Do planejamento à autorrevisão: experiências de escrita processual na Educação de Jovens e Adultos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/14514 |
Resumo: | This paper exposes the didactic possibilities in the teaching of textual production based on procedural writing, involving planning and self - revision resources. The research is oriented theoretically from the contributions of Textual Linguistics, under an interactional perspective for the teaching of the language. Methodologically, this is a qualitative research with an interpretative basis, carried out in a group of the fifth cycle of Youth and Adult Education in the municipality of Macaé, RJ. From the proposal of the online comment genre production, workshops were held in which the students were able to dialogue with different phases of the production of certain texts, such as planning based on world knowledge and reading, creation of reference materials, the construction of guiding parameters, written production and self-revision, dimensioning textual production as effectively a project under construction, recursive and sometimes non-linear. The results indicate that the awareness of the work involved in the production of texts contributes positively to the students acting more autonomously as subject-authors, reflecting and intervening on their own writings. |
id |
UERJ_40195f7cebe7f5550f9c1cc929264e63 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/14514 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Abreu, Katia Nazareth Moura dehttp://lattes.cnpq.br/7704205784835680Coelho, Victoria Wilson da Costahttp://lattes.cnpq.br/1656335719323103Muniz, Valéria Camposhttp://lattes.cnpq.br/0545275712631875http://lattes.cnpq.br/1270334315820447Frade, Luciana de Oliveira2021-01-07T15:21:20Z2018-09-212018-04-24FRADE, Luciana de Oliveira. Do planejamento à autorrevisão: experiências de escrita processual na Educação de Jovens e Adultos. 2018. 139 f. Dissertação (Mestrado em Linguagens e Letramentos) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2018.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/14514This paper exposes the didactic possibilities in the teaching of textual production based on procedural writing, involving planning and self - revision resources. The research is oriented theoretically from the contributions of Textual Linguistics, under an interactional perspective for the teaching of the language. Methodologically, this is a qualitative research with an interpretative basis, carried out in a group of the fifth cycle of Youth and Adult Education in the municipality of Macaé, RJ. From the proposal of the online comment genre production, workshops were held in which the students were able to dialogue with different phases of the production of certain texts, such as planning based on world knowledge and reading, creation of reference materials, the construction of guiding parameters, written production and self-revision, dimensioning textual production as effectively a project under construction, recursive and sometimes non-linear. The results indicate that the awareness of the work involved in the production of texts contributes positively to the students acting more autonomously as subject-authors, reflecting and intervening on their own writings.Este trabalho examina as possibilidades didáticas no ensino de produção textual a partir de expedientes de escrita processual, envolvendo recursos de planejamento e autorrevisão. A pesquisa orienta-se teoricamente a partir das contribuições da Linguística Textual, sob perspectiva interacional para o ensino da língua. Metodologicamente, trata-se de uma pesquisa qualitativa de base interpretativista, realizada em uma turma do quinto ciclo da Educação de Jovens e Adultos no município de Macaé, RJ. A partir da proposta de produção do gênero comentário online, realizaram-se oficinas nas quais os alunos puderam dialogar com fases diversas da produção de determinados textos, como o planejamento a partir do conhecimento de mundo e da leitura, a criação de materiais de referência, a construção de parâmetros orientadores, a produção escrita e a revisão, dimensionando a produção textual como efetivamente um projeto em construção, recursivo e, por vezes, não linear. Os resultados apontam que a consciência do trabalho envolvido na produção de textos contribui positivamente para que os alunos atuem, de maneira mais autônoma, como sujeitos-autores, refletindo e intervindo sobre os próprios escritos.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-07T15:21:20Z No. of bitstreams: 1 Luciana Frade.pdf: 7494319 bytes, checksum: ca482323913276b9ea46617eb87fd301 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-07T15:21:20Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Luciana Frade.pdf: 7494319 bytes, checksum: ca482323913276b9ea46617eb87fd301 (MD5) Previous issue date: 2018-04-24Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Letras, Mestrado Profissional (PROFLETRAS)UERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de ProfessoresTeachingText productionPlanningSelf-reviewYouth and Adult EducationEnsinoProdução TextualPlanejamentoAutorrevisãoEJACNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASDo planejamento à autorrevisão: experiências de escrita processual na Educação de Jovens e AdultosFrom planning to self-review: procedural writing experiences in youth and adult educationinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALLuciana Frade.pdfapplication/pdf7494319http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/14514/1/Luciana+Frade.pdfca482323913276b9ea46617eb87fd301MD511/145142024-02-27 16:01:01.994oai:www.bdtd.uerj.br:1/14514Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T19:01:01Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Do planejamento à autorrevisão: experiências de escrita processual na Educação de Jovens e Adultos |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
From planning to self-review: procedural writing experiences in youth and adult education |
title |
Do planejamento à autorrevisão: experiências de escrita processual na Educação de Jovens e Adultos |
spellingShingle |
Do planejamento à autorrevisão: experiências de escrita processual na Educação de Jovens e Adultos Frade, Luciana de Oliveira Teaching Text production Planning Self-review Youth and Adult Education Ensino Produção Textual Planejamento Autorrevisão EJA CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
title_short |
Do planejamento à autorrevisão: experiências de escrita processual na Educação de Jovens e Adultos |
title_full |
Do planejamento à autorrevisão: experiências de escrita processual na Educação de Jovens e Adultos |
title_fullStr |
Do planejamento à autorrevisão: experiências de escrita processual na Educação de Jovens e Adultos |
title_full_unstemmed |
Do planejamento à autorrevisão: experiências de escrita processual na Educação de Jovens e Adultos |
title_sort |
Do planejamento à autorrevisão: experiências de escrita processual na Educação de Jovens e Adultos |
author |
Frade, Luciana de Oliveira |
author_facet |
Frade, Luciana de Oliveira |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Abreu, Katia Nazareth Moura de |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7704205784835680 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Coelho, Victoria Wilson da Costa |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1656335719323103 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Muniz, Valéria Campos |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0545275712631875 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1270334315820447 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Frade, Luciana de Oliveira |
contributor_str_mv |
Abreu, Katia Nazareth Moura de Coelho, Victoria Wilson da Costa Muniz, Valéria Campos |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Teaching Text production Planning Self-review Youth and Adult Education |
topic |
Teaching Text production Planning Self-review Youth and Adult Education Ensino Produção Textual Planejamento Autorrevisão EJA CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino Produção Textual Planejamento Autorrevisão EJA |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
description |
This paper exposes the didactic possibilities in the teaching of textual production based on procedural writing, involving planning and self - revision resources. The research is oriented theoretically from the contributions of Textual Linguistics, under an interactional perspective for the teaching of the language. Methodologically, this is a qualitative research with an interpretative basis, carried out in a group of the fifth cycle of Youth and Adult Education in the municipality of Macaé, RJ. From the proposal of the online comment genre production, workshops were held in which the students were able to dialogue with different phases of the production of certain texts, such as planning based on world knowledge and reading, creation of reference materials, the construction of guiding parameters, written production and self-revision, dimensioning textual production as effectively a project under construction, recursive and sometimes non-linear. The results indicate that the awareness of the work involved in the production of texts contributes positively to the students acting more autonomously as subject-authors, reflecting and intervening on their own writings. |
publishDate |
2018 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2018-09-21 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2018-04-24 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-07T15:21:20Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
FRADE, Luciana de Oliveira. Do planejamento à autorrevisão: experiências de escrita processual na Educação de Jovens e Adultos. 2018. 139 f. Dissertação (Mestrado em Linguagens e Letramentos) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2018. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/14514 |
identifier_str_mv |
FRADE, Luciana de Oliveira. Do planejamento à autorrevisão: experiências de escrita processual na Educação de Jovens e Adultos. 2018. 139 f. Dissertação (Mestrado em Linguagens e Letramentos) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2018. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/14514 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Letras, Mestrado Profissional (PROFLETRAS) |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de Professores |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/14514/1/Luciana+Frade.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
ca482323913276b9ea46617eb87fd301 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1811728681258713088 |