GRAMÁTICA, USO DA LÍNGUA E ENSINO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Matraga (Online) |
Texto Completo: | https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/22623 |
Resumo: | This paper tries to establish a correlation among conceptions of grammar, language use and their implication on native language teaching. The classical Halliday et alii’s (1974) approaches to language teaching are taken as first theoretical basis. Following the authors, the productive approach is emphasized and the overestimation of the prescriptive one is criticized. The actual usage of contemporary language, in specific communicative contexts (discourse genres) is detached, as it can approach language teaching to the students reality. Quantitative results of two variationist recent analysis on subject expression are brought as evidence of the distance between prescriptive approach and language real use. Although recognizing school as the place where students are supposed to acquire the patterns of formal language, we suggest that other varieties are not dismissed. On the contrary, they should be discussed in relation to their appropriate context of use. This could be a better way to succeed in improving native speaker’s range of varieties and its adequacy to different contexts. |
id |
UERJ-9_95e2ddef3830536f1322f46836e4ef42 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/22623 |
network_acronym_str |
UERJ-9 |
network_name_str |
Matraga (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
GRAMÁTICA, USO DA LÍNGUA E ENSINOGRAMMAR, USE OF LANGUAGE AND TEACHINGensino produtivovariação linguísticacontextogêneros discursivos.productive approach to language teachinglinguistic variationcontextdiscourse genres.This paper tries to establish a correlation among conceptions of grammar, language use and their implication on native language teaching. The classical Halliday et alii’s (1974) approaches to language teaching are taken as first theoretical basis. Following the authors, the productive approach is emphasized and the overestimation of the prescriptive one is criticized. The actual usage of contemporary language, in specific communicative contexts (discourse genres) is detached, as it can approach language teaching to the students reality. Quantitative results of two variationist recent analysis on subject expression are brought as evidence of the distance between prescriptive approach and language real use. Although recognizing school as the place where students are supposed to acquire the patterns of formal language, we suggest that other varieties are not dismissed. On the contrary, they should be discussed in relation to their appropriate context of use. This could be a better way to succeed in improving native speaker’s range of varieties and its adequacy to different contexts.Neste artigo busca-se estabelecer uma correlação entre concepções de gramática, estudos sobre o uso da língua e suas implicações no ensino da língua materna na escola. Parte-se da clássica distinção entre as abordagens ao ensino, conforme Halliday et alii, 1974. Destaca-se o papel da abordagem produtiva e critica-se o foco da escola tradicional numa abordagem eminentemente prescritiva. Procura-se demonstrar a relevância de estudos do uso real da língua contemporânea, em contextos comunicativos específicos, para um ensino mais eficaz e atraente da língua nativa. Como evidências da distância entre a abordagem prescritiva, que toma como modelo uma única variedade de língua, e o uso efetivo dos falantes, examinam- se resultados de dois estudos sociolinguísticos variacionistas recentes: a variação no sujeito de segunda pessoa e a expressão variável da terceira pessoa no português carioca contemporâneo. Embora reconhecendo a escola como lócus do ensino da variante padrão, reitera-se a importância de ali também se discutirem outras variedades. Sugere-se, seguindo Halliday et alii, que variedades mais presentes no uso cotidiano do aluno não sejam simplesmente alijadas, mas situadas no seu devido contexto de uso. Desse modo, acredita-se que será alcançado o principal objetivo do ensino de portuguesa apropriação, pelo aluno, de um maior número de variedades e o reconhecimento das situações de uso apropriadas a cada uma.Universidade do Estado do Rio de Janeiro2012-06-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigos de linguísticaartigos de linguísticaapplication/pdfhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/22623Matraga - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ; v. 19 n. 30 (2012): Linguagem e ensino - problematização e diálogoMATRAGA - Journal published by the Graduate Program in Letters at Rio de Janeiro State University (UERJ); Vol. 19 No. 30 (2012): Language and its Teaching - questions and opportunities for dialogue2446-69051414-7165reponame:Matraga (Online)instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJporhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/22623/16166Silva, Vera Lucia Paredes Pereira dainfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-09T04:04:37Zoai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/22623Revistahttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/matragaPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/matraga/oai||letrasmatraga@uerj.br2446-69051414-7165opendoar:2019-07-09T04:04:37Matraga (Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
GRAMÁTICA, USO DA LÍNGUA E ENSINO GRAMMAR, USE OF LANGUAGE AND TEACHING |
title |
GRAMÁTICA, USO DA LÍNGUA E ENSINO |
spellingShingle |
GRAMÁTICA, USO DA LÍNGUA E ENSINO Silva, Vera Lucia Paredes Pereira da ensino produtivo variação linguística contexto gêneros discursivos. productive approach to language teaching linguistic variation context discourse genres. |
title_short |
GRAMÁTICA, USO DA LÍNGUA E ENSINO |
title_full |
GRAMÁTICA, USO DA LÍNGUA E ENSINO |
title_fullStr |
GRAMÁTICA, USO DA LÍNGUA E ENSINO |
title_full_unstemmed |
GRAMÁTICA, USO DA LÍNGUA E ENSINO |
title_sort |
GRAMÁTICA, USO DA LÍNGUA E ENSINO |
author |
Silva, Vera Lucia Paredes Pereira da |
author_facet |
Silva, Vera Lucia Paredes Pereira da |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Vera Lucia Paredes Pereira da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
ensino produtivo variação linguística contexto gêneros discursivos. productive approach to language teaching linguistic variation context discourse genres. |
topic |
ensino produtivo variação linguística contexto gêneros discursivos. productive approach to language teaching linguistic variation context discourse genres. |
description |
This paper tries to establish a correlation among conceptions of grammar, language use and their implication on native language teaching. The classical Halliday et alii’s (1974) approaches to language teaching are taken as first theoretical basis. Following the authors, the productive approach is emphasized and the overestimation of the prescriptive one is criticized. The actual usage of contemporary language, in specific communicative contexts (discourse genres) is detached, as it can approach language teaching to the students reality. Quantitative results of two variationist recent analysis on subject expression are brought as evidence of the distance between prescriptive approach and language real use. Although recognizing school as the place where students are supposed to acquire the patterns of formal language, we suggest that other varieties are not dismissed. On the contrary, they should be discussed in relation to their appropriate context of use. This could be a better way to succeed in improving native speaker’s range of varieties and its adequacy to different contexts. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-06-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion artigos de linguística artigos de linguística |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/22623 |
url |
https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/22623 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/22623/16166 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Matraga - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ; v. 19 n. 30 (2012): Linguagem e ensino - problematização e diálogo MATRAGA - Journal published by the Graduate Program in Letters at Rio de Janeiro State University (UERJ); Vol. 19 No. 30 (2012): Language and its Teaching - questions and opportunities for dialogue 2446-6905 1414-7165 reponame:Matraga (Online) instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Matraga (Online) |
collection |
Matraga (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Matraga (Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
||letrasmatraga@uerj.br |
_version_ |
1799318492101476352 |