GRAMÁTICA, USO DA LÍNGUA E ENSINO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Vera Lucia Paredes Pereira da
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Matraga (Online)
Texto Completo: https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/22623
Resumo: This paper tries to establish a correlation among conceptions of grammar, language use and their implication on native language teaching. The classical Halliday et alii’s (1974) approaches to language teaching are taken as first theoretical basis. Following the authors, the productive approach is emphasized and the overestimation of the prescriptive one is criticized. The actual usage of contemporary language, in specific communicative contexts (discourse genres) is detached, as it can approach language teaching to the students reality. Quantitative results of two variationist recent analysis on subject expression are brought as evidence of the distance between prescriptive approach and language real use. Although recognizing school as the place where students are supposed to acquire the patterns of formal language, we suggest that other varieties are not dismissed. On the contrary, they should be discussed in relation to their appropriate context of use. This could be a better way to succeed in improving native speaker’s range of varieties and its adequacy to different contexts.
id UERJ-9_95e2ddef3830536f1322f46836e4ef42
oai_identifier_str oai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/22623
network_acronym_str UERJ-9
network_name_str Matraga (Online)
repository_id_str
spelling GRAMÁTICA, USO DA LÍNGUA E ENSINOGRAMMAR, USE OF LANGUAGE AND TEACHINGensino produtivovariação linguísticacontextogêneros discursivos.productive approach to language teachinglinguistic variationcontextdiscourse genres.This paper tries to establish a correlation among conceptions of grammar, language use and their implication on native language teaching. The classical Halliday et alii’s (1974) approaches to language teaching are taken as first theoretical basis. Following the authors, the productive approach is emphasized and the overestimation of the prescriptive one is criticized. The actual usage of contemporary language, in specific communicative contexts (discourse genres) is detached, as it can approach language teaching to the students reality. Quantitative results of two variationist recent analysis on subject expression are brought as evidence of the distance between prescriptive approach and language real use. Although recognizing school as the place where students are supposed to acquire the patterns of formal language, we suggest that other varieties are not dismissed. On the contrary, they should be discussed in relation to their appropriate context of use. This could be a better way to succeed in improving native speaker’s range of varieties and its adequacy to different contexts.Neste artigo busca-se estabelecer uma correlação entre concepções de gramática, estudos sobre o uso da língua e suas implicações no ensino da língua materna na escola. Parte-se da clássica distinção entre as abordagens ao ensino, conforme Halliday et alii, 1974. Destaca-se o papel da abordagem produtiva e critica-se o foco da escola tradicional numa abordagem eminentemente prescritiva. Procura-se demonstrar a relevância de estudos do uso real da língua contemporânea, em contextos comunicativos específicos, para um ensino mais eficaz e atraente da língua nativa. Como evidências da distância entre a abordagem prescritiva, que toma como modelo uma única variedade de língua, e o uso efetivo dos falantes, examinam- se resultados de dois estudos sociolinguísticos variacionistas recentes: a variação no sujeito de segunda pessoa e a expressão variável da terceira pessoa no português carioca contemporâneo. Embora reconhecendo a escola como lócus do ensino da variante padrão, reitera-se a importância de ali também se discutirem outras variedades. Sugere-se, seguindo Halliday et alii, que variedades mais presentes no uso cotidiano do aluno não sejam simplesmente alijadas, mas situadas no seu devido contexto de uso. Desse modo, acredita-se que será alcançado o principal objetivo do ensino de portuguesa apropriação, pelo aluno, de um maior número de variedades e o reconhecimento das situações de uso apropriadas a cada uma.Universidade do Estado do Rio de Janeiro2012-06-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigos de linguísticaartigos de linguísticaapplication/pdfhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/22623Matraga - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ; v. 19 n. 30 (2012): Linguagem e ensino - problematização e diálogoMATRAGA - Journal published by the Graduate Program in Letters at Rio de Janeiro State University (UERJ); Vol. 19 No. 30 (2012): Language and its Teaching - questions and opportunities for dialogue2446-69051414-7165reponame:Matraga (Online)instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJporhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/22623/16166Silva, Vera Lucia Paredes Pereira dainfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-09T04:04:37Zoai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/22623Revistahttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/matragaPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/matraga/oai||letrasmatraga@uerj.br2446-69051414-7165opendoar:2019-07-09T04:04:37Matraga (Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.none.fl_str_mv GRAMÁTICA, USO DA LÍNGUA E ENSINO
GRAMMAR, USE OF LANGUAGE AND TEACHING
title GRAMÁTICA, USO DA LÍNGUA E ENSINO
spellingShingle GRAMÁTICA, USO DA LÍNGUA E ENSINO
Silva, Vera Lucia Paredes Pereira da
ensino produtivo
variação linguística
contexto
gêneros discursivos.
productive approach to language teaching
linguistic variation
context
discourse genres.
title_short GRAMÁTICA, USO DA LÍNGUA E ENSINO
title_full GRAMÁTICA, USO DA LÍNGUA E ENSINO
title_fullStr GRAMÁTICA, USO DA LÍNGUA E ENSINO
title_full_unstemmed GRAMÁTICA, USO DA LÍNGUA E ENSINO
title_sort GRAMÁTICA, USO DA LÍNGUA E ENSINO
author Silva, Vera Lucia Paredes Pereira da
author_facet Silva, Vera Lucia Paredes Pereira da
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Vera Lucia Paredes Pereira da
dc.subject.por.fl_str_mv ensino produtivo
variação linguística
contexto
gêneros discursivos.
productive approach to language teaching
linguistic variation
context
discourse genres.
topic ensino produtivo
variação linguística
contexto
gêneros discursivos.
productive approach to language teaching
linguistic variation
context
discourse genres.
description This paper tries to establish a correlation among conceptions of grammar, language use and their implication on native language teaching. The classical Halliday et alii’s (1974) approaches to language teaching are taken as first theoretical basis. Following the authors, the productive approach is emphasized and the overestimation of the prescriptive one is criticized. The actual usage of contemporary language, in specific communicative contexts (discourse genres) is detached, as it can approach language teaching to the students reality. Quantitative results of two variationist recent analysis on subject expression are brought as evidence of the distance between prescriptive approach and language real use. Although recognizing school as the place where students are supposed to acquire the patterns of formal language, we suggest that other varieties are not dismissed. On the contrary, they should be discussed in relation to their appropriate context of use. This could be a better way to succeed in improving native speaker’s range of varieties and its adequacy to different contexts.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-06-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
artigos de linguística
artigos de linguística
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/22623
url https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/22623
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/22623/16166
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv Matraga - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ; v. 19 n. 30 (2012): Linguagem e ensino - problematização e diálogo
MATRAGA - Journal published by the Graduate Program in Letters at Rio de Janeiro State University (UERJ); Vol. 19 No. 30 (2012): Language and its Teaching - questions and opportunities for dialogue
2446-6905
1414-7165
reponame:Matraga (Online)
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Matraga (Online)
collection Matraga (Online)
repository.name.fl_str_mv Matraga (Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv ||letrasmatraga@uerj.br
_version_ 1799318492101476352