MATEMÁTICA E MÚSICA: UMA ABORDAGEM PARA EXPLORAR CONCEITOS MUSICAIS PARA ENSINAR MATEMÁTICA NO ENSINO MÉDIO E FUNDAMENTAL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPG |
Texto Completo: | http://tede2.uepg.br/jspui/handle/prefix/1503 |
Resumo: | Music is without any doubt one of the main ways to express culture, gender and personal tastes. Western music in general has the same musical basis which has its core in simple mathematical concepts. This study aims to bring mathematical concepts to high and elementary school students through the history of music. This essay proposes a literature review about the importance and the contributions of Pitagoras in the construction of Diatonic Scale and the influence that pitagorian studies exert in the Equal Tempered Scale, used nowadays. This paper is based in official documents such as PCN and PCNEM (National Curricular Parameters and National Curricular Parameters of High School) and curricular guidelines about the study of Mathematics allying mathematical subjects to daily life concepts, in this case, musical concepts. Activities that can be reproduced by Mathematics teachers even when the teacher does not have advanced musical knowledge are studied in this paper, for example, studying fractions aiming to build a monochord with the program Geogebra exploring sound concepts described by exponential and trigonometric functions. |
id |
UEPG_33f953737256c29243e3ca4b726fc225 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:tede2.uepg.br:prefix/1503 |
network_acronym_str |
UEPG |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPG |
repository_id_str |
|
spelling |
Grossi, LucianeCPF:53570618153http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4794610E0Silva, Sani de Carvalho Rutz daCPF:80116515953http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4760861Z6Oliveira, Fabiane deCPF:92587844991http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4701174U6CPF:04787825941http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4412960A2Santos, Rodovlas Fabiano dos2017-07-21T20:56:28Z2015-11-302017-07-21T20:56:28Z2015-10-01SANTOS, Rodovlas Fabiano dos. MATEMÁTICA E MÚSICA: UMA ABORDAGEM PARA EXPLORAR CONCEITOS MUSICAIS PARA ENSINAR MATEMÁTICA NO ENSINO MÉDIO E FUNDAMENTAL. 2015. 78 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA, Ponta Grossa, 2015.http://tede2.uepg.br/jspui/handle/prefix/1503Music is without any doubt one of the main ways to express culture, gender and personal tastes. Western music in general has the same musical basis which has its core in simple mathematical concepts. This study aims to bring mathematical concepts to high and elementary school students through the history of music. This essay proposes a literature review about the importance and the contributions of Pitagoras in the construction of Diatonic Scale and the influence that pitagorian studies exert in the Equal Tempered Scale, used nowadays. This paper is based in official documents such as PCN and PCNEM (National Curricular Parameters and National Curricular Parameters of High School) and curricular guidelines about the study of Mathematics allying mathematical subjects to daily life concepts, in this case, musical concepts. Activities that can be reproduced by Mathematics teachers even when the teacher does not have advanced musical knowledge are studied in this paper, for example, studying fractions aiming to build a monochord with the program Geogebra exploring sound concepts described by exponential and trigonometric functions.A música é sem dúvida uma das principais formas de manifestação cultural, de gêneros e gostos diversos a música ocidental tem em geral uma mesma base musical e esta base tem seu cerne em conceitos matemáticos simples. Esse trabalho objetiva trazer esses conceitos matemáticos ao conhecimento de alunos do ensino médio e fundamental através da história da música. Propõe-se uma revisão bibliográfica da importância e das contribuições de Pitágoras na construção da escala Diatônica e da influência que os estudos pitagóricos exerceram na escala Temperada, que é atualmente utilizada. O estudo apresenta-se norteado por documentos oficiais como PCN e PCNEM (Parâmetros Curriculares Nacionais e Parâmetros Curricular Nacionais do Ensino Médio) e diretrizes curriculares a respeito do estudo da matemática, aliando conteúdos matemáticos a conceitos do cotidiano, nesse caso a conceitos musicais. Nesse trabalho, são tratadas atividades que podem ser reproduzidas por professores de matemática sem que o mesmo necessite de conhecimentos avançados sobre música, tais como o estudo de frações na construção de um monocórdio e com auxílio do programa Geogebra é explorado conceitos de sons descritos através de funções exponenciais e trigonométricas.Made available in DSpace on 2017-07-21T20:56:28Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Rodovlas Santos.pdf: 2016733 bytes, checksum: 6e68081442d6100ecc8c130cb6cb6a1a (MD5) Previous issue date: 2015-10-01application/pdfporUNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSAPrograma de Pós-Graduação em Matemática (Profissional em Rede Nacional)UEPGBRMatemáticaensino de matemáticamúsicageogebramonocórdioteaching mathematicsmusicgeogebramonochordCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAMATEMÁTICA E MÚSICA: UMA ABORDAGEM PARA EXPLORAR CONCEITOS MUSICAIS PARA ENSINAR MATEMÁTICA NO ENSINO MÉDIO E FUNDAMENTALinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPGinstname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGORIGINALRodovlas Santos.pdfapplication/pdf2016733http://tede2.uepg.br/jspui/bitstream/prefix/1503/1/Rodovlas%20Santos.pdf6e68081442d6100ecc8c130cb6cb6a1aMD51prefix/15032017-07-21 17:56:28.187oai:tede2.uepg.br:prefix/1503Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://tede2.uepg.br/jspui/PUBhttp://tede2.uepg.br/oai/requestbicen@uepg.br||mv_fidelis@yahoo.com.bropendoar:2017-07-21T20:56:28Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPG - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
MATEMÁTICA E MÚSICA: UMA ABORDAGEM PARA EXPLORAR CONCEITOS MUSICAIS PARA ENSINAR MATEMÁTICA NO ENSINO MÉDIO E FUNDAMENTAL |
title |
MATEMÁTICA E MÚSICA: UMA ABORDAGEM PARA EXPLORAR CONCEITOS MUSICAIS PARA ENSINAR MATEMÁTICA NO ENSINO MÉDIO E FUNDAMENTAL |
spellingShingle |
MATEMÁTICA E MÚSICA: UMA ABORDAGEM PARA EXPLORAR CONCEITOS MUSICAIS PARA ENSINAR MATEMÁTICA NO ENSINO MÉDIO E FUNDAMENTAL Santos, Rodovlas Fabiano dos ensino de matemática música geogebra monocórdio teaching mathematics music geogebra monochord CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
MATEMÁTICA E MÚSICA: UMA ABORDAGEM PARA EXPLORAR CONCEITOS MUSICAIS PARA ENSINAR MATEMÁTICA NO ENSINO MÉDIO E FUNDAMENTAL |
title_full |
MATEMÁTICA E MÚSICA: UMA ABORDAGEM PARA EXPLORAR CONCEITOS MUSICAIS PARA ENSINAR MATEMÁTICA NO ENSINO MÉDIO E FUNDAMENTAL |
title_fullStr |
MATEMÁTICA E MÚSICA: UMA ABORDAGEM PARA EXPLORAR CONCEITOS MUSICAIS PARA ENSINAR MATEMÁTICA NO ENSINO MÉDIO E FUNDAMENTAL |
title_full_unstemmed |
MATEMÁTICA E MÚSICA: UMA ABORDAGEM PARA EXPLORAR CONCEITOS MUSICAIS PARA ENSINAR MATEMÁTICA NO ENSINO MÉDIO E FUNDAMENTAL |
title_sort |
MATEMÁTICA E MÚSICA: UMA ABORDAGEM PARA EXPLORAR CONCEITOS MUSICAIS PARA ENSINAR MATEMÁTICA NO ENSINO MÉDIO E FUNDAMENTAL |
author |
Santos, Rodovlas Fabiano dos |
author_facet |
Santos, Rodovlas Fabiano dos |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Grossi, Luciane |
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv |
CPF:53570618153 |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4794610E0 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Silva, Sani de Carvalho Rutz da |
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv |
CPF:80116515953 |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4760861Z6 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Oliveira, Fabiane de |
dc.contributor.referee2ID.fl_str_mv |
CPF:92587844991 |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4701174U6 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
CPF:04787825941 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4412960A2 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Rodovlas Fabiano dos |
contributor_str_mv |
Grossi, Luciane Silva, Sani de Carvalho Rutz da Oliveira, Fabiane de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
ensino de matemática música geogebra monocórdio |
topic |
ensino de matemática música geogebra monocórdio teaching mathematics music geogebra monochord CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
teaching mathematics music geogebra monochord |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
Music is without any doubt one of the main ways to express culture, gender and personal tastes. Western music in general has the same musical basis which has its core in simple mathematical concepts. This study aims to bring mathematical concepts to high and elementary school students through the history of music. This essay proposes a literature review about the importance and the contributions of Pitagoras in the construction of Diatonic Scale and the influence that pitagorian studies exert in the Equal Tempered Scale, used nowadays. This paper is based in official documents such as PCN and PCNEM (National Curricular Parameters and National Curricular Parameters of High School) and curricular guidelines about the study of Mathematics allying mathematical subjects to daily life concepts, in this case, musical concepts. Activities that can be reproduced by Mathematics teachers even when the teacher does not have advanced musical knowledge are studied in this paper, for example, studying fractions aiming to build a monochord with the program Geogebra exploring sound concepts described by exponential and trigonometric functions. |
publishDate |
2015 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2015-11-30 2017-07-21T20:56:28Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2015-10-01 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2017-07-21T20:56:28Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
SANTOS, Rodovlas Fabiano dos. MATEMÁTICA E MÚSICA: UMA ABORDAGEM PARA EXPLORAR CONCEITOS MUSICAIS PARA ENSINAR MATEMÁTICA NO ENSINO MÉDIO E FUNDAMENTAL. 2015. 78 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA, Ponta Grossa, 2015. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://tede2.uepg.br/jspui/handle/prefix/1503 |
identifier_str_mv |
SANTOS, Rodovlas Fabiano dos. MATEMÁTICA E MÚSICA: UMA ABORDAGEM PARA EXPLORAR CONCEITOS MUSICAIS PARA ENSINAR MATEMÁTICA NO ENSINO MÉDIO E FUNDAMENTAL. 2015. 78 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA, Ponta Grossa, 2015. |
url |
http://tede2.uepg.br/jspui/handle/prefix/1503 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Matemática (Profissional em Rede Nacional) |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UEPG |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPG instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) instacron:UEPG |
instname_str |
Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
instacron_str |
UEPG |
institution |
UEPG |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPG |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPG |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://tede2.uepg.br/jspui/bitstream/prefix/1503/1/Rodovlas%20Santos.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
6e68081442d6100ecc8c130cb6cb6a1a |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPG - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
repository.mail.fl_str_mv |
bicen@uepg.br||mv_fidelis@yahoo.com.br |
_version_ |
1809460455084654592 |