Teacher Education in Brazil and Honduras: conceptions and policies
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Olhar de Professor (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/20880 |
Resumo: | This paper is a part of the master's thesis by the first author and it aims to understand the conceptions and policies of the teacher education in both Brazil and Honduras, taking as an example an undergraduate pedagogy course in each country. To achieve our purpose, we worked on a case study approach with qualitative bases for relying the development of the study on the documentary review and interviews with the current coordinators, as ways to collect the information. As a result, the interpretative analyses of the data show that the conception of teacher education legitimized in both countries is based on the principles of the technological paradigm. Despite this proximity, we conclude that its structuring is designed in different ways, especially in the policies and conceptions evoked. |
id |
UEPG-31_67b1b895e45a77d3611f88192c7785c7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:uepg.br:article/20880 |
network_acronym_str |
UEPG-31 |
network_name_str |
Olhar de Professor (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Teacher Education in Brazil and Honduras: conceptions and policiesFormação de Professores no Brasil e Honduras: concepções e políticasFormación del profesorado en Brasil y Honduras: concepciones y políticasHigher education. Teacher Professional Development. Teacher Education Policies.Teacher trainingEducation policyEducação Superior. Desenvolvimento Profissional de Professores. Políticas de Formação de Professores.Formacion de profesorespolítica educativaEducación Superior. Desarrollo Profesional del Profesorado. Políticas de Formación de Profesores.BNCC e formação de professoresFormação de professoresPolíticas educacionaispolíticas educativasFormación de ProfesoresCurrículo de Formación DocentePlanes de EstudioTeacher EducationHigher EducationEducational PolicyThis paper is a part of the master's thesis by the first author and it aims to understand the conceptions and policies of the teacher education in both Brazil and Honduras, taking as an example an undergraduate pedagogy course in each country. To achieve our purpose, we worked on a case study approach with qualitative bases for relying the development of the study on the documentary review and interviews with the current coordinators, as ways to collect the information. As a result, the interpretative analyses of the data show that the conception of teacher education legitimized in both countries is based on the principles of the technological paradigm. Despite this proximity, we conclude that its structuring is designed in different ways, especially in the policies and conceptions evoked.Este trabalho é parte da dissertação de mestrado do primeiro autor e visa compreender as concepções e políticas de formação de professores tanto no Brasil quanto em Honduras, tomando como exemplo um curso de graduação de professores em cada país. A fim de atingir nosso objetivo, trabalhamos com uma abordagem de estudo de caso qualitativo, contando com a revisão documental e entrevistas com os coordenadores atuais como formas de coletar as informações. As análises interpretativas dos dados mostram que a concepção da formação de professores legitimada em ambos os países se baseia nos princípios do paradigma tecnológico. Apesar desta proximidade, concluímos que sua estruturação é concebida de diferentes maneiras, especialmente nas políticas e concepções evocadas.El presente trabajo forma parte de la tesis de maestría del primer autor y tiene por objetivo comprender las concepciones y políticas de formación del profesorado tanto en Brasil como en Honduras, tomando como ejemplo un curso de licenciatura de pedagogía en cada país. Para conseguir nuestro propósito trabajamos con el abordaje de estudio de casos con bases cualitativas, apoyándonos para el desarrollo de la investigación en la revisión documental y la entrevista con los coordinadores actuales como caminos para la recolección de la información. Los análisis interpretativos de los datos arrojan como resultado que la concepción de formación docente legitimada em ambos países está pautada en los principios del paradigma tecnológico. A pesar de esa proximidad, concluimos que su estructuración es diseñada de diferentes formas, especialmente en las políticas y concepciones evocadas.Editora UEPG2022-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPDF textTexto PDFTexto PDFapplication/pdfhttps://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/2088010.5212/OlharProfr.v.25.20880.070Olhar de Professor; Bd. 25 (2022): Publicação Contínua; 1-24Olhar de Professor; Vol. 25 (2022): Continuous Publication; 1-24Olhar de Professor; Vol. 25 (2022): Publicación Continua; 1-24Olhar de Professor; Vol. 25 (2022): Publicação Contínua; 1-24Olhar de Professor; v. 25 (2022): Publicação Contínua; 1-241984-01871518-5648reponame:Olhar de Professor (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/20880/209209217225Copyright (c) 2022 Máster Josue Javier Cruz Escoto, Prof.ª Dr.ª Filomena Maria de Arruda Monteirohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessEscoto, Josue Javier CruzMonteiro, Filomena Maria de Arruda2023-03-08T01:37:19Zoai:uepg.br:article/20880Revistahttps://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/indexPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/oaiolhardeprofessor@uepg.br||1984-01871518-5648opendoar:2023-03-08T01:37:19Olhar de Professor (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teacher Education in Brazil and Honduras: conceptions and policies Formação de Professores no Brasil e Honduras: concepções e políticas Formación del profesorado en Brasil y Honduras: concepciones y políticas |
title |
Teacher Education in Brazil and Honduras: conceptions and policies |
spellingShingle |
Teacher Education in Brazil and Honduras: conceptions and policies Escoto, Josue Javier Cruz Higher education. Teacher Professional Development. Teacher Education Policies. Teacher training Education policy Educação Superior. Desenvolvimento Profissional de Professores. Políticas de Formação de Professores. Formacion de profesores política educativa Educación Superior. Desarrollo Profesional del Profesorado. Políticas de Formación de Profesores. BNCC e formação de professores Formação de professores Políticas educacionais políticas educativas Formación de Profesores Currículo de Formación Docente Planes de Estudio Teacher Education Higher Education Educational Policy |
title_short |
Teacher Education in Brazil and Honduras: conceptions and policies |
title_full |
Teacher Education in Brazil and Honduras: conceptions and policies |
title_fullStr |
Teacher Education in Brazil and Honduras: conceptions and policies |
title_full_unstemmed |
Teacher Education in Brazil and Honduras: conceptions and policies |
title_sort |
Teacher Education in Brazil and Honduras: conceptions and policies |
author |
Escoto, Josue Javier Cruz |
author_facet |
Escoto, Josue Javier Cruz Monteiro, Filomena Maria de Arruda |
author_role |
author |
author2 |
Monteiro, Filomena Maria de Arruda |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Escoto, Josue Javier Cruz Monteiro, Filomena Maria de Arruda |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Higher education. Teacher Professional Development. Teacher Education Policies. Teacher training Education policy Educação Superior. Desenvolvimento Profissional de Professores. Políticas de Formação de Professores. Formacion de profesores política educativa Educación Superior. Desarrollo Profesional del Profesorado. Políticas de Formación de Profesores. BNCC e formação de professores Formação de professores Políticas educacionais políticas educativas Formación de Profesores Currículo de Formación Docente Planes de Estudio Teacher Education Higher Education Educational Policy |
topic |
Higher education. Teacher Professional Development. Teacher Education Policies. Teacher training Education policy Educação Superior. Desenvolvimento Profissional de Professores. Políticas de Formação de Professores. Formacion de profesores política educativa Educación Superior. Desarrollo Profesional del Profesorado. Políticas de Formación de Profesores. BNCC e formação de professores Formação de professores Políticas educacionais políticas educativas Formación de Profesores Currículo de Formación Docente Planes de Estudio Teacher Education Higher Education Educational Policy |
description |
This paper is a part of the master's thesis by the first author and it aims to understand the conceptions and policies of the teacher education in both Brazil and Honduras, taking as an example an undergraduate pedagogy course in each country. To achieve our purpose, we worked on a case study approach with qualitative bases for relying the development of the study on the documentary review and interviews with the current coordinators, as ways to collect the information. As a result, the interpretative analyses of the data show that the conception of teacher education legitimized in both countries is based on the principles of the technological paradigm. Despite this proximity, we conclude that its structuring is designed in different ways, especially in the policies and conceptions evoked. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion PDF text Texto PDF Texto PDF |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/20880 10.5212/OlharProfr.v.25.20880.070 |
url |
https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/20880 |
identifier_str_mv |
10.5212/OlharProfr.v.25.20880.070 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/20880/209209217225 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Máster Josue Javier Cruz Escoto, Prof.ª Dr.ª Filomena Maria de Arruda Monteiro https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Máster Josue Javier Cruz Escoto, Prof.ª Dr.ª Filomena Maria de Arruda Monteiro https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora UEPG |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora UEPG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Olhar de Professor; Bd. 25 (2022): Publicação Contínua; 1-24 Olhar de Professor; Vol. 25 (2022): Continuous Publication; 1-24 Olhar de Professor; Vol. 25 (2022): Publicación Continua; 1-24 Olhar de Professor; Vol. 25 (2022): Publicação Contínua; 1-24 Olhar de Professor; v. 25 (2022): Publicação Contínua; 1-24 1984-0187 1518-5648 reponame:Olhar de Professor (Online) instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) instacron:UEPG |
instname_str |
Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
instacron_str |
UEPG |
institution |
UEPG |
reponame_str |
Olhar de Professor (Online) |
collection |
Olhar de Professor (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Olhar de Professor (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
repository.mail.fl_str_mv |
olhardeprofessor@uepg.br|| |
_version_ |
1797053494410084352 |