A revista Cadernos de Pesquisa e a pesquisa em educação (1975 1979)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Aquino, Rosemary Guimarães
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10488
Resumo: This research aimed to identify and analyze trends among the epistemological (positivism, phenomenology and critical-dialectical) predominance in the production of Cadernos de Pesquisa magazine, a periodical published by the Carlos Chagas Foundation between 1975 and 1979. Through study case, which required the reading of published works, submitted the text to the paradigmatic matrix to try to approach the technical, theoretical, epistemological elements, in addition to logical - gnosiological and ontological assumptions. With the result of this epistemological study it was possible to understand that research in education as part of a social totality by the context in which it is produced. The predominance of positivist research within that period signals a historic moment in which the research contributions generated in graduate programs in Brazil reflect the ideals of objective and measurable scientific research, determined by the paradigm that science is to be observed, isolated, measured, compared and standardized. We believe that the extensive and detailed study of phenomena related to education in all its dimensions, requires the application of various methodological approaches, always excepting the scientific contributions
id UERJ_52408d0efa6a4119f3038ae10bbeeecb
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/10488
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str 2903
spelling Leite, Siomara Borbahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=P40805Macedo, Elizabeth Fernandes dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4707540E1&dataRevisao=nullFaria, Lia Ciomar Macedo dehttp://lattes.cnpq.br/2897590944180460Lopes, Sonia Maria de Castro Nogueirahttp://lattes.cnpq.br/2381277491482660Pletsch, Márcia Denisehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4762397Y6&dataRevisao=nullhttp://lattes.cnpq.br/5217499606950452Aquino, Rosemary Guimarães2021-01-05T21:47:14Z2018-11-012015-02-24AQUINO, Rosemary Guimarães. A revista Cadernos de Pesquisa e a pesquisa em educação (1975 1979). 2015. 20 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2015.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10488This research aimed to identify and analyze trends among the epistemological (positivism, phenomenology and critical-dialectical) predominance in the production of Cadernos de Pesquisa magazine, a periodical published by the Carlos Chagas Foundation between 1975 and 1979. Through study case, which required the reading of published works, submitted the text to the paradigmatic matrix to try to approach the technical, theoretical, epistemological elements, in addition to logical - gnosiological and ontological assumptions. With the result of this epistemological study it was possible to understand that research in education as part of a social totality by the context in which it is produced. The predominance of positivist research within that period signals a historic moment in which the research contributions generated in graduate programs in Brazil reflect the ideals of objective and measurable scientific research, determined by the paradigm that science is to be observed, isolated, measured, compared and standardized. We believe that the extensive and detailed study of phenomena related to education in all its dimensions, requires the application of various methodological approaches, always excepting the scientific contributionsEsta pesquisa teve como objetivo identificar e analisar dentre as tendências epistemológicas (positivismo, fenomenologia e crítico-dialético) a predominância na produção da revista Cadernos de Pesquisa, periódico publicado pela Fundação Carlos Chagas, no período compreendido entre 1975 e 1979. Por meio de estudo caso, que exigiu a leitura dos trabalhos publicados, submetemos os textos à matriz paradigmática para tentar uma aproximação com os elementos técnico, teórico, epistemológico, além dos pressupostos lógico-gnosiológicos e os pressupostos ontológicos. Com o resultado desse estudo epistemológico foi possível compreender que a pesquisa em educação como parte de uma totalidade social é condicionada pelo contexto em que é produzida. A predominância das pesquisas positivistas naquele período sinaliza para um momento histórico em que as contribuições da pesquisa gerada nos programas de pós-graduação no Brasil reflete o ideário de pesquisa científica objetiva e mensurável, determinada pelo paradigma de que para fazer ciência é necessário observar, isolar, mensurar, comparar e padronizar. Entendemos que o estudo amplo e aprofundado dos fenômenos referentes à educação, em todas as suas dimensões, exige a aplicação de diversos caminhos metodológicos, ressalvados sempre pelas contribuições científicasSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T21:47:14Z No. of bitstreams: 1 Tese_Rosemary Guimaraes Aquino.pdf: 420863 bytes, checksum: 78c6c1d324684b644d459d070061377f (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T21:47:14Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Tese_Rosemary Guimaraes Aquino.pdf: 420863 bytes, checksum: 78c6c1d324684b644d459d070061377f (MD5) Previous issue date: 2015-02-24application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de EducaçãoResearch in educationMagazine Cadernos de PesquisaAmong the epistemologicalRevista Cadernos de PesquisaTendências epistemológicasEducaçãoPeriódicos brasileirosPesquisa educacionalCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOA revista Cadernos de Pesquisa e a pesquisa em educação (1975 1979)The Cadernos de Pesquisa magazine and the reserarch in education (1975-1979)info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALTese_Rosemary Guimaraes Aquino.pdfapplication/pdf420863http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10488/1/Tese_Rosemary+Guimaraes+Aquino.pdf78c6c1d324684b644d459d070061377fMD511/104882024-02-27 12:43:53.757oai:www.bdtd.uerj.br:1/10488Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T15:43:53Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv A revista Cadernos de Pesquisa e a pesquisa em educação (1975 1979)
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv The Cadernos de Pesquisa magazine and the reserarch in education (1975-1979)
title A revista Cadernos de Pesquisa e a pesquisa em educação (1975 1979)
spellingShingle A revista Cadernos de Pesquisa e a pesquisa em educação (1975 1979)
Aquino, Rosemary Guimarães
Research in education
Magazine Cadernos de Pesquisa
Among the epistemological
Revista Cadernos de Pesquisa
Tendências epistemológicas
Educação
Periódicos brasileiros
Pesquisa educacional
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short A revista Cadernos de Pesquisa e a pesquisa em educação (1975 1979)
title_full A revista Cadernos de Pesquisa e a pesquisa em educação (1975 1979)
title_fullStr A revista Cadernos de Pesquisa e a pesquisa em educação (1975 1979)
title_full_unstemmed A revista Cadernos de Pesquisa e a pesquisa em educação (1975 1979)
title_sort A revista Cadernos de Pesquisa e a pesquisa em educação (1975 1979)
author Aquino, Rosemary Guimarães
author_facet Aquino, Rosemary Guimarães
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Leite, Siomara Borba
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=P40805
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Macedo, Elizabeth Fernandes de
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4707540E1&dataRevisao=null
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Faria, Lia Ciomar Macedo de
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2897590944180460
dc.contributor.referee3.fl_str_mv Lopes, Sonia Maria de Castro Nogueira
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2381277491482660
dc.contributor.referee4.fl_str_mv Pletsch, Márcia Denise
dc.contributor.referee4Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4762397Y6&dataRevisao=null
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5217499606950452
dc.contributor.author.fl_str_mv Aquino, Rosemary Guimarães
contributor_str_mv Leite, Siomara Borba
Macedo, Elizabeth Fernandes de
Faria, Lia Ciomar Macedo de
Lopes, Sonia Maria de Castro Nogueira
Pletsch, Márcia Denise
dc.subject.eng.fl_str_mv Research in education
Magazine Cadernos de Pesquisa
Among the epistemological
topic Research in education
Magazine Cadernos de Pesquisa
Among the epistemological
Revista Cadernos de Pesquisa
Tendências epistemológicas
Educação
Periódicos brasileiros
Pesquisa educacional
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.por.fl_str_mv Revista Cadernos de Pesquisa
Tendências epistemológicas
Educação
Periódicos brasileiros
Pesquisa educacional
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This research aimed to identify and analyze trends among the epistemological (positivism, phenomenology and critical-dialectical) predominance in the production of Cadernos de Pesquisa magazine, a periodical published by the Carlos Chagas Foundation between 1975 and 1979. Through study case, which required the reading of published works, submitted the text to the paradigmatic matrix to try to approach the technical, theoretical, epistemological elements, in addition to logical - gnosiological and ontological assumptions. With the result of this epistemological study it was possible to understand that research in education as part of a social totality by the context in which it is produced. The predominance of positivist research within that period signals a historic moment in which the research contributions generated in graduate programs in Brazil reflect the ideals of objective and measurable scientific research, determined by the paradigm that science is to be observed, isolated, measured, compared and standardized. We believe that the extensive and detailed study of phenomena related to education in all its dimensions, requires the application of various methodological approaches, always excepting the scientific contributions
publishDate 2015
dc.date.issued.fl_str_mv 2015-02-24
dc.date.available.fl_str_mv 2018-11-01
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-01-05T21:47:14Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv AQUINO, Rosemary Guimarães. A revista Cadernos de Pesquisa e a pesquisa em educação (1975 1979). 2015. 20 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2015.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10488
identifier_str_mv AQUINO, Rosemary Guimarães. A revista Cadernos de Pesquisa e a pesquisa em educação (1975 1979). 2015. 20 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2015.
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10488
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10488/1/Tese_Rosemary+Guimaraes+Aquino.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 78c6c1d324684b644d459d070061377f
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1792352300105203712