants, but there is little knowledge about the connection between learning and practicing psychomotor skills as a means of preventing leaning difficulties.
id UEPG-31_23dd67844316401a3faa1d7dc436eb19
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/14566
network_acronym_str UEPG-31
network_name_str Olhar de Professor (Online)
repository_id_str
spelling Early childhood teachers’ awareness of psychomotricityPercepción de los maestros de educación infantil acerca de la psicomotricidadPercepção dos professores da Educação Infantil acerca da psicomotricidadePsicomotricidade. Educação Infantil. Dificuldade de Aprendizagem.Psychomotricity. Early childhood education. Learning difficulty.Psicomotricidad. Educación Infantil. Dificultad de aprendizaje.The present study has the purpose of investigating teachers from a public school in the North of Parana’s awareness of the importance of psychomotricity in children’s learning process and its’ understanding. The data were collected with a questionnaire with two open-ended questions to find out what is known about psychomotricity and its’ relation with learning and children’s learning difficulties, according to the participating teachers. The results indicated that the concept of psychomotricity is well-understood among the participants, but there is little knowledge about the connection between learning and practicing psychomotor skills as a means of preventing leaning difficulties.Esta investigación tiene como objetivo investigar la comprensión de la psicomotricidad y su importancia para el aprendizaje infantil en la percepción de los maestros que trabajan en la educación de la primera infancia de una institución pública ubicada en un municipio en el norte del estado de Paraná. El instrumento utilizado para la recolección de datos fue un cuestionario con dos preguntas abiertas, a través del cual se pretendía determinar el conocimiento sobre la psicomotricidad y su relación con el aprendizaje y las dificultades de aprendizaje del niño, en la percepción de los maestros participantes. Por lo tanto, los resultados mostraron que existe una comprensión sobre el concepto de psicomotor, pero hay una brecha en la comprensión sobre la relación entre el aprendizaje y la práctica psicomotora como una acción preventiva contra las dificultades de aprendizaje.A presente pesquisa tem por objetivo investigar a compreensão da psicomotricidade e sua importância para a aprendizagem da criança na percepção dos professores que atuam na Educação Infantil de uma instituição pública localizada em um município ao Norte do estado do Paraná. O instrumento utilizado para a coleta de dados foi um questionário com duas questões abertas, por meio do qual pretendeu-se averiguar os conhecimentos acerca da psicomotricidade e sua relação com a aprendizagem e as dificuldades de aprendizagem da criança, na percepção dos professores participantes. Logo, os resultados evidenciaram que há a compreensão acerca do conceito de psicomotricidade, porém, fica uma lacuna na compreensão acerca da relação existente entre a aprendizagem e a prática psicomotora enquanto ação preventiva das dificuldades de aprendizagem.  Editora UEPG2020-05-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPDF TextTexto PDFTexto PDFapplication/pdftext/xmlapplication/ziptext/htmlhttps://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/1456610.5212/OlharProfr.v.22.0023Olhar de Professor; Bd. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-16Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-16Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Cuaderno Temático "Las Prácticas de la Enseñanza en la Educación Inicial: Perspectivas y experiencias"; 1-16Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-16Olhar de Professor; v. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-161984-01871518-5648reponame:Olhar de Professor (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14566/209209213313https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14566/209209215985https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14566/209209215986https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14566/209209216140Copyright (c) 2020 Silvia Fernanda de Souza Lordani, Marília Bazan Blancoinfo:eu-repo/semantics/openAccessLordani, Silvia Fernanda de SouzaBlanco, Marília Bazan2022-03-19T20:06:28Zoai:uepg.br:article/14566Revistahttps://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/indexPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/oaiolhardeprofessor@uepg.br||1984-01871518-5648opendoar:2022-03-19T20:06:28Olhar de Professor (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
dc.title.none.fl_str_mv Early childhood teachers’ awareness of psychomotricity
Percepción de los maestros de educación infantil acerca de la psicomotricidad
Percepção dos professores da Educação Infantil acerca da psicomotricidade
title Early childhood teachers’ awareness of psychomotricity
spellingShingle Early childhood teachers’ awareness of psychomotricity
Lordani, Silvia Fernanda de Souza
Psicomotricidade. Educação Infantil. Dificuldade de Aprendizagem.
Psychomotricity. Early childhood education. Learning difficulty.
Psicomotricidad. Educación Infantil. Dificultad de aprendizaje.
title_short Early childhood teachers’ awareness of psychomotricity
title_full Early childhood teachers’ awareness of psychomotricity
title_fullStr Early childhood teachers’ awareness of psychomotricity
title_full_unstemmed Early childhood teachers’ awareness of psychomotricity
title_sort Early childhood teachers’ awareness of psychomotricity
author Lordani, Silvia Fernanda de Souza
author_facet Lordani, Silvia Fernanda de Souza
Blanco, Marília Bazan
author_role author
author2 Blanco, Marília Bazan
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lordani, Silvia Fernanda de Souza
Blanco, Marília Bazan
dc.subject.por.fl_str_mv Psicomotricidade. Educação Infantil. Dificuldade de Aprendizagem.
Psychomotricity. Early childhood education. Learning difficulty.
Psicomotricidad. Educación Infantil. Dificultad de aprendizaje.
topic Psicomotricidade. Educação Infantil. Dificuldade de Aprendizagem.
Psychomotricity. Early childhood education. Learning difficulty.
Psicomotricidad. Educación Infantil. Dificultad de aprendizaje.
description The present study has the purpose of investigating teachers from a public school in the North of Parana’s awareness of the importance of psychomotricity in children’s learning process and its’ understanding. The data were collected with a questionnaire with two open-ended questions to find out what is known about psychomotricity and its’ relation with learning and children’s learning difficulties, according to the participating teachers. The results indicated that the concept of psychomotricity is well-understood among the participants, but there is little knowledge about the connection between learning and practicing psychomotor skills as a means of preventing leaning difficulties.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-05-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
PDF Text
Texto PDF
Texto PDF
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14566
10.5212/OlharProfr.v.22.0023
url https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14566
identifier_str_mv 10.5212/OlharProfr.v.22.0023
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14566/209209213313
https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14566/209209215985
https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14566/209209215986
https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14566/209209216140
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Silvia Fernanda de Souza Lordani, Marília Bazan Blanco
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Silvia Fernanda de Souza Lordani, Marília Bazan Blanco
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
application/zip
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora UEPG
publisher.none.fl_str_mv Editora UEPG
dc.source.none.fl_str_mv Olhar de Professor; Bd. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-16
Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-16
Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Cuaderno Temático "Las Prácticas de la Enseñanza en la Educación Inicial: Perspectivas y experiencias"; 1-16
Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-16
Olhar de Professor; v. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-16
1984-0187
1518-5648
reponame:Olhar de Professor (Online)
instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron:UEPG
instname_str Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron_str UEPG
institution UEPG
reponame_str Olhar de Professor (Online)
collection Olhar de Professor (Online)
repository.name.fl_str_mv Olhar de Professor (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
repository.mail.fl_str_mv olhardeprofessor@uepg.br||
_version_ 1797053496882626560