Early childhood teachers’ awareness of psychomotricity
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Olhar de Professor (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14566 |
Resumo: | The present study has the purpose of investigating teachers from a public school in the North of Parana’s awareness of the importance of psychomotricity in children’s learning process and its’ understanding. The data were collected with a questionnaire with two open-ended questions to find out what is known about psychomotricity and its’ relation with learning and children’s learning difficulties, according to the participating teachers. The results indicated that the concept of psychomotricity is well-understood among the participants, but there is little knowledge about the connection between learning and practicing psychomotor skills as a means of preventing leaning difficulties. |
id |
UEPG-31_23dd67844316401a3faa1d7dc436eb19 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:uepg.br:article/14566 |
network_acronym_str |
UEPG-31 |
network_name_str |
Olhar de Professor (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Early childhood teachers’ awareness of psychomotricityPercepción de los maestros de educación infantil acerca de la psicomotricidadPercepção dos professores da Educação Infantil acerca da psicomotricidadePsicomotricidade. Educação Infantil. Dificuldade de Aprendizagem.Psychomotricity. Early childhood education. Learning difficulty.Psicomotricidad. Educación Infantil. Dificultad de aprendizaje.The present study has the purpose of investigating teachers from a public school in the North of Parana’s awareness of the importance of psychomotricity in children’s learning process and its’ understanding. The data were collected with a questionnaire with two open-ended questions to find out what is known about psychomotricity and its’ relation with learning and children’s learning difficulties, according to the participating teachers. The results indicated that the concept of psychomotricity is well-understood among the participants, but there is little knowledge about the connection between learning and practicing psychomotor skills as a means of preventing leaning difficulties.Esta investigación tiene como objetivo investigar la comprensión de la psicomotricidad y su importancia para el aprendizaje infantil en la percepción de los maestros que trabajan en la educación de la primera infancia de una institución pública ubicada en un municipio en el norte del estado de Paraná. El instrumento utilizado para la recolección de datos fue un cuestionario con dos preguntas abiertas, a través del cual se pretendía determinar el conocimiento sobre la psicomotricidad y su relación con el aprendizaje y las dificultades de aprendizaje del niño, en la percepción de los maestros participantes. Por lo tanto, los resultados mostraron que existe una comprensión sobre el concepto de psicomotor, pero hay una brecha en la comprensión sobre la relación entre el aprendizaje y la práctica psicomotora como una acción preventiva contra las dificultades de aprendizaje.A presente pesquisa tem por objetivo investigar a compreensão da psicomotricidade e sua importância para a aprendizagem da criança na percepção dos professores que atuam na Educação Infantil de uma instituição pública localizada em um município ao Norte do estado do Paraná. O instrumento utilizado para a coleta de dados foi um questionário com duas questões abertas, por meio do qual pretendeu-se averiguar os conhecimentos acerca da psicomotricidade e sua relação com a aprendizagem e as dificuldades de aprendizagem da criança, na percepção dos professores participantes. Logo, os resultados evidenciaram que há a compreensão acerca do conceito de psicomotricidade, porém, fica uma lacuna na compreensão acerca da relação existente entre a aprendizagem e a prática psicomotora enquanto ação preventiva das dificuldades de aprendizagem. Editora UEPG2020-05-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPDF TextTexto PDFTexto PDFapplication/pdftext/xmlapplication/ziptext/htmlhttps://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/1456610.5212/OlharProfr.v.22.0023Olhar de Professor; Bd. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-16Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-16Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Cuaderno Temático "Las Prácticas de la Enseñanza en la Educación Inicial: Perspectivas y experiencias"; 1-16Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-16Olhar de Professor; v. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-161984-01871518-5648reponame:Olhar de Professor (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14566/209209213313https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14566/209209215985https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14566/209209215986https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14566/209209216140Copyright (c) 2020 Silvia Fernanda de Souza Lordani, Marília Bazan Blancoinfo:eu-repo/semantics/openAccessLordani, Silvia Fernanda de SouzaBlanco, Marília Bazan2022-03-19T20:06:28Zoai:uepg.br:article/14566Revistahttps://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/indexPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/oaiolhardeprofessor@uepg.br||1984-01871518-5648opendoar:2022-03-19T20:06:28Olhar de Professor (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Early childhood teachers’ awareness of psychomotricity Percepción de los maestros de educación infantil acerca de la psicomotricidad Percepção dos professores da Educação Infantil acerca da psicomotricidade |
title |
Early childhood teachers’ awareness of psychomotricity |
spellingShingle |
Early childhood teachers’ awareness of psychomotricity Lordani, Silvia Fernanda de Souza Psicomotricidade. Educação Infantil. Dificuldade de Aprendizagem. Psychomotricity. Early childhood education. Learning difficulty. Psicomotricidad. Educación Infantil. Dificultad de aprendizaje. |
title_short |
Early childhood teachers’ awareness of psychomotricity |
title_full |
Early childhood teachers’ awareness of psychomotricity |
title_fullStr |
Early childhood teachers’ awareness of psychomotricity |
title_full_unstemmed |
Early childhood teachers’ awareness of psychomotricity |
title_sort |
Early childhood teachers’ awareness of psychomotricity |
author |
Lordani, Silvia Fernanda de Souza |
author_facet |
Lordani, Silvia Fernanda de Souza Blanco, Marília Bazan |
author_role |
author |
author2 |
Blanco, Marília Bazan |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lordani, Silvia Fernanda de Souza Blanco, Marília Bazan |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Psicomotricidade. Educação Infantil. Dificuldade de Aprendizagem. Psychomotricity. Early childhood education. Learning difficulty. Psicomotricidad. Educación Infantil. Dificultad de aprendizaje. |
topic |
Psicomotricidade. Educação Infantil. Dificuldade de Aprendizagem. Psychomotricity. Early childhood education. Learning difficulty. Psicomotricidad. Educación Infantil. Dificultad de aprendizaje. |
description |
The present study has the purpose of investigating teachers from a public school in the North of Parana’s awareness of the importance of psychomotricity in children’s learning process and its’ understanding. The data were collected with a questionnaire with two open-ended questions to find out what is known about psychomotricity and its’ relation with learning and children’s learning difficulties, according to the participating teachers. The results indicated that the concept of psychomotricity is well-understood among the participants, but there is little knowledge about the connection between learning and practicing psychomotor skills as a means of preventing leaning difficulties. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-05-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion PDF Text Texto PDF Texto PDF |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14566 10.5212/OlharProfr.v.22.0023 |
url |
https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14566 |
identifier_str_mv |
10.5212/OlharProfr.v.22.0023 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14566/209209213313 https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14566/209209215985 https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14566/209209215986 https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14566/209209216140 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Silvia Fernanda de Souza Lordani, Marília Bazan Blanco info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Silvia Fernanda de Souza Lordani, Marília Bazan Blanco |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml application/zip text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora UEPG |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora UEPG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Olhar de Professor; Bd. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-16 Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-16 Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Cuaderno Temático "Las Prácticas de la Enseñanza en la Educación Inicial: Perspectivas y experiencias"; 1-16 Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-16 Olhar de Professor; v. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-16 1984-0187 1518-5648 reponame:Olhar de Professor (Online) instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) instacron:UEPG |
instname_str |
Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
instacron_str |
UEPG |
institution |
UEPG |
reponame_str |
Olhar de Professor (Online) |
collection |
Olhar de Professor (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Olhar de Professor (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
repository.mail.fl_str_mv |
olhardeprofessor@uepg.br|| |
_version_ |
1797053496882626560 |