Do planejamento à autorrevisão: experiências de escrita processual na Educação de Jovens e Adultos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Frade, Luciana de Oliveira
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/14514
Resumo: This paper exposes the didactic possibilities in the teaching of textual production based on procedural writing, involving planning and self - revision resources. The research is oriented theoretically from the contributions of Textual Linguistics, under an interactional perspective for the teaching of the language. Methodologically, this is a qualitative research with an interpretative basis, carried out in a group of the fifth cycle of Youth and Adult Education in the municipality of Macaé, RJ. From the proposal of the online comment genre production, workshops were held in which the students were able to dialogue with different phases of the production of certain texts, such as planning based on world knowledge and reading, creation of reference materials, the construction of guiding parameters, written production and self-revision, dimensioning textual production as effectively a project under construction, recursive and sometimes non-linear. The results indicate that the awareness of the work involved in the production of texts contributes positively to the students acting more autonomously as subject-authors, reflecting and intervening on their own writings.
id UERJ_40195f7cebe7f5550f9c1cc929264e63
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/14514
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str 2903
spelling Abreu, Katia Nazareth Moura dehttp://lattes.cnpq.br/7704205784835680Coelho, Victoria Wilson da Costahttp://lattes.cnpq.br/1656335719323103Muniz, Valéria Camposhttp://lattes.cnpq.br/0545275712631875http://lattes.cnpq.br/1270334315820447Frade, Luciana de Oliveira2021-01-07T15:21:20Z2018-09-212018-04-24FRADE, Luciana de Oliveira. Do planejamento à autorrevisão: experiências de escrita processual na Educação de Jovens e Adultos. 2018. 139 f. Dissertação (Mestrado em Linguagens e Letramentos) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2018.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/14514This paper exposes the didactic possibilities in the teaching of textual production based on procedural writing, involving planning and self - revision resources. The research is oriented theoretically from the contributions of Textual Linguistics, under an interactional perspective for the teaching of the language. Methodologically, this is a qualitative research with an interpretative basis, carried out in a group of the fifth cycle of Youth and Adult Education in the municipality of Macaé, RJ. From the proposal of the online comment genre production, workshops were held in which the students were able to dialogue with different phases of the production of certain texts, such as planning based on world knowledge and reading, creation of reference materials, the construction of guiding parameters, written production and self-revision, dimensioning textual production as effectively a project under construction, recursive and sometimes non-linear. The results indicate that the awareness of the work involved in the production of texts contributes positively to the students acting more autonomously as subject-authors, reflecting and intervening on their own writings.Este trabalho examina as possibilidades didáticas no ensino de produção textual a partir de expedientes de escrita processual, envolvendo recursos de planejamento e autorrevisão. A pesquisa orienta-se teoricamente a partir das contribuições da Linguística Textual, sob perspectiva interacional para o ensino da língua. Metodologicamente, trata-se de uma pesquisa qualitativa de base interpretativista, realizada em uma turma do quinto ciclo da Educação de Jovens e Adultos no município de Macaé, RJ. A partir da proposta de produção do gênero comentário online, realizaram-se oficinas nas quais os alunos puderam dialogar com fases diversas da produção de determinados textos, como o planejamento a partir do conhecimento de mundo e da leitura, a criação de materiais de referência, a construção de parâmetros orientadores, a produção escrita e a revisão, dimensionando a produção textual como efetivamente um projeto em construção, recursivo e, por vezes, não linear. Os resultados apontam que a consciência do trabalho envolvido na produção de textos contribui positivamente para que os alunos atuem, de maneira mais autônoma, como sujeitos-autores, refletindo e intervindo sobre os próprios escritos.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-07T15:21:20Z No. of bitstreams: 1 Luciana Frade.pdf: 7494319 bytes, checksum: ca482323913276b9ea46617eb87fd301 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-07T15:21:20Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Luciana Frade.pdf: 7494319 bytes, checksum: ca482323913276b9ea46617eb87fd301 (MD5) Previous issue date: 2018-04-24Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Letras, Mestrado Profissional (PROFLETRAS)UERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de ProfessoresTeachingText productionPlanningSelf-reviewYouth and Adult EducationEnsinoProdução TextualPlanejamentoAutorrevisãoEJACNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASDo planejamento à autorrevisão: experiências de escrita processual na Educação de Jovens e AdultosFrom planning to self-review: procedural writing experiences in youth and adult educationinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALLuciana Frade.pdfapplication/pdf7494319http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/14514/1/Luciana+Frade.pdfca482323913276b9ea46617eb87fd301MD511/145142024-02-27 16:01:01.994oai:www.bdtd.uerj.br:1/14514Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T19:01:01Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv Do planejamento à autorrevisão: experiências de escrita processual na Educação de Jovens e Adultos
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv From planning to self-review: procedural writing experiences in youth and adult education
title Do planejamento à autorrevisão: experiências de escrita processual na Educação de Jovens e Adultos
spellingShingle Do planejamento à autorrevisão: experiências de escrita processual na Educação de Jovens e Adultos
Frade, Luciana de Oliveira
Teaching
Text production
Planning
Self-review
Youth and Adult Education
Ensino
Produção Textual
Planejamento
Autorrevisão
EJA
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
title_short Do planejamento à autorrevisão: experiências de escrita processual na Educação de Jovens e Adultos
title_full Do planejamento à autorrevisão: experiências de escrita processual na Educação de Jovens e Adultos
title_fullStr Do planejamento à autorrevisão: experiências de escrita processual na Educação de Jovens e Adultos
title_full_unstemmed Do planejamento à autorrevisão: experiências de escrita processual na Educação de Jovens e Adultos
title_sort Do planejamento à autorrevisão: experiências de escrita processual na Educação de Jovens e Adultos
author Frade, Luciana de Oliveira
author_facet Frade, Luciana de Oliveira
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Abreu, Katia Nazareth Moura de
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7704205784835680
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Coelho, Victoria Wilson da Costa
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1656335719323103
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Muniz, Valéria Campos
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0545275712631875
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1270334315820447
dc.contributor.author.fl_str_mv Frade, Luciana de Oliveira
contributor_str_mv Abreu, Katia Nazareth Moura de
Coelho, Victoria Wilson da Costa
Muniz, Valéria Campos
dc.subject.eng.fl_str_mv Teaching
Text production
Planning
Self-review
Youth and Adult Education
topic Teaching
Text production
Planning
Self-review
Youth and Adult Education
Ensino
Produção Textual
Planejamento
Autorrevisão
EJA
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino
Produção Textual
Planejamento
Autorrevisão
EJA
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
description This paper exposes the didactic possibilities in the teaching of textual production based on procedural writing, involving planning and self - revision resources. The research is oriented theoretically from the contributions of Textual Linguistics, under an interactional perspective for the teaching of the language. Methodologically, this is a qualitative research with an interpretative basis, carried out in a group of the fifth cycle of Youth and Adult Education in the municipality of Macaé, RJ. From the proposal of the online comment genre production, workshops were held in which the students were able to dialogue with different phases of the production of certain texts, such as planning based on world knowledge and reading, creation of reference materials, the construction of guiding parameters, written production and self-revision, dimensioning textual production as effectively a project under construction, recursive and sometimes non-linear. The results indicate that the awareness of the work involved in the production of texts contributes positively to the students acting more autonomously as subject-authors, reflecting and intervening on their own writings.
publishDate 2018
dc.date.available.fl_str_mv 2018-09-21
dc.date.issued.fl_str_mv 2018-04-24
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-01-07T15:21:20Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv FRADE, Luciana de Oliveira. Do planejamento à autorrevisão: experiências de escrita processual na Educação de Jovens e Adultos. 2018. 139 f. Dissertação (Mestrado em Linguagens e Letramentos) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2018.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/14514
identifier_str_mv FRADE, Luciana de Oliveira. Do planejamento à autorrevisão: experiências de escrita processual na Educação de Jovens e Adultos. 2018. 139 f. Dissertação (Mestrado em Linguagens e Letramentos) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2018.
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/14514
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Letras, Mestrado Profissional (PROFLETRAS)
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de Professores
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/14514/1/Luciana+Frade.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv ca482323913276b9ea46617eb87fd301
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1811728681258713088