Escala geográfica e cartográfica do 6º ano no Ensino Fundamental: mapas mentais e aprendizagem

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Farias, Josilene Ferreira de
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13485
Resumo: The research aims to examine how the concept of scale has been seized in the 6th year of elementary school by students.As this known developed by students has contributed to the formation of a spatial reasoning in primary school. To this end, we invest in the knowledge of spatial representations of cartographic and geographic scales of students. In order to advance, we discuss what the vision built by the students, based on the differentiation and expansion of the geographic and cartographic concepts. The research aims in the light of Vygotskian theory of development of scientific and everyday concepts, show the weaknesses of students and performance capabilities through the development of a spatial reasoning. So also meets a non-Cartesian reading of cartography, showing rich results for the goals set. To this end, we developed two (2) activities with mental maps during the search in a municipal school of Marica (west coast), Greater Rio de Janeiro. Preliminary results of this activity allowed us to visualize a maturing in some mental maps as the construction of guided reasoning in geographic and cartographic scale, particularly with regard to the location and organization of arrangements and elements in the geographic space. In view of this, this paper aims to discuss the construction of mental maps of the students of the 6th year of elementary school to contribute to a better understanding regarding the geographic scale and cartographic teaching.
id UERJ_089004e598c94a18e62eec17e312ae0a
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/13485
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str 2903
spelling Santana Filho, Manoel Martins dehttp://lattes.cnpq.br/2124150995682774Couto, Marcos Antônio Camposhttp://lattes.cnpq.br/3350054685736740Moraes, Joao Marçal Bodê dehttp://lattes.cnpq.br/3168241878614867Maia, Eduardo José Pereirahttp://lattes.cnpq.br/1505065808955461http://lattes.cnpq.br/3358231259185650Farias, Josilene Ferreira de2021-01-07T00:10:01Z2018-05-082016-10-17http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13485The research aims to examine how the concept of scale has been seized in the 6th year of elementary school by students.As this known developed by students has contributed to the formation of a spatial reasoning in primary school. To this end, we invest in the knowledge of spatial representations of cartographic and geographic scales of students. In order to advance, we discuss what the vision built by the students, based on the differentiation and expansion of the geographic and cartographic concepts. The research aims in the light of Vygotskian theory of development of scientific and everyday concepts, show the weaknesses of students and performance capabilities through the development of a spatial reasoning. So also meets a non-Cartesian reading of cartography, showing rich results for the goals set. To this end, we developed two (2) activities with mental maps during the search in a municipal school of Marica (west coast), Greater Rio de Janeiro. Preliminary results of this activity allowed us to visualize a maturing in some mental maps as the construction of guided reasoning in geographic and cartographic scale, particularly with regard to the location and organization of arrangements and elements in the geographic space. In view of this, this paper aims to discuss the construction of mental maps of the students of the 6th year of elementary school to contribute to a better understanding regarding the geographic scale and cartographic teaching.A investigação pretende analisar como o conceito de Escala vem sendo apreendido no 6º ano do Ensino Fundamental pelos estudantes. Como este conhecido desenvolvido pelos alunos tem contribuído para a formação de um raciocínio espacial na escola básica. Para tal, investe-se no conhecimento das representações espaciais das Escalas cartográfica e geográfica dos estudantes. A fim de avançar, discute-se qual a visão construída pelos estudantes, com base na diferenciação e complementação das conceituações geográfica e cartográfica. A pesquisa visa, à luz da teoria vigotskiana de desenvolvimento dos conceitos científicos e cotidianos, mostrar as fragilidades e potencialidades de atuação dos alunos através do desenvolvimento de um raciocínio espacial. Assim também, vai ao encontro de uma leitura não cartesiana da cartografia, que mostra ricos resultados para os objetivos traçados. Para tal, foram desenvolvidas duas (2) atividades com mapas mentais durante a pesquisa em uma escola municipal de Maricá (litoral oeste), Região Metropolitana do Rio de Janeiro. Os resultados preliminares desta atividade permitiram visualizar um amadurecimento em alguns mapas mentais quanto à construção do raciocínio pautado na Escala geográfica e cartográfica, sobretudo no que se refere à localização e organização dos arranjos e elementos no espaço geográfico. Em vista disso, este trabalho almeja debater as construções dos mapas mentais dos estudantes do 6º ano do Ensino Fundamental para contribuir com uma melhor compreensão no que diz respeito à Escala geográfica e cartográfica no ensino.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-07T00:10:01Z No. of bitstreams: 1 Josilene.pdf: 2272509 bytes, checksum: 92666dfc9dee905a4e2c1464456689ea (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-07T00:10:01Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Josilene.pdf: 2272509 bytes, checksum: 92666dfc9dee905a4e2c1464456689ea (MD5) Previous issue date: 2016-10-17application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Geografia - Faculdade de Formação de Professores (FFP)UERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de ProfessoresGeographic and cartographic scaleMental mapsScientific and everyday conceptsTeaching and learningEscala geográfica e cartográficaMapas mentaisConceitos científicos e cotidianosEnsino e AprendizagemCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIAEscala geográfica e cartográfica do 6º ano no Ensino Fundamental: mapas mentais e aprendizagemThe geographic and cartographical scale of 6th grade in elementary school: mind maps and learninginfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALJosilene.pdfapplication/pdf2272509http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/13485/1/Josilene.pdf92666dfc9dee905a4e2c1464456689eaMD511/134852024-02-27 15:54:51.918oai:www.bdtd.uerj.br:1/13485Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T18:54:51Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv Escala geográfica e cartográfica do 6º ano no Ensino Fundamental: mapas mentais e aprendizagem
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv The geographic and cartographical scale of 6th grade in elementary school: mind maps and learning
title Escala geográfica e cartográfica do 6º ano no Ensino Fundamental: mapas mentais e aprendizagem
spellingShingle Escala geográfica e cartográfica do 6º ano no Ensino Fundamental: mapas mentais e aprendizagem
Farias, Josilene Ferreira de
Geographic and cartographic scale
Mental maps
Scientific and everyday concepts
Teaching and learning
Escala geográfica e cartográfica
Mapas mentais
Conceitos científicos e cotidianos
Ensino e Aprendizagem
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA
title_short Escala geográfica e cartográfica do 6º ano no Ensino Fundamental: mapas mentais e aprendizagem
title_full Escala geográfica e cartográfica do 6º ano no Ensino Fundamental: mapas mentais e aprendizagem
title_fullStr Escala geográfica e cartográfica do 6º ano no Ensino Fundamental: mapas mentais e aprendizagem
title_full_unstemmed Escala geográfica e cartográfica do 6º ano no Ensino Fundamental: mapas mentais e aprendizagem
title_sort Escala geográfica e cartográfica do 6º ano no Ensino Fundamental: mapas mentais e aprendizagem
author Farias, Josilene Ferreira de
author_facet Farias, Josilene Ferreira de
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Santana Filho, Manoel Martins de
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2124150995682774
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Couto, Marcos Antônio Campos
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3350054685736740
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Moraes, Joao Marçal Bodê de
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3168241878614867
dc.contributor.referee3.fl_str_mv Maia, Eduardo José Pereira
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1505065808955461
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3358231259185650
dc.contributor.author.fl_str_mv Farias, Josilene Ferreira de
contributor_str_mv Santana Filho, Manoel Martins de
Couto, Marcos Antônio Campos
Moraes, Joao Marçal Bodê de
Maia, Eduardo José Pereira
dc.subject.eng.fl_str_mv Geographic and cartographic scale
Mental maps
Scientific and everyday concepts
Teaching and learning
topic Geographic and cartographic scale
Mental maps
Scientific and everyday concepts
Teaching and learning
Escala geográfica e cartográfica
Mapas mentais
Conceitos científicos e cotidianos
Ensino e Aprendizagem
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA
dc.subject.por.fl_str_mv Escala geográfica e cartográfica
Mapas mentais
Conceitos científicos e cotidianos
Ensino e Aprendizagem
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA
description The research aims to examine how the concept of scale has been seized in the 6th year of elementary school by students.As this known developed by students has contributed to the formation of a spatial reasoning in primary school. To this end, we invest in the knowledge of spatial representations of cartographic and geographic scales of students. In order to advance, we discuss what the vision built by the students, based on the differentiation and expansion of the geographic and cartographic concepts. The research aims in the light of Vygotskian theory of development of scientific and everyday concepts, show the weaknesses of students and performance capabilities through the development of a spatial reasoning. So also meets a non-Cartesian reading of cartography, showing rich results for the goals set. To this end, we developed two (2) activities with mental maps during the search in a municipal school of Marica (west coast), Greater Rio de Janeiro. Preliminary results of this activity allowed us to visualize a maturing in some mental maps as the construction of guided reasoning in geographic and cartographic scale, particularly with regard to the location and organization of arrangements and elements in the geographic space. In view of this, this paper aims to discuss the construction of mental maps of the students of the 6th year of elementary school to contribute to a better understanding regarding the geographic scale and cartographic teaching.
publishDate 2016
dc.date.issued.fl_str_mv 2016-10-17
dc.date.available.fl_str_mv 2018-05-08
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-01-07T00:10:01Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13485
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13485
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Geografia - Faculdade de Formação de Professores (FFP)
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de Professores
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/13485/1/Josilene.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 92666dfc9dee905a4e2c1464456689ea
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1792352321997373440