Criando a doença para vender a cura: o discurso da "doutrinação ideológica" do Movimento Escola Sem Partido

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Salles, Diogo da Costa
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13549
Resumo: This work is a study on the Party-free Education Movement and its influences on brazilian educational debates. This analysis focus on how this movement, since its creation in 2004 up till 2014, has established a conservative conception of education regarding the fight against that which its founders and sympathizers call "ideological indoctrination" in classrooms. This analysis of the political and educational impacts caused by the concept of "ideological indoctrination" will be made through the fields of pedagogy and History teaching, intending to uncover what kinds of educational perspectives that notion relates to and what kinds it negates. The investigation of the sources collected - texts and articles written by the movement's main intellectual references associated with its online sites - guided us to the conclusion that the historical and pedagogical propositions vindicated by said movement are incompatible with other pedagogical and historical perspectives based on democratic values.
id UERJ_02ee5a1142d0e9b92d48c4a93bf53063
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/13549
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str 2903
spelling Penna, Fernando de Araujohttp://lattes.cnpq.br/9967596498287478Sepulveda, José Antonio Mirandahttp://lattes.cnpq.br/6594616768887294Rocha, Helenice Aparecida Bastoshttp://lattes.cnpq.br/5691780670835782http://lattes.cnpq.br/3796443220372365Salles, Diogo da Costa2021-01-07T00:14:39Z2019-09-242019-04-25SALLES, Diogo da Costa. Criando a doença para vender a cura: o discurso da "doutrinação ideológica" do Movimento Escola Sem Partido. 2019. 134 f. Dissertação (Mestrado em História Social do Território) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2019.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13549This work is a study on the Party-free Education Movement and its influences on brazilian educational debates. This analysis focus on how this movement, since its creation in 2004 up till 2014, has established a conservative conception of education regarding the fight against that which its founders and sympathizers call "ideological indoctrination" in classrooms. This analysis of the political and educational impacts caused by the concept of "ideological indoctrination" will be made through the fields of pedagogy and History teaching, intending to uncover what kinds of educational perspectives that notion relates to and what kinds it negates. The investigation of the sources collected - texts and articles written by the movement's main intellectual references associated with its online sites - guided us to the conclusion that the historical and pedagogical propositions vindicated by said movement are incompatible with other pedagogical and historical perspectives based on democratic values.Esse trabalho é um estudo do Movimento Escola Sem Partido e das influências desse grupo nos rumos dos debates educacionais no Brasil. Essa análise se concentra em destrinchar como o movimento, desde sua criação em 2004 até o ano de 2014, consolidou uma concepção conservadora de educação em torno do discurso de combate ao que seus fundadores e adeptos denominam como doutrinação ideológica em salas de aula. Os impactos políticos e educacionais gerados pela categoria doutrinação ideológica serão analisados a partir dos campos da educação e do ensino de História, tendo em vista demonstrar com quais perspectivas pedagógicas ela se relaciona e com quais se contrapõe. O trabalho com as fontes levantadas as produções textuais das principais referências intelectuais do Movimento Escola Sem Partido vinculadas às suas páginas e espaços online levaram à conclusão de que as propostas político-pedagógicas que o movimento defende são incompatíveis com perspectivas educacionais e históricas baseadas na valorização de princípios democráticos.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-07T00:14:39Z No. of bitstreams: 1 Diogo Salles.pdf: 805518 bytes, checksum: 54ff6b680f371d85920e3e80efa971cb (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-07T00:14:39Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Diogo Salles.pdf: 805518 bytes, checksum: 54ff6b680f371d85920e3e80efa971cb (MD5) Previous issue date: 2019-04-25Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em História SocialUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de ProfessoresParty-free EducationIdeological indoctrinationHistory teachingDiscourse theoryConservatismEscola Sem PartidoDoutrinação ideológicaEnsino de HistóriaTeoria do DiscursoConservadorismoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIACriando a doença para vender a cura: o discurso da "doutrinação ideológica" do Movimento Escola Sem Partidoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDiogo Salles.pdfapplication/pdf805518http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/13549/1/Diogo+Salles.pdf54ff6b680f371d85920e3e80efa971cbMD511/135492024-02-27 16:09:15.343oai:www.bdtd.uerj.br:1/13549Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T19:09:15Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv Criando a doença para vender a cura: o discurso da "doutrinação ideológica" do Movimento Escola Sem Partido
title Criando a doença para vender a cura: o discurso da "doutrinação ideológica" do Movimento Escola Sem Partido
spellingShingle Criando a doença para vender a cura: o discurso da "doutrinação ideológica" do Movimento Escola Sem Partido
Salles, Diogo da Costa
Party-free Education
Ideological indoctrination
History teaching
Discourse theory
Conservatism
Escola Sem Partido
Doutrinação ideológica
Ensino de História
Teoria do Discurso
Conservadorismo
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
title_short Criando a doença para vender a cura: o discurso da "doutrinação ideológica" do Movimento Escola Sem Partido
title_full Criando a doença para vender a cura: o discurso da "doutrinação ideológica" do Movimento Escola Sem Partido
title_fullStr Criando a doença para vender a cura: o discurso da "doutrinação ideológica" do Movimento Escola Sem Partido
title_full_unstemmed Criando a doença para vender a cura: o discurso da "doutrinação ideológica" do Movimento Escola Sem Partido
title_sort Criando a doença para vender a cura: o discurso da "doutrinação ideológica" do Movimento Escola Sem Partido
author Salles, Diogo da Costa
author_facet Salles, Diogo da Costa
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Penna, Fernando de Araujo
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/9967596498287478
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Sepulveda, José Antonio Miranda
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6594616768887294
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Rocha, Helenice Aparecida Bastos
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5691780670835782
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3796443220372365
dc.contributor.author.fl_str_mv Salles, Diogo da Costa
contributor_str_mv Penna, Fernando de Araujo
Sepulveda, José Antonio Miranda
Rocha, Helenice Aparecida Bastos
dc.subject.eng.fl_str_mv Party-free Education
Ideological indoctrination
History teaching
Discourse theory
Conservatism
topic Party-free Education
Ideological indoctrination
History teaching
Discourse theory
Conservatism
Escola Sem Partido
Doutrinação ideológica
Ensino de História
Teoria do Discurso
Conservadorismo
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
dc.subject.por.fl_str_mv Escola Sem Partido
Doutrinação ideológica
Ensino de História
Teoria do Discurso
Conservadorismo
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
description This work is a study on the Party-free Education Movement and its influences on brazilian educational debates. This analysis focus on how this movement, since its creation in 2004 up till 2014, has established a conservative conception of education regarding the fight against that which its founders and sympathizers call "ideological indoctrination" in classrooms. This analysis of the political and educational impacts caused by the concept of "ideological indoctrination" will be made through the fields of pedagogy and History teaching, intending to uncover what kinds of educational perspectives that notion relates to and what kinds it negates. The investigation of the sources collected - texts and articles written by the movement's main intellectual references associated with its online sites - guided us to the conclusion that the historical and pedagogical propositions vindicated by said movement are incompatible with other pedagogical and historical perspectives based on democratic values.
publishDate 2019
dc.date.available.fl_str_mv 2019-09-24
dc.date.issued.fl_str_mv 2019-04-25
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-01-07T00:14:39Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv SALLES, Diogo da Costa. Criando a doença para vender a cura: o discurso da "doutrinação ideológica" do Movimento Escola Sem Partido. 2019. 134 f. Dissertação (Mestrado em História Social do Território) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2019.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13549
identifier_str_mv SALLES, Diogo da Costa. Criando a doença para vender a cura: o discurso da "doutrinação ideológica" do Movimento Escola Sem Partido. 2019. 134 f. Dissertação (Mestrado em História Social do Território) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2019.
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13549
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em História Social
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de Professores
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/13549/1/Diogo+Salles.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 54ff6b680f371d85920e3e80efa971cb
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1792352322548924416