Criando a doença para vender a cura: o discurso da "doutrinação ideológica" do Movimento Escola Sem Partido
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13549 |
Resumo: | This work is a study on the Party-free Education Movement and its influences on brazilian educational debates. This analysis focus on how this movement, since its creation in 2004 up till 2014, has established a conservative conception of education regarding the fight against that which its founders and sympathizers call "ideological indoctrination" in classrooms. This analysis of the political and educational impacts caused by the concept of "ideological indoctrination" will be made through the fields of pedagogy and History teaching, intending to uncover what kinds of educational perspectives that notion relates to and what kinds it negates. The investigation of the sources collected - texts and articles written by the movement's main intellectual references associated with its online sites - guided us to the conclusion that the historical and pedagogical propositions vindicated by said movement are incompatible with other pedagogical and historical perspectives based on democratic values. |
id |
UERJ_02ee5a1142d0e9b92d48c4a93bf53063 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/13549 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Penna, Fernando de Araujohttp://lattes.cnpq.br/9967596498287478Sepulveda, José Antonio Mirandahttp://lattes.cnpq.br/6594616768887294Rocha, Helenice Aparecida Bastoshttp://lattes.cnpq.br/5691780670835782http://lattes.cnpq.br/3796443220372365Salles, Diogo da Costa2021-01-07T00:14:39Z2019-09-242019-04-25SALLES, Diogo da Costa. Criando a doença para vender a cura: o discurso da "doutrinação ideológica" do Movimento Escola Sem Partido. 2019. 134 f. Dissertação (Mestrado em História Social do Território) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2019.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13549This work is a study on the Party-free Education Movement and its influences on brazilian educational debates. This analysis focus on how this movement, since its creation in 2004 up till 2014, has established a conservative conception of education regarding the fight against that which its founders and sympathizers call "ideological indoctrination" in classrooms. This analysis of the political and educational impacts caused by the concept of "ideological indoctrination" will be made through the fields of pedagogy and History teaching, intending to uncover what kinds of educational perspectives that notion relates to and what kinds it negates. The investigation of the sources collected - texts and articles written by the movement's main intellectual references associated with its online sites - guided us to the conclusion that the historical and pedagogical propositions vindicated by said movement are incompatible with other pedagogical and historical perspectives based on democratic values.Esse trabalho é um estudo do Movimento Escola Sem Partido e das influências desse grupo nos rumos dos debates educacionais no Brasil. Essa análise se concentra em destrinchar como o movimento, desde sua criação em 2004 até o ano de 2014, consolidou uma concepção conservadora de educação em torno do discurso de combate ao que seus fundadores e adeptos denominam como doutrinação ideológica em salas de aula. Os impactos políticos e educacionais gerados pela categoria doutrinação ideológica serão analisados a partir dos campos da educação e do ensino de História, tendo em vista demonstrar com quais perspectivas pedagógicas ela se relaciona e com quais se contrapõe. O trabalho com as fontes levantadas as produções textuais das principais referências intelectuais do Movimento Escola Sem Partido vinculadas às suas páginas e espaços online levaram à conclusão de que as propostas político-pedagógicas que o movimento defende são incompatíveis com perspectivas educacionais e históricas baseadas na valorização de princípios democráticos.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-07T00:14:39Z No. of bitstreams: 1 Diogo Salles.pdf: 805518 bytes, checksum: 54ff6b680f371d85920e3e80efa971cb (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-07T00:14:39Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Diogo Salles.pdf: 805518 bytes, checksum: 54ff6b680f371d85920e3e80efa971cb (MD5) Previous issue date: 2019-04-25Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em História SocialUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de ProfessoresParty-free EducationIdeological indoctrinationHistory teachingDiscourse theoryConservatismEscola Sem PartidoDoutrinação ideológicaEnsino de HistóriaTeoria do DiscursoConservadorismoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIACriando a doença para vender a cura: o discurso da "doutrinação ideológica" do Movimento Escola Sem Partidoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDiogo Salles.pdfapplication/pdf805518http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/13549/1/Diogo+Salles.pdf54ff6b680f371d85920e3e80efa971cbMD511/135492024-02-27 16:09:15.343oai:www.bdtd.uerj.br:1/13549Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T19:09:15Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Criando a doença para vender a cura: o discurso da "doutrinação ideológica" do Movimento Escola Sem Partido |
title |
Criando a doença para vender a cura: o discurso da "doutrinação ideológica" do Movimento Escola Sem Partido |
spellingShingle |
Criando a doença para vender a cura: o discurso da "doutrinação ideológica" do Movimento Escola Sem Partido Salles, Diogo da Costa Party-free Education Ideological indoctrination History teaching Discourse theory Conservatism Escola Sem Partido Doutrinação ideológica Ensino de História Teoria do Discurso Conservadorismo CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
title_short |
Criando a doença para vender a cura: o discurso da "doutrinação ideológica" do Movimento Escola Sem Partido |
title_full |
Criando a doença para vender a cura: o discurso da "doutrinação ideológica" do Movimento Escola Sem Partido |
title_fullStr |
Criando a doença para vender a cura: o discurso da "doutrinação ideológica" do Movimento Escola Sem Partido |
title_full_unstemmed |
Criando a doença para vender a cura: o discurso da "doutrinação ideológica" do Movimento Escola Sem Partido |
title_sort |
Criando a doença para vender a cura: o discurso da "doutrinação ideológica" do Movimento Escola Sem Partido |
author |
Salles, Diogo da Costa |
author_facet |
Salles, Diogo da Costa |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Penna, Fernando de Araujo |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9967596498287478 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Sepulveda, José Antonio Miranda |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6594616768887294 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Rocha, Helenice Aparecida Bastos |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5691780670835782 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3796443220372365 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Salles, Diogo da Costa |
contributor_str_mv |
Penna, Fernando de Araujo Sepulveda, José Antonio Miranda Rocha, Helenice Aparecida Bastos |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Party-free Education Ideological indoctrination History teaching Discourse theory Conservatism |
topic |
Party-free Education Ideological indoctrination History teaching Discourse theory Conservatism Escola Sem Partido Doutrinação ideológica Ensino de História Teoria do Discurso Conservadorismo CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Escola Sem Partido Doutrinação ideológica Ensino de História Teoria do Discurso Conservadorismo |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
description |
This work is a study on the Party-free Education Movement and its influences on brazilian educational debates. This analysis focus on how this movement, since its creation in 2004 up till 2014, has established a conservative conception of education regarding the fight against that which its founders and sympathizers call "ideological indoctrination" in classrooms. This analysis of the political and educational impacts caused by the concept of "ideological indoctrination" will be made through the fields of pedagogy and History teaching, intending to uncover what kinds of educational perspectives that notion relates to and what kinds it negates. The investigation of the sources collected - texts and articles written by the movement's main intellectual references associated with its online sites - guided us to the conclusion that the historical and pedagogical propositions vindicated by said movement are incompatible with other pedagogical and historical perspectives based on democratic values. |
publishDate |
2019 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2019-09-24 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2019-04-25 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-07T00:14:39Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
SALLES, Diogo da Costa. Criando a doença para vender a cura: o discurso da "doutrinação ideológica" do Movimento Escola Sem Partido. 2019. 134 f. Dissertação (Mestrado em História Social do Território) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2019. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13549 |
identifier_str_mv |
SALLES, Diogo da Costa. Criando a doença para vender a cura: o discurso da "doutrinação ideológica" do Movimento Escola Sem Partido. 2019. 134 f. Dissertação (Mestrado em História Social do Território) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2019. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13549 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em História Social |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de Professores |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/13549/1/Diogo+Salles.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
54ff6b680f371d85920e3e80efa971cb |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1792352322548924416 |