FÍSICA MODERNA E CONTEMPORÂNEA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: uma abordagem experimental com ênfase em algumas interações da luz com a matéria

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freitas, Romeu Nunes de
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPG
Texto Completo: http://tede2.uepg.br/jspui/handle/prefix/2139
Resumo: Facing the challenge to insert topics of Modern and Contemporary Physics in basic education high school, the educational Product called – Focus on Photon: relations between color, frequency and electromagnetic radiation energy – was developed, and its application was analyzed. The material produced consists of a teaching unit comprising four lessons in which the concept of photon is worked through theoretical views related to the photoelectrical effect, LEDs functioning and photodiode sensors. This proposition to teach Physics took the meaningful learning theory presented by Ausubel and Vygotsky’s mediation as theoretical background. The use of experimental activities as facilitators of a more active posture regarding the teaching-learning process along with the contextualization of Physics approached in the classroom aimed at providing students with a better understanding of some of the devices employed around them under the light of the current scientific and technological development. Taking into consideration the results of applying this educational Product to the teaching reality, the teaching proposal developed can be considered as a potential tool to insert Modern and Contemporary Physics to the high school curriculum.
id UEPG_c01fdb23bfb3c2f95e70505e309f3ae9
oai_identifier_str oai:tede2.uepg.br:prefix/2139
network_acronym_str UEPG
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPG
repository_id_str
spelling Brinatti, André MaurícioCPF:07970895867http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4721194Y3Castro, Antonio Sérgio Magalhães deCPF:11640465863http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4784257T5Paulo, Iramaia Jorge Cabral deCPF:3781255115http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4794429P0CPF:06993528940http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4430618Y1Freitas, Romeu Nunes de2017-07-24T19:45:50Z2016-12-222017-07-24T19:45:50Z2016-09-22FREITAS, Romeu Nunes de. MODERN AND CONTEMPORARY PHYSICS IN BASIC EDUCATION: an experimental approach emphasizing some light matter interactions. 2016. 131 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física; Formação de Professores de Física; Física na Educação Básica) - UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA, Ponta Grossa, 2016.http://tede2.uepg.br/jspui/handle/prefix/2139Facing the challenge to insert topics of Modern and Contemporary Physics in basic education high school, the educational Product called – Focus on Photon: relations between color, frequency and electromagnetic radiation energy – was developed, and its application was analyzed. The material produced consists of a teaching unit comprising four lessons in which the concept of photon is worked through theoretical views related to the photoelectrical effect, LEDs functioning and photodiode sensors. This proposition to teach Physics took the meaningful learning theory presented by Ausubel and Vygotsky’s mediation as theoretical background. The use of experimental activities as facilitators of a more active posture regarding the teaching-learning process along with the contextualization of Physics approached in the classroom aimed at providing students with a better understanding of some of the devices employed around them under the light of the current scientific and technological development. Taking into consideration the results of applying this educational Product to the teaching reality, the teaching proposal developed can be considered as a potential tool to insert Modern and Contemporary Physics to the high school curriculum.Frente ao desafio de inserir assuntos de Física Moderna e Contemporânea no nível médio da Educação Básica, efetuou-se o desenvolvimento do Produto educacional intitulado – O Fóton em Foco: relações entre cor, frequência e energia de radiações eletromagnéticas – e a análise decorrente da aplicação do mesmo. O material produzido consiste em uma unidade didática composta por quatro Aulas, nestas a concepção de fóton é trabalhada sob os enfoques teóricos relacionados ao efeito fotoelétrico, ao funcionamento de LEDs e aos sensores fotodiodos. Na citada proposição de Ensino de Física, foram levados em conta: as teorias da aprendizagem significativa de Ausubel e da mediação de Vygotsky como marco referencial teórico; o uso de atividades experimentais como meios potencialmente facilitadores em uma perspectiva investigativa na qual o educando possa assumir uma postura mais ativa no respectivo processo de ensino-aprendizagem; e a contextualização da Física abordada em sala de aula para que os educandos possam compreender alguns dispositivos empregados à sua volta ante o atual desenvolvimento científico e tecnológico. Da aplicação do Produto educacional em duas realidades de ensino, a proposta de ensino desenvolvida pode ser considerada como uma ferramenta potencial para a inserção de Física Moderna e Contemporânea.Made available in DSpace on 2017-07-24T19:45:50Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Romeu Nunes de Freitas.pdf: 2480856 bytes, checksum: f53956ff3db6efc4cdba2b4616fc6bf4 (MD5) Previous issue date: 2016-09-22Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSAPrograma de Pós-Graduação Profissional em Ensino de FísicaUEPGBREnsino de Física; Formação de Professores de Física; Física na Educação Básicafótoncontextualização da físicaexperimentação no Ensino de Físicaphotonphysics contextualizationexperiments in Physics TeachingCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICAFÍSICA MODERNA E CONTEMPORÂNEA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: uma abordagem experimental com ênfase em algumas interações da luz com a matériaMODERN AND CONTEMPORARY PHYSICS IN BASIC EDUCATION: an experimental approach emphasizing some light matter interactionsinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPGinstname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGORIGINALRomeu Nunes de Freitas.pdfapplication/pdf2480856http://tede2.uepg.br/jspui/bitstream/prefix/2139/1/Romeu%20Nunes%20de%20Freitas.pdff53956ff3db6efc4cdba2b4616fc6bf4MD51prefix/21392017-07-24 16:45:50.537oai:tede2.uepg.br:prefix/2139Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://tede2.uepg.br/jspui/PUBhttp://tede2.uepg.br/oai/requestbicen@uepg.br||mv_fidelis@yahoo.com.bropendoar:2017-07-24T19:45:50Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPG - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
dc.title.por.fl_str_mv FÍSICA MODERNA E CONTEMPORÂNEA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: uma abordagem experimental com ênfase em algumas interações da luz com a matéria
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv MODERN AND CONTEMPORARY PHYSICS IN BASIC EDUCATION: an experimental approach emphasizing some light matter interactions
title FÍSICA MODERNA E CONTEMPORÂNEA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: uma abordagem experimental com ênfase em algumas interações da luz com a matéria
spellingShingle FÍSICA MODERNA E CONTEMPORÂNEA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: uma abordagem experimental com ênfase em algumas interações da luz com a matéria
Freitas, Romeu Nunes de
fóton
contextualização da física
experimentação no Ensino de Física
photon
physics contextualization
experiments in Physics Teaching
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
title_short FÍSICA MODERNA E CONTEMPORÂNEA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: uma abordagem experimental com ênfase em algumas interações da luz com a matéria
title_full FÍSICA MODERNA E CONTEMPORÂNEA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: uma abordagem experimental com ênfase em algumas interações da luz com a matéria
title_fullStr FÍSICA MODERNA E CONTEMPORÂNEA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: uma abordagem experimental com ênfase em algumas interações da luz com a matéria
title_full_unstemmed FÍSICA MODERNA E CONTEMPORÂNEA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: uma abordagem experimental com ênfase em algumas interações da luz com a matéria
title_sort FÍSICA MODERNA E CONTEMPORÂNEA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: uma abordagem experimental com ênfase em algumas interações da luz com a matéria
author Freitas, Romeu Nunes de
author_facet Freitas, Romeu Nunes de
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Brinatti, André Maurício
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv CPF:07970895867
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4721194Y3
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Castro, Antonio Sérgio Magalhães de
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv CPF:11640465863
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4784257T5
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Paulo, Iramaia Jorge Cabral de
dc.contributor.referee2ID.fl_str_mv CPF:3781255115
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4794429P0
dc.contributor.authorID.fl_str_mv CPF:06993528940
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4430618Y1
dc.contributor.author.fl_str_mv Freitas, Romeu Nunes de
contributor_str_mv Brinatti, André Maurício
Castro, Antonio Sérgio Magalhães de
Paulo, Iramaia Jorge Cabral de
dc.subject.por.fl_str_mv fóton
contextualização da física
experimentação no Ensino de Física
topic fóton
contextualização da física
experimentação no Ensino de Física
photon
physics contextualization
experiments in Physics Teaching
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
dc.subject.eng.fl_str_mv photon
physics contextualization
experiments in Physics Teaching
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
description Facing the challenge to insert topics of Modern and Contemporary Physics in basic education high school, the educational Product called – Focus on Photon: relations between color, frequency and electromagnetic radiation energy – was developed, and its application was analyzed. The material produced consists of a teaching unit comprising four lessons in which the concept of photon is worked through theoretical views related to the photoelectrical effect, LEDs functioning and photodiode sensors. This proposition to teach Physics took the meaningful learning theory presented by Ausubel and Vygotsky’s mediation as theoretical background. The use of experimental activities as facilitators of a more active posture regarding the teaching-learning process along with the contextualization of Physics approached in the classroom aimed at providing students with a better understanding of some of the devices employed around them under the light of the current scientific and technological development. Taking into consideration the results of applying this educational Product to the teaching reality, the teaching proposal developed can be considered as a potential tool to insert Modern and Contemporary Physics to the high school curriculum.
publishDate 2016
dc.date.available.fl_str_mv 2016-12-22
2017-07-24T19:45:50Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2016-09-22
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2017-07-24T19:45:50Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv FREITAS, Romeu Nunes de. MODERN AND CONTEMPORARY PHYSICS IN BASIC EDUCATION: an experimental approach emphasizing some light matter interactions. 2016. 131 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física; Formação de Professores de Física; Física na Educação Básica) - UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA, Ponta Grossa, 2016.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://tede2.uepg.br/jspui/handle/prefix/2139
identifier_str_mv FREITAS, Romeu Nunes de. MODERN AND CONTEMPORARY PHYSICS IN BASIC EDUCATION: an experimental approach emphasizing some light matter interactions. 2016. 131 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física; Formação de Professores de Física; Física na Educação Básica) - UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA, Ponta Grossa, 2016.
url http://tede2.uepg.br/jspui/handle/prefix/2139
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação Profissional em Ensino de Física
dc.publisher.initials.fl_str_mv UEPG
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Ensino de Física; Formação de Professores de Física; Física na Educação Básica
publisher.none.fl_str_mv UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPG
instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron:UEPG
instname_str Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron_str UEPG
institution UEPG
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPG
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPG
bitstream.url.fl_str_mv http://tede2.uepg.br/jspui/bitstream/prefix/2139/1/Romeu%20Nunes%20de%20Freitas.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv f53956ff3db6efc4cdba2b4616fc6bf4
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPG - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
repository.mail.fl_str_mv bicen@uepg.br||mv_fidelis@yahoo.com.br
_version_ 1809460457012985856