O Rio de Janeiro e a construção do imaginário do Cinema Novo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Malafaia, Wolney Vianna
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Maracanan (Online)
Texto Completo: https://www.e-publicacoes.uerj.br/maracanan/article/view/47768
Resumo: “Cinema Novo”, as a political and cultural movement, was the result of a time between the late fifties and the early sixties, and had the city of Rio de Janeiro as its privileged locus. A time of profound changes on the international stage, with the emergence of the so-called third world countries and their affirmation in the political game characteristic of the Cold War. Also, a time of profound transformations on the national scene, with the developmentalist ideology, fed by the Juscelino Kubitschek government and, subsequently, the so-called national-reformism of the João Goulart government, which ended up animating social movements and denouncing the existing contradictions and injustices. in Brazilian society. In these scenarios, young people from the middle class of Rio de Janeiro seek cinema for their form of expression and articulate themselves with a renowned São Paulo filmmaker, Nelson Pereira dos Santos, and a young Bahian filmmaker, Glauber Rocha. This meeting, which takes place in the city of Rio de Janeiro, produced the most important cultural movement in the Brazilian cinematographic area, with productions that revolutionized cinematographic aesthetics and narrative and marked its place in international cinematography.
id UERJ-19_cd909ae83c68bece251ec8301e78b04e
oai_identifier_str oai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/47768
network_acronym_str UERJ-19
network_name_str Revista Maracanan (Online)
repository_id_str
spelling O Rio de Janeiro e a construção do imaginário do Cinema NovoRio de Janeiro and the construction of the “Cinema Novo” imaginaryCinema NovoRio de JaneiroCultura e PolíticaCinema NovoRio de JaneiroCulture and Politics“Cinema Novo”, as a political and cultural movement, was the result of a time between the late fifties and the early sixties, and had the city of Rio de Janeiro as its privileged locus. A time of profound changes on the international stage, with the emergence of the so-called third world countries and their affirmation in the political game characteristic of the Cold War. Also, a time of profound transformations on the national scene, with the developmentalist ideology, fed by the Juscelino Kubitschek government and, subsequently, the so-called national-reformism of the João Goulart government, which ended up animating social movements and denouncing the existing contradictions and injustices. in Brazilian society. In these scenarios, young people from the middle class of Rio de Janeiro seek cinema for their form of expression and articulate themselves with a renowned São Paulo filmmaker, Nelson Pereira dos Santos, and a young Bahian filmmaker, Glauber Rocha. This meeting, which takes place in the city of Rio de Janeiro, produced the most important cultural movement in the Brazilian cinematographic area, with productions that revolutionized cinematographic aesthetics and narrative and marked its place in international cinematography.O Cinema Novo, como movimento político e cultural, foi fruto de uma época situada entre o final dos anos cinquenta e o início dos anos sessenta, e teve a cidade do Rio de Janeiro como seu locusprivilegiado. Uma época de profundas transformações no cenário internacional, com a emergência dos chamados países do terceiro mundo e a sua afirmação no jogo político característico da Guerra Fria. Também, uma época de profundas transformações no cenário nacional, com a ideologia desenvolvimentista, alimentada pelo governo Juscelino Kubitschek e, posteriormente, o chamado nacional-reformismo do governo João Goulart, que acabou por animar os movimentos sociais e a denúncia das contradições e injustiças existentes na sociedade brasileira. Nesses cenários, jovens da classe média carioca buscam no cinema a sua forma de expressão e se articulam com um cineasta paulista já reconhecido, Nelson Pereira dos Santos, e um jovem cineasta baiano, Glauber Rocha. Esse encontro, que se efetiva na cidade do Rio de Janeiro, produziu o mais importante movimento cultural da área cinematográfica brasileira, com produções que revolucionaram a estética e a narrativa cinematográficas e marcaram o seu lugar na cinematografia internacional.Universidade do Estado do Rio de Janeiro2020-05-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/maracanan/article/view/4776810.12957/revmar.2020.47768Revista Maracanan; n. 24 (2020): A cidade e suas imagens; 225-4452359-00921807-989Xreponame:Revista Maracanan (Online)instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJporhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/maracanan/article/view/47768/33873Copyright (c) 2020 Revista Maracananinfo:eu-repo/semantics/openAccessMalafaia, Wolney Vianna2020-09-30T22:20:31Zoai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/47768Revistahttp://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/maracananPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/maracanan/oairevista.maracanan@gmail.com||revista.maracanan@gmail.com2359-00921807-989Xopendoar:2020-09-30T22:20:31Revista Maracanan (Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.none.fl_str_mv O Rio de Janeiro e a construção do imaginário do Cinema Novo
Rio de Janeiro and the construction of the “Cinema Novo” imaginary
title O Rio de Janeiro e a construção do imaginário do Cinema Novo
spellingShingle O Rio de Janeiro e a construção do imaginário do Cinema Novo
Malafaia, Wolney Vianna
Cinema Novo
Rio de Janeiro
Cultura e Política
Cinema Novo
Rio de Janeiro
Culture and Politics
title_short O Rio de Janeiro e a construção do imaginário do Cinema Novo
title_full O Rio de Janeiro e a construção do imaginário do Cinema Novo
title_fullStr O Rio de Janeiro e a construção do imaginário do Cinema Novo
title_full_unstemmed O Rio de Janeiro e a construção do imaginário do Cinema Novo
title_sort O Rio de Janeiro e a construção do imaginário do Cinema Novo
author Malafaia, Wolney Vianna
author_facet Malafaia, Wolney Vianna
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Malafaia, Wolney Vianna
dc.subject.por.fl_str_mv Cinema Novo
Rio de Janeiro
Cultura e Política
Cinema Novo
Rio de Janeiro
Culture and Politics
topic Cinema Novo
Rio de Janeiro
Cultura e Política
Cinema Novo
Rio de Janeiro
Culture and Politics
description “Cinema Novo”, as a political and cultural movement, was the result of a time between the late fifties and the early sixties, and had the city of Rio de Janeiro as its privileged locus. A time of profound changes on the international stage, with the emergence of the so-called third world countries and their affirmation in the political game characteristic of the Cold War. Also, a time of profound transformations on the national scene, with the developmentalist ideology, fed by the Juscelino Kubitschek government and, subsequently, the so-called national-reformism of the João Goulart government, which ended up animating social movements and denouncing the existing contradictions and injustices. in Brazilian society. In these scenarios, young people from the middle class of Rio de Janeiro seek cinema for their form of expression and articulate themselves with a renowned São Paulo filmmaker, Nelson Pereira dos Santos, and a young Bahian filmmaker, Glauber Rocha. This meeting, which takes place in the city of Rio de Janeiro, produced the most important cultural movement in the Brazilian cinematographic area, with productions that revolutionized cinematographic aesthetics and narrative and marked its place in international cinematography.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-05-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.e-publicacoes.uerj.br/maracanan/article/view/47768
10.12957/revmar.2020.47768
url https://www.e-publicacoes.uerj.br/maracanan/article/view/47768
identifier_str_mv 10.12957/revmar.2020.47768
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.e-publicacoes.uerj.br/maracanan/article/view/47768/33873
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Maracanan
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Maracanan
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv Revista Maracanan; n. 24 (2020): A cidade e suas imagens; 225-445
2359-0092
1807-989X
reponame:Revista Maracanan (Online)
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Revista Maracanan (Online)
collection Revista Maracanan (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Maracanan (Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv revista.maracanan@gmail.com||revista.maracanan@gmail.com
_version_ 1789802342388858880