Teacher Education in Brazil and Honduras: conceptions and policies

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Escoto, Josue Javier Cruz
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Monteiro, Filomena Maria de Arruda
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Olhar de Professor (Online)
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/20880
Resumo: This paper is a part of the master's thesis by the first author and it aims to understand the conceptions and policies of the teacher education in both Brazil and Honduras, taking as an example an undergraduate pedagogy course in each country. To achieve our purpose, we worked on a case study approach with qualitative bases for relying the development of the study on the documentary review and interviews with the current coordinators, as ways to collect the information. As a result, the interpretative analyses of the data show that the conception of teacher education legitimized in both countries is based on the principles of the technological paradigm. Despite this proximity, we conclude that its structuring is designed in different ways, especially in the policies and conceptions evoked.
id UEPG-31_67b1b895e45a77d3611f88192c7785c7
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/20880
network_acronym_str UEPG-31
network_name_str Olhar de Professor (Online)
repository_id_str
spelling Teacher Education in Brazil and Honduras: conceptions and policiesFormação de Professores no Brasil e Honduras: concepções e políticasFormación del profesorado en Brasil y Honduras: concepciones y políticasHigher education. Teacher Professional Development. Teacher Education Policies.Teacher trainingEducation policyEducação Superior. Desenvolvimento Profissional de Professores. Políticas de Formação de Professores.Formacion de profesorespolítica educativaEducación Superior. Desarrollo Profesional del Profesorado. Políticas de Formación de Profesores.BNCC e formação de professoresFormação de professoresPolíticas educacionaispolíticas educativasFormación de ProfesoresCurrículo de Formación DocentePlanes de EstudioTeacher EducationHigher EducationEducational PolicyThis paper is a part of the master's thesis by the first author and it aims to understand the conceptions and policies of the teacher education in both Brazil and Honduras, taking as an example an undergraduate pedagogy course in each country. To achieve our purpose, we worked on a case study approach with qualitative bases for relying the development of the study on the documentary review and interviews with the current coordinators, as ways to collect the information. As a result, the interpretative analyses of the data show that the conception of teacher education legitimized in both countries is based on the principles of the technological paradigm. Despite this proximity, we conclude that its structuring is designed in different ways, especially in the policies and conceptions evoked.Este trabalho é parte da dissertação de mestrado do primeiro autor e visa compreender as concepções e políticas de formação de professores tanto no Brasil quanto em Honduras, tomando como exemplo um curso de graduação de professores em cada país. A fim de atingir nosso objetivo, trabalhamos com uma abordagem de estudo de caso qualitativo, contando com a revisão documental e entrevistas com os coordenadores atuais como formas de coletar as informações. As análises interpretativas dos dados mostram que a concepção da formação de professores legitimada em ambos os países se baseia nos princípios do paradigma tecnológico. Apesar desta proximidade, concluímos que sua estruturação é concebida de diferentes maneiras, especialmente nas políticas e concepções evocadas.El presente trabajo forma parte de la tesis de maestría del primer autor y tiene por objetivo comprender las concepciones y políticas de formación del profesorado tanto en Brasil como en Honduras, tomando como ejemplo un curso de licenciatura de pedagogía en cada país. Para conseguir nuestro propósito trabajamos con el abordaje de estudio de casos con bases cualitativas, apoyándonos para el desarrollo de la investigación en la revisión documental y la entrevista con los coordinadores actuales como caminos para la recolección de la información. Los análisis interpretativos de los datos arrojan como resultado que la concepción de formación docente legitimada em ambos países está pautada en los principios del paradigma tecnológico. A pesar de esa proximidad, concluimos que su estructuración es diseñada de diferentes formas, especialmente en las políticas y concepciones evocadas.Editora UEPG2022-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPDF textTexto PDFTexto PDFapplication/pdfhttps://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/2088010.5212/OlharProfr.v.25.20880.070Olhar de Professor; Bd. 25 (2022): Publicação Contínua; 1-24Olhar de Professor; Vol. 25 (2022): Continuous Publication; 1-24Olhar de Professor; Vol. 25 (2022): Publicación Continua; 1-24Olhar de Professor; Vol. 25 (2022): Publicação Contínua; 1-24Olhar de Professor; v. 25 (2022): Publicação Contínua; 1-241984-01871518-5648reponame:Olhar de Professor (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/20880/209209217225Copyright (c) 2022 Máster Josue Javier Cruz Escoto, Prof.ª Dr.ª Filomena Maria de Arruda Monteirohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessEscoto, Josue Javier CruzMonteiro, Filomena Maria de Arruda2023-03-08T01:37:19Zoai:uepg.br:article/20880Revistahttps://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/indexPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/oaiolhardeprofessor@uepg.br||1984-01871518-5648opendoar:2023-03-08T01:37:19Olhar de Professor (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
dc.title.none.fl_str_mv Teacher Education in Brazil and Honduras: conceptions and policies
Formação de Professores no Brasil e Honduras: concepções e políticas
Formación del profesorado en Brasil y Honduras: concepciones y políticas
title Teacher Education in Brazil and Honduras: conceptions and policies
spellingShingle Teacher Education in Brazil and Honduras: conceptions and policies
Escoto, Josue Javier Cruz
Higher education.
Teacher Professional Development.
Teacher Education Policies.
Teacher training
Education policy
Educação Superior.
Desenvolvimento Profissional de Professores.
Políticas de Formação de Professores.
Formacion de profesores
política educativa
Educación Superior.
Desarrollo Profesional del Profesorado.
Políticas de Formación de Profesores.
BNCC e formação de professores
Formação de professores
Políticas educacionais
políticas educativas
Formación de Profesores
Currículo de Formación Docente
Planes de Estudio
Teacher Education
Higher Education
Educational Policy
title_short Teacher Education in Brazil and Honduras: conceptions and policies
title_full Teacher Education in Brazil and Honduras: conceptions and policies
title_fullStr Teacher Education in Brazil and Honduras: conceptions and policies
title_full_unstemmed Teacher Education in Brazil and Honduras: conceptions and policies
title_sort Teacher Education in Brazil and Honduras: conceptions and policies
author Escoto, Josue Javier Cruz
author_facet Escoto, Josue Javier Cruz
Monteiro, Filomena Maria de Arruda
author_role author
author2 Monteiro, Filomena Maria de Arruda
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Escoto, Josue Javier Cruz
Monteiro, Filomena Maria de Arruda
dc.subject.por.fl_str_mv Higher education.
Teacher Professional Development.
Teacher Education Policies.
Teacher training
Education policy
Educação Superior.
Desenvolvimento Profissional de Professores.
Políticas de Formação de Professores.
Formacion de profesores
política educativa
Educación Superior.
Desarrollo Profesional del Profesorado.
Políticas de Formación de Profesores.
BNCC e formação de professores
Formação de professores
Políticas educacionais
políticas educativas
Formación de Profesores
Currículo de Formación Docente
Planes de Estudio
Teacher Education
Higher Education
Educational Policy
topic Higher education.
Teacher Professional Development.
Teacher Education Policies.
Teacher training
Education policy
Educação Superior.
Desenvolvimento Profissional de Professores.
Políticas de Formação de Professores.
Formacion de profesores
política educativa
Educación Superior.
Desarrollo Profesional del Profesorado.
Políticas de Formación de Profesores.
BNCC e formação de professores
Formação de professores
Políticas educacionais
políticas educativas
Formación de Profesores
Currículo de Formación Docente
Planes de Estudio
Teacher Education
Higher Education
Educational Policy
description This paper is a part of the master's thesis by the first author and it aims to understand the conceptions and policies of the teacher education in both Brazil and Honduras, taking as an example an undergraduate pedagogy course in each country. To achieve our purpose, we worked on a case study approach with qualitative bases for relying the development of the study on the documentary review and interviews with the current coordinators, as ways to collect the information. As a result, the interpretative analyses of the data show that the conception of teacher education legitimized in both countries is based on the principles of the technological paradigm. Despite this proximity, we conclude that its structuring is designed in different ways, especially in the policies and conceptions evoked.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
PDF text
Texto PDF
Texto PDF
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/20880
10.5212/OlharProfr.v.25.20880.070
url https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/20880
identifier_str_mv 10.5212/OlharProfr.v.25.20880.070
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/20880/209209217225
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Máster Josue Javier Cruz Escoto, Prof.ª Dr.ª Filomena Maria de Arruda Monteiro
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Máster Josue Javier Cruz Escoto, Prof.ª Dr.ª Filomena Maria de Arruda Monteiro
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora UEPG
publisher.none.fl_str_mv Editora UEPG
dc.source.none.fl_str_mv Olhar de Professor; Bd. 25 (2022): Publicação Contínua; 1-24
Olhar de Professor; Vol. 25 (2022): Continuous Publication; 1-24
Olhar de Professor; Vol. 25 (2022): Publicación Continua; 1-24
Olhar de Professor; Vol. 25 (2022): Publicação Contínua; 1-24
Olhar de Professor; v. 25 (2022): Publicação Contínua; 1-24
1984-0187
1518-5648
reponame:Olhar de Professor (Online)
instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron:UEPG
instname_str Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron_str UEPG
institution UEPG
reponame_str Olhar de Professor (Online)
collection Olhar de Professor (Online)
repository.name.fl_str_mv Olhar de Professor (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
repository.mail.fl_str_mv olhardeprofessor@uepg.br||
_version_ 1797053494410084352