Encontros e desencontros na Índia do século XVI (1502-1599): a redescoberta dos cristãos de São Tomé pelos portugueses e a tentativa de latinização do rito siro-malabar até ao Sínodo de Diamper
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Data de Publicação: | 2021 |
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Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/16349 |
Resumo: | With the arrival of the Portuguese in the Malabar region of India, two distinct Christian cultures were found: one linked to the Roman Catholic Church and the other under the authority of the Caldaic Church, considered nestorian and with gentile habits by the Portuguese. From a tolerant initial relationship, there is a growing attempt to latinize and subject the Christians of St. Thomas to the Roman See. This path will be analyzed from the uses of memory and how one group tries to impose itself on the other by manipulating memory and its blakcouts, not before showing the emergence of this community of Christians in India as old as that of Rome, as well as analyzing the document produced from the Synod of Diamper in 1599, the ultimate attempt of the Portuguese not only to Latinize the Church of St. Thomas, but also to subject the Malabar region to Padroado. In the source analysis, semiotic theory will be used in its generative process of meaning. The objective is to understand the religious relationship between Portuguese and Indians in the sixteenth century and how the manipulation of memory and religious discourse are used as a tool for mastery of the other |
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Dissertação (Mestrado em História Social) - Faculdade de Formação de Professores, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2021 .http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/16349With the arrival of the Portuguese in the Malabar region of India, two distinct Christian cultures were found: one linked to the Roman Catholic Church and the other under the authority of the Caldaic Church, considered nestorian and with gentile habits by the Portuguese. From a tolerant initial relationship, there is a growing attempt to latinize and subject the Christians of St. Thomas to the Roman See. 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The objective is to understand the religious relationship between Portuguese and Indians in the sixteenth century and how the manipulation of memory and religious discourse are used as a tool for mastery of the otherCom a chegada dos portugueses na região do Malabar, na Índia, deu-se o encontro de duas culturas cristãs distintas: uma ligada à Igreja Católica Romana e a outra sob a autoridade da Igreja Caldaica, considerada nestoriana e com hábitos gentílicos pelos portugueses. De uma relação inicial tolerante passa-se a uma tentativa crescente de latinização e de sujeição dos cristãos de São Tomé à Sé Romana. Esse percurso será analisado a partir dos usos da memória e de como um grupo tenta se impor ao outro pela manipulação da memória e seus apagamentos, não sem antes mostrar o surgimento dessa comunidade de cristãos na Índia tão antiga quanto a de Roma, bem como analisar o documento produzido a partir do Sínodo de Diamper em 1599, tentativa derradeira dos portugueses não só de latinizar a Igreja de São Tomé, mas também de sujeitar a região do Malabar ao Padroado. Na análise da fonte, será utilizada a teoria semiótica em seu percurso gerativo de sentido. Objetiva-se deste modo entender a relação religiosa entre portugueses e indianos no século XVI e como a manipulação da memória e o discurso religioso são utilizados como ferramenta de domínio do outroSubmitted by Lilian CEH/D (liliankroff@gmail.com) on 2021-07-15T21:58:51Z No. of bitstreams: 1 Dissertação - Odimar Gomes Junior - 2021 - Completa.pdf.pdf: 2487778 bytes, checksum: 17762f7d36b2f33084f6dcfbb38fe6dc (MD5)Made available in DSpace on 2021-07-15T21:58:51Z (GMT). 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