O Rio de Janeiro e a construção do imaginário do Cinema Novo
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Maracanan (Online) |
Texto Completo: | https://www.e-publicacoes.uerj.br/maracanan/article/view/47768 |
Resumo: | “Cinema Novo”, as a political and cultural movement, was the result of a time between the late fifties and the early sixties, and had the city of Rio de Janeiro as its privileged locus. A time of profound changes on the international stage, with the emergence of the so-called third world countries and their affirmation in the political game characteristic of the Cold War. Also, a time of profound transformations on the national scene, with the developmentalist ideology, fed by the Juscelino Kubitschek government and, subsequently, the so-called national-reformism of the João Goulart government, which ended up animating social movements and denouncing the existing contradictions and injustices. in Brazilian society. In these scenarios, young people from the middle class of Rio de Janeiro seek cinema for their form of expression and articulate themselves with a renowned São Paulo filmmaker, Nelson Pereira dos Santos, and a young Bahian filmmaker, Glauber Rocha. This meeting, which takes place in the city of Rio de Janeiro, produced the most important cultural movement in the Brazilian cinematographic area, with productions that revolutionized cinematographic aesthetics and narrative and marked its place in international cinematography. |
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O Rio de Janeiro e a construção do imaginário do Cinema NovoRio de Janeiro and the construction of the “Cinema Novo” imaginaryCinema NovoRio de JaneiroCultura e PolíticaCinema NovoRio de JaneiroCulture and Politics“Cinema Novo”, as a political and cultural movement, was the result of a time between the late fifties and the early sixties, and had the city of Rio de Janeiro as its privileged locus. A time of profound changes on the international stage, with the emergence of the so-called third world countries and their affirmation in the political game characteristic of the Cold War. Also, a time of profound transformations on the national scene, with the developmentalist ideology, fed by the Juscelino Kubitschek government and, subsequently, the so-called national-reformism of the João Goulart government, which ended up animating social movements and denouncing the existing contradictions and injustices. in Brazilian society. In these scenarios, young people from the middle class of Rio de Janeiro seek cinema for their form of expression and articulate themselves with a renowned São Paulo filmmaker, Nelson Pereira dos Santos, and a young Bahian filmmaker, Glauber Rocha. This meeting, which takes place in the city of Rio de Janeiro, produced the most important cultural movement in the Brazilian cinematographic area, with productions that revolutionized cinematographic aesthetics and narrative and marked its place in international cinematography.O Cinema Novo, como movimento político e cultural, foi fruto de uma época situada entre o final dos anos cinquenta e o início dos anos sessenta, e teve a cidade do Rio de Janeiro como seu locusprivilegiado. Uma época de profundas transformações no cenário internacional, com a emergência dos chamados países do terceiro mundo e a sua afirmação no jogo político característico da Guerra Fria. Também, uma época de profundas transformações no cenário nacional, com a ideologia desenvolvimentista, alimentada pelo governo Juscelino Kubitschek e, posteriormente, o chamado nacional-reformismo do governo João Goulart, que acabou por animar os movimentos sociais e a denúncia das contradições e injustiças existentes na sociedade brasileira. Nesses cenários, jovens da classe média carioca buscam no cinema a sua forma de expressão e se articulam com um cineasta paulista já reconhecido, Nelson Pereira dos Santos, e um jovem cineasta baiano, Glauber Rocha. Esse encontro, que se efetiva na cidade do Rio de Janeiro, produziu o mais importante movimento cultural da área cinematográfica brasileira, com produções que revolucionaram a estética e a narrativa cinematográficas e marcaram o seu lugar na cinematografia internacional.Universidade do Estado do Rio de Janeiro2020-05-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/maracanan/article/view/4776810.12957/revmar.2020.47768Revista Maracanan; n. 24 (2020): A cidade e suas imagens; 225-4452359-00921807-989Xreponame:Revista Maracanan (Online)instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJporhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/maracanan/article/view/47768/33873Copyright (c) 2020 Revista Maracananinfo:eu-repo/semantics/openAccessMalafaia, Wolney Vianna2020-09-30T22:20:31Zoai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/47768Revistahttp://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/maracananPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/maracanan/oairevista.maracanan@gmail.com||revista.maracanan@gmail.com2359-00921807-989Xopendoar:2020-09-30T22:20:31Revista Maracanan (Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
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“Cinema Novo”, as a political and cultural movement, was the result of a time between the late fifties and the early sixties, and had the city of Rio de Janeiro as its privileged locus. A time of profound changes on the international stage, with the emergence of the so-called third world countries and their affirmation in the political game characteristic of the Cold War. Also, a time of profound transformations on the national scene, with the developmentalist ideology, fed by the Juscelino Kubitschek government and, subsequently, the so-called national-reformism of the João Goulart government, which ended up animating social movements and denouncing the existing contradictions and injustices. in Brazilian society. In these scenarios, young people from the middle class of Rio de Janeiro seek cinema for their form of expression and articulate themselves with a renowned São Paulo filmmaker, Nelson Pereira dos Santos, and a young Bahian filmmaker, Glauber Rocha. This meeting, which takes place in the city of Rio de Janeiro, produced the most important cultural movement in the Brazilian cinematographic area, with productions that revolutionized cinematographic aesthetics and narrative and marked its place in international cinematography. |
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