FÍSICA MODERNA E CONTEMPORÂNEA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: uma abordagem experimental com ênfase em algumas interações da luz com a matéria
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPG |
Texto Completo: | http://tede2.uepg.br/jspui/handle/prefix/2139 |
Resumo: | Facing the challenge to insert topics of Modern and Contemporary Physics in basic education high school, the educational Product called – Focus on Photon: relations between color, frequency and electromagnetic radiation energy – was developed, and its application was analyzed. The material produced consists of a teaching unit comprising four lessons in which the concept of photon is worked through theoretical views related to the photoelectrical effect, LEDs functioning and photodiode sensors. This proposition to teach Physics took the meaningful learning theory presented by Ausubel and Vygotsky’s mediation as theoretical background. The use of experimental activities as facilitators of a more active posture regarding the teaching-learning process along with the contextualization of Physics approached in the classroom aimed at providing students with a better understanding of some of the devices employed around them under the light of the current scientific and technological development. Taking into consideration the results of applying this educational Product to the teaching reality, the teaching proposal developed can be considered as a potential tool to insert Modern and Contemporary Physics to the high school curriculum. |
id |
UEPG_c01fdb23bfb3c2f95e70505e309f3ae9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:tede2.uepg.br:prefix/2139 |
network_acronym_str |
UEPG |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPG |
repository_id_str |
|
spelling |
Brinatti, André MaurícioCPF:07970895867http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4721194Y3Castro, Antonio Sérgio Magalhães deCPF:11640465863http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4784257T5Paulo, Iramaia Jorge Cabral deCPF:3781255115http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4794429P0CPF:06993528940http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4430618Y1Freitas, Romeu Nunes de2017-07-24T19:45:50Z2016-12-222017-07-24T19:45:50Z2016-09-22FREITAS, Romeu Nunes de. MODERN AND CONTEMPORARY PHYSICS IN BASIC EDUCATION: an experimental approach emphasizing some light matter interactions. 2016. 131 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física; Formação de Professores de Física; Física na Educação Básica) - UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA, Ponta Grossa, 2016.http://tede2.uepg.br/jspui/handle/prefix/2139Facing the challenge to insert topics of Modern and Contemporary Physics in basic education high school, the educational Product called – Focus on Photon: relations between color, frequency and electromagnetic radiation energy – was developed, and its application was analyzed. The material produced consists of a teaching unit comprising four lessons in which the concept of photon is worked through theoretical views related to the photoelectrical effect, LEDs functioning and photodiode sensors. This proposition to teach Physics took the meaningful learning theory presented by Ausubel and Vygotsky’s mediation as theoretical background. The use of experimental activities as facilitators of a more active posture regarding the teaching-learning process along with the contextualization of Physics approached in the classroom aimed at providing students with a better understanding of some of the devices employed around them under the light of the current scientific and technological development. Taking into consideration the results of applying this educational Product to the teaching reality, the teaching proposal developed can be considered as a potential tool to insert Modern and Contemporary Physics to the high school curriculum.Frente ao desafio de inserir assuntos de Física Moderna e Contemporânea no nível médio da Educação Básica, efetuou-se o desenvolvimento do Produto educacional intitulado – O Fóton em Foco: relações entre cor, frequência e energia de radiações eletromagnéticas – e a análise decorrente da aplicação do mesmo. O material produzido consiste em uma unidade didática composta por quatro Aulas, nestas a concepção de fóton é trabalhada sob os enfoques teóricos relacionados ao efeito fotoelétrico, ao funcionamento de LEDs e aos sensores fotodiodos. Na citada proposição de Ensino de Física, foram levados em conta: as teorias da aprendizagem significativa de Ausubel e da mediação de Vygotsky como marco referencial teórico; o uso de atividades experimentais como meios potencialmente facilitadores em uma perspectiva investigativa na qual o educando possa assumir uma postura mais ativa no respectivo processo de ensino-aprendizagem; e a contextualização da Física abordada em sala de aula para que os educandos possam compreender alguns dispositivos empregados à sua volta ante o atual desenvolvimento científico e tecnológico. Da aplicação do Produto educacional em duas realidades de ensino, a proposta de ensino desenvolvida pode ser considerada como uma ferramenta potencial para a inserção de Física Moderna e Contemporânea.Made available in DSpace on 2017-07-24T19:45:50Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Romeu Nunes de Freitas.pdf: 2480856 bytes, checksum: f53956ff3db6efc4cdba2b4616fc6bf4 (MD5) Previous issue date: 2016-09-22Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSAPrograma de Pós-Graduação Profissional em Ensino de FísicaUEPGBREnsino de Física; Formação de Professores de Física; Física na Educação Básicafótoncontextualização da físicaexperimentação no Ensino de Físicaphotonphysics contextualizationexperiments in Physics TeachingCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICAFÍSICA MODERNA E CONTEMPORÂNEA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: uma abordagem experimental com ênfase em algumas interações da luz com a matériaMODERN AND CONTEMPORARY PHYSICS IN BASIC EDUCATION: an experimental approach emphasizing some light matter interactionsinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPGinstname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGORIGINALRomeu Nunes de Freitas.pdfapplication/pdf2480856http://tede2.uepg.br/jspui/bitstream/prefix/2139/1/Romeu%20Nunes%20de%20Freitas.pdff53956ff3db6efc4cdba2b4616fc6bf4MD51prefix/21392017-07-24 16:45:50.537oai:tede2.uepg.br:prefix/2139Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://tede2.uepg.br/jspui/PUBhttp://tede2.uepg.br/oai/requestbicen@uepg.br||mv_fidelis@yahoo.com.bropendoar:2017-07-24T19:45:50Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPG - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
FÍSICA MODERNA E CONTEMPORÂNEA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: uma abordagem experimental com ênfase em algumas interações da luz com a matéria |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
MODERN AND CONTEMPORARY PHYSICS IN BASIC EDUCATION: an experimental approach emphasizing some light matter interactions |
title |
FÍSICA MODERNA E CONTEMPORÂNEA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: uma abordagem experimental com ênfase em algumas interações da luz com a matéria |
spellingShingle |
FÍSICA MODERNA E CONTEMPORÂNEA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: uma abordagem experimental com ênfase em algumas interações da luz com a matéria Freitas, Romeu Nunes de fóton contextualização da física experimentação no Ensino de Física photon physics contextualization experiments in Physics Teaching CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA |
title_short |
FÍSICA MODERNA E CONTEMPORÂNEA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: uma abordagem experimental com ênfase em algumas interações da luz com a matéria |
title_full |
FÍSICA MODERNA E CONTEMPORÂNEA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: uma abordagem experimental com ênfase em algumas interações da luz com a matéria |
title_fullStr |
FÍSICA MODERNA E CONTEMPORÂNEA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: uma abordagem experimental com ênfase em algumas interações da luz com a matéria |
title_full_unstemmed |
FÍSICA MODERNA E CONTEMPORÂNEA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: uma abordagem experimental com ênfase em algumas interações da luz com a matéria |
title_sort |
FÍSICA MODERNA E CONTEMPORÂNEA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: uma abordagem experimental com ênfase em algumas interações da luz com a matéria |
author |
Freitas, Romeu Nunes de |
author_facet |
Freitas, Romeu Nunes de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Brinatti, André Maurício |
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv |
CPF:07970895867 |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4721194Y3 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Castro, Antonio Sérgio Magalhães de |
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv |
CPF:11640465863 |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4784257T5 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Paulo, Iramaia Jorge Cabral de |
dc.contributor.referee2ID.fl_str_mv |
CPF:3781255115 |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4794429P0 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
CPF:06993528940 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4430618Y1 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Freitas, Romeu Nunes de |
contributor_str_mv |
Brinatti, André Maurício Castro, Antonio Sérgio Magalhães de Paulo, Iramaia Jorge Cabral de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
fóton contextualização da física experimentação no Ensino de Física |
topic |
fóton contextualização da física experimentação no Ensino de Física photon physics contextualization experiments in Physics Teaching CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
photon physics contextualization experiments in Physics Teaching |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA |
description |
Facing the challenge to insert topics of Modern and Contemporary Physics in basic education high school, the educational Product called – Focus on Photon: relations between color, frequency and electromagnetic radiation energy – was developed, and its application was analyzed. The material produced consists of a teaching unit comprising four lessons in which the concept of photon is worked through theoretical views related to the photoelectrical effect, LEDs functioning and photodiode sensors. This proposition to teach Physics took the meaningful learning theory presented by Ausubel and Vygotsky’s mediation as theoretical background. The use of experimental activities as facilitators of a more active posture regarding the teaching-learning process along with the contextualization of Physics approached in the classroom aimed at providing students with a better understanding of some of the devices employed around them under the light of the current scientific and technological development. Taking into consideration the results of applying this educational Product to the teaching reality, the teaching proposal developed can be considered as a potential tool to insert Modern and Contemporary Physics to the high school curriculum. |
publishDate |
2016 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2016-12-22 2017-07-24T19:45:50Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2016-09-22 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2017-07-24T19:45:50Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
FREITAS, Romeu Nunes de. MODERN AND CONTEMPORARY PHYSICS IN BASIC EDUCATION: an experimental approach emphasizing some light matter interactions. 2016. 131 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física; Formação de Professores de Física; Física na Educação Básica) - UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA, Ponta Grossa, 2016. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://tede2.uepg.br/jspui/handle/prefix/2139 |
identifier_str_mv |
FREITAS, Romeu Nunes de. MODERN AND CONTEMPORARY PHYSICS IN BASIC EDUCATION: an experimental approach emphasizing some light matter interactions. 2016. 131 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física; Formação de Professores de Física; Física na Educação Básica) - UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA, Ponta Grossa, 2016. |
url |
http://tede2.uepg.br/jspui/handle/prefix/2139 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação Profissional em Ensino de Física |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UEPG |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Ensino de Física; Formação de Professores de Física; Física na Educação Básica |
publisher.none.fl_str_mv |
UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPG instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) instacron:UEPG |
instname_str |
Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
instacron_str |
UEPG |
institution |
UEPG |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPG |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPG |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://tede2.uepg.br/jspui/bitstream/prefix/2139/1/Romeu%20Nunes%20de%20Freitas.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
f53956ff3db6efc4cdba2b4616fc6bf4 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPG - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
repository.mail.fl_str_mv |
bicen@uepg.br||mv_fidelis@yahoo.com.br |
_version_ |
1809460457012985856 |