ENSINO DE GEOGRAFIA, CIDADÃO E CIDADANIA: disputas discursivas na Base Nacional Comum Curricular
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Geo UERJ |
Texto Completo: | https://www.e-publicacoes.uerj.br/geouerj/article/view/80729 |
Resumo: | The text aims to discuss how the signifiers of citizen and citizenship are operationalized in Geographic Education, mainly based on themes related to the city. Based on the foundations of Ernesto Laclau's Discourse Theory, we tension the curricular documents, specifically the "Base Nacional Comum Curricular," to understand that both signifiers are operationalized as nodal points that hegemonize meanings specific to school geographic knowledge. |
id |
UERJ-21_933134fe55a49be38839f102bec818fc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/80729 |
network_acronym_str |
UERJ-21 |
network_name_str |
Geo UERJ |
repository_id_str |
|
spelling |
ENSINO DE GEOGRAFIA, CIDADÃO E CIDADANIA: disputas discursivas na Base Nacional Comum CurricularGEOGRAPHIC EDUCATION, CITIZENSHIP AND CITIZENSHIP:: discursive disputes in the Base Nacional Comum Curricular (Brazil)ENSEÑANZA DE GEOGRAFÍA, CIUDADANO Y CIUDADANÍA:: disputas discursivas en la Base Nacional Comum Curricular (Brasil)The text aims to discuss how the signifiers of citizen and citizenship are operationalized in Geographic Education, mainly based on themes related to the city. Based on the foundations of Ernesto Laclau's Discourse Theory, we tension the curricular documents, specifically the "Base Nacional Comum Curricular," to understand that both signifiers are operationalized as nodal points that hegemonize meanings specific to school geographic knowledge.O texto tem por objetivo discutir como os significantes cidadão e cidadania são operacionalizados no Ensino de Geografia, sobretudo a partir de temáticas relacionadas a cidade. Apoiado nos fundamentos da Teoria do Discurso de Ernesto Laclau, tensionamos os documentos curriculares, mais especificamente a Base Nacional Comum Curricular, procurando compreender que ambos os significantes são operacionalizados como pontos nodais que hegemonizam sentidos próprios de conhecimento geográfico escolar.El texto tiene como objetivo discutir cómo los significantes ciudadano y ciudadanía son operacionalizados en la Educación Geográfica, especialmente a partir de temas relacionados con la ciudad. A partir de los fundamentos de la Teoría del Discurso de Ernesto Laclau, tensionamos los documentos curriculares, más específicamente la Base Curricular Común Nacional, tratando de comprender que ambos significantes se operacionalizan como puntos nodales que hegemonizan significados propios del conocimiento geográfico escolar.Universidade do Estado do Rio de Janeiro2023-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/geouerj/article/view/80729Geo UERJ; n. 43 (2023): Dossiê Margens da Educação em Geografia 1981-90211415-7543reponame:Geo UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJporhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/geouerj/article/view/80729/48525Copyright (c) 2023 Gabriela Fernandes Jordão, Rafael Straforinihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessJordão, Gabriela FernandesStraforini, Rafael2023-12-28T18:56:35Zoai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/80729Revistahttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/geouerjPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/geouerj/oaitunesregina@gmail.com || ppeuerj@eduerj.uerj.br || geouerj.revista@gmail.com || glauciomarafon@hotmail.com1981-90211415-7543opendoar:2023-12-28T18:56:35Geo UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ENSINO DE GEOGRAFIA, CIDADÃO E CIDADANIA: disputas discursivas na Base Nacional Comum Curricular GEOGRAPHIC EDUCATION, CITIZENSHIP AND CITIZENSHIP:: discursive disputes in the Base Nacional Comum Curricular (Brazil) ENSEÑANZA DE GEOGRAFÍA, CIUDADANO Y CIUDADANÍA:: disputas discursivas en la Base Nacional Comum Curricular (Brasil) |
title |
ENSINO DE GEOGRAFIA, CIDADÃO E CIDADANIA: disputas discursivas na Base Nacional Comum Curricular |
spellingShingle |
ENSINO DE GEOGRAFIA, CIDADÃO E CIDADANIA: disputas discursivas na Base Nacional Comum Curricular Jordão, Gabriela Fernandes |
title_short |
ENSINO DE GEOGRAFIA, CIDADÃO E CIDADANIA: disputas discursivas na Base Nacional Comum Curricular |
title_full |
ENSINO DE GEOGRAFIA, CIDADÃO E CIDADANIA: disputas discursivas na Base Nacional Comum Curricular |
title_fullStr |
ENSINO DE GEOGRAFIA, CIDADÃO E CIDADANIA: disputas discursivas na Base Nacional Comum Curricular |
title_full_unstemmed |
ENSINO DE GEOGRAFIA, CIDADÃO E CIDADANIA: disputas discursivas na Base Nacional Comum Curricular |
title_sort |
ENSINO DE GEOGRAFIA, CIDADÃO E CIDADANIA: disputas discursivas na Base Nacional Comum Curricular |
author |
Jordão, Gabriela Fernandes |
author_facet |
Jordão, Gabriela Fernandes Straforini, Rafael |
author_role |
author |
author2 |
Straforini, Rafael |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Jordão, Gabriela Fernandes Straforini, Rafael |
description |
The text aims to discuss how the signifiers of citizen and citizenship are operationalized in Geographic Education, mainly based on themes related to the city. Based on the foundations of Ernesto Laclau's Discourse Theory, we tension the curricular documents, specifically the "Base Nacional Comum Curricular," to understand that both signifiers are operationalized as nodal points that hegemonize meanings specific to school geographic knowledge. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.e-publicacoes.uerj.br/geouerj/article/view/80729 |
url |
https://www.e-publicacoes.uerj.br/geouerj/article/view/80729 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.e-publicacoes.uerj.br/geouerj/article/view/80729/48525 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Gabriela Fernandes Jordão, Rafael Straforini https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Gabriela Fernandes Jordão, Rafael Straforini https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Geo UERJ; n. 43 (2023): Dossiê Margens da Educação em Geografia 1981-9021 1415-7543 reponame:Geo UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Geo UERJ |
collection |
Geo UERJ |
repository.name.fl_str_mv |
Geo UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
tunesregina@gmail.com || ppeuerj@eduerj.uerj.br || geouerj.revista@gmail.com || glauciomarafon@hotmail.com |
_version_ |
1799317531744272384 |